Al een hele tijd niet meer volgens mij
Nieuwstopic Wildlands (2025)
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Re: Nieuwstopic Wildlands (2025)
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Klopt. Ze zijn er maar 2 jaar geweest, in 2019 zijn ze uit de collectie gegaan. Als ik het goed heb is een dier overleden aan een bacteriële infectie, waarna de ander preventief achter de schermen geplaatst is en uiteindelijk naar een ander park is verhuisd.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
𝐆𝐞𝐛𝐨𝐨𝐫𝐭𝐞𝐧𝐢𝐞𝐮𝐰𝐬 𝐮𝐢𝐭 𝐃𝐨𝐜𝐤𝟏𝟔
Vannacht is er een zeehondje geboren in WILDLANDS! Het is het tweede jong van deze moeder: haar eerste wordt op 1 juli alweer 1 jaar oud. Zeehonden hebben een zogeheten stille dracht: de bevruchting al eerder plaats, maar het embryo ontwikkelt zich pas later echt. Zo worden de jongen precies op het juiste moment van het jaar geboren!Het geslacht weten we nog niet. Bezoekers kunnen moeder en pup zien in Dock16, al kunnen moeder en jong zich voor de rust wel terugtrekken in een deel van het verblijf. De eerste dagen zijn altijd spannend: gaat het jong drinken, ontwikkelt het zich goed? Vooralsnog zijn de signalen positief. Het is een grote en stevige zeehondenpup
![]()
Kom jij binnenkort een kijkje nemen in Nortica?
#WILDLANDS #zeehond #babyanimal #geboorte #pup #cute
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Tien als het goed is. Komende zomer gaan er wel een aantal weer terug naar Zoo Neuwied.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Jonge sneeuwuiltjes gespot! ❄
De afgelopen weken liet het sneeuwuilvrouwtje zich nauwelijks zien — en dat was niet zonder reden! Ze heeft namelijk drie eieren uitgebroed. Inmiddels zijn de oudste twee jongen drie weken oud, en het derde is ongeveer twee weken oud
Zoals je in deze video ziet: ze eten al flink en groeien als kool!
Bron: Facebook Wildlands
-
- Laafsekikker (CR)
- Het viel me vandaag op dat heel veel netten langs het zeeleeuwenverblijf inmiddels kapot zijn en provisorisch met tyraps en touw vastgemaakt zitten. Ziet er toch slordig uit, hopelijk wordt het een keer goed vervangen.

- Bij de sneeuwuilen hebben de jongen het nest inmiddels verlaten en ze zijn te zien op de grond van het verblijf. Niet moeders mooisten zullen we maar zeggen

- Ik verwacht niet dat de haaieneieren die in het Norticaaquarium hangen nog uit gaan komen. Ze hangen er inmiddels al best wel een tijdje en er lijkt niet echt beweging meer in te zitten.
- Bij de Vicuña’s heeft een wisseling van de wacht plaatsgevonden. Alle tot voor kort aanwezige hengsten zijn vertrokken, de twee zoons van vorig jaar en de fokman. De twee dames bleven over en kregen gezelschap van een nieuwe man, die tot mijn verrassing vandaag al te zien was! Ze verwachten van beide dames nog wel een jong van de vorige hengst.

De nieuwe man
- Bij de nandoes zijn de eieren weggehaald. De haan zat er wel op te broeden, maar ze kwamen niet uit. Het bleek dat ze grotendeels onbevrucht en verrot waren. Het hek om de man en de eieren te beschermen is dan ook weggehaald. De man lag overigens nog wel op de plek waar het nest lag, dus het zou kunnen dat de dame nieuwe eieren heeft gelegd, maar dat heb ik niet kunnen zien.
- Op het terras bij Mommas restaurant is een stretchtent geplaatst, waarschijnlijk om meer overdekte plekken te bieden voor tijdens de Wild Summer.

- Op het plein voor de Bavianenarena worden ook al voorbereidingen getroffen voor de Wild Summer. Er staan 3 grote waterbassins met op elke een groene knop gemonteerd. Als je op de knop drukt schiet het water de lucht in, een leuk effect. Ze waren het vandaag aan het testen. Rondom het plein zijn ook een aantal hoge palen geplaatst waarbij ik verwacht dat er lampjes tussen komen te hangen.

- Ook bij het pleintje bij Kilima worden voorbereidingen getroffen. Er is een tarp opgehangen aan de kant van het stokstaartjesverblijf en er staat een grote houten stellage waar ze vermoedelijk een banner tussen kunnen hangen.

