Beide bedankt voor het antwoord. Er hoeft inderdaad niet per definitie een nieuw gebied te komen, maar ik vroeg mij af of er überhaupt ruimte was voor uitbreiding (wat dus ook kan aan de hand van nieuwe verblijven binnen de bestaande park grenzen). Ik ben er pas 2 keer geweest, en beide keren had ik toch een gevoel dat er te weinig te zien was (laatste keer dat ik er was is 5 jaar geleden geweest, dus er zal inmiddels zat veranderd zijn). Maar ik kon mij niet echt duidelijk plekken herinneren waar ik dacht daar is nog ruimte voor een nieuw verblijf (behalve dan rondom tweestryd)Joost schreef: ↑30 mar 2025, 09:45Klopt, een groot deel van de grond achter de voormalige parkeerplaats achter het park kan ook nog gebruikt worden voor Wildlands. Echter is daar nog wel een obstakel te nemen; als ik mij goed herinner heeft dat nog niet het juiste bestemming in het bestemmingsplan. Dat is nu nog landbouw volgens mij. Voordat ze daar iets zouden willen moeten ze dus eerst nog een hele bestemmingsplanprocedure aangaan, dat zie ik voorlopig nog niet zo snel gebeuren.edwin1978 schreef: ↑29 mar 2025, 11:47daniel1109 schreef: ↑29 mar 2025, 11:34Hoeveel ruimte heeft Wildlands eigenlijk om nog uit te breiden? Ik weet dat er bij Tweestryd nog wel wat grond is, maar hebben ze verder nog ergens iets?
Want nu hebben ze als "werelden" eigenlijk een koud gebied, woestijn en tropisch gebied. Maar een gebied gebaseerd op een gematigd klimaat is er niet. Zouden ze ruimte hebben om bijvoorbeeld dit ergens nog te bouwen? (of om de huidige gebieden uit te breiden)
Tussen nortica en tweestrijd, tussen tweestrijd en de savannestal, achter de grote kas is nog een stuk terrein vrij. Tussen de stokstaartjes en baviannenarena. En de parkeerplaats achter wildlands, die nooit wordt gebruikt, kan wildlands in princiepe ook nog bij het park aantrekken. En volgens mij heeft wildlands/gemeente emmen ook de eerste koop op de grond achter het park.
Ook heb je langs de werelddelen nog voldoende ruimtes waar verblijven kunnen komen.
Dus achter het park zo dus nog een wereld deel kunnen worden aangelegd.
Hoewel ik een nieuw gebied tof zou vinden denk ik dat het voor Wildlands nu beter is om te investeren in de bestaande gebieden dan om een heel nieuw gebied/stuk grond toe te voegen. Uit het bestaande park valt nog veel meer te halen naar mijn mening.
Nieuwstopic Wildlands (2025)
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Re: Nieuwstopic Wildlands (2025)
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Jong nijlpaard WILDLANDS voor het eerst buiten
Vanmorgen zette het in november geboren nijlpaardjong in WILDLANDS Adventure Zoo Emmen haar eerste voorzichtige stappen in het buitenverblijf van het dierenpark. Zij is vanaf nu voor het eerst zichtbaar voor bezoekers in het grote buitenverblijf!
Sinds haar geboorte op 8 november 2024 verbleef het jonge vrouwtje samen met haar moeder in de stal, waar zij kon groeien, kennismaken met de kudde én leren zwemmen. Nu het buitenwater eindelijk warm genoeg is, heeft zij de volgende stap gezet. Samen met de rest van de nijlpaardenkudde kwam het jonge dier haar eerste stappen in het grote buitenverblijf, waar ze voor het eerst zand zag. En zodra zij het water in gaat, is dat voor bezoekers extra goed te zien door de glazen kijkwand onder water.
Toen de toegang naar de ‘Nijlpaardenpoel’ – zoals het buitengebied van de nijlpaarden in het Emmense park heet- werd geopend, stapte de moeder voor het jong aan naar buiten, waarna haar dochter nieuwsgierig volgde. De eerste momenten waren even wennen, maar al snel verkende het jonge nijlpaard het verblijf. Speels werd er al in het zand gehapt, terwijl moeder tevreden stond te eten. Bezoekers kunnen het zes maanden oude dier nu in het echt bekijken en onder water zelfs een unieke blik werpen op haar speelse duikbewegingen en ontdekkingstocht in het water.
Beschermingsprogramma
Het nijlpaard heeft de IUCN-status ‘kwetsbaar’. In het wild wordt de soort bedreigd door leefgebiedverlies, conflicten met mensen en stroperij. In sommige delen van Afrika is het aantal nijlpaarden met 95% afgenomen. WILDLANDS neemt deel aan het EAZA-soortbehoudprogramma (EEP) en draagt zo bij aan het behoud van deze indrukwekkende diersoort.
De geboorte van het nijlpaardjong in november was de eerste geboorte van een nijlpaard in Emmen sinds mei 2008. Haar moeder, een ervaren nijlpaard van 35 jaar oud, bracht haar zevende jong ter wereld. Vader is een 11-jarige stier die in april 2023 vanuit een Belgisch dierenpark naar Emmen kwam. Zijn komst betekende een belangrijke uitbreiding van de nijlpaardenfamilie in WILDLANDS, waar jarenlang alleen vrouwtjes leefden. Het afgelopen halfjaar was de temperatuur van het buitenwater te koud voor het jong.
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Ik zal in het fotoalbum nog meer foto's delen, voordat ik hier de boel vol spam.
Natuurlijk vielen er nog meer zaken op vandaag:
- Bij de nijlpaarden zijn twee nieuwe bordjes opgehangen. Een over de geboorte van Fenna en een voor een bedrijf wat de nijlpaarden in Wildlands steunt. Kennelijk is dat een nieuwe manier van Wildlands om aan inkomsten te komen, slim en niet storend in mijn ogen.

