Combinatie-verblijven in zoo's.

Algemeen subforum over dieren en dierentuinen. Van de natuur, tot in een kooi, van een huisdier tot een wild dier.
lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Combinatie-verblijven in zoo's.

Bericht door lintworm »

Kai-Mook schreef:
15 jun 2024, 09:56
Is het mogelijk om zwarte beren te combineren met vossen, stinkdieren of wasberen?
Zwarte beren met coyotes is een combi die je in meerdere Europese dierentuinen al kan zien, dus dat lijkt mogelijk. De combi vos + beer is in veel gevallen een risico en met de kleinere tragere stinkdieren en wasberen zou ik het zeker niet wagen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Kai-Mook schreef:
15 jun 2024, 09:56
Is het mogelijk om zwarte beren te combineren met vossen, stinkdieren of wasberen?
Ik denk niet dat het al geprobeerd is, en alle 4 samen lijkt me moeilijk.
Maar de zwarte beer in combi met 1 van de 3 andere soorten lijkt me haalbaar.

Kai-Mook
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Planckendael, zooparc overloon, burger’s zoo, zoo antwerpen

Bericht door Kai-Mook »

Dankjewel voor de reacties :)

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Zou een combinatie van Noord-Amerikaanse boomstekelvarkens met wasberen mogelijk zijn? Ik zat op Zootierliste te kijken en het viel me op dat de stekelvarkens wel met bijvoorbeeld bevers, stinkdieren en marmotten worden gehouden, maar eigenlijk nooit met wasberen. Weet iemand waarom dit is? Ik zou het bijvoorbeeld best een leuke toevoeging vinden in de Raccoon Creek in Emmen.

FotoWilliam
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis

Bericht door FotoWilliam »

Mischien komt het omdat bevers, stinkdieren en marmotten vooral grondbewoners zijn, terwijl wasberen ook weleens de hoogte willen opzoeken Met alleen grondbewoners kan het stekelvarken bovenin zitten en de tweede soort op de grond, maar met wasberen zou dit dan moeilijker gaan, met mogelijk meer confrontaties tussen de soorten. Maar dit is zomaar mijn eerste gedachte, ik weet niet of dat ook de voornaamste reden is.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

FotoWilliam was me net voor, maar ik had ongeveer dezelfde gedachte. Al vind ik het wel frappant dat er (voor zover ik weet) nog nooit een poging gedaan is om de combi wasbeer/oerzon uit te proberen, zeker gezien de frequentie van beide soorten in combiverblijven en in dierentuinen in het algemeen.

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Mijn eerste gedachte zou zijn dat de wasbeer te brutaal is voor deze combinatie. Als je kijkt naar wasberen die met andere soorten worden gehouden zijn dat vaak ook soorten die goed aggressie kunnen tonen of makkelijk de wasbeer kan ontkomen op andere manieren.

De oerzon is daarin tegen is lomp voor mijn gevoel.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Kai-Mook
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Planckendael, zooparc overloon, burger’s zoo, zoo antwerpen

Bericht door Kai-Mook »

Ik denk dat de boomstekelvarkens slapende wasberen zouden aanvallen met hun stekels of omgekeerd.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Dank voor de reacties! Het confrontatieaspect was iets wat ik zelf ook al wel in mijn hoofd had, maar het verbaasde me vooral dat het nooit geprobeerd is. Het zou leuk zijn als een park het eens zou proberen, de combi pakari-oerzon hadden we tenslotte ook niet meteen van verwacht dat die soepel zou verlopen maar dat lukt ook in Burgers :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Er zijn een paar combi's op ZTL vermeld met tamarins: Plzen (roodmantelzadelrugtamarin) en Halle (pinché, goeldi's en nachtapen).

In de Braziliaanse zoo van Campinas met holenuilen (foto Zoochat). En in Paramaribo met laaglandpaca's, wellicht een input van forumlid Mr. Gharial.

Zoveel combi's zijn er dus niet met deze soort, toch niet in Europa (voor Amerika lijkt ZTL nog niet ver genoeg te staan om dit soort informatie te vermelden).

In het kweekcentrum van het Papiliorama zat in 1 van de coendu verblijven ook een gronddier. Ik heb het slechts vaag gezien, achteraan het donkere verblijf. Dat kan bijna niet anders dan een paca geweest zijn, al is een coendu op bodemuitstap natuurlijk ook niet helemaal uitgesloten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Vergeet ook niet dat boomstekelvarkens nog niet zo heel lang succesvol gehouden wordt. Grofweg 15 jaar geleden waren ze zeldzaam en kweeksucces was nog zeldzamer. Voor veel parken waren ze destijds ook niet interesant. Gelukkig is dat wel veranderd, zeker nu ze vaak gecombineerd kunnen worden met grondbewoners en ze niet perse de bezoekersmagneet hoeven te zijn voor een verblijf.
Zolang de populatie vooral groeit zal het mij ook niet verbazen als er steeds meer uitgeprobeerd gaat worden qua combinaties ;)