- Bij datzelfde pleintje is achter het speeltoestel een hekwerk geplaatst. Vermoedelijk om te voorkomen dat kinderen door de bosjes bij de leeuwenseparatie uitkomen.

- Het water rondom de leeuwensteiger stond aan beide kanten een stuk lager dan normaal, geen idee waarom. Het was duidelijk te zien tot waar de waterlijn normaal loopt:

- De nep neushoorn die voorheen in de escaperoom stond heeft nu een plekje gekregen in Animazia. Hij staat voor de ingang van de voormalige living machine.

- Het eerste aquarium bovenin Animazia is nog altijd dicht. Betekent dat dat er niet gewerkt wordt? Zeker niet! Er zaten nieuwe houten planken voor waar een flinke kier tussen zat, daar tussendoor was te zien dat er een rotswand is gemaakt aan de achterkant van het verblijf. Iets wat we tot dusver nog niet zagen in een van de aquaria daar. Het is een slechte foto, maar met mijn telefoon kon ik er dit van maken:

- Bij de naakte molratten is nog altijd niets gebeurd in de lege ruimte.
- Aan de buitenkant van Animazia staat een grote steiger tegen het gebouw aan.
- Langs het pad bij de olifanten heeft op het stuk na de jeep een kaalslag plaatsgevonden. Hier is veel bamboe weggehaald. Ik vermoed om ruimte te maken voor meer diverse beplanting.

- Ook bij de bypass/het luiaardenverblijf is nog niets gaande.
- In het huisje wat van de bypass naar het makiwoud loopt is wel wat veranderd. Hier is een nieuw doorkijkje gemaakt naar de watervallen en de bootjes die hier onderdoor varen. Geen grootste, maar wel een leuke toevoeging.

- In het Makiwoud is eindelijk een nieuw bordje verschenen, de vari’s staan er nu niet meer op.

- Langs het buitenverblijf van de olifanten is ook weer een stuk hekwerk vernieuwd, om rotsklimmers te voorkomen. Toch jammer dat dat blijkbaar nodig blijft.

-
- Laafsekikker (CR)
Net als bij de WildNights heeft men er bij de eerste editie voor gekozen om niet meteen het hele park open te gooien, maar zich te concentreren op één gebied en het daarna verder uit te gaan bouwen. Zeg je zomer, dan zeg je Serenga, dus daar is waar het evenement nu plaats vindt. Nortica en Jungola zijn allebei vanaf 18:00 gesloten, net als binnenspeeltuin Animazia. Doorheen heel Serenga zijn verwijzingen naar het evenement te vinden, meestal doormiddel van vlaggetjes, maar wanneer de sec kijkt speelt het evenement zich af tussen het plein bij de stokstaartjes en de achtbaan.
Het thema van de avondopenstelling is “Festival of the Sun” waarbij de vier elementen centraal staan. Elk van de vier pleinen staat voor een element:
- Aarde is te vinden op het plein bij de stokstaartjes. Hier is extra horeca geplaatst, kan je djembe spelen én (tegen betaling) geodes kraken.
- Water vind je op het plein voor de bavianenarena. Hier is een groot water element geplaatst waar bezoekers op een knop kunnen drukken en er water omhoog spuit. Daarnaast is hier ook een hippiemarkt met allemaal verschillende kraampjes, zowel door Wildlands zelf als externe partijen uitgebaat. Ook hier is extra horeca geplaatst.
- Lucht is op het volgende plein te vinden, bij Mommas restaurant. Hier staat een dj (met top 40 hits) te draaien waarbij eens in de zoveel tijd een bellenblaasmachine af gaat, daarnaast kunnen kinderen zelf ook grote zeepbellen maken. Naast het bestaande restaurant is hier ook een Doritos nachokraam te vinden en een bar met speciaalbieren en cocktails.
- Vuur vind je op het laatste plein bij de achtbaan. Hier kunnen marshmallows geroosterd worden en ook hier is allerlei extra horeca bijgeplaatst. Op dit pleintje was ook een klein podium te vinden, maar de drie keer dat ik er langs kwam gebeurde daarop niets en gebruikten mensen het als zitmeubel.
Naast de activiteiten op de bovenstaande pleinen zijn natuurlijk alle dieren die in Serenga wonen te zien. Ook de Safaritruck rijdt gewoon, maar wel onder een andere naam: Kibo’s Festival Safari. Wat eigenlijk inhoudt dat er een ander, feestelijk, bandje wordt afgespeeld en er vlaggetjes aan de truck hangen.
Zoals gezegd is er ook op allerlei plekken horeca bijgeplaatst. Met de WildNights hebben ze natuurlijk veel ervaring opgedaan met het uitbaten van verschillende foodpleinen en dat is terug te zien. Voor de vaste bezoekers zijn er een aantal “bekenden” terug te vinden, maar er zijn ook weer unieke nieuwe gerechten te vinden. Zo kan je nu bijvoorbeeld ook Afrikaanse stoof met parelcouscous krijgen, Ayam kerry met rijst en taco’s met barbacoa beef krijgen.
Al met al vind ik het een geinig evenement. Het ziet er goed uit en is wat mij betreft stukken beter dan de Summernights van een paar jaar terug (waarvan ze bij het park doen alsof die nooit bestaan hebben). Ik denk dat het een mooie basis is om op voort te bouwen en het een volwaardig evenement te maken. Druk was het nu nog niet, maar dat was het op de eerste avond van de WildNights ook niet. Ik hoop van harte dat het ze lukt om hier, in tegenstelling tot de Summernights, wél extra publiek mee naar het park te trekken, maar als ik diep van binnen kijk twijfel ik eraan of het het succes van de WildNights kan evenaren. Dat laatste vooral om de reden dat in de winter in het donker naar de dierentuin toch een stuk “unieker” voelt dan in de zomer terwijl het nog even licht is als de rest van de dag. Ik hoop dat ook als het niet meteen een doorslaand succes is ze de tijd nemen en krijgen om het te verbeteren en verder uit te bouwen voor de komende jaren.
Omdat beelden natuurlijk veel meer zeggen dan woorden, de plaatjes:

