Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Het precieze aantal durf ik je niet te zeggen, maar aan de hand van de aantallen op Species360 kan ik wel een inschatting maken. Volgens die tool zouden er van de gevlekte hyena in Nederland vijf houders zijn met in totaal zeventien dieren. Voor zover ik weet zijn dit de houders en hun aantallen:Mr. Gharial schreef: ↑24 jul 2025, 11:10Weet iemand toevallig hoe veel Hyenas er samen leven in het grote verblijf in Beekse Bergen?
DierenPark Amersfoort: 2
Dierenpark Hoenderdaell: 2
Diergaarde Blijdorp: 2
Dierenpark ZiE-ZOO: 1
Als dat klopt zou Beekse Bergen er dus 10 moeten hebben. In de hyenakreek bij de olifantenvallei zit een mannengroep van ik geloof 2 à 3 dieren. De rest zit dan in het grote verblijf.
Het aantal wisselt wel veel. Er zijn meerdere kweekvrouwtjes en als gevolg daarvan regelmatig jongen in verschillende leeftijdsgroepenMennoPebesma schreef: ↑24 jul 2025, 14:25Het precieze aantal durf ik je niet te zeggen, maar aan de hand van de aantallen op Species360 kan ik wel een inschatting maken. Volgens die tool zouden er van de gevlekte hyena in Nederland vijf houders zijn met in totaal zeventien dieren. Voor zover ik weet zijn dit de houders en hun aantallen:Mr. Gharial schreef: ↑24 jul 2025, 11:10Weet iemand toevallig hoe veel Hyenas er samen leven in het grote verblijf in Beekse Bergen?
Als dat klopt zou Beekse Bergen er dus 10 moeten hebben. In de hyenakreek bij de olifantenvallei zit een mannengroep van ik geloof 2 à 3 dieren. De rest zit dan in het grote verblijf.

Aangezien het geen overzichtelijk verblijf is heb ik ze eigenlijk nooit getelt ondanks dat ik er regelmatig ben

-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
De verhuizing was onderdeel van een ruil van cheeta-vrouwtjes tussen beide dierentuinen in het kader van het Europese managementprogramma, dat zich inzet voor een gezonde populatie in de dierentuinen.
Moeder en jongen maken het goed en zijn voorlopig nog niet zichtbaar in het grote buitenverblijf.
- Veronique
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: ZooParc & Ouwehands Dierenpark & ZiE-ZOO
- Contacteer:
Dierenpark ZiE-ZOO heeft onlangs een nieuwe gevlekte Hyena erbij. Ik zag dit in de FB groep vrienden van... voorbij komen.JvG schreef: ↑24 jul 2025, 14:30Het aantal wisselt wel veel. Er zijn meerdere kweekvrouwtjes en als gevolg daarvan regelmatig jongen in verschillende leeftijdsgroepenMennoPebesma schreef: ↑24 jul 2025, 14:25Het precieze aantal durf ik je niet te zeggen, maar aan de hand van de aantallen op Species360 kan ik wel een inschatting maken. Volgens die tool zouden er van de gevlekte hyena in Nederland vijf houders zijn met in totaal zeventien dieren. Voor zover ik weet zijn dit de houders en hun aantallen:Mr. Gharial schreef: ↑24 jul 2025, 11:10Weet iemand toevallig hoe veel Hyenas er samen leven in het grote verblijf in Beekse Bergen?
Aangezien het geen overzichtelijk verblijf is heb ik ze eigenlijk nooit getelt ondanks dat ik er regelmatig ben![]()
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Drie cheetawelpjes geboren in Beekse Bergen na cheeta-ruil met Burgers' Zoo
Het cheetavrouwtje dat in januari 2024 vanuit Koninklijke Burgers’ Zoo naar Beekse Bergen verhuisde, is begin juli bevallen van drie gezonde welpjes. Moeder en jongen maken het goed en verblijven voorlopig nog in het binnenverblijf.
De geboorte is het resultaat van een succesvolle ruil tussen beide dierentuinen in het kader van het Europese managementprogramma voor cheeta’s, dat zich inzet voor een gezonde populatie in de dierentuinen. Hiervoor is het belangrijk dat er ook jongen worden geboren. Echter, cheetavrouwtjes zijn bekend om hun kieskeurige partnerkeuze. In Arnhem klikte het niet tussen het vrouwtje en het daar aanwezige mannetje. In Beekse Bergen zat nog een vrouwtje dat verwant was aan de mannetjes in de groep en daar dus niet kon blijven. Daarom is er voor gekozen om de vrouwtjes te ruilen, in de hoop zo een beter match te vinden voor deze dieren.
In Beekse Bergen heeft dit nu dus geleid tot de geboorte van drie welpjes. Hoofd dierenverzorging Christian Meurrens vertelt: "Het is heel mooi om de moeder met haar jongen te zien. Ze is op leeftijd en had nog niet eerder de kans gehad om welpjes groot te brengen. Het is heel bijzonder dat ze nu toch deze kans krijgt."
Belang van genetische variatie
Beekse Bergen coördineert het Europese managementprogramma voor cheeta’s. Curator Lars Versteege licht toe: “Als coördinator is het onze taak om een gezonde en genetisch diverse populatie op te bouwen binnen Europese dierentuinen. De ruil met Burgers' Zoo was daar een belangrijk onderdeel van. Samenwerking tussen dierentuinen is essentieel om inteelt te voorkomen en de soort een toekomst te geven.”
In het wild leven nog maar zo’n 7.000 cheeta’s, waarmee de soort ernstig bedreigd is. Versteege: “Zonder beschermingsmaatregelen loopt de soort een groot risico om uit te sterven. De grootste bedreigingen zijn verlies van leefgebied en conflicten met mensen. Zo leeft zo’n 75 procent van alle cheeta’s buiten beschermde natuurgebieden, waar ze vaak in aanraking komen met boeren die hun vee beschermen.”
Steun aan projecten in het wild
Beekse Bergen ondersteunt via Stichting Wildlife de organisatie Cheetah Conservation Botswana (CCB). In Botswana leeft de op één na grootste cheetapopulatie ter wereld. CCB werkt aan natuureducatie, wetenschappelijk onderzoek en samenwerking met boeren. Zo helpt de organisatie onder meer met de verzorging van waakhonden die het vee beschermen, zodat boeren minder snel cheeta’s doden.
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Zie-ZOO
Ik heb geen nieuwtjes kunnen spotten maar er waren wel een aantal dingen die mij opvielen:
- ik heb 5 hyena's tegenover de leeuwen kunnen tellen, waarvan twee dieren duidelijk nog vrij jong waren (1 a 2 jaar oud). De jongen van dit jaar heb ik helaas niet kunnen zien.
- Er zijn best veel diersoorten verdwenen ten opzichte van mijn vorige bezoek. Een soort die hierbij uitblinkt vind ik het mesopotamisch damhert. Een soort die vanuit het park altijd vrij veel media aandacht had. Daarnaast vind ik het verdwijnen van soorten als de grote koedoe, impala, nijlgau en het penseelzwijn erg jammer.
- Daarnaast vind ik het jammer dat de okapi's nu enkel met de dikdiks samen gehouden worden. De voormalige combi met sitatoenga's en nyala's vond ik erg leuk en vernieuwend.
- De huidige vogelcollectie is ook wel op een dieptepunt. Ik weet niet wat er allemaal achter de schermen zit, maar voor de schermen is het niet meer wat het geweest is. De noordelijke hoornraven en vale gieren hebben een eigen volière en bij de flamingo's zitten enkel hadada ibissen.