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Joost schreef:
18 jun 2024, 21:36
Dank voor de reacties! Het confrontatieaspect was iets wat ik zelf ook al wel in mijn hoofd had, maar het verbaasde me vooral dat het nooit geprobeerd is. Het zou leuk zijn als een park het eens zou proberen, de combi pakari-oerzon hadden we tenslotte ook niet meteen van verwacht dat die soepel zou verlopen maar dat lukt ook in Burgers :)
succesvol is een groot woord, maar zeker redelijk
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Apenarend schreef:
18 jun 2024, 22:14
Er zijn een paar combi's op ZTL vermeld met tamarins: Plzen (roodmantelzadelrugtamarin) en Halle (pinché, goeldi's en nachtapen).

In de Braziliaanse zoo van Campinas met holenuilen (foto Zoochat). En in Paramaribo met laaglandpaca's, wellicht een input van forumlid Mr. Gharial.

Zoveel combi's zijn er dus niet met deze soort, toch niet in Europa (voor Amerika lijkt ZTL nog niet ver genoeg te staan om dit soort informatie te vermelden).
Laten we ook Artis niet vergeten, met Grijpstaartstekelvarken, meerdere Apensoorten, Luiaards én Konijnuilen (en ook andere vogels).

En de Paca behoort ook thuis in de categorie grondwerken. Met Agouti of landschildpadden zou het waarschijnlijk ook een prima mix zijn
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Papegaai

Bericht door Papegaai »

Zijn er succesvolle combinaties bekend met reuzenotters?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Papegaai schreef:
01 jul 2024, 16:39
Her en der zijn combi's met primaten toegepast. O.a. in Leipzig hebben ze enkele jaren samengeleefd met saki's en klauwapen, maar daar is men inmiddels van afgestapt. In Münster zitten ze momenteel samen met brulapen.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Zoozot schreef:
01 jul 2024, 16:55
Papegaai schreef:
01 jul 2024, 16:39
Her en der zijn combi's met primaten toegepast. O.a. in Leipzig hebben ze enkele jaren samengeleefd met saki's en klauwapen, maar daar is men inmiddels van afgestapt. In Münster zitten ze momenteel samen met brulapen.
Klopt, al kunnen de brulapen en otters niet echt bij elkaar komen. Er zitten namelijk stroomdraden om de boomstammen.

In Parrot World bevind het reuzenotterverblijf zich in de grote volière. Dus alle vogels die daar rondvliegen kunnen bij de otters komen.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Het gebeurt soms wel, maar het is extreem riskant. Zelf zou ik Reuzenotters niet combineren met een andere diersoort in een Fantasie-zoo
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

MennoPebesma schreef:
01 jul 2024, 17:11
In Parrot World bevind het reuzenotterverblijf zich in de grote volière. Dus alle vogels die daar rondvliegen kunnen bij de otters komen.
Uit een aflevering van ZooInside uit 2022 blijkt dit niet altijd een succes.. Er schijnen daar al wel wat eendjes in de otterbuiken te zijn verdwenen. De otters zouden daarom grote gedeeltes van de dag binnen zitten en als ze wél naar buiten mogen, dan lopen de verzorgers eerst het verblijf na of er geen vogels inzitten. Dat lijkt mij niet echt een ideale situatie voor een combiverblijf.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Joost schreef:
01 jul 2024, 21:09
MennoPebesma schreef:
Uit een aflevering van ZooInside uit 2022 blijkt dit niet altijd een succes.. Er schijnen daar al wel wat eendjes in de otterbuiken te zijn verdwenen. De otters zouden daarom grote gedeeltes van de dag binnen zitten en als ze wél naar buiten mogen, dan lopen de verzorgers eerst het verblijf na of er geen vogels inzitten. Dat lijkt mij niet echt een ideale situatie voor een combiverblijf.
Ik kende de 'combinatie', maar wist eigenlijk niet of het wel of niet succesvol was. Blijkbaar niet echt dus. Klinkt ook niet heel vreemd als je je bedenkt dat de otters in AquaZoo ook af en toe wilde vogels pakken, zelfs reigers zijn daar niet veilig.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

MennoPebesma schreef:
01 jul 2024, 21:18
Joost schreef:
01 jul 2024, 21:09
MennoPebesma schreef:
Ik kende de 'combinatie', maar wist eigenlijk niet of het wel of niet succesvol was. Blijkbaar niet echt dus. Klinkt ook niet heel vreemd als je je bedenkt dat de otters in AquaZoo ook af en toe wilde vogels pakken, zelfs reigers zijn daar niet veilig.
Ik verschiet er niet van. Ook al zijn het in hoofdzaak viseters, otters zijn van nature pestkoppen en jagen op alles wat beweegt.

Overigens, ik was onlangs in de husbandry richtlijnen voor dwergnijlpaarden aan het lezen, en die lusten blijkbaar ook wel een watervogeltje.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Plaats reactie