Plattegrond en het Zonnepaleis met vlaggen.

Ook bij het prairiecafe hangen de vlaggen.

Het plein rondom de stokstaartjes, met als thema 'aarde'.

Voor Kibo’s Festival Safari heeft de safaritruck vlaggetjes gekregen.

'Water' en hippiemarkt bij de bavianenarena.

'Lucht' bij Mommas restaurant.

'Vuur' bij de achtbaan.
Natuurlijk ook nog een klein rondje gemaakt door de rest van het park, waarbij het een en ander opviel:
- Een groot deel van het winkel en horecapersoneel heeft nieuwe kleding gekregen. Deze is donkergroen in plaats van het gifgroene wat ze eerder hadden. Een grote verbetering wat mij betreft.
- Bij de Apenruïne wordt gewerkt aan een van de borders.

- Na 3(!) jaar is het bamboedoolhof weer open! Het bamboe mag op sommige plekken nog wel iets groeien, maar in elk geval leuk voor kinderen dat het er weer is.

- Afgelopen week vonden er in Rimbula opnames plaats voor een nieuwe kinderfilm. Het is de nieuwe in de reeks van Superjuffie.
- De slingerapen hebben een nieuwe hangmat gekregen.

- Ook ik heb eindelijk een glimp op kunnen vangen van de drie kleine ottertjes, wat een schattigheid!
- Bij de nijlpaarden zwemmen nu ook weer een paar karpers rond. Eerder zaten hier ook al karpers, maar die hebben er niet lang gezeten, ben benieuwd hoe lang deze het vol houden.

-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Wat zou er bij moeten komen of moeten veranderen aan de Wild summer om het een blijvend succes te maken? Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen hoe nortica bij het evenement moet gaan passen.
-
- Laafsekikker (CR)
Goede vraag. Heel eerlijk gezegd had ik hier nog niet heel uitgebreid over nagedacht, maar ik had het gevoel dat er gewoon wat ontbrak. Als ik nu zo uit mijn hoofd een paar dingen zou moeten verbeteren zou ik allereerst wel de opzet iets groter maken. Ik snap ergens wel dat ze het nu compact hebben willen houden, maar daardoor voelt het nadat je er doorheen bent gelopen wel een beetje als 'was dit het al?' én is het gedeelte van Serenga waar niets gebeurd vrij doods. Het stuk vanaf het Zonnepaleis tot aan de leeuwenbrug was nu best wel doods doordat er niets gebeurde. Wat ze bijvoorbeeld zouden kunnen doen is de hippiemarkt richting het dogondorp of het pad langs de nijlpaarden verplaatsen, zodat je daar al een eerste stop hebt en wat meer leven (ik snap sowieso niet echt wat een hippiemarkt en water met elkaar te maken hebben).Luipaardhaai schreef: ↑19 jul 2025, 22:11Wat zou er bij moeten komen of moeten veranderen aan de Wild summer om het een blijvend succes te maken? Ik kan mij bijvoorbeeld niet voorstellen hoe nortica bij het evenement moet gaan passen.
Ook mis ik wel iets aan entertainment. Bij de WildNights hebben ze projecties, de fonteinenshow, bandjes die spelen, de lazershow etc. etc. Nu hebben ze eigenlijk best weinig entertainment waar je even blijft staan kijken en hangen. Voor mij was het enige waar dat bij gebeurde de dieren, maar die konden de meeste mensen de hele dag ook al zien

