Verzameltopic(nieuws) Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Al het nieuws van de overige dierentuinen binnen Europa (buiten België & Nederland).
JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Re: Verzameltopic(nieuws) Nieuwstopic Zoo & Tierpark Berlin

Bericht door JvG »

Er is een jonge aardvarken geboren in Zoo Berlin :D
https://www.facebook.com/share/p/1FS1BeChmE/

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door JvG »

In het magazine Tiergarten nummer 3 van 2024 staat een artikel over het Noordelijke breedlipneushoornproject in Tierpark Berlin.
Het complex wordt een kleine 3 hectare en grenst aan het Affenhaus, muskusossen vogelafdeling, roofvogels en gerenoeks.

Dus het hele stuk van de buffels, vijver, grasveld en takins wordt gebruikt voor het nieuwe gebied. In herfst 2024 zouden ze beginnen en voorjaar 2026 moet het klaar zijn. Bestaande infrastructuur wordt verbouwt/uitgebreidt om de kosten te drukken. Er komt ook een onderzoeksstation om de dieren de nodige veterinaire zorg te kunnen bieden.

Het hele project kost 5 miljoen waarvan 3 miljoen wordt bijgedragen door de Senatsverwaltung. Er zouden 6 Zuidelijke breedlipneushoorns komen uit andere Europese dierentuinen.

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde

Bericht door Rafiaan »

Ook geen Somalische wilde ezels meer, dan? Zou jammer zijn voor dat managementprogramma moest er een houder verdwijnen. Of zouden ze elders in het park weer opduiken?

In maart zijn er trouwens twee binturongs geboren: https://www.tierpark-berlin.de/de/aktue ... t-die-welt.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Rafiaan schreef:
24 mei 2025, 12:21
Ook geen Somalische wilde ezels meer, dan? Zou jammer zijn voor dat managementprogramma moest er een houder verdwijnen. Of zouden ze elders in het park weer opduiken?
Recent is bekend geworden dat de Zoo van Berlijn er juist Somalische wilde ezels bij krijgt, dus wellicht is dat de oplossing.

De hoek met de zebragebouwen in de Zoo wordt momenteel compleet heringericht. Van de oude bewoners zijn de grantzebra's, elandantilopen, gemsbokken en algazellen vertrokken, en in de plaats komen beisa's, addaxen, witbaardgnoes, dromedarissen en Somalische wilde ezels (bij een aantal van die soorten zou het gaan om bachelorgroepen terwijl Tierpark een kweekkudde houdt). Alleen de grévyzebra's blijven.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
24 mei 2025, 13:26
Rafiaan schreef:
24 mei 2025, 12:21
Recent is bekend geworden dat de Zoo van Berlijn er juist Somalische wilde ezels bij krijgt, dus wellicht is dat de oplossing.

De hoek met de zebragebouwen in de Zoo wordt momenteel compleet heringericht. Van de oude bewoners zijn de grantzebra's, elandantilopen, gemsbokken en algazellen vertrokken, en in de plaats komen beisa's, addaxen, witbaardgnoes, dromedarissen en Somalische wilde ezels (bij een aantal van die soorten zou het gaan om bachelorgroepen terwijl Tierpark een kweekkudde houdt). Alleen de grévyzebra's blijven.
Het is de bedoeling om dat in de 2 richtingen te doen: van de Beisa's houdt bv. het Tierpark al een mannengroep op zijn nieuwe Afrika savanne, terwijl de Zoo een kweekgroep zal houden.
De Grèvy zebra's zullen in beide zoos in kweekgroepen te zien zijn, de Hartman's bergzebra's enkel in het Tierpark.

Ik ben wel benieuwd wat de toekomst van de Kaapse en Rode woudbuffels zal zijn in Berlijn. Het lijkt er op dat beide soorten zullen verdwijnen uit het Tierpark.

Ook lijkt er nu met de Witte neushoorns toch voor het eerst een grote afwijking te komen van het masterplan in 2015: in die zone stond immers een Zuidoost-Aziatische invulling ingeschreven. Tot op heden werden de zoografische zones van het masterplan vrij goed behouden bij de ontwikkelingen van de voorbije jaren, zij het dat er wel wat geschoven werd met soorten.

