Nieuwstopic Apenheul

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Velen

Re: Nieuwstopic Apenheul

Bericht door Raf »

Ik kan me herinneren dat er in 2011 veel jongen werden geboren. Ik denk dat met de oudere jongen erbij er toen wel een stuk of 15 gorilla's samen op het eiland zaten.

En had Burgers een paar jaar geleden ook niet een groep die uit meer dan negen dieren bestond?

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Raf schreef:
19 aug 2025, 23:17
Ik kan me herinneren dat er in 2011 veel jongen werden geboren. Ik denk dat met de oudere jongen erbij er toen wel een stuk of 15 gorilla's samen op het eiland zaten.

En had Burgers een paar jaar geleden ook niet een groep die uit meer dan negen dieren bestond?
Burgers had er begin dit jaar nog 10, alleen zijn er volgens Zootierliste 4 mannetjes naar China verhuist. Blijdorp had er in 2002/2003 nog 13. Hebben er later nog een paar jaar 10 gehad. Artis en Gaiazoo hebben hier in Nederland ook nog wel grotere groepen. Maar zo groot als boots zegt zie je ze niet

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Boots schreef:
05 aug 2025, 18:35
Puik werk. Wel jammer dat we niet vaker grote wat grotere groepen zien. Ik zou best een keer een gorillagroep van 15 dieren willen zien. Zeker in een verblijf als dat van de Apenheul.
Voor Bongo's overlijden in 2005 bestond de groep uit 20 dieren. "Helaas" zijn er daarna veel gorilla's verhuisd om de introductie van Jambo mogelijk/makkelijker te maken. Ondanks dat het geweldig is voor bezoekers om zulke grote groepen te zien op een eiland zoals Apenheul streeft het EEP tegenwoordig naar kleinere groepen en meer geboortebeperking ivm de populatiemanagement. Ruimtetechnisch is Europa langzaamaan gewoon vol en kleinere groepen betekend ook dat er minder jongen per zilverrug geboren worden, Bongo's bloedlijn is door 33 jongen wel iets te goed vertegenwoordigd en zulke situaties willen ze nu voorkomen..

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Dank voor de reacties allemaal. Ik snap de argumenten. Aan de andere kant als je als tuin je eigen nakomelingen tot op zekere hoogte prima zelf kan huisvesten, is het jammer dat er niet meer dieren gehouden worden.
Vind ik overigens bij meer soorten het geval.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Boots schreef:
20 aug 2025, 19:51
Dank voor de reacties allemaal. Ik snap de argumenten. Aan de andere kant als je als tuin je eigen nakomelingen tot op zekere hoogte prima zelf kan huisvesten, is het jammer dat er niet meer dieren gehouden worden.
Vind ik overigens bij meer soorten het geval.
Om eerlijk te zijn kan de Apenheul momenteel niet op een goede manier 2 groepen gorilla's houden in mijn ogen. Buiten is het goed maar binnen? Voor 1 groep is het al redelijk klein en als je het dan nog moet splitsen wat ze nu een paar jaar gedaan hebben. In dat opzicht ben ik blij dat ze nu de 2 groepen na het overlijden van BaoBao weer hebben samengevoegd. In het verleden hebben ze wel vaker tijdelijk een klein groepje apart gehad zoals de gorilla's die naar GaiaZoo gingen, maar dan was het echt tijdelijk. Tot in de jaren 90 hebben ze wel duurzaam 2 groepen gehad, de vrouwelijke nakomelingen uit de groep werden met een onverwante man gehouden op de locatie waar nu de bonobo's gehouden worden. Ze zijn toen naar Australië verhuisd om plek te maken voor de bonobo's.
Als Apenheul daadwerkelijk aan de slag gaat met de plannen voor een nieuw binnenverblijf dan heb ik wel vertrouwen in dat ze daadwerkelijk 2 groepen goed kunnen houden, je kan dan 2 volwaardige binnenverblijven creëren ipv de huidige oplossingen.

Mr. Gharial
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

JvG schreef:
20 aug 2025, 20:04
Als Apenheul daadwerkelijk aan de slag gaat met de plannen voor een nieuw binnenverblijf dan heb ik wel vertrouwen in dat ze daadwerkelijk 2 groepen goed kunnen houden, je kan dan 2 volwaardige binnenverblijven creëren ipv de huidige oplossingen.
Het hele idee met het nieuwe verblijf is dat er nu mogelijkheid zal zijn om twee groepen te houden, en ik kan me niet voorstellen dat ze dan niet doen zonder ook twee goede binnenverblijven te creëren :D . Wel jammer dat het zo lang duurt (/geduurt heeft)
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Na jaren van gesteggel is er eindelijk een oplossing voor het parkeerprobleem bij de Apenheul. De J.C. Wilslaan mag maximaal 25 keer per jaar ingezet worden als overloopparkeerplaats en wordt daarvoor ook opnieuw ingericht, deze werd daar nu ook al regelmatig voor gebruikt op drukke dagen maar dat wordt nu dus officieel. Daarnaast neemt het park de verantwoordelijkheid voor het parkeren over van de gemeente. De parkeerplaats blijft van de gemeente, maar verpacht het aan de Apenheul. Hierdoor kan het park makkelijker schakelen bij grote drukte.

Na jarenlang gesteggel gaat Apenheul parkeren nu zelf regelen: ‘Ideale uitkomst’
Apenheul neemt het beheer van het parkeerterrein bij park Berg & Bos over van de gemeente. Daarmee komt er volgens het dierenpark een einde aan een slepende kwestie. „We worden veel flexibeler.’’

Bron: De Stentor

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Vandaag weer eens een bezoekje gebracht aan de Apenheul en echt een heerlijke dag gehad. Er zijn toch weinig parken die zó mooi opgaan in de natuur waar ze liggen als de Apenheul.

Het was iets meer dan een jaar geleden dat ik nog in het park kwam, dus veel was er eigenlijk niet veranderd. Wel fijn dat je inmiddels weer bij de berberapen kan doorlopen in plaats van dat het doodloopt. Het “vernieuwde” Madagaskar gebied was de grootste nieuwigheid dit seizoen, maar eigenlijk is het veelzeggend dat dat het was. Want als ik heel eerlijk ben, als ik het niet had geweten had ik ook niet doorgehad dat er iets was veranderd. Er staat een nieuw bord bij de entree, een paar beelden en de educatiepanelen zijn vervangen, maar verder is ook niets veranderd. Niet dat er iets hoefde te veranderen, want het is en blijft een erg mooi gebied, maar of ik het dan zo uitgebreid zou aankondigen..

Een gevoel wat ik vandaag wel had was dat sommige stukken van het park wel wat liefde kunnen gebruiken. Het is nergens écht krakkemikkig of slecht ofzo, maar als je kijkt naar de houtenconstructies bij het apenboompad of de orangs, het voelt soms wat verouderd. Nieuwe plankjes zouden al genoeg zijn om de boel weer een wat frissere look te geven. Ook bijvoorbeeld het gebiedje tussen de gorillakijkhut en de gibbons waar eerder klauwaapjes zaten, volgens mij zijn die inmiddels daar toch al best een tijdje weg, maar alle klimstructuren staan er gewoon weg te rotten. Hoe moeilijk is het om die even weg te halen? Hopelijk geven ze dit wat aandacht als ze hier op het stuk toch aan de slag gaan met het nieuwe gorillaverblijf.

Over dat vernieuwde gorillaverblijf gesproken. Ze zijn bezig met fase 1 van de vernieuwingen. Volgende de bebording zou dit eind 2025 af zijn, maar als ik naar de huidige staat kijk vermoed ik niet dat het dit seizoen nog wordt geopend. In deze fase zou er ter hoogte van de oude ibisvolière een nieuw avonturenpad met observatiepunt gebouwd worden. Op wat grote verplaatsingen van zand na was hier nog maar weinig van te zien. Met nog geen 1,5 maand open vermoed ik niet dat het dit jaar nog open gaat. Overigens vind ik de rest van de plannen voor het gorillaverblijf er goed uitzien, ik vind het nu al het beste gorilla buitenverblijf wat ik ken (ik heb er inmiddels toch al 21 gezien), maar ik denk dat de vernieuwingen het nóg beter gaan maken. Overigens, achter de kijkhut van de gorilla’s waar het nieuwe binnenverblijf moet komen stonden ook al bouwhekken en grote hopen zand, dus mogelijk zijn ze daar ook al bezig.

Wat ik wel ook jammer vind is dat het enorme poedoeverblijf bij het apenboompad nu eigenlijk gewoon niet gebruikt wordt. Het is al vaker aangehaald in dit topic, maar het blijft zonde dat er de laatste jaren veel niet-apensoorten zijn verdwenen uit het park. De poedoes, manenschapen, ibissen, hoornraven en nandoes, ze gaven het park toch een fijne variatie.

Ik vond het daarnaast ook best opvallend dat er nog nergens iets gemeld werd over een mogelijk nieuwe editie van Winterheul dit jaar. Nu was al wel bekend dat het vorig jaar niet zo’n enorm groot succes was, dus ik ben benieuwd of ze het dit jaar nog een kans gaan geven. In het park was er niets over te vinden en op de website gaat het ook alleen over vorig jaar. Je zou verwachten dat als ze het dit jaar weer doen ze er alles aan zouden doen om bezoekers te laten weten dat ze ook in de winter terug kunnen komen, al is het maar om er voor te zorgen dat ze niet zo met de tickets hoeven te leuren als vorig jaar.

Overigens was het, ondanks de paar puntjes van kritiek, wel echt weer een hele geslaagde dag in het park. Ook een paar mooie momenten meegemaakt die ik nog niet eerder had gehad. Zo waren ze baardsaki’s en de wolapen allebei héél erg actief, leuk om die beesten eens zo goed te kunnen zien. Al waren de saki’s weer zó actief dat fotograferen vrijwel onmogelijk was. Maar het echte hoogtepunt van de dag was bij de rode brulapen. Die lieten eens even heel goed horen waar hun naam vandaan komt, echt een indrukwekkend geluid en prachtig om te horen!

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Orang oetan Samboja is bevallen. Was al van 2017 geleden dat er een jonge orang geboren is.

https://www.apenheul.nl/orang-oetan

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:
29 sep 2025, 14:17
Orang oetan Samboja is bevallen. Was al van 2017 geleden dat er een jonge orang geboren is.

Leuk nieuws. Ik kan het bericht niet openen, dus sorry als het in het bericht staat.

Maar wat is de reden dat er 8 jaar geen jong geboren is, bewuste keuze of samenloop van omstandigheden?

De groep is ook flink geslonken van 2017 11 dieren naar 8 nu met dit jong erbij.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
29 sep 2025, 21:39
zoofan schreef:

Maar wat is de reden dat er 8 jaar geen jong geboren is, bewuste keuze of samenloop van omstandigheden?

De groep is ook flink geslonken van 2017 11 dieren naar 8 nu met dit jong erbij.
Ik ben niet zo bekend met de geschiedenis en groepssamenstelling van de orangs in Apenheul, maar het is wel een feit dat er ook bij de orang-oetans tegenwoordig een (mannen)overschot dreigt te ontstaan in dierentuinen.

Anderzijds is Samboja ook de moeder van het vorige jong uit 2017. Geboorte-intervallen bij orang-oetans liggen in natuurlijke omstandigheden sowieso rond de 8 jaar, dus dat is dan weer volstrekt normaal.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Zoozot schreef:
29 sep 2025, 21:45
Limburg vooruit schreef:
zoofan schreef:

Ik ben niet zo bekend met de geschiedenis en groepssamenstelling van de orangs in Apenheul, maar het is wel een feit dat er ook bij de orang-oetans tegenwoordig een (mannen)overschot dreigt te ontstaan in dierentuinen.

Anderzijds is Samboja ook de moeder van het vorige jong uit 2017. Geboorte-intervallen bij orang-oetans liggen in natuurlijke omstandigheden sowieso rond de 8 jaar, dus dat is dan weer volstrekt normaal.
In 2019 is er nog een jong geboren die kort daarna is overleden aan een longontsteking. Sandy (de moeder) is inmiddels 43 jaar oud en mogelijk niet meer vruchtbaar? Eerder dit jaar is er een mannetje verhuisd, dus met dit jong leven er nu 7 orang-oetans in de Apenheul. Hiervan zijn er 4 vrouwtjes, maar 1 van die vrouwtjes is het jong van 2017 (welke nu dus nog niet vruchtbaar is).

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Ik denk nog eentje minder. Ik heb Kevin, de volwassen man, Sandy, Samboja, Indah en haar nieuwe jong en dan nog Wattana.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

zoofan schreef:
30 sep 2025, 09:34
Ik denk nog eentje minder. Ik heb Kevin, de volwassen man, Sandy, Samboja, Indah en haar nieuwe jong en dan nog Wattana.
Volgens de nieuwsberichten heet de vader Amos, en leven er nu 7 in de Apenheul

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Zoozot schreef:
29 sep 2025, 21:45
Limburg vooruit schreef:
zoofan schreef:

Apenheul heeft momenteel zeven orang-oetans. Dat zijn de twee volwassen mannen Kevin (*1982) en Amos (*2000). De drie volwassen vrouwen Sandy (*1982), Wattana (*1995) en Samboja (*2005). En het jonge vrouwtje Indah (*2017) en het pasgeboren jong.

Sandy kreeg zoals hier al eerder gemeld in 2019 een jong dat kort daarna overleed. Wattana kreeg in 2015 voor het laatst een jong en Samboja voor deze geboorte dus in 2017.

De reden dat er al even geen orang-oetan geboorte geweest is kan mogelijk aan de twee mannen liggen. Kevin is al op leeftijd en Amos viel de afgelopen jaren niet meer zo erg in de smaak bij de vrouwelijke orang-oetans. Er waren eind 2023 zelfs plannen om hem te verhuizen en een nieuwe fokman naar Apenheul te laten komen. Maar die verhuizing is nooit doorgegaan.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Wie is vader van Indah?

Zoals ik het begrijp zijn er momenteel 2 groepen:
Kevin en Sandy
Amos met de andere vrouwen en het jong.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Limburg vooruit schreef:
30 sep 2025, 11:37
Wie is vader van Indah?

Kevin en Sandy
Amos is de vader van Indah.

Apenheul heeft geen vaste groepen bij de orang-oetans. Hun gebied bestaat uit vier verblijven en de dieren kunnen elke dag zelf kiezen met wie ze in het verblijf willen (de volwassen mannen komen uiteraard niet bij elkaar).

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

MennoPebesma schreef:
30 sep 2025, 11:51
Limburg vooruit schreef:
30 sep 2025, 11:37
Wie is vader van Indah?

Kevin en Sandy
Amos is de vader van Indah.

Apenheul heeft geen vaste groepen bij de orang-oetans. Hun gebied bestaat uit vier verblijven en de dieren kunnen elke dag zelf kiezen met wie ze in het verblijf willen (de volwassen mannen komen uiteraard niet bij elkaar).
Ah ok, bedankt.
Ik ken Apenheul enkel van hier, zootierliste en facebook.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Oké, Amos is er dus nog. Ik dacht dat verhuisd was naar Osnabrück. Ik heb het dus gemist dat die verhuizing niet doorging.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Van vreugde naar verdriet...

Tot ons grote verdriet is orang-oetan Samboja gisteren overleden. Afgelopen maandag beviel zij na een draagtijd van zo’n 8,5 maand van haar jong. Twee weken voor de bevalling merkten dierverzorgers dat Samboja zich niet goed voelde. Na de geboorte verslechterde haar gezondheid: ze at en dronk nauwelijks meer, ondanks de intensieve zorg van haar verzorgers en de dierenarts.

Voor de dierverzorgers is het overlijden van Samboja een ingrijpende en verdrietige gebeurtenis. Ook voor haar eerste jong Indah en haar moeder Sandy zal het gemis groot zijn. Samboja werd in juni 2005 in Apenheul geboren. Ze was een slimme, zachtaardige en zorgzame orang-oetan en was een goede moeder. We zullen haar missen 🧡

Het pasgeboren jong, een vrouwtje, maakt het naar omstandigheden redelijk en is de nacht goed doorgekomen. In overleg met het Europese populatiemanagementprogramma wordt gekeken hoe het jong de beste zorg kan krijgen.

Bron: Facebook Apenheul

Plaats reactie