Wat ik ook een beetje miste waren de dieren in het hele verhaal, de dieren waren allemaal te zien, maar er werd eigenlijk niets mee gedaan. Alleen bij de bavianen werd een extra presentatie gegeven. Het zou denk ik goed zijn om ook bij andere diersoorten een extra presentatie te geven. Bijvoorbeeld bij de nijlpaarden, leeuwen en de savanne (dan in het Rangerstation), dat kan voor ook iets meer levendigheid op plekken zorgen waar dat nu wat ontbrak. En misschien zouden ze die dan kunnen focussen op wat de dieren doen in de avonduren?
Wat betreft Nortica denk ik dat dat best binnen het concept zou kunnen passen. Het is ze tenslotte ook gelukt om een woestijn gedeelte bij een winterevenement te trekken.. Als ze ervoor kiezen om aan de vier elementen vast te blijven houden en deze verder uit te werken, dan zou het ook kunnen dat ze op den duur gaan schuiven en meer te verspreiden over het park. In dat geval zou het waterthema wel bij Nortica passen, vrijwel alle dieren die daar leven leven rondom het water. Daar valt dan best wel wat mee te doen denk ik. Mochten ze verder willen dan alleen de elementen dan zouden ze misschien iets kunnen doen met de midzomernachtfeesten die in veel noordelijke landen worden gevierd.
-
- Laafsekikker (CR)