De Somalische wildezels zullen misschien nog wel terugkomen, zij krijgen immers een invulling in het deel Noord-Afrika (op de kaart links van het Giraffenhuis). Maar misschien blijven ze in de Zoo en concentreert het Tierpark zich op de Aziatische halfezels.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

In Zoo Berlijn is de ombouw begonnen van het Antilopenhuis: de okapis zullen de 2 perken bewonen terwijl aan de andere kant er een savannegemeenschap zal ontstaan (met de giraffen, struisvogels en antilopen). De okapis zullen ook binnen te zien zijn in een loopstal.

Bron: facebook Zoo Berlin
Extinction is forever!

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door JvG »

Een update van het olifantenhuis in Tierpark Berlin vanuit Zooflits. Het ziet en klinkt echt als een gaaf gebouw. Zeker als het past bij de al geopende savanneverblijven van zebra's en giraffen dan wordt het een pareltje. Alleen jammer dat de honingdassen niet meer genoemd worden voor dit gebouw. Qua verblijf zouden ze wel een update mogen krijgen ipv de verouderde kooien die ze nu bewonen...

https://zooflits.nl/extra-diersoorten-a ... WvcWl_zzxQ

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

21 Afrikaanse olifanten. Dat zal dan de grootste van Europa zijn moesten ze dat halen.

Schept wel mogelijkheden natuurlijk.

De plannen zien er in ieder geval prachtig uit, maar die kostenplaatje zijn toch niet meer normaal.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Het feit dat de honingdassen voorlopig niet komen is toch een afknapper. Ook is er van de eerste aangekondigde gifslangen geen sprake meer.

En alweer stokstaarten natuurlijk.

De dwergmangoesten zullen bij de klipdassen komen.

De slurfhonden zijn natuurlijk wel een attractieve soort. De aardvarkens snap ik minder, die waren niet voorzien en er is bij mijn weten geen nachtafdeling voorzien.
Extinction is forever!

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door JvG »

Apenarend schreef:
23 jul 2025, 22:03
Het feit dat de honingdassen voorlopig niet komen is toch een afknapper. Ook is er van de eerste aangekondigde gifslangen geen sprake meer.

De slurfhonden zijn natuurlijk wel een attractieve soort. De aardvarkens snap ik minder, die waren niet voorzien en er is bij mijn weten geen nachtafdeling voorzien.
Naar mijn idee echt bezuinigingen door de oplopende bouwkosten. Al zouden ze mogelijk een stuk van het gebouw bij de opening gesloten of begroeïd laten en daar later nog altijd honingdassen en of gifslangen kunnen huisvesten.

Het zou educatief heel goed kunnen dat ze een stuk evolutie willen toelichten. Dan zijn olifanten, klipdassen, aardvarkens en slurfhondjes wel een groep soorten die "relatief gezien redelijk verwant" zijn. Aardvarkens worden wel vaker in normaal dag/nachtritme gehouden. Ik kan in ieder geval Doué en Burgers daarin benoemen. Je zou door middel van rotspartijen een klein nacht/schemergedeelte kunnen creeëren...

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

JvG schreef:
23 jul 2025, 22:25
Apenarend schreef:
23 jul 2025, 22:03

Naar mijn idee echt bezuinigingen door de oplopende bouwkosten. Al zouden ze mogelijk een stuk van het gebouw bij de opening gesloten of begroeïd laten en daar later nog altijd honingdassen en of gifslangen kunnen huisvesten.

Het zou educatief heel goed kunnen dat ze een stuk evolutie willen toelichten. Dan zijn olifanten, klipdassen, aardvarkens en slurfhondjes wel een groep soorten die "relatief gezien redelijk verwant" zijn. Aardvarkens worden wel vaker in normaal dag/nachtritme gehouden. Ik kan in ieder geval Doué en Burgers daarin benoemen. Je zou door middel van rotspartijen een klein nacht/schemergedeelte kunnen creeëren...
Het zijn inderdaad bezuinigingsmaatregelen aangezien ze al een pak boven het voorziene budget zitten. Op Zoofreunde lees ik overigens dat de honingdassen nog niet afgeschreven zijn.
Extinction is forever!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

In Zoo Berlin is op 28 september een nijlpaard tweeling geboren. Iets dat volgens de dierentuin maar in ongeveer 1% van de nijlpaardgeboortes voorkomt. Beide jongen zijn mannetjes. Helaas is één van de jongen kort na de geboorte overleden, met het andere jong gaat alles goed.