- Het eetkraampje na de wallabies heeft nieuwe thematisatie gekregen. Op het dak staat nu het logo van de 'Serenga Petrol Company', voor wat dat ook mag wezen. Ze verkopen er overigens nog steeds gewoon van die aardappelen op een stokje.

- In Animazia geen veranderingen bij de naakte molratten én de aquaria zijn ook nog altijd afgesloten.
- Er is van de week weer een zeboe geboren.
- Ook de impala's hebben jongen en staan daarom nog binnen. In 5 dagen tijd zijn er al 9 dieren geboren.
- De nieuwe plantenbakken bij Mommas restaurant zijn volgezet met planten. Toch een fijne groene toevoeging voor dit plein! Ook is er een klimplant geplaatst bij de overkapping van de giftshop:

- Op het inmiddels bekende aankondigingsbord na is er ook bij de bypass in Rimbula nog niets veranderd.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Welkom Yadanar! Vanuit het Duitse Zoo Heidelberg is deze 15-jarige bul gisteravond in #WILDLANDS gearriveerd. De komende tijd mag hij in alle rust aan zijn nieuwe thuis wennen.
Lees meer: https://www.wildlands.nl/nieuwe-olifant ... -wildlands
Bron: Facebook Wildlands
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Contacteer:
Nieuwe olifantenbul voor WILDLANDS
In WILDLANDS Adventure Zoo Emmen is een nieuwe Aziatische olifantenbul gearriveerd: Khin Yadanar Min, of kortweg Yadanar. Hij komt uit het Duitse Zoo Heidelberg als onderdeel van het Europese soortbehoudprogramma (EEP). Dit programma zorgt ervoor dat de olifantenpopulatie in dierentuinen genetisch gezond en sociaal stabiel blijft. Het ‘gewichtige’ transport arriveerde dinsdag aan het eind van de middag en verliep rustig en snel. De nieuwe stier stond na een uur al op stal rustig te eten.
Een natuurlijke stap binnen het EEP
Een dag voor de komst van deze 15-jarige bul is de 27-jarige stier Timber naar Eindhoven Zoo vertrokken. Yadanar neemt in Emmen zijn rol als fokbul over. Hier zal hij zowel tijd doorbrengen met de koeien als met de jonge mannetjes, wat aansluit bij het natuurlijke gedrag van zijn soortgenoten in het wild. Voor twee van de vrouwelijke olifanten heeft het EEP een fokaanbeveling gedaan, wat betekent dat er in de toekomst mogelijk jonge olifanten worden geboren.
Voorafgaand aan de bullenwissel zijn dierverzorgers uit Emmen naar Heidelberg geweest om daar al kennis te maken met de stier en zijn verzorgers uit Eindhoven Zoo op bezoek geweest in Emmen. Daarnaast reisden twee verzorgers uit Emmen met Timber mee naar Eindhoven om hem tijdens zijn eerste momenten in de nieuwe omgeving te begeleiden. Ook kwamen vanuit Heidelberg twee dierverzorgers met Yadanar mee om hem hier uit te verhuiskist te begeleiden en ook de komende dagen zullen zij de verzorgers in Emmen alles over het karakter van de olifant leren.
De stier krijgt nu eerst de mogelijkheid om rustig te wennen aan zijn nieuwe thuis. Het olifantenverblijf in Emmen heeft een groot buitenterrein met volop gelegenheid om te zwemmen en een binnenterrein, ook met een flinke waterpartij. Hij staat eerst nog apart van de kudde en wordt stap voor stap geïntroduceerd aan de rest van de twee jonge mannen en de drie dames. De olifant zou al te zien kunnen zijn voor bezoekers, want hij mag op eigen tempo het verblijf verkennen.
Met deze wisseling draagt WILDLANDS actief bij aan het behoud van de bedreigde Aziatische olifant en leeft de kudde in Emmen op een zo sociaal gezien natuurlijk mogelijke manier.
-
- Laafsekikker (CR)

- In A2 van het Nortica Aquarium zijn weer haaieneieren te zien. Het zijn er minimaal 5.
- Een van de deuren naar het onderwaterzicht bij de nijlpaarden, die bij de trap, was afgesloten. Geen idee waarom.
- Nadat de aquaria bovenin Animazia al waren aangepakt is ook de boel rondom het schildpaddenaquarium weer strak in de lak gezet.

- De aquaria bovenin Animazia zijn weer open. Alleen het eerste aquarium is nog altijd leeg. Ook hangen de bordjes momenteel wel héél recht onder elkaar, een beetje on-Wildlands. In de hoek bij de tijgertandkarpers is de boel ook alvast wat aangepast, zodat hier straks de uitgang van de expositie kan komen.

Voor de context: dit is dus de uitgang van waar straks de expositie komt.
- Bij de naakte molratten én de bypass in Rimbula is niet veranderd ten opzichte van de vorige keer.
- Bij Kilima zijn de borders opnieuw aangelegd met nieuwe rotsen en beplanting.

- Bij de zeboes is een derde jong geboren. Voor de duidelijkheid, het derde jong wat er nu rondloopt, niet de derde van dit jaar zoals Wildlands zelf communiceerde. De eerste van de drie was er namelijk met kerst al

- Bij de bavianen is een grote kale boom geplaatst.

- De (wilde) nijlganzen op de savanne hebben weer eens jongen. Ik ben benieuwd hoeveel daar straks nog van over zijn, zeker als ze zo dwars over de savanne blijven paraderen.
- Het educatie bord bij de prairiedogs is vernieuwd en verplaatst, hij staat nu middenin het verblijf.

- Het lijkt erop dat ze wéér een nieuwe vogel aan het introduceren zijn in de vlindertempel. Nadat tijdens mijn vorige bezoek de bamboe voor de ruiten weg was gehaald is die namelijk nu weer terug.
- Het afdakje bij de uitgang van de vlindertempel is ingekort.

- Één van de vlotten bij de vlottenoversteek was buiten gebruik.
- Langs vrijwel alle paden buiten in Jungola zijn nieuwe hekjes geplaatst, om ervoor te zorgen dat bezoekers uit de bosjes blijven. Jammer dat dit nodig is… Ook is er in de buurt van Mahada een deel van de border verstevigd, zodat het zand bij regen niet allemaal het pad op loopt.

