Nieuwstopic Wildlands (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Patrick
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Re: Nieuwstopic Wildlands (2025)

Bericht door Patrick »

dehaas schreef:
28 jul 2025, 23:19
Zie ik het nou verkeerd, of heeft Wildlands het afgelopen jaar maar 38.500 Euro aan natuurbehoud gegeven? Dat zou op een omzet van 24 miljoen wel redelijk gênant zijn.
Omzet zegt niet zo veel. Winst wel. En Wildlands spendeert dus zo'n 10% van de winst aan natuurbescherming.

dehaas
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas »

Sorry maar ik vind die redenatie niet echt ergens op slaan, alleen naar winst kijken. Omzet is het enige absolute en afhankelijk.
Als je alleen naar winst zou kijken als maatstaf en ik je redenatie volg zou iedere dierentuin of andere organisatie die verlies draait überhaupt niets aan natuurbescherming hoeven doen.
Of als ze zeg 24 miljoen omzet draaien met maar één ton winst en daarvan dan 25k uitgeven aan natuurbescherming het juist heel goed scoren. Sorry dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Als je jezelf een moderne dierentuin vindt en tot de top van de Benelux mee wilt doen. Vind ik 0,2% uitgeven aan natuurbescherming onverenigbaar met de doelen die je voor zegt te staan.

Patrick
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Bericht door Patrick »

Maar omzet zegt niks over wat je kunt spenderen aan andere zaken dan je vaste bedrijfskosten, alleen winst zegt daar iets over.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

dehaas schreef:
29 jul 2025, 18:12
Sorry maar ik vind die redenatie niet echt ergens op slaan, alleen naar winst kijken. Omzet is het enige absolute en afhankelijk.
Als je alleen naar winst zou kijken als maatstaf en ik je redenatie volg zou iedere dierentuin of andere organisatie die verlies draait überhaupt niets aan natuurbescherming hoeven doen.
Of als ze zeg 24 miljoen omzet draaien met maar één ton winst en daarvan dan 25k uitgeven aan natuurbescherming het juist heel goed scoren. Sorry dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Als je jezelf een moderne dierentuin vindt en tot de top van de Benelux mee wilt doen. Vind ik 0,2% uitgeven aan natuurbescherming onverenigbaar met de doelen die je voor zegt te staan.
En toch heeft Patrick wel een beetje meer gelijk dan jij. Kijk naar wat je zelf als loon verdient: met de overschot op alle noodzakelijke kosten kan je vrijetijdsbesteding doen, structurele aankopen of giften doen.
Voor een dierentuin is dat net hetzelfde: eerst de kosten voor de noodzakelijke uitgaven om de boel draaiende te houden, daarna de beslissing wat te doen met de overschot: investeren, sparen of schenken.
Het enige wat daar een beetje buiten zou vallen, zijn structurele partnerships met een natuurbeschermingsorganisaties, nationale parken of andere: indien die recurrent zijn, boek je die als kost. Misschien doet Wildlands dat wel en valt dat buiten die 0.2%. Misschien doen ze het ook niet, tenslotte zaten ze de voorbije jaren in zwaar financieel weer, en dan kijk je eerst naar de noodzakelijke uitgaven.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Apenarend schreef:
30 jul 2025, 09:30
dehaas schreef:
29 jul 2025, 18:12
En toch heeft Patrick wel een beetje meer gelijk dan jij. Kijk naar wat je zelf als loon verdient: met de overschot op alle noodzakelijke kosten kan je vrijetijdsbesteding doen, structurele aankopen of giften doen.
Voor een dierentuin is dat net hetzelfde: eerst de kosten voor de noodzakelijke uitgaven om de boel draaiende te houden, daarna de beslissing wat te doen met de overschot: investeren, sparen of schenken.
Het enige wat daar een beetje buiten zou vallen, zijn structurele partnerships met een natuurbeschermingsorganisaties, nationale parken of andere: indien die recurrent zijn, boek je die als kost. Misschien doet Wildlands dat wel en valt dat buiten die 0.2%. Misschien doen ze het ook niet, tenslotte zaten ze de voorbije jaren in zwaar financieel weer, en dan kijk je eerst naar de noodzakelijke uitgaven.
Je hebt gelijk, mits financiele bijdrages aan in situ natuurbehoud worden gezien als een "nice to have". Maar daar zit denk ik het fundamentele verschil, bijdrages aan in situ conservatie zouden niet "nice to have" moeten zijn, maar zijn wat mij (en @haasje) betreft vast onderdeel van de bedrijfsvoering van een dierentuin en dus ook een noodzakelijke uitgave. Conservatie is een van de 4 pijlers van een moderne dierentuin en veel dierentuinen hebben de mond vol van natuurbehoud, maar handelen er niet naar..... Al die fokprogramma's zijn leuk, maar de bijdrage aan natuurbehoud van al die EEPs is zeer gering, verreweg de meeste impact kun je maken in het veld. Dus als je je als serieuze dierentuin oprecht druk maakt om natuurbehoud, dan hoor je daar in je bedrijfsvoering het benodigde geld voor te reserveren, niet alleen een deel van de winstwinst. Hoe je dat organiseert is dan een bijzaak, dat kan met inkomsten van loterijen en donaties of met de "Artenschutzeuro's" die in Centraal Europa overal in opkomst zijn. Ook voor effectief in situ conservatie is een stabiele geldstroom essentieel, als je dat afhankelijk maakt van je winst, is het effect in het veld ook veel kleiner, dan als je jaarlijks een stabiel budget reserveert (Burgers' Zoo heeft vastgelegd dat ze voor een langere periode jaarlijks 400.000 euro in het Belizeproject investeren, los van alle werkuren die daarin zitten). Anders kun je ook geen lange termijnplanning maken en ergens op bouwen.