Bron: Facebook Zoo Berlin

corotauria
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Contacteer:

Bericht door corotauria »

Afgelopen herfstvakantie naar Berlijn geweest voor bezoek aan zowel de Zoo & Aquarium (1 dag) als Tierpark (2 dagen). Aan de ene dag in de Zoo & Aquarium hadden we eigenlijk te kort, daardoor het deel tussen grofweg restaurant, Pinguïns (inclusief deel aan overzijde van kanaal) niet gezien.
Dit was ons 2e bezoek na eerdere bezoeken in 2018.

Wat opvallendheden t.o.v. 2018:

Zoo
- Reich der Jäger was in 2018 in verbouwing, nu open; het geheel kon mij wel bekoren. Fraaie verblijven, zowel buiten als binnen. Moet toch één van de meest attractieve verblijven zijn van Leeuwen die ik in lange tijd zag. Leuk ook hoe bekende soorten (Luipaard, Leeuw, Tijger, Jaguar) worden gecombineerd met minder bekende soorten (Ringstaartmangoeste, Smalstreepmangoeste, Zandkat). Men was buiten aan de zijde van de Okapi's nog bezig met een groot overnet buitenverblijf; als ik de borden goed begreep zouden daar de Luipaarden in komen;
- Antilopenhaus was dicht wegens verbouwing; kon nog weinig van daadwerkelijke verbouwingen zien. De Gerenoeks waren niet zichtbaar, de Kirk's Dik-Diks zaten er nog wel.
- Neushoornpagode vind ik wel leuk gedaan met de tapirs erbij. Kon niet helemaal goed zien hoeveel Neushoornverblijven het buiten nu exact waren, maar dat is eigenlijk wel een compliment. Combi Indische Neushoorns / Visayawrattenzwijnen werkt ook hier goed; het zorgt dat er ook bij de Neushoornloze verblijven wel leven is.
- In de World of Birds was het Aziëdeel gesloten wegens grote schoonmaak o.i.d. Geen tijd meer gehad daar later naar terug te keren;
- De groep Andes en James's Flamingo's wordt wel klein (van beide niet meer dan een handvol vogels) en lijkt toch echt een aflopende zaak. Volgens ZTL wordt er de laatste jaren ook niet meer mee gekweekt. Vind de opzet met het lage hekje met de Dwergflamingo's wel goed bedacht; zo voelt de groep allicht groter wat kweekresultaten schijnt te bevorderen. De Dwergflamingo's hadden overigens wel jongen (minimaal 2). De volière waar zij in zitten is wel krap voor de groep.
- Pad achterlangs de Kasuarissen is voor een deel afgesloten. Lijken quarantaine verblijven, maar ook vanaf buiten de zoo (fietspad langs het kanaal) konden we geen dieren vinden.
- In het Aquarium was nu de 1e verdieping (met reptielen) afgesloten, op de begane grond was nog niet alles open en de 2e verdieping (insecten en wat amfibieën) is wel wat klein. Het stelde daardoor behoorlijk teleur. Achteraf hadden we die tijd beter in de zoo zelf kunnen steken. Al met al waren we blij dat we dat met deze dag gecombineerd hadden (we hadden eerst het voornemen een dag later alleen het aquarium te doen), want de volle mep betalen voor alleen het aquarium zou op een deceptie hebben uitgedraaid.
- De hoek met de apen is nu wel echt het slechtste deel van de Zoo en zou ik graag als eerste aangepakt zien.

Al met al waren we - op het apendeel na - zeer positief over de Zoo. Was goed weer, niet al te druk en daardoor op eigen tempo een groot deel kunnen zien.

