Dat was ook mijn interpretatie en ik ben speciaal even gaan kijken in de Van Dale. Op zich zou ik denken dat het ook kan betekenen dat het dier apart wordt gezet, maar het bericht is qua woordkeuze en zinsconstructie dusdanig opgesteld dat ik, en zoals ik hier lees wel meer mensen, het toch als een eufemisme voor afmaken interpreteer.MennoPebesma schreef: ↑22 mei 2025, 17:36Las het deze keer ook voor het eerst bij het nieuwsoverzicht van de Beekse Bergen. Zeer waarschijnlijk betekend het dat ze zijn afgemaakt en opgevoerd aan de roofdieren.
Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: de BBB's
Re: Nieuwstopic Safaripark Beekse Bergen
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Bron & meer: Omroep BrabantAfrikaanse nimmerzatten verdwenen uit Beekse Bergen, Jan Harm vindt er één
Jan Harm Spijkervet uit Oosterhout keek zondagmiddag vreemd op toen hij bij de showroom van zijn dochter aankwam. Voor de deur stond een bijzondere ooievaar van minstens een meter hoog. Het dier stond zichzelf te bewonderen in de weerspiegeling van het raam. Na wat belletjes bleek dat het dier, een Afrikaanse nