Nieuwstopic ZooParc Overloon (2025)
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Re: Nieuwstopic ZooParc Overloon (2025)
Eindelijk is de laatste bewoner van Ngyuwe aangekomen. De dril is samen met de geelrugduiker en het Afrikaanse kwaststaartstekelvarken een unieke diersoort in Nederland. Vanaf het einde van de maand verwachten we dat de dril zichtbaar zal zijn voor onze bezoekers.
Bron: Nieuwsbrief ZooParc Overloon
- Mr. Gharial
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Op Youtube is ook een filmpje uitgekomen waar je kan zien dat de bezoekers naar de Drils kijken
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Bedreigde apensoort dril nu te zien in nieuw expeditiegebied van ZooParc
ZooParc Overloon heeft vier drils verwelkomd. Deze ernstig bedreigde apensoort is daarmee voor het eerst in een Nederlandse dierentuin te zien. De dieren arriveerden in de derde week van augustus en mochten eerst rustig wennen achter de schermen. Vanaf nu zijn ze ook te bewonderen door bezoekers in het nieuwe expeditiegebied Ngyuwe.
De vier drils, een mannetje en drie vrouwtjes, kwamen vanuit Frankrijk naar ZooParc en maken deel uit van een Europees managementprogramma (EEP). Dit programma richt zich op het behoud van een genetisch gezonde reservepopulatie. In het wild wordt de dril ernstig bedreigd door stroperij en verlies van leefgebied; er leven naar schatting nog slechts drieduizend dieren in de regenwouden van Nigeria, Kameroen en het eiland Bioko.
Dierenverzorger Robby Veneman: "Het transport is rustig verlopen en de dieren doen het goed. We zijn blij dat ze er eindelijk zijn om het nieuwe expeditiegebied compleet te maken; veel bezoekers zaten op hun komst te wachten. Drils zijn dan ook bijzondere dieren met een indrukwekkend uiterlijk."
Ngyuwe: het hart van Tropisch Afrika
Expeditiegebied Ngyuwe, dat in juli 2025 werd geopend, herbergt negentien diersoorten uit Tropisch Afrika. Naast de dril zijn er onder andere okapi's, sitatoenga’s, geelrugduikers en Afrikaanse kwaststaartstekelvarkens te zien. Vijftien soorten zijn nieuw voor ZooParc, waarvan meerdere uniek in Nederland.
De drils gaan in het gebied samenleven met brazzameerkatten en penseelzwijnen.
"De komst van de drils maakt Ngyuwe compleet," zegt Veneman. "We willen bezoekers niet alleen verwonderen met bijzondere dieren, maar ook laten zien waarom het belangrijk is deze soorten te beschermen."
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Het blijft jammer dat tuinen niet vaker uitpakken met groots opgezette en spectaculaire verblijven voor de minder grote soorten. De manier van huisvesting, vind ik zo bepalend of een soort interessant is voor het brede publiek.
Ik hoop dus dat ZooParc er wel in geslaagd is een topverblijf voor deze prachtige soort neer te zetten.
Komt daarbij dat er echt heel goede educatieve borden zijn en er ook door personeel goed uitleg gegeven wordt. Voor kinderen zijn er ook een groot aantal parcourtjes zodat ze niet heel de weg moeten wachten om eens te kunnen ravotten.
Wat mij betreft is deze dierentuin grote spelers als Blijdorp en Artis ruim voorbijgestoken (op allerlei gebieden). Oké, er zijn geen olifanten, neushoorns en mensapen, geen aquarium, maar ik miste dat allemaal niet en heb me er meer dan zes uur prima vermaakt. Alle diersoorten uiteindelijk actief kunnen zien (zelfs de luiaard en de tamandua), dat gebeurt ook niet elke keer ik een dierentuin bezoek.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
Het nieuwe bijenhuis is te vinden bij de Outback.De enige inheemse honingbij van Nederland van héél dichtbij bewonderen?
Dat kan in ZooParc! In een speciale kijkkast zie je de zwarte bij druk aan het werk. Via een doorzichtige buis vliegen ze naar buiten, op weg om de wereld van de ‘reuzen’ te ontdekken, zoals de dromedarissen.
Ontdek alles over de zwarte bij en haar onmisbare rol in de Nederlandse natuur, in het bijenhuisje bij ZooParc!
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Lijkt mij alleen om de nieuwe eetgelegenheid te gaan, de stip bedekt namelijk niet een heel groot deel. De plattegrond is overigens ook in een compleet nieuwe stijl:freerk1982 schreef: ↑12 sep 2025, 09:55Op de site van Overloon staat een nieuwe plattegrond. Tussen de maki's, nevelpanters en het nieuwe gebied met okapi's staat '2026' met een horecapunt (oude dwergnijlpaarden binnenverblijf?). Zou dit een nieuwe eetgelegenheid worden of komt er meer bij?

- Veronique
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: ZooParc & Ouwehands Dierenpark & ZiE-ZOO
- Contacteer:
Volgens mij staat er ook een bordje op die plek waarop staat dat je daar straks "Bush bites" kunt krijgen.MennoPebesma schreef: ↑12 sep 2025, 11:48Lijkt mij alleen om de nieuwe eetgelegenheid te gaan, de stip bedekt namelijk niet een heel groot deel. De plattegrond is overigens ook in een compleet nieuwe stijl:freerk1982 schreef: ↑12 sep 2025, 09:55Op de site van Overloon staat een nieuwe plattegrond. Tussen de maki's, nevelpanters en het nieuwe gebied met okapi's staat '2026' met een horecapunt (oude dwergnijlpaarden binnenverblijf?). Zou dit een nieuwe eetgelegenheid worden of komt er meer bij?
![]()
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
De general manager van ZooParc heeft eerder aan ZooFlits al bevestigd dat ze op deze plek een horecapunt, toiletten en een speelplek voor kinderen gaan bouwen. Deze stonden ook al ingetekend in de tekening die gedeeld werd bij de start van de bouw.
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
Als je er fysiek staat betwijfel ik toch hoe ze dat daar passend willen krijgen.MennoPebesma schreef: ↑12 sep 2025, 15:31De general manager van ZooParc heeft eerder aan ZooFlits al bevestigd dat ze op deze plek een horecapunt, toiletten en een speelplek voor kinderen gaan bouwen. Deze stonden ook al ingetekend in de tekening die gedeeld werd bij de start van de bouw.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
T is juist een duidelijke overzichtelijke plattegrond. Ja de vorige expeditiekaart was leuk. Maar dit is goed leesbaar.
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Om het de nevelpanters te beginnen: met het grote geweld van Ngyuwe heet zou je bijna deze toevoeging aan het park vergeten. Vorig jaar zag ik het verblijf al in aanbouw en toen vond ik het er al goed uitzien. Nu het afgerond is ben in nog enthousiaster. Hele mooie grote verblijven en uitermate geschikt voor deze diersoort. Ik was bang dat door de grote van de verblijven de panters zich niet zo heel goed te zien zouden zijn, maar dat viel gelukkig reuze mee. Allebei de dames lagen in het zicht van het publiek, dat zie je toch niet vaak bij deze soort. Echt een prima 'kleine' toevoeging voor Overloon! Dat maakt ook nieuwsgierig naar de rest het Aziatische gebied wat ze hier rondom willen toevoegen, want laten we ook eerlijk zijn: de verblijven van de tapirs en de vicuna's die hier in de buurt liggen vallen nu wel heel erg uit de toon.
Ondanks de leuke toevoeging van de nevelpanters was er natuurlijk maar een échte reden om Overloon niet over te kunnen slaan nu ik in de buurt was en dat was natuurlijk Ngyuwe. Wat een transformatie heeft dit deel van het park het afgelopen jaar doorgemaakt en wat is het mooi geworden. Een van de beste, zo niet de beste, toevoegingen die de afgelopen jaren is gedaan in het Nederlandse dierentuinlandschap. Een mooie combinatie van soorten en eigenlijk zijn alle verblijven ook wel echt de moeite waard. Vooral goed hoe ze gebruik hebben gemaakt van het al aanwezige groen, want laten we wel wezen: beplanting wil nog al eens een probleem zijn in nieuwe projecten van Libema. Maar door de manier waarop ze het al bestaande groen gebruikt hebben, hebben ze er toch al meteen een regenwoud sfeertje kunnen brengen. Met name in de verblijven van de dwergnijlpaarden en sitatoenga's vind ik dat zeer geslaagd. Deze verblijven vond ik van de foto's moeilijk in te schatten wat ik er van vond, maar als je de dieren zo tussen de hoge bomen ziet lopen geeft dat wel een prachtig plaatje. Enige twijfel die ik heb is toe diep het water in die verblijven is en of de nijlpaarden echt kunnen zwemmen, die waterpoelen lijken meer op grote regenplassen dan op echt zwemwater. De drils waren voorlopig alleen nog binnen te zien los van de andere soorten, maar de meerkatten en penseelzwijnen leverden samen al leuke interacties op, dus met de drils dr bij wordt dat helemaal leuk. Ook de volière met de duikers is echt een hoogtepunt in het gebied. Wel mag van mij de volière nog wat beter gevuld worden, nu voelde het qua vogels nog wel wat leeg, wat mij betreft vullen ze hier het vogelbestand de komende jaren geleidelijk aan.
Al met al weer een leuk bezoek gehad aan ZooParc en genoten van de nieuwe toevoegingen. Met eerder Madidi en nu Ngyuwe timmert het pad hard aan de weg en is het flink gestegen op mijn lijstje met favorieten. Ik blijf het zeggen: zonde dat het voor mij zo'n eind weg is! En Libema, als jullie toch zo lekker aan de weg aan het timmeren zijn, vergeet dan AquaZoo ook niet

Naar aanleiding van dit gesprek gisteren eens naar de situatie gaan kijken. Voor wie de situatie niet kent, een foto:Asbolus schreef: ↑12 sep 2025, 17:02Als je er fysiek staat betwijfel ik toch hoe ze dat daar passend willen krijgen.MennoPebesma schreef: ↑12 sep 2025, 15:31De general manager van ZooParc heeft eerder aan ZooFlits al bevestigd dat ze op deze plek een horecapunt, toiletten en een speelplek voor kinderen gaan bouwen. Deze stonden ook al ingetekend in de tekening die gedeeld werd bij de start van de bouw.

Ik denk persoonlijk dat het pleintje zelf inderdaad wat klein is voor alle faciliteiten, maar het is een beetje de vraag of ze er nog meer bij gaan pakken. Rechts op de foto staat namelijk wat dranghekken en daarachter ligt nog een braakliggend stukje grond met daarachter de binnenverblijven van de nevelpanters. Het zou mij niet verbazen als ze dit er ook bij trekken voor bijvoorbeeld de horeca + toiletten. Ik vermoed dat ze anders hier wel íéts gedaan hadden om het meer af te werken en beter aan te laten sluiten bij de rest van het gebied. Ik meen dat op de tekening van Ngyuwe hier trouwens de speelplek stond ingetekend. Echter is er aan de andere kant, in de bocht na de volière, ook een speeltoestel geplaatst wat niet ingetekend was op de plattegrond. Het is niet heel groot, maar het zou mij niet verbazen als dat de genoemde speelplek is of dat ze deze alleen nog wat verder uitbreiden.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Na maanden van bouwen, plannen en dromen was het vorige maand eindelijk zover: expeditiegebied Ngyuwe ging officieel open!
Bij de feestelijke opening hees Dylan Haegens de vlag en gaf daarmee het startsein voor dit nieuwe avontuur.
Nu de laatste dieren hun intrek hebben genomen in de nieuwe verblijven en de eerste bezoekers al op expeditie zijn gegaan, is het tijd om terug te kijken op het project. Hoe zijn de eerste reacties, waar is het team het meest trots op en hoe gaat het met de nieuwe dieren? Je hoort het allemaal in de laatste aflevering van de making of Ngyuwe: Een jungle ontwaakt!
Bron: Facebook ZooParc Overloon
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Wat komt daar nu uit de grond gekropen? Het zijn maar liefst vier jonge stokstaartjes!
Na jaren is er eindelijk weer gezinsuitbreiding bij deze dieren in ZooParc. De jongen kruipen nog regelmatig terug in hun holletje, maar zullen ook steeds vaker te zien zijn terwijl ze het verblijf ontdekken.
#zooparc #overloon #geboorte #stokstaartje #gezinsuitbreiding
Bron: Facebook ZooParc Overloon
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Schönbrunn
Te beginnen met wat nieuws, er is onderhand een 2e geelrugduiker aangekomen en die is ook al zichtbaar, ze hebben nu dus een potentieel fokpaar.
Verder ben ik zelf niet overtuigd van Ngyuwe. Het is voor Overloon zeker een goede toevoeging en ze hebben vrij letterlijk het maximale met de beschikbare ruimte gemaakt. Het heeft allemaal een vrij hoog budgetgehalte en het geheel komt vrij krap over omdat alles vol zit met dierenverblijven en bezoekerswegen. Ik verwacht dat de vegetatie de boel nog flink beter zal laten lijken over een paar jaar, maar qua zichtlijnen blijft het ook dan deels gewoon niet kloppen. De dierenverblijven zijn over het geheel genomen prima, niet heel ruim, maar ook niet te klein. Ik had gehoopt dat Overloon naar het niveau van Gaiazoo zou kunnen groeien, maar dat lijkt echt nog een brug te ver.
De vogelcollectie blijft echter dramatisch voor een tropisch regenwoud Afrika gebied, slechts de toerako en de hamerkop passen daar enigszins in. De vorkstaartscharrelaar en marmertaling (de enige plek in Sub-Sahara Afrika waar ze broeden is in de woestijn van Tsjaad...) absoluut niet en ook de nimmerzat en lepelaar zijn soorten die bossen mijden. Daar is nog heel veel potentie naar boven. Kunnen ze ook gelijk die stierkikker vervangen, nog zo'n soort die er qua biotoop en verspreidingsgebied niet thuishoort.
Dan is Madidi me een stuk beter bevallen, dat vind ik qua opzet toch echt van een hoger niveau dan Ngyuwe. Maar de gemiddelde bezoeker zal het geen bal uitmaken en met de ontwikkelingen de laatste jaren timmeren ze echt stevig aan de weg. Dat is leuk om te volgen. Ook qua educatie doen ze het erg goed. Al moet wel gezegd dat ze hun bijdrage aan natuurbehoud wereldwijd schromelijk overdrijven, maar zichtbaar is het wel.