Gisteren weer eens een rondje Ouwehand gemaakt. Helaas waren er best wat schoolreisjes, waar ik me af en toe mateloos aan geërgerd heb. Het toppunt was toch wel dat kinderen van een jaar of acht in het verblijf van de prairiehondjes klommen... (de leraar stond erbij en keek ernaar

). En dan zeg je er wat van en kan je een brutale blik terug krijgen en wordt je volkomen genegeert door die ukkepukjes... Het enige wat het nog wel enigzins grappig maakte was dat de leraar bij hoog en laag volhield dat we hier echt naar capybara's stonden te kijken, maar voor de rest...
Maar goed, we kwamen hier om van dieren te genieten, niet om ons te ergeren, dus laten we maar gauw beginnen
We beginnen onder water, want in het aquarium worden langzaam maar zeker aardig wat zoden aan de dijk gezet. Zo zijn alle nieuwe aquariums al (deels) ingericht, en staan sommigen ook al in te draaien. Leuk is het dat er ook een 'nieuw' aquarium bij is gekomen, achter de zwarte wand links van de bak met de regenboogvissen is namelijk een oud aquarium tevoorschijn gekomen, die er met de nieuwe achterwand prachtig uitziet:
Het nieuwe koraalaquarium is nog in de opbouwfase, en was nu gevuld met zoet water om ongewenste stoffen uit te logen, net als het toekomstige aquarium voor de zeepaardjes.
De sidderalen hebben gezelschap gekregen in hun tank. Ik zag tijdens m'n tweede rondje ineens een regenboogvis voorbij zwemmen, en toen ik wat beter ging kijken ontdekte ik er veel meer. Toch maar eens teruglopen naar hun oude tank, en ja hoor, bleek er een hele nieuwe inrichting in die bak te zitten

Dat krijg je ervan als je te vaak in een park komt en niet meer alles even aandachtig bekijkt...
Maar het is natuurlijk vooral erg leuk nieuws:

In de bak zitten mooie grote scholen van kardinaal tetra, colombia tetra en een leuk groepje Corydoras sterbai. Verder zaten er nog enkele exemplaren in van een voor mij onbekende vis (ik denk een cichlide-soort). Misschien weet iemand hier welke soort het is:
Nog een verhuizing: in het aquarium van de Mangarahara cichliden zitten nu tequila tandkarpers.
Naast de lori's van de blauwe bergen zitten nu ook de manenduiven in Urucu, in het binnenverblijf van de ibissen. Ik hoop wel dat ze Urucu Zuid-Amerikaans houden, en dat het niet een allegaartje wordt van vogels die ze elders niet kwijt kunnen (met nu al kroonduiven, lori's en manenduiven, en een eenzame Hawaïgans die toch ook niet uit Zuid-Amerika komt). Maarja bij Ouwehand weet je het nooit...
Wat me wel kon bekoren in Urucu was het nieuw ingerichte verblijf van de gifkikkers, dit is met de vele beplanting een pareltje geworden:
Wat minder enthousiast ben ik over de inrichting van het nachtapen verblijf. Ik had ze nog nooit gezien (slapen immers altijd...), maar dacht dat ze qua grote in de buurt zaten van een oeistiti

. Dat bleek dus iets groter te zijn... Maar voor zulke toch best grote apen vind ik het verblijf, en zeker de hoogte, echt ondermaats. Zeker gezien ze geen enkele vorm van beplanting hebben, en enkel wat kale takken om over heen te klimmen, met twee kistjes om in weg te kruipen. Op deze manier slaat de verveling snel toe voor twee primaten vrees ik, iets wat je als moderne zoo toch niet moet willen...
Maar laten we niet in mineur afsluiten, want in de buurt van de nachtdieren stuitte ik op een hoop jong leven. Naast de al eerder gemelde jonge pelikaan zijn namelijk ook de flamingo's volop in de kraamtijd, met een hoop schattige donsballetjes tot gevolg:

Maar wat nog leuker was, achter dit jong zag ik ineens een klein snaveltje door een eierschaal heenkomen:

Steeds maar een rondje gelopen en weer terug naar de flamingo's, en ja hoor, aan het einde van de dag was het eindelijk zover: een pas geboren flamingo!
Naast de flamingo's en de pelikanen zag ik ook jongen bij de Carolina eenden en humboldt pinguïns, en zaten verschillende rode ibissen op het nest, dus als het zo door gaat hebben we een mooi seizoen voor de vogels!