In dat licht is de bijdrage aan in situ conservatie vergelijken met de omzet van een dierentuin de juiste insteek om te kijken hoe serieus een tuin zijn taken neemt.

dehaas
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas »

Precies, goed verwoord Lintworm. Een bijgrage Natuurbescherming zou onderdeel moeten zijn van de structurele bedrijfsvoering. En indien winst, dan geef je meer.

Persoonlijk snap ik ook echt niet dat we hier in Nederland de conservatie euro nog niet hebben ingevoerd. Goed uit te leggen aan het publiek en het zou de miljoenen opleveren in Nederland. Dan heb je als NVD een sterk verhaal.

Maar volgens mij beginnen we zo wel wat off topic te raken.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Ik denk dat we beiden niet zover uit elkaar liggen qua standpunten en het is ook voor mij zeer wenselijk dat dierentuinen substantieel zouden bijdragen aan in situ projecten. Maar qua bedrijfsvoering staan inkomsten en uitgaven nu eenmaal met elkaar in verband en zelfs een vzw kan niet meer wegschenken van zijn gecreeërd vermogen dan de positieve cash flow en het positieve eindresultaat waarover ze beschikt .
Dus ofwel creeër je daarvoor speciale inkomsten en boek je ze ook als dusdanig in, idd bv. via loterijen, giften of Artenschutzeuro's (van dat laatste ben ik overigens altijd een voorstander) en dat kan je dan vervolgens besteden aan projecten en die uitgaven als kosten boeken. Ofwel kijk je naar wat je over houdt op het einde van het boekjaar en die 'winst' kan dan vrij worden besteed aan investeringen, sparen of sponsoring.
Ik ken de wetgeving voor rechtspersonen niet in Nederland maar het zou me verwonderen dat die op dat vlak substantieel anders is dan in België. Dat in situ natuurbehoud een must zou moeten zijn voor de bedrijfsvoering van dierentuin is eerder een sentimenteel gegeven - nogmaals, dat ik wel ondersteun - maar geen juridisch/economisch afdwingbaar begrip.
Mijn basisstelling blijft dus: enkel met een overschot op de geldstromen kan een dierentuin 'investeren'.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Vandaag weer een bezoekje gebracht aan Wildlands. Een bezoek met een bijzondere mijlpaal: het was alweer de 200ste keer dat ik in Wildlands kwam! En valt er na al de keren nog steeds wat nieuws te ontdekken? Jazeker:
- De bagagekar bij de ingang waar de plattegronden in lagen is vervangen door houten kistjes. Daardoor verdwijnt langzaamaan steeds meer van het vliegveld thema bij de entree.
- Bij de sneeuwuilen hebben de verzorgers een bordje opgehangen over de kuikens:
Afbeelding

- Vlakbij het bezoekerspad langs het pinguïnverblijf is een nest te vinden met een ei erop. Ik vermoed echter dat het een nep ei is. De nestbox stond hier namelijk nooit zo dichtbij het pad, er waren geen ouders in de buurt én het zou wel héél toevallig zijn dat het nest precies gemaakt is naast het bordje over pinguïneieren ;)
Afbeelding

- Bij het eetkraampje na de wallaby’s zijn nieuwe bomen neergezet. Ook de vlaggetjes van de Wild Summer hangen er nog.
Afbeelding

- Op de bult naast de entree van het Visitor Center (of Animazia, hoe u wilt) wordt gewerkt en is alle beplanting weggehaald. Ik vermoed dat ze hier ook meer diversiteit aan planten terug gaan brengen, zoals we op andere plekken recent ook zagen gebeuren.
Afbeelding

- Geen veranderingen in het lege hol bij de naakte molratten.
- Het nog dichte aquarium bovenin Animazia werd vandaag gevuld met water, gaan we daar binnenkort dan eindelijk iets zien verschijnen?
- Verspreid over Serenga staan op allerlei plekken nog overblijfselen van de Wild Summer en hangen nog allemaal vlaggen en banieren.
- Bij souvenirshop Asante staan twee kramen buiten met spullen die in de uitverkoop zijn.
Afbeelding

- Na de zebra’s en giraffen hebben nu ook de neushoorns een eigen bord gekregen rondom de savanne. Deze hangt bij het uitkijkpunt bij het rangerstation. In het rangerstation zelf staat nu ook een donatiepaal voor het WNEF.
AfbeeldingAfbeelding

- De border bij de Apenruïne die de vorige keer leeg was gehaald is nu vol geplant met vleesetende planten.
Afbeelding

- Onder een van de bruggen bij de Apenruïne is een pomp geplaatst in het water die er eens in de zoveel tijd voor zorgt dat er meer stroming komt in het water.
- Nog altijd geen opvallende werkzaamheden rondom het toekomstige luiaardenverblijf.
- De zijdehoenen in Rimbula hebben weer eens kuikens.
- Na alle werkzaamheden eerder dit jaar viel het mij vandaag voor het eerst op dat de dakluiken in Rimbula weer eens open stonden.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Uit een TikTok van vandaag blijkt dat de vier beverjongen allemaal vrouwtjes zijn!

Bron: TikTok Wildlands

Plaats reactie