- Ook maar eens kennisgemaakt met de nieuwe olifanten bul Yadanar. Ondanks dat hij geen slagtanden heeft toch een mooi dier!

- Een van de otters was de hele tijd aan de haal met bamboe. Wandelde en zwom ermee naar ergens achter een rots. Ik had dit nooit eerder gezien. Zouden ze een soort nest aan het bouwen zijn?
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Velen
https://nos.nl/artikel/2565472-onbekend ... tuin-emmen
-
- Laafsekikker (CR)
- Tijdens de meivakantie organiseert Wildlands dagelijks activiteiten waarbij je kan meehelpen met het bouwen van een insectenhotel en je eigen hotel kan bouwen.

- De deuren in het huisje richting de beverburcht zijn opnieuw geverfd. De tweede set deuren is nu weg, dus zal waarschijnlijk ook een nieuw laagje krijgen.

- A1 in het Nortica aquarium voelt heel leeg aan. Hoewel het de grootste bak is zijn er nauwelijks zwemmende vissen te zien. Van sommige soorten zitten er ook nog maar een paar dieren in de bak.
- Het valt niet meteen op, maar aan beide kanten waar je het pad langs de pinguïns betreed zijn dingen gemaakt waar ze ‘s avonds elektrische stroomdraden tussen kunnen hangen. Natuurlijk als gevolg van het roofdier wat recent twee dieren heeft gepakt.

- Er zit overigens wel weer een indringer bij de pinguïns, maar deze zal niet zo gewelddadig zijn..

- De mangoesten in het zonnepaleis hebben jongen, ze zijn een paar week oud.
- De vinkduiven in de Dogondorp zitten weer op hun nesten, maar het is lastig te zeggen of er ook eieren onder liggen.
- Een deel van de diersoorten in Serenga heeft nieuwe bebording gekregen, een stuk kleurrijker dan voorheen. Oa. de nijlpaarden, leeuwen en stokstaartjes. Daarentegen hebben een aantal dieren ze ook niet gekregen, waardoor het soms wat een mengelmoes is qua stijlen, hopelijk komt dat nog. Wel leuk: bij de leeuwen zijn nu twee verschillende borden te zien in plaats van twee keer dezelfde. Wat ook opvalt; men kiest er voortaan voor om de giraffen aan te duiden als Noordelijke giraffe in plaats van Rothschild, online deden ze dat al, maar nu dus ook in het park. Overigens staat op de overzichtsborden met alle savanne dieren nog wel Rothschild

- Niets veranderd aan het verblijf naast de naakte molratten, behalve dat ze het licht er nu uitgezet hebben. Daardoor valt de leegte in elk geval minder op.
- De jonge impala’s lopen inmiddels op de savanne.
- Het was mij nog niet eerder opgevallen, maar de ingang voor het vernieuwde bamboedoolhof komt vlak naast de Monkey Market te liggen, dus het wordt nog wat groter dan in eerder dacht.

- Middenin de Birdy Bush is een van de grotere bomen weggehaald. Daardoor is het behoorlijk kaal.

- Bul Yadanar heeft inmiddels kennisgemaakt met de drie olifantendames en staat ook regelmatig bij de groep. Het lijkt goed te klikken!