-Daarnaast komt het park op een aantal plekken rommelig/onverzorgd over. De stal van de witte neushoorns zit door het nieuwe restaurant in een raar hoekje en de ramen hiervan waren erg vies, achter de drie nieuwe cheetaperken lag nog een perk waar het hekwerk deels is weggehaald, het binnenverblijf van de moerasvoliere staat er nog, oude lege verblijven die nog makkelijk terug te zien zijn, afbladderende verf op het krokodillenhuis, etc. Als je nagaat dat dit park de meeste bezoekers trekt van alle Nederlandse dierentuinen, dan mag je toch wel verwachten dat hier meer aandacht voor zou moeten zijn.
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Laatste keer dat ik er was werden de Nyalas nog bij de Okapi's gehouden, dus dat zou een redelijk recente verandering zijn geweest.teunvdvlugt schreef: ↑07 aug 2025, 10:46- Daarnaast vind ik het jammer dat de okapi's nu enkel met de dikdiks samen gehouden worden. De voormalige combi met sitatoenga's en nyala's vond ik erg leuk en vernieuwend.
Vorig jaar waren er minder vogels omdat er veel naar de Savannevolière (secretarisvogels en Rüppelgieren) zouden gaan verhuizen, zoals de Textorwevers uit de Afrikavolière en de kroonkraanvogels uit de flamingovolière, die zaten een tijdje achter de schermen bij de Savannevolière. Zitten deze vogels hier al? Het leek mij dat het plan was om nieuwe vogels te verkrijgen zodra de vogels naar de Savannevolière verhuisd zijn, om de ruimte achter de schermen open te hebben voor quarantaineteunvdvlugt schreef: ↑07 aug 2025, 10:46- De huidige vogelcollectie is ook wel op een dieptepunt. Ik weet niet wat er allemaal achter de schermen zit, maar voor de schermen is het niet meer wat het geweest is. De noordelijke hoornraven en vale gieren hebben een eigen volière en bij de flamingo's zitten enkel hadada ibissen.
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Ik was er eind juni. De nyala's zitten tegenwoordig bij de bosbuffels. De sitatoenga's die daar zaten zijn verplaatst naar de nijlpaarden en de nijlantilopen van daar op hun beurt naar de nieuwe olifantenvlakte.Mr. Gharial schreef: ↑07 aug 2025, 17:59Laatste keer dat ik er was werden de Nyalas nog bij de Okapi's gehouden, dus dat zou een redelijk recente verandering zijn geweest.teunvdvlugt schreef: ↑07 aug 2025, 10:46- Daarnaast vind ik het jammer dat de okapi's nu enkel met de dikdiks samen gehouden worden. De voormalige combi met sitatoenga's en nyala's vond ik erg leuk en vernieuwend.
Er zaten eind juni al andere vogels buiten de secretarisvogels en de gieren in de nieuwe volière. De exacte soortenlijst heb ik helaas niet bijgehouden, maar de wevers zaten er zeker al.Mr. Gharial schreef: ↑07 aug 2025, 17:59Vorig jaar waren er minder vogels omdat er veel naar de Savannevolière (secretarisvogels en Rüppelgieren) zouden gaan verhuizen, zoals de Textorwevers uit de Afrikavolière en de kroonkraanvogels uit de flamingovolière, die zaten een tijdje achter de schermen bij de Savannevolière. Zitten deze vogels hier al? Het leek mij dat het plan was om nieuwe vogels te verkrijgen zodra de vogels naar de Savannevolière verhuisd zijn, om de ruimte achter de schermen open te hebben voor quarantaineteunvdvlugt schreef: ↑07 aug 2025, 10:46- De huidige vogelcollectie is ook wel op een dieptepunt. Ik weet niet wat er allemaal achter de schermen zit, maar voor de schermen is het niet meer wat het geweest is. De noordelijke hoornraven en vale gieren hebben een eigen volière en bij de flamingo's zitten enkel hadada ibissen.