https://www.wildlands.nl/werelden/plattegrond
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren
Toch blijf ik mij verbazen dat de dieren die wel aangegeven staan een mix zijn van tekeningen, schilderingen en foto's. Het is niet een mooi geheel,Joost schreef: ↑20 jul 2025, 17:56Wildlands heeft de plattegrond weer eens een update gegeven. De grootste verandering is dat de naam van Animazia nu ook op de plattegrond veranderd is in Visitor Center. Het werkzaamhedenicoontje op dezelfde locatie is verdwenen, waarschijnlijk omdat de grootste werkzaamheden vanwege de expositie daar nu klaar zijn. Al werden er eind vorig jaar nog wel nieuwe diersoorten voor Animazia beloofd, maarja.. Wildlands en verbouwbeloftesVerder valt aan de plattegrond op dat de vrij levende vogels in Rimbula verdwenen zijn en de bergschildpadden juist een plekje hebben gekregen.
https://www.wildlands.nl/werelden/plattegrond
-
- Laafsekikker (CR)
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Wildlands
bron: Facebook Wildlands𝐕𝐞𝐫𝐝𝐫𝐢𝐞𝐭𝐢𝐠𝐞 𝐮𝐩𝐝𝐚𝐭𝐞 𝐯𝐚𝐧𝐮𝐢𝐭 𝐝𝐞 𝐀𝐩𝐞𝐧𝐫𝐮𝐢̈𝐧𝐞
Het jong van de witgezichtsaki’s dat vrijdag geboren werd, is helaas overleden. Het was het eerste jong van dit koppel én ook het allereerste jong van de deze moeder. Hoewel het verdrietig is dat de kleine slechts een paar dagen oud is geworden, is het niet ongewoon bij eerstgeborenen van primaten. De moeder is nog onervaren en kan wellicht wat onhandig met haar jong zijn omgegaan, het jong kan net iets te zwak zijn geboren of het voeden verliep niet goed. Wat in dit geval de doodsoorzaak is, wordt nog uitgezocht. We hopen dat de saki’s in de toekomst wel een gezond jong kunnen grootbrengen in WILDLANDS.
-
- Laafsekikkerdril (NE)
bron: Facebook Wildlands𝐍𝐢𝐞𝐮𝐰: 𝐯𝐥𝐞𝐞𝐬𝐞𝐭𝐞𝐧𝐝𝐞 𝐩𝐥𝐚𝐧𝐭𝐞𝐧 𝐛𝐢𝐣 𝐝𝐞 𝐀𝐩𝐞𝐧𝐫𝐮ï𝐧𝐞
Bij de Apenruïne groeien nu vleesetende planten! Ze halen nauwelijks voedingsstoffen uit de bodem. Dat lossen ze op hun eigen manier op: door nietsvermoedende insecten 🪰 te vangen en te verteren met hun speciale enzymen ‘verteringssappen’.
Klinkt een beetje eng, maar ze zijn vooral gewoon heel mooi! Er zijn vier soorten geplant in het gebied: de trompetbekerplant, venusvliegenval, de ronde zonnedauw en de gevorkte zonnedauw. Kom jij ze van dichtbij bekijken?
-
- Laafsekikkerdril (NE)
Wildlands zit in ieder geval in de lift en schreef vorig jaar ook zwarte cijfers net €496139 in de plus.
Stijging bezoekers van 2,7%, wel helaas minder abonnementen houders met 4,3 % in de min.
Hier kun je het verslag lezen.
https://www.wildlands.nl/wildlands-soci ... rslag-2024
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: San Diego Zoo
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Schönbrunn
Dat zie je goed. Inderdaad schandalig laag, maar van een vergelijkbaar niveau als Artis... Behalve Burgers' maken vrijwel alle Nederlandse tuinen zich er (vrij/te) makkelijk vanaf. Verder zijn het alleen Amersfoort, Gaiazoo en Apenheul die nog een redelijk bedrag investeren vergeleken met hun omzet.
-
- Laafsekikker (CR)
Het was wel iets meer, 44 duizend euro volgens de jaarrekening van het Wildlands Natuur en Educatie Fonds. Gevoelsmatig nog steeds niet enorm hoog, vooral omdat er vorig jaar 454 duizend euro werd uitgegeven.
Daarbij, het is voor de context wel belangrijk om te realiseren dat er geen direct verband is tussen de omzet van Wildlands en het geld wat vanuit de stichting uitgegeven wordt. Er is voor zover ik weet geen directe geldstroom vanuit het bedrijf Wildlands naar de stichting. Het geld van het WNEF komt uit giften en inkomsten van de Vriendenloterij (die lui die altijd bij de ingang staan om je een lidmaatschap aan te smeren). Ik blijf het, net als vorig jaar, een beetje gek vinden dat ze de uitgaven van de stichting meenemen in het sociaal jaarverslag van het bedrijf, want ze combineren daardoor cijfers die soms niets met elkaar te maken hebben.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Schönbrunn
Dat de stichting formeel los staat van Wildlands is natuurlijk puur een belastingtechnische truc, die alle commerciele dierentuinen in Nederland toepassen. Zonder ANBI status geen inkomsten van de Vriendenloterij. Natuurbehoud is een van de pijlers van een moderne dierentuin, maar er zijn geen strikte regels hoeveel een tuin daaraan moet doen. De WAZA geeft als advies minimaal 3% van de omzet (en dan liefst niet volledig afhankelijk van externe donaties), maar dat is iets waar >95% van alle dierentuinen niet aan komt. Dus je kan wat mij prima de bijdrage aan in situ natuurbehoud afzetten tegenover de omzet van een tuin als mate van de inzet die ze doen. Hoe een tuin dat belastingtechnisch organiseert is dan minder relevant.Joost schreef: ↑29 jul 2025, 08:49Het was wel iets meer, 44 duizend euro volgens de jaarrekening van het Wildlands Natuur en Educatie Fonds. Gevoelsmatig nog steeds niet enorm hoog, vooral omdat er vorig jaar 454 duizend euro werd uitgegeven.
Daarbij, het is voor de context wel belangrijk om te realiseren dat er geen direct verband is tussen de omzet van Wildlands en het geld wat vanuit de stichting uitgegeven wordt. Er is voor zover ik weet geen directe geldstroom vanuit het bedrijf Wildlands naar de stichting. Het geld van het WNEF komt uit giften en inkomsten van de Vriendenloterij (die lui die altijd bij de ingang staan om je een lidmaatschap aan te smeren). Ik blijf het, net als vorig jaar, een beetje gek vinden dat ze de uitgaven van de stichting meenemen in het sociaal jaarverslag van het bedrijf, want ze combineren daardoor cijfers die soms niets met elkaar te maken hebben.
Gezien de ANBI publicatieplicht zijn de meeste Nederlandse tuinen, behalve Artis & in mindere mate Wildlands & Burgers' Zoo, erg open over waar hoeveel geld heen gaat. Bij veel buitenlandse tuinen (KMDA!) is dat veel moeilijker (of totaal niet) te achterhalen.