- Ik heb de otters niet gezien, maar begreep dat de dame hoogdrachtig is, het zou zelfs kunnen dat ze backstage al is bevallen.
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Contacteer:
WILDLANDS viert 90 jaar Zoo in Emmen
In 2025 viert WILDLANDS een bijzondere mijlpaal: het is dan exact 90 jaar geleden dat in Emmen een dierenpark werd opgericht. Vanaf 29 mei – 3 december zal de viering van "90 jaar Zoo Emmen" aantal activiteiten omvatten, zodat samen met inwoners van Emmen, (oud-) werknemers én bezoekers stil wordt gestaan bij de rijke en bewogen geschiedenis.
De geschiedenis in vogelvlucht
Het Noorder Dierenpark in Emmen werd geopend in 1935 op vijf hectare grond, de ‘achtertuin’ van de ouders van oprichter Willem Oosting. Al snel werd er met het Wildpark een uitbreiding gerealiseerd in 1937. Gedurende de jaren 1937-1940 en na de oorlog in 1946 was het park populair, met jaarlijks zo’n 250.000 bezoekers. Rond het einde van de jaren ‘60 begonnen de bezoekersaantallen af te nemen. In 1970 namen Aleid Rensen-Oosting en haar man Jaap Rensen het park over. Ze introduceerden een meer eigentijdse visie, waarbij het creëren van zo natuurlijk mogelijke omgevingen voor de dieren centraal stond. Na de jaren ‘90 begon de druk op het park te groeien. Het dierenpark zat tegen zijn grenzen aan qua mogelijkheden en in 1993 werd er al gesproken over een nieuwe locatie aan de rand van Emmen. In 2015 sloot Dierenpark Emmen op de oude locatie de deuren, maar aan de rand van Emmen werd WILDLANDS Adventure Zoo Emmen geopend. Een park waar dieren in een zo natuurlijke habitat leven, bezoekers geen hekwerk meer zien en duurzaamheid een grote rol speelt.
Over de viering
De viering van "90 jaar Zoo Emmen" omvat een aantal activiteiten om samen met inwoners van Emmen en bezoekers van vroeger en nu stil te staan bij een dierbare geschiedenis. Dit jubileum markeert de rijke geschiedenis van het Noorder Dierenpark en de transformatie naar WILDLANDS. Door middel van verschillende activiteiten en programmaonderdelen wordt niet alleen teruggekeken op het verleden maar ook vooruitgeblikt op de toekomst van dierenparken:
Expositie reis door de tijd
Van vrijdag 29 mei tot maandag 1 december loopt de expositie ‘Zoo Emmen 90 jaar’ in Animazia. Deze tentoonstelling neemt bezoekers mee op een tijdreis vanaf de opening van het Noorder Dierenpark tot het hedendaagse WILDLANDS.
Reünie met oud-medewerkers
Als onderdeel van de viering wordt een reünie georganiseerd voor (oud)-medewerkers van het dierenpark om samen herinneringen op te halen.
Boek vol herinneringen
Iedereen kan bijdragen aan een jubileumboek door een foto in te sturen, vergezeld van een korte tekst (maximaal drie regels) die een favoriete herinnering beschrijft. Bijdragen kunnen worden ingestuurd via communicatie@wildlands.nl