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
Bij mijn bezoek waren er Sitatungas bij de Nijlpaarden en de Bosbuffels, Nyala bij de Okapi en Nijlantilopen bij de OlifantenZoozot schreef: ↑07 aug 2025, 18:36Ik was er eind juni. De nyala's zitten tegenwoordig bij de bosbuffels. De sitatoenga's die daar zaten zijn verplaatst naar de nijlpaarden en de nijlantilopen van daar op hun beurt naar de nieuwe olifantenvlakte.Mr. Gharial schreef: ↑07 aug 2025, 17:59Laatste keer dat ik er was werden de Nyalas nog bij de Okapi's gehouden, dus dat zou een redelijk recente verandering zijn geweest.teunvdvlugt schreef: ↑07 aug 2025, 10:46- Daarnaast vind ik het jammer dat de okapi's nu enkel met de dikdiks samen gehouden worden. De voormalige combi met sitatoenga's en nyala's vond ik erg leuk en vernieuwend.
Ik heb ergens nog een lijst met welke vogels er eerst achter de schermen zaten, moet ik straks even mijn gidsen checken. Wel leuk dat ze er nu eindelijk in zitten.Zoozot schreef: ↑07 aug 2025, 18:36Er zaten eind juni al andere vogels buiten de secretarisvogels en de gieren in de nieuwe volière. De exacte soortenlijst heb ik helaas niet bijgehouden, maar de wevers zaten er zeker al.Mr. Gharial schreef: ↑07 aug 2025, 17:59Vorig jaar waren er minder vogels omdat er veel naar de Savannevolière (secretarisvogels en Rüppelgieren) zouden gaan verhuizen, zoals de Textorwevers uit de Afrikavolière en de kroonkraanvogels uit de flamingovolière, die zaten een tijdje achter de schermen bij de Savannevolière. Zitten deze vogels hier al? Het leek mij dat het plan was om nieuwe vogels te verkrijgen zodra de vogels naar de Savannevolière verhuisd zijn, om de ruimte achter de schermen open te hebben voor quarantaineteunvdvlugt schreef: ↑07 aug 2025, 10:46- De huidige vogelcollectie is ook wel op een dieptepunt. Ik weet niet wat er allemaal achter de schermen zit, maar voor de schermen is het niet meer wat het geweest is. De noordelijke hoornraven en vale gieren hebben een eigen volière en bij de flamingo's zitten enkel hadada ibissen.
Denk eigenlijk dat er dan binnenkort weer nieuwe vogels zullen komen, of dat er wat achter de schermen zitten. Want alle vogels die nu in de Savanne volière zitten waren al aanwezig in het park vóór de opening van de olifantenvallei. Denk niet dat ze de vogelcollectie zo zouden uitdunnen zonder nieuwe vogels er bij te halen
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Oh, dan is de verschuiving wat anders geweest dan ik me had voorgesteld. Maar het komt er dus wel op neer dat de nyala's de plaats hebben ingenomen van de sitatoenga's die bij de buffels zaten.Mr. Gharial schreef: ↑07 aug 2025, 19:12Bij mijn bezoek waren er Sitatungas bij de Nijlpaarden en de Bosbuffels, Nyala bij de Okapi en Nijlantilopen bij de Olifanten
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
Als het goed is zou dit de soortenlijst zijn:Mr. Gharial schreef: ↑07 aug 2025, 19:12Ik heb ergens nog een lijst met welke vogels er eerst achter de schermen zaten, moet ik straks even mijn gidsen checken. Wel leuk dat ze er nu eindelijk in zitten.
Secretarisvogel
Rüppells gier
Grote textorwever
Violette schildtoerako
Driekleurige glansspreeuw
Zwarte kroonkraanvogel
Heilige ibis
Von Der Deckens tok
Kuifparelhoen
Dat zijn in ieder geval de soorten die vorig jaar achter de schermen zaten, misschien zijn er ondertussen nog wat soorten bij gekomen, al is het wel al een relatief volle volière met deze extra soorten
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Zie-ZOO
Bedankt voor deze informatie. Ik heb de volgende soorten gezien:Mr. Gharial schreef: ↑07 aug 2025, 21:19Als het goed is zou dit de soortenlijst zijn:Mr. Gharial schreef: ↑07 aug 2025, 19:12Ik heb ergens nog een lijst met welke vogels er eerst achter de schermen zaten, moet ik straks even mijn gidsen checken. Wel leuk dat ze er nu eindelijk in zitten.