Tierpark
- Ongelooflijk rustig in het park, op grote delen leek het alsof we de enige bezoekers waren. Onbegrijpelijk eigenlijk. Tierpark heeft ons dit keer met een dubbel gevoel achtergelaten. De ene helft van het park behoort tot onze favorieten van het hele zoolandschap, maar het deel bij de Muskusossen, Sneeuwgeiten, oude Takinverblijven is wel saai. Goed te lezen dat dat deel als eerste wordt aangepakt. Hoop alleen dat het meer gaat worden dan alleen Breedlipneushoorns.
- Alfred-Brehmhous was in 2018 in verbouwing, nu open. Binnen niet spectaculair, en qua losvliegers wat algemene soorten. De binnenverblijven van de tijgers, Maleise beren / Beermarters was wel fraai gedaan. Buiten verblijf met de Goodfellow Boomkangoeroes ook wel leuk gedaan.
- Pelikanenvijvers stonden leeg. Volgens borden ter plaatse wordt daar een volière gerealiseerd voor de pelikanen. Ondertussen zitten de Roze en Kleine Pelikanen op de savanne (lijkt me een permanente oplossing? Hoop dat ze daar net zo goed kweken als voor in het park), de Kroeskop-, Australische en Witte Pelikanen op de vijver naast de meeuwenvolière en de Bruine Pelikanen in de meeuwenvolière. Dat laatste is alvast een succes getuige de jongen aldaar. De Grijze Pelikanen zitten achter de schermen, al zouden die mogelijk zichtbaar kunnen raken in een binnenverblijf aan het begin van het park.
- Flamingovijver stond leeg, daar is men ook bezig met een volière.
- Gierenvolière blijft een pareltje, toch leuker dan ik dacht om nu ook in de volière te kunnen staan. De Bateleurs hebben denk ik gejongd (zat een juveniele in het roofvogeldeel) en er vloog een juveniele Lammergier (ik neem aan van het paar op de Himalaya)
- Savanneproject is geslaagd, leuk gedaan met het vlonder en de doorkijkjes vanaf de Bergzebra's. Geeft het ruimtelijke gevoel dat Tierpark bij alle hoefdiervlaktes wel weet te creëren. In tegenstelling tot de andere vlaktes vond ik de Savanne wel vrij leeg. Kunnen nog wel wat Gnoes, Oryxen en Thommies bij wat mij betreft. De kudde Giraffen is dan wel weer indrukwekkend.
- Olifantenverblijf vordert gestaag en beloofd zeer fraai te worden. Aan de zijde van de Aziatische Wilde Honden komt een verblijf afgescheiden met wat lage netten (1 m hoog), waarvan de soorten via een palenhek bij de olifanten in het verblijf kunnen. Er stonden 2 houders voor soortnaambordjes, maar ik kon me niet bedenken wel soorten daar terecht gaan komen. Weet iemand dat? De soorten die mij bekend zijn, lijken me niet geschikt voor dat verblijf.
- Geelvoetrotskangoeroes waren voor mij nieuw, attractieve soort, maar verdienen wat mij betreft een fraaier verblijf. Ben benieuwd hoe dat in Gaia eruit komt te zien.
- Het hernieuwde Himalaya gebied viel mij tegen. Het is net of na de eerste investeringen op de weg naar boven het budget was opgedroogd. De kudde Kiangs is zeer indrukwekkend, maar verder valt er op het rondje weinig te beleven en is er ten opzichte van de oorspronkelijke inrichting weinig veranderd. Zeker het braakliggende deel tegenover de Kiangs schreeuwt om aandacht. Ben het ook met Apenarend eens dat er qua vogels meer mogelijk had geweest in plaats van herhaling van de soorten die men al in de fazanterie heeft kunnen zien.
- Tierpark heeft wel het meest spectaculaire verblijf voor Kleinklauwotter (gecombineerd met Babirussa en Kuifmakaak) dat ik ooit zag. Echt een gaaf verblijf.
- Hoek bij de Sneeuwgeiten / Muskusossen is wel een saai en verlaten stuk. Hoop op een leuke invulling aldaar.
- De roofvogelrotonde is ook wel echt gedateerd. De Stellers Zeearend heug ik mij van het oude Himalayagebied en zaten daar een stuk ruimer dan in de kleine verblijven in het roofvogeldeel, zeker als - zoals nu - 2 vliegvlugge jongen meevliegen in de vlucht. Ook 1 van de Monniksgier-paartjes had een jong.
- Alle volières in de fazanterie waren erg donker door de gevallen bladeren. Daar zat terug in 2018 ook een wat gevarieerder aanbod met vogels. Het zijn nu eigenlijk echt alleen nog fazanten en lijstergaaien - wel een indrukwekkende collectie van die laatste.
- Het oude Krokodillenhuis is met de grond gelijk gemaakt. Staat nog in de bouwhekken, maar ter plekke geen informatie met wat er komen gaat. Iemand bekend met wat daar komen gaat?
- Blauwvleugelkookaburra's bij het Kakaducafé hebben jongen in het blok liggen. Kleine Bonte Aalscholvers in de Ibisvolière bij de roofvogels hadden al vliegvlugge jongen. Kon mij die soort eigenlijk niet meer heugen van 2018, maar men blijkt zelfs de ESB-coördinator voor de soort.
- Ook hier is het Dino-virus toegeslagen. Alhoewel de kinderen (5 en 8) onder de indruk waren, waren het zeker niet de mooiste dino's (erg nep plastic, de Velociraptor voldoet wel beter aan de wensen van Mr Gharial dan kennelijk de andere parken neerzetten...0:-) )

