Nieuwstopic GaiaZOO

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic GaiaZOO

Bericht door Apenarend »

Joost schreef:
01 mei 2024, 23:56
Limburg vooruit schreef:
01 mei 2024, 21:21
Geen tijdsloten natuurlijk, maar ik bedoel wel effectief reserveren. Je weet hoe groot het park is, dus je kan zelf wel uit tellen wat uw maximale capaciteit is.
Bedenk dat je hier dan nog over gaat door je abonnees, die kan je moeilijk laten reserveren.
Ik zou daar ook best wel voorstander van zijn. Ik vind dat parken nu soms te gefocust zijn op het binnenhalen van zoveel mogelijk bezoekers.. dat levert op de korte termijn misschien het meeste geld op, maar het resulteert ook in negatievere ervaringen waardoor mensen mogelijk minder snel weer terug komen. Ik heb verschillende keren bij parken (Wildlands, Apenheul, Nordhorn) gehad dat ik het tijdens mijn bezoek zó druk vond dat het een grote invloed had op mijn dag én dat ik bijvoorbeeld ook minder geneigd was om iets in de horeca of shops te kopen omdat je niet wéér in de rij wou staan. Bij Nordhorn voel ik door de ervaring van toen ook niet echt de behoefte om daar snel nog eens heen te gaan.

Zonder al te veel off-topic te willen gaan denk ik dat het bij Wildlands in hun eerste jaar bijvoorbeeld ook goed was geweest als ze zoiets hadden gehad. Die haalden toen in 9 maanden tijd 1,3 miljoen bezoekers.. Prachtige cijfers, maar dat kon het park helemaal niet aan, er waren veel te veel dagen waarop 10.000+ mensen in het park waren. In de media ging het altijd over de dieren die er te weinig waren, maar ik blijf in de veronderstelling dat het enorme aantal bezoekers dat er op sommige dagen was ook een grote rol heeft gespeeld in de negatieve ervaringen.

Ik zou het mooi vinden als parken wel met zo’n reserveringssysteem zouden werken en als ze daardoor de drukte wat beter kunnen spreiden. En het zal ook wel meevallen hoeveel dagen je dan echt aan die limiet gaat komen. Ik heb alleen niet de illusie dat parken dat gaan doen, een bezoekersrecord staat tenslotte beter in de pers dan een betere ervaring en meer uitgaven door wat minder bezoekers. Het liefst knallen ze er ook nog wat extra kortingsacties tegenaan waardoor mensen voor een habbekrats binnenkomen om de cijfers nog wat op te krikken..
Ik begrijp dat volkomen. Ik heb ronduit claustrofobische jeugdherinneringen aan een volgepakte Antwerpse dierentuin in de Paasvakantie. Schuifel schuifel schuifel, opzij opzij opzij. Brrr.

September is mijn favoriete zoobezoekmaand. De kinderen zitten allemaal terug op school, de ouders zijn blij er weer even vanaf te zijn en plannen zeker geen uitstapjes, de portemonnee is toch leeg na de dure zomermaanden, het weer is meestal zeer goed en de dierentuinen liggen er nog prima bij. Ik kijk er alweer naar uit.

Zo'n Burgers Desert tegen sluitingstijd na een warme septemberdag, heerlijk is dat daar.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ik ga zelden tijdens schoolvakanties naar een dierentuin of pretpark, ik haat drukte.

De coronaperiode was voor veel mensen een ware ramp vanwege alle beperkingen. Ik heb daar persoonlijk nooit problemen mee gehad en mis het zelfs soms.
Maar de ziekte en alle menselijke gevolgen mis ik logischerwijs niet.
en plots is alles relatief, maar ook nu blijven we ervoor gaan.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Insecten op het menu 🪳🪳🪳

Wereldwijd bestaan er ongeveer een miljoen verschillende insecten. Ze vormen de grootste soortgroep op aarde!

Veel diersoorten zijn afhankelijk van insecten als voedselbron. Ook in GaiaZOO leven veel diersoorten die insecten op het menu hebben staan. Het is in de dierentuin vaak niet mogelijk om dezelfde insecten aan te bieden die de dieren in de natuur zouden eten. Maar we weten wel welke voedingstoffen een diersoort nodig heeft en zo kunnen we voor een passende vervanging zorgen.

Sinds kort worden daarom in het Tapir | Terrarium treksprinkhanen, dubia kakkerlakken en rozenkevers gehouden. Deze insecten worden aan verschillende diersoorten aangeboden, zoals vogels, apen en kleine zoogdieren.

Bron: Facebook GaiaZOO

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Gierenjong kruipt ui ei

De twee vale gieren die vorig jaar voor het eerst een jong grootbrachten in de Taiga | Volière hebben wederom voor nageslacht gezorgd.

Op 21 april j.l. kwam er na intensief broeden, een gezonde vale gier uit het ei gekropen. De ouderdieren blijven sindsdien dicht in de buurt van het kleine roofvogeltje en beschermen het goed.