Secretarisvogel
Rüppells gier
Grote textorwever
Violette schildtoerako
Driekleurige glansspreeuw
Zwarte kroonkraanvogel
Heilige ibis
Von Der Deckens tok
Kuifparelhoen
Dat zijn in ieder geval de soorten die vorig jaar achter de schermen zaten, misschien zijn er ondertussen nog wat soorten bij gekomen, al is het wel al een relatief volle volière met deze extra soorten
- Secretarisvogel
- Rüppells gier
- Grote textorwever (erg indrukwekkende grote kolonie)
- Driekleurige glansspreeuw
- Heilige ibis
Ik dacht dat er ook een bord hing waarop ook de violette schildtoerako aangegeven stond.
Edit: Als we dan toch bezig zijn zaten de volgende soorten in de volière bij de nijlpaarden (Afrikavolière?):
- Afrikaanse lepelaar
- Grijze kroonkraanvogel
- Kaapse griel
- Roodbekwever
- Roodkuiftoerako
- Hop
- Guineaduif
- Amethistspreeuw
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
In natuur met uitsterven bedreigde okapi geboren in Beekse Bergen
In Safaripark Beekse Bergen is een okapi geboren. Moeder en jong maken het goed. Ze verblijven momenteel nog in de stallen, maar zijn voor bezoekers wel via videoschermen te zien. De geboorte is onderdeel van het managementprogramma voor okapi's: de diersoort wordt namelijk in de natuur met uitsterven bedreigd.
De jonge okapi, een vrouwtje, kwam begin deze week, maandag 4 augustus ter wereld. "Het is een groot jong, dus het was best een pittige bevalling voor de moeder", vertelt curator Lars Versteege, van Beekse Bergen. "Maar het gaat heel goed. Het is inmiddels het derde jong van dit vrouwtje, dus ze weet wat ze moet doen en dat is aan alles te zien. Bij een jong blijven de eerste weken altijd spannend, maar we hebben er alle vertrouwen in dat het goed komt."
De okapi komt voor in de regenwouden van de Democratische Republiek Congo. Door het kappen van het regenwoud wordt het leefgebied daar steeds kleiner. Daarnaast wordt door de plaatselijke bevolking gejaagd op de okapi voor het vlees en de huid. Hierdoor neemt het aantal okapi's wereldwijd af.
Bijdragen
Met deze geboorte draagt het Safaripark bij aan het Europese managementprogramma voor deze diersoort. Deze heeft als doel een gezonde reservepopulatie te creëren in dierentuinen van in de natuur bedreigde diersoorten, zoals de okapi.
Naast de het managementprogramma zet Beekse Bergen zich ook in voor het behoud van de okapi door, via Stichting Wildlife, het Okapi Conservation Project te ondersteunen. Dit project heeft als doel het tropische regenwoud te beschermen waar deze diersoort leeft.
Bosgiraffe
De okapi wordt ook wel ‘bosgiraffe’ genoemd. Dit komt omdat hij nauw verwant is aan de giraffe en leeft in het dichtbegroeide regenwoud. Hij heeft een redelijk lange nek en staat hoog op de poten. De okapi is wel een stukje kleiner dan de giraffe.
Okapi's zijn te herkennen aan de donkerrode, bruine of zwarte vacht met witte strepen op de billen en poten, die vooral doen denken aan een zebra. De strepen zijn bij iedere okapi uniek, net als een vingerafdruk bij mensen. Hieraan herkennen een moeder en haar jong elkaar in het regenwoud. Een kalf wordt geboren na een dracht van ongeveer veertien maanden. Een volwassen dier is ongeveer 2,5 meter hoog en weegt tussen de 200 en 350 kilo.