Collectiefoto's volgen (veel) later. Duurt nog wel even voor ik die heb uitgezocht.
Laatst gewijzigd door corotauria op 02 nov 2025, 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door JvG »

Was de nieuwbouw in de Zoo tegenover het Reich der Jager naast de okapi's niet bedoeld voor tijgers? En de uitbereiding op het meer voor de jaguars?
De plannen voor de gorillagroep in de Zoo liggen klaar zover ik weet. Dus alleen een kwestie van geld, vergunningen en dan de daadwerkelijke bouw. Al moet ik zeggen dat van de mensapen ik de gorilla's nu het beste vind zitten en dan juist de olifanten veel slechter vind zitten qua binnen en buitenverblijf...

De pelikanen op de Tierpark-Savanne waren daar wel bedoeld dus ik denk dat ze blijven. Wel goed dat ze voor de andere pelikanen en de flamingo's volieres bouwen. Dat geeft wel het idee dat ze die constructief willen gaan houden.
Oryxen leven in kleine groepen dus ik weet niet of je daar een grote groep van moet willen houden. Van de witbaardgnoes en thomsongazelles is de dierentuinpopulatie al heel klein, dus dat moet vooral met natuurlijke aanwas groeien. Met de gazelles wordt al goed gekweekt en volgens ZTL hebben ze al een goede groep in vergelijking met de andere tuinen in de omgeving. Genetisch is de basis volgens mij wel extreem klein met veel oorsprong uit Ramat Gan en bij EAZA staan ze op uitfaseren net als springbokken. Dus of er een daadwerkelijke toekomst in blijft zitten zonder import vanuit bijvoorbeeld Amerika? Dat vraag ik mij af (terwijl het een soort is dir van mij veel meer gehouden mag worden net als vergelijkende soorten zoals springbok, impala en noem maar op, die zie je toch steeds minder...)
Ik blijf overtuigd dat in de Himalaya tegenover de kiangs je een prachtig verblijf voor de rode honden zou kunnen maken. Bij een herbezoek zou ik weer de hele ronde lopen maar dan alleen voor de kiangs en witlipherten, niet voor het uitzicht en verblijven...

corotauria
Favoriete dierentuin: Tiergarten Berlin, Vogelpark Walsrode
Contacteer:

Bericht door corotauria »