Kijk zelf maar!

#uithetei #roofvogel #valegieren #taiga #gieren #gierenjong #nest #gaiazoo #nageslacht #uitgebroed

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De tweede Harpij van dit jaar zat vandaag alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor GaiaZOO. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
Savannah
- Afgelopen periode zijn er 2,0 Afrikaanse wilde honden overleden vanwege ouderdomskwalen.
- De 2,0 springbokken zijn ook overleden vanwege ouderdom. Daarmee is de soort uit de collectie.

Rainforest
- De jonge 1,0 kuifmangabey is twee maanden na de geboorte overleden.
- Uit Doué-la-Fontaine kwam een 0,1 hop voor in de wevervolière.
- Een 0,1 capibara is overleden.
- De oudere 0,1 laaglandtapir is verhuisd naar Thoiry om plaats te maken voor het al eerder aangekomen jongere vrouwtje.
- Een 1,0 vicuña is verhuisd naar Artis. En de 0,2 penseelzwijnen verhuisden naar Schmiding Zoo. Deze laatste soort is hiermee uit de collectie.

Taiga
- Uit Artis kwamen 2,0 baers witoogeenden voor in de Taiga volière. Vanuit diezelfde volière verhuisde er een 0,1 scharrelaar naar Wroclaw.
- Vanuit de naastgelegen volière vertrokken er 1,1 blauwgele ara’s en 3,5 halsbandparkieten.
- Een 0,1 Europese otter en een 0,1 przewalskipaard overleden op hoge leeftijd.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Op het perk van de bosrendieren in het Hoge Noorden van de Taiga, kun je drie jonge dieren tegenkomen.

Wilde rendieren trekken rond om steeds gebruik te kunnen maken van nieuwe voedselgebieden. Maar o.a. door de aanleg van wegen, wordt dit steeds moeilijker. Ook verdwijnen stukken van hun leefomgeving om plaats te maken voor fabrieken of mijnen, wat geen goed nieuws is voor het bosrendier.

Wist je dat GaiaZOO de grootste kudde bosrendieren huisvest, buiten Finland? Nu dus met nog drie dieren erbij!

#rendier #finland #hoefdieren #rendierkudde #geboortenieuws #natuurbehoud #soortbehoud #gaiazoo #geboorte

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bedreigde berberapen in GaiaZOO geboren! Het is de eerste keer dat er jonge berberapen in GaiaZOO te zien zijn.
Wist je dat de hele groep zich op de nieuwkomer richt als het jong er is? Berberapen zijn een van de weinige soorten waarbij alle groepsleden interesse tonen in de jongen en helpen bij de zorg.

#JaarvandeBerberaap #GaiaZOO #Bedreigdediersoort #Berberapen #Bijzonderegeboorte

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Gorillavrouw overleden

Afgelopen maandag heeft de groep westelijke laagland gorilla’s afscheid moeten nemen van een groepslid. De gorillavrouw, die in april van dit jaar nog moeder werd, was al enige tijd niet fit. Ze werd scherp in de gaten gehouden door de dierverzorgers, maar knapte ondanks meerdere bezoeken van de dierenarts niet op.

Onderzoek wees uit dat ze abcessen had die zich progressief vermeerderen in haar lever en hersenen. Na zorgvuldige overweging is besloten om haar uit haar lijden te verlossen.

In onderstaande video vertellen onze dierenarts Christine Kaandorp en curator Emile Prins je meer over deze moeilijke beslissing en wat dit betekent voor het jong en de gorillagroep.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Een przewalskipaard is naar Praag gebracht om uiteindelijk uitgezet te worden in Kazakstan.

https://www.instagram.com/reel/C_IVnGrs ... BiNWFlZA==

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Het duurde wat langer dan bij anderen, maar de derde Harpij van dit jaar zat vandaag ook bij mij in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor GaiaZOO. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
Savannah
- Vanuit Antwerpen is een 1,0 Zuidelijke kaalkopibis aangekomen voor in de flamingovolière.
- Voor in diezelfde volière kwamen ook 2,2 smienten aan. En is er ook een jufferkraanvogel uit het ei gekropen.

Rainforest
- Een 0,1 capibara is overleden. Vanuit Apenheul kwam een nieuwe 1,0.
- Bij de vicuña’s zijn 1,1 dieren overleden.
- Een 0,1 grijsvleugeltrompetvogel is verhuisd naar ZooParc de Beauval.
- Bij de zonparkieten zijn vier jongen uit het ei gekropen.