Documentaire
In samenwerking met RTV Drenthe wordt een docu-serie geproduceerd over de 90-jarige geschiedenis van het dierenpark. De serie zal in het najaar te zien zijn op RTV Drenthe.
Fotowandeling door Rensenpark
Er wordt gewerkt aan een wandeling door Vlinderstad Emmen. De route loopt door het Rensenpark. Deze wandeling brengt de geschiedenis van het dierenpark en de omgeving tot leven middels foto’s uit het archief.
Muziekstuk door Euterpe
De feestperiode wordt afgesloten met een speciaal theaterstuk, geproduceerd door Harmonieorkest Euterpe, die eerder een voorstelling in het Rensenpark heeft gebracht. De productie vindt plaats in het ATLAS Theater op 2 en 3 december 2025 en zal op een bijzondere manier 90 jaar in beeld, muziek, dans en theater uitdragen.
Alle informatie over het programma is terug te lezen via https://www.wildlands.nl/zoo-emmen-90-jaar
-
- Laafsekikker (CR)
Inmiddels is duidelijk dat het om een vos ging:Raf schreef: ↑29 apr 2025, 19:10Op NOS las ik dat er twee pinguïns in Wildlands zijn doodgebeten door een onbekende indringer.
https://nos.nl/artikel/2565472-onbekend ... tuin-emmen
Vos doodde pinguïns in dierenpark Wildlands
Het is duidelijk welk dier achter de aanval zit op twee pinguïns in dierenpark Wildlands. Een wilde vos blijkt op een onbewaakt moment naar binnen te zijn geslopen. Dat blijkt uit sporenonderzoek en camerabeelden.
Bron: RTV Drenthe
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
- Spoiler: geef het geheim prijs!
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Rimbula zou ook kunnen, want Violette x groene toerako combi is wel eerder gedaan, maar als ze te veel op elkaar lijken gaan ze vechten
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
𝐉𝐨𝐧𝐠𝐞 𝐩𝐞𝐧𝐬𝐞𝐞𝐥𝐳𝐰𝐢𝐣𝐧𝐭𝐣𝐞𝐬 𝐢𝐧 𝐒𝐞𝐫𝐞𝐧𝐠𝐚
Afgelopen dinsdag zijn er drie jonge penseelzwijntjes geboren! In een knus nest van stro, dat hun moeder vooraf zorgvuldig bouwde, liggen de gestreepte kleintjes nu nog veilig binnen. Het gaat goed met ze!
Moeder penseelzwijn laat zich af en toe al buiten zien, maar haar jongen blijven voorlopig nog binnen. Toch is de kans groot dat ze binnenkort hun eerste stapjes buiten gaan zetten…
-
- Laafsekikker (CR)
- De prachtvruchtenduiven in de vlindertempel waren in de weer met nestmateriaal, mogelijk dat we hier binnenkort ook jongen kunnen verwachten.
- Er is weer een vrouwelijke suikervogel in de vlindertempel te zien, daardoor is er weer een koppel voor de schermen. Eerder heeft er ook een dame gezeten, maar die was vlak na de introductie verdwenen.
- Ondanks de pogingen om ze in de Birdy Bush te houden vliegen er toch weer wat lori’s vrij door Rimbula.
- Er zat in elk geval 1 roodoorbuulbuul in de separatie.
- Inmiddels zijn vrijwel alle borden in Serenga vervangen voor de nieuwe versies.