JvG schreef:
02 nov 2025, 14:37
Was de nieuwbouw in de Zoo tegenover het Reich der Jager naast de okapi's niet bedoeld voor tijgers? En de uitbereiding op het meer voor de jaguars?
De plannen voor de gorillagroep in de Zoo liggen klaar zover ik weet. Dus alleen een kwestie van geld, vergunningen en dan de daadwerkelijke bouw. Al moet ik zeggen dat van de mensapen ik de gorilla's nu het beste vind zitten en dan juist de olifanten veel slechter vind zitten qua binnen en buitenverblijf...
Ben niet zeker van de Luipaarden, stond ook niet heel duidelijk aangegeven aan onze zijde (niet volledig rond gelopen). Toen we bij het restaurant zaten zag ik echter de doeken aan de bouwhekken hangen waarop Luipaarden genoemd werden. De Tijgers zaten niet zo slecht toch? De Jaguars mogen wel ruimer buiten. Het meer met eilanden er tegenover had geen bewoners, maar verder duidde daar niets op aanstaande bouwwerken.

Eens met de Gorilla's; het ging mij meer om de Bavianenrots en het deel van de Chimpansees richting Leeuwen.
Olifanten binnen hebben we dit keer overgeslagen, geen oordeel daarover.
JvG schreef:
De pelikanen op de Tierpark-Savanne waren daar wel bedoeld dus ik denk dat ze blijven. Wel goed dat ze voor de andere pelikanen en de flamingo's volieres bouwen. Dat geeft wel het idee dat ze die constructief willen gaan houden.
Oryxen leven in kleine groepen dus ik weet niet of je daar een grote groep van moet willen houden. Van de witbaardgnoes en thomsongazelles is de dierentuinpopulatie al heel klein, dus dat moet vooral met natuurlijke aanwas groeien. Met de gazelles wordt al goed gekweekt en volgens ZTL hebben ze al een goede groep in vergelijking met de andere tuinen in de omgeving. Genetisch is de basis volgens mij wel extreem klein met veel oorsprong uit Ramat Gan en bij EAZA staan ze op uitfaseren net als springbokken. Dus of er een daadwerkelijke toekomst in blijft zitten zonder import vanuit bijvoorbeeld Amerika? Dat vraag ik mij af (terwijl het een soort is dir van mij veel meer gehouden mag worden net als vergelijkende soorten zoals springbok, impala en noem maar op, die zie je toch steeds minder...)
Ok, dank voor de info. Ik zie op ZTL bij Thomsons inderdaad "Bestand am 31.12.2024: 5,12,0" - die aantallen hebben wij niet gezien, meer dan 2-3 dieren waren niet zichtbaar. Bij Witbaardgnoe zie ik "Bestand am 31.12.2024: 1,4,0", dat is verhoudingsgewijs dan toch maar een klein groepje op die vlakte. Impala's zouden er overigens inderdaad goed bij staan.
JvG schreef:
Ik blijf overtuigd dat in de Himalaya tegenover de kiangs je een prachtig verblijf voor de rode honden zou kunnen maken. Bij een herbezoek zou ik weer de hele ronde lopen maar dan alleen voor de kiangs en witlipherten, niet voor het uitzicht en verblijven...
Eens, behalve het laatste. Ik ben er nog niet van overtuigd dat ik de volle ronde weer loop als er geen toevoegingen worden gedaan, al is die kudde Kiangs - zoals ik al eerder schreef - wel indrukwekkend.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

De uitbreidingen in het Reich der Jager zouden in eerste instantie de jaguars en luipaarden moeten betreffen, dwz richting vijver. Daarna komen de tijgers aan de beurt, mogelijks dat dat dit is omgedraaid.

Flamingo's: is een kwestie van tijd. Allen daarheen voor wie ze nog eens wil zien, er zijn daar geen verdere plannen meer mee.

Wat de rode honden betreft in het Tierpark: de laatste foto die ik zag van hun nieuw verblijf in het klassieke deel van de tuin, ziet er behoorlijk ok uit. Weinig waarschijnlijk dat ze binnenkort naar de bergzone verhuizen, temeer daar naar verluidt de optie nog steeds open blijft om daar een Amerikaans deel te bouwen. Dat zal niet voor morgen of overmorgen zijn.
Extinction is forever!

Plaats reactie