Ik zou in deze situatie eveneens verwonderd zijn vermoed ik, maar om in te gaan op jouw ten 1ste: een aantal dierentuinen denkt daar wel anders over...: https://zootierliste.de/en/?klasse=6&or ... ilie=60504ZooMan schreef: ↑24 aug 2021, 20:22Wel... vandaag in Planckendael hoorde ik waarschijnlijk de ergste ooit:
Ik stond bij de bongo's toen er een klein kindje kwam aanlopen en 2 keer zij: "Kijk mama, een koe!".
Ik dacht dat de moeder haar zoontje wel zou corrigeren maar de moeder zij: "Ah ja, dat is een koe, en kijk eens naar dat gaatje in zijn oor, daar hangt het oormerk in"![]()
![]()
Er was inderdaad een gaatje in het oor van de bongo, maar het was bijna dichtgegroeid, dus het was waarschijnlijk van een behandeling of zoiets.
Ten 1ste: hoezo zou een dierentuin een koe houden
Ten 2de: ziet die moeder echt niet het verschil tussen een koe met vlekken en een antilope met strepen en lange rechte hoorns
Er zijn wel wat dierentuinen die koeien houden hoor, bijvoorbeeld als deel van een (kinder)boerderij of iets dergelijks, of als onderdeel van een themagebied.
Helemaal mijn idee, er zijn eigenlijk meer parken met een rundersoort dan zonder.Renegade schreef: ↑25 aug 2021, 09:13Er zijn wel wat dierentuinen die koeien houden hoor, bijvoorbeeld als deel van een (kinder)boerderij of iets dergelijks, of als onderdeel van een themagebied.
Meestal, zo niet atijd, gaat het dan wel niet om "productie" runderen maar om speciale(re) (oude) rassen of om bultrunderen/zeboes. Echte moderne productierunderen zoals Holstein of Belgisch Witblauw heb ik nog nooit in een dierentuin gezien, wel in weilanden direct naast sommige landelijk gelegen parken.
En eigenlijk zijn ook de Watoessirunderen, die je toch niet zelden ziet, ook gewoon maar een speciaal soort koe, niet waar? Ook al zien ze er helemaal anders uit dan de koeien die je bij de boer zou vinden.
Ik ben het overigens wel met je eens dat er tussen een koe en een bongo weinig gelijkenissen zijn. Maar bongo's behoren wel tot de groep van antilopen die het dichtst staan bij de runderen - en een vrouwelijke bongo zou je denk ik wel een koe en een mannelijke een stier noemen.
Ja, er zijn inderdaad dierentuinen met koeien, maar deze mensen dachten duidelijk dat het een huisrund was (zoals de meesten een koe noemen, al is dit eigenlijk gewoon het vrouwtje), waarom zouden ze anders beginnen over een oormerkRenegade schreef: ↑25 aug 2021, 09:13Er zijn wel wat dierentuinen die koeien houden hoor, bijvoorbeeld als deel van een (kinder)boerderij of iets dergelijks, of als onderdeel van een themagebied.
Meestal, zo niet atijd, gaat het dan wel niet om "productie" runderen maar om speciale(re) (oude) rassen of om bultrunderen/zeboes. Echte moderne productierunderen zoals Holstein of Belgisch Witblauw heb ik nog nooit in een dierentuin gezien, wel in weilanden direct naast sommige landelijk gelegen parken.
En eigenlijk zijn ook de Watoessirunderen, die je toch niet zelden ziet, ook gewoon maar een speciaal soort koe, niet waar? Ook al zien ze er helemaal anders uit dan de koeien die je bij de boer zou vinden.
Ik ben het overigens wel met je eens dat er tussen een koe en een bongo weinig gelijkenissen zijn. Maar bongo's behoren wel tot de groep van antilopen die het dichtst staan bij de runderen - en een vrouwelijke bongo zou je denk ik wel een koe en een mannelijke een stier noemen.
Kennelijk bedoelde ze de mierenegels?
een groot, zwart-wit dier
Ik zou niet direct een ander zwart/wit zoogdier weten in Antwerpen.
Dan lag ik me een breuk als die dat zegt. Kan ik niet bedwingen hoor.