- Bij de Serenga Petrol Company, beter bekend als de spirello kraam, is nieuwe thematisatie geplaatst.

- Animazia, of eigenlijk voorheen Animazia, heeft ook een kleine makeover gehad. Het lijkt nu het Visitor Center te heten, om het beter in Serenga te laten passen. Daarmee lijkt de naam Animazia definitief te verdwijnen, geen gekke ontwikkeling aangezien het sinds enkele jaren ook al niet meer als aparte wereld werd aangeduid maar als onderdeel van Serenga. Ze hopen met de naamswijziging te benadrukken dat het meer is dan alleen een grote speeltuin. Met plattegronden en bordjes leggen ze ook meer de nadruk op de diersoorten die er leven.

- Nog meer veranderingen bij het Visitor Center (die naam is wel even wennen), bij het zeeschildpaddenverblijf heeft de bezoekersruimte een opfrisbeurt gehad waardoor het meer in stijl is met de aquaria boven. Ze soorten zijn op een vergelijkbare manier aangeduid en het aquarium is met hout omlijst.

- Bij zowel het hol naast de molratten als bij het eerste aquarium boven zijn geen veranderingen te zien.
- Alsof het allemaal nog niet genoeg was in het Visitor Center: tegenover de aquaria boven zijn nieuwe bankjes geplaatst en boven de ingang van de expositie staat die nu aangeduid. Al deze aanpassingen hebben natuurlijk direct te maken met de opening van de expositie op Hemelvaartsdag.

- De jonge penseelszwijnen lieten zich vandaag helaas nog niet zien, wat natuurlijk te verwachten was. De vader en de twee oudere zussen zaten in het achterste verblijf en konden niet bij de moeder en biggen.
- Op het terras bij Mommas zijn nog drie nieuwe plantenbakken geplaatst. Fijn dat ze dit deel met een boel groen een stuk aangenamer proberen te maken, al moeten deze planten nog een beetje groeien.

- Bij de nandoes zijn weer eieren gelegd die door de man uitgebroed mogen worden. Er staat een hek in het verblijf om de vrouw en de vicuna’s op afstand te houden.