Taiga
- Een 0,1 veelvraat is verhuisd naar de dierentuin van München. Vanuit de Grotten van Han kwam een nieuwe 0,1.
- Vanuit de dierentuin van Zagreb kwam een 1,0 Europese bever voor het aanwezige vrouwtje.
- In de Taigavolière zijn Noordelijke kaalkopibissen, zomertortels en een vale gier geboren. In een naastgelegen volière kwamen ook Chinese zaagbekken uit het ei.
- Bij de bosrendieren zijn 0,4 jongen geboren. Hiervan hebben 0,2 de eerste kritieke periode niet overleefd.
- Zowel bij de rode panda’s als de berberapen zijn voor het eerst jongen geboren. Twee berberapen en één rode panda.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Sinds deze week is GaiaZOO een diersoort rijker. Vanuit Diergaarde Blijdorp / Rotterdam Zoo en het Zweedse Kolmården ontvingen we Mhorrgazelles. De Mhorrgazelle staat zwaar onder druk. Hun aantallen in het wild zijn drastisch afgenomen en deze diersoort is nu door de IUCN geclassificeerd als ernstig bedreigd. Naar schatting leven er nog maar zo’n 200 Mhorrgazelles in het wild.

Facebook GaiaZoo

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

freerk1982 schreef:
25 sep 2024, 12:11

Sinds deze week is GaiaZOO een diersoort rijker. Vanuit Diergaarde Blijdorp / Rotterdam Zoo en het Zweedse Kolmården ontvingen we Mhorrgazelles. De Mhorrgazelle staat zwaar onder druk. Hun aantallen in het wild zijn drastisch afgenomen en deze diersoort is nu door de IUCN geclassificeerd als ernstig bedreigd. Naar schatting leven er nog maar zo’n 200 Mhorrgazelles in het wild.

Facebook GaiaZoo
Mooie toevoeging! De soort lijkt bezig aan een opmars in dierentuinen, zijn de afgelopen jaren toch best wat houders bijgekomen.

MClaeys
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Inderdaad een diersoort die je meer en meer tegenkomt. Ook een mooie soort. De Benelux is ook al redelijk vertegenwoordigd. Planckendael, Overloon, Blijdorp en nu dus ook GaiaZOO.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

De kleine gorilla die zonder moeder moet opgroeien lijkt het goed te doen. Vaak wordt hij meegenomen door een van de gecastreerde mannen met name Mosi.

Afbeelding

Afbeelding

Maar de oude Dalila probeert hem altijd wel terug te krijgen.

Afbeelding

Al wordt haar dat vaak niet in dank afgenomen.

Afbeelding

Daarom wordt ze met Makongo soms even apart gezet zodat ze wat rust kunnen hebben.

Ook met de kuifmangabey's lijkt het goed te gaan.

Afbeelding

Ook de jonge slingeraap doet het goed. Spijtig dat die zo moeilijk kweken in dierentuinen.

Afbeelding

Afbeelding

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Prachtige fotoreeks zoofan!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

De nieuwe groep zwarte brulapen is gearriveerd, het zijn in eerste instantie drie dames:

Ze zijn er! Drie vrouwelijke zwarte brulapen hebben vrijdag hun eerste stappen gezet in hun nieuwe verblijf bij GaiaZOO! Deze bijzondere apen, afkomstig uit Zoo Frankfurt, krijgen eerst tijd om te wennen in hun nieuwe binnenverblijf. Wist je dat vrouwelijke zwarte brulapen lichtbruin tot geel van kleur zijn, in tegenstelling tot de mannetjes die echt pikzwart zijn?
Benieuwd hoe het met ze gaat? Kom snel een kijkje nemen of volg onze updates! 🐒

Facebook GaiaZOO

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Vorige week kwam er een kuifmangabey ter wereld in GaiaZOO. De komst van het jong zorgt voor veel interactie in de groep.
In het wild gaat het niet zo goed met de soort, zo heeft IUCN de soort geclassificeerd als kwetsbaar. Dat betekent dat hun aantal sterk achteruit gaat...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
19 okt 2024, 14:46

Vorige week kwam er een kuifmangabey ter wereld in GaiaZOO. De komst van het jong zorgt voor veel interactie in de groep.
In het wild gaat het niet zo goed met de soort, zo heeft IUCN de soort geclassificeerd als kwetsbaar. Dat betekent dat hun aantal sterk achteruit gaat...

Prachtig nieuws, het is een prachtige soort waar de kweek niet zo geweldig mee gaat.
en plots is alles relatief, maar ook nu blijven we ervoor gaan.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Drie zwarte brulapen hebben hun intrek genomen in het nieuwe verblijf.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bij de capibara's in GaiaZOO zijn jongen geboren! De kleine grootste knaagdieren ter wereld zijn al druk bezig hun omgeving te ontdekken onder het toeziend oog van hun moeder. Bekijk het zelf op de video!

Nog meer gepiep... voor de tweede keer dit jaar werd het gepiep van boshondenpups gehoord vanuit de nestkist in het binnenverblijf! Dus ondanks dat we ze nog niet kunnen zien, weten we wel dat er een aantal jonge boshonden zijn geboren in Rainforest!

Plaats reactie