- Ook op het poolstation in Nortica is nieuwe bebording verschenen. FOTOS

- De deuren bij het beververblijf die de vorige keer weg waren hebben inderdaad een nieuw likje verf gekregen. Nu zijn ook de deuren aan de kant van de zagerij aan de beurt.
- Er zijn camera’s opgehangen in het beververblijf, omdat ze binnenkort weer jongen verwachten.
Ik zag het toevallig ook vanmorgen, maar ben er vandaag helaas niet achter gekomen waar ze zitten of moeten gaan komen. Ze zitten in elk geval niet in Mommas restaurant en ik verwacht ze daar ook niet snel, het verblijf lijkt me te klein voor een extra soort en ongeschikt voor een bosbewoner.Mr. Gharial schreef: ↑22 mei 2025, 11:45Ik zie net op ZTL dat er sinds kort Fischers toerako's in Wildlands gehouden worden, vraag me af waar deze gehouden zullen worden. Waarschijnlijk in Momma's restaurant met de agapornissen, sinds de kassen allemaal al hun eigen toerako hebben (Violette in Rimbula, Roodkuif in Birdy Bush, en Witwang in Vlindertempel).
Rimbula zou ook kunnen, want Violette x groene toerako combi is wel eerder gedaan, maar als ze te veel op elkaar lijken gaan ze vechten
Meest logische zou de vlindertempel te zijn. De witwangtoerako die daar nog zat is namelijk weg. Daarnaast hebben er daar in april meerdere vogelintroducties plaatsgevonden waarbij de ruiten van het alligatorverblijf waren afgedekt, zou zomaar kunnen dat een daarvan voor de toerako’s was.
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
Wildlands.nl
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Contacteer:
Expositie Zoo Emmen 90 jaar in WILDLANDS geopend
Op Hemelvaartsdag 2025 is het exact 90 jaar geleden dat het Noorder Dierenpark in Emmen voor publiek werd geopend. Een bijzonder moment in de geschiedenis van Emmen én het dierenpark. De viering van dit jubileumjaar is met de opening van de tentoonstelling ‘Zoo Emmen 90 jaar’ begonnen. Op woensdagavond 28 mei verrichtte burgemeester Eric van Oosterhout de officiële opening van deze expositie.
Over de Expositie ‘Zoo Emmen 90 jaar’
Van chimpansee Tommy, de mechanische haaienbek tot de Rolo-reclame… In vogelvlucht wandelen bezoekers van de tentoonstelling langs de 90-jarige geschiedenis, wat vast heel wat herinneringen oproept. Het Noorder Dierenpark in Emmen werd geopend in 1935 op vijf hectare grond, de ‘achtertuin’ van de ouders van oprichter Willem Oosting. Al snel werd er met het Wildpark een uitbreiding gerealiseerd in 1937. Gedurende de jaren 1937-1940 en na de oorlog in 1946 was het park populair, met jaarlijks zo’n 250.000 bezoekers. Rond het einde van de jaren ‘60 begonnen de bezoekersaantallen af te nemen. In 1970 namen Aleid Rensen-Oosting en haar man Jaap Rensen het park over. Ze introduceerden een meer eigentijdse visie, waarbij het creëren van zo natuurlijk mogelijke omgevingen voor de dieren, hun welzijn en educatie aan bezoekers centraal stonden. Na de jaren ‘90 begon de druk op het park te groeien. Het dierenpark zat tegen zijn grenzen aan qua mogelijkheden en in 1993 werd er al gesproken over een nieuwe locatie aan de rand van Emmen. In 2015 sloot Dierenpark Emmen op de oude locatie de deuren, maar aan de rand van Emmen werd WILDLANDS Adventure Zoo Emmen geopend. Een park waar dieren in een zo natuurlijk mogelijke habitat leven, bezoekers geen hekwerk meer zien en duurzaamheid een grote rol speelt.
Over het jubileumjaar
De tentoonstelling ‘Zoo Emmen 90 jaar’ is van 29 mei tot en met 1 december gratis voor bezoekers van WILDLANDS te zien in Animazia. Het is het startschot van een serie activiteiten waarmee samen met (oud-) medewerkers, inwoners van Emmen en bezoekers van het park wordt stilgestaan bij de geschiedenis van het dierenpark in Emmen. Onderdeel – naast de expositie- zijn onder andere een reünie, een jubileumboek, een documentaire i.s.m. RTV Drenthe, een fotowandeling door het Rensenpark (op de locatie van het voormalig Dierenpark Emmen) en een bijzondere muziektheatervoorstelling in december in het ATLAS Theater van Emmen.
Meer informatie is te vinden op wildlands.nl/90-jaar
-
- Laafsekikker (CR)
- Het was wat moeilijk/donker om echt goed te zien, maar toen ik om het hoekje naar de separatie keek in de vlindertempel zag ik dat daar vogels in de separatie zaten te wennen. Ze vlogen snel heen en weer en door het donker was het lastig om 100% zeker te zijn, maar het leek mij om de fischers toerako’s te gaan.
- Naast de nijlpaarden hebben nu ook de olifanten een bedrijf als ambassadeur. Namelijk het chocolademerk Rolo. Een leuke knipoog naar de historie die de Emmense dierentuin heeft met het merk, een reclame werd ooit opgenomen bij het olifantenverblijf in het oude dierenpark. Naar deze reclame wordt ook verwezen in de expositie over 90 jaar dierenpark.

- De Madagascar kuifibissen zitten weer op een nest, deze zit boven het verkooppunt van lorivoer.
- Ook een manenduif zit op een nest en bij de zonnerallen is een jong uit het ei gekropen. Beide zitten in de border langs het olifantenverblijf.
- In het Dogondorp zijn wandelen de eerste jonge geiten nu tussen de bezoekers door.
- Ook bij de prairiehonden komen er steeds meer jongen boven de grond.
- Onder het Visitor Center bord is nu een bordje met “Animazia” gehangen, een oplossing om niet alle plattegronden te hoeven vervangen?

- Het hoogtepunt van de dag vond plaats bij de onagers. Er was vannacht een jong geboren, dus die wilden we graag zien. Komen we aan bij het verblijf.. staat op dat moment een tweede dame te bevallen voor onze neus! Dit was mijn eerste bevalling in Emmen waar ik live bij was en wat geweldig om dat te zien! Het jong stond redelijk snel op de pootjes en ‘s middags liep het met zijn moeder al het hele verblijf door.

- Gisteren is er ook bij de zebra’s een veulen geboren. Deze was vandaag voor het eerst op de savanne te zien en ook deze leek het erg goed te doen!
- Over baby’s gesproken, ook de jonge zwijntjes lieten zich vandaag van hun aller beste kant zien! Ze zitten nu ook samen met de rest van de familie.

- Ik had niet de tijd om echt heel uitgebreid alles goed te bekijken, maar ik kon het toch niet laten om alvast een kijkje te nemen bij de expositie over 90 jaar dierenpark. Het is niet heel groot, maar ziet er in elk geval leuk uit! Een kleine impressie:

- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Wildlands
Mr. Gharial schreef: ↑02 jun 2025, 22:28Is er trouwens nog nieuws over het nieuwe verblijf in Rimbula met de leguanen, etc? Of zijn ze daar nog niet aan begonnen
Daar gebeurt nog helemaal niks.
-
- Laafsekikker (CR)
Nee, maar zover ik begreep is de planning ook pas om er na de zomervakantie mee te beginnen. Op de oranje piketpaaltjes na en het aankondigingsbord zie je er nog niets van, maar daar hoeven we voorlopig verder waarschijnlijk ook nog niets te verwachten dus. De verwachting is dat de bouwperiode zelf als die eenmaal is begonnen niet zo heel lang zal duren en de dieren in het najaar te zien zullen zijn, maar bij Wildlands weet je het nooit..Mr. Gharial schreef: ↑02 jun 2025, 22:28Is er trouwens nog nieuws over het nieuwe verblijf in Rimbula met de leguanen, etc? Of zijn ze daar nog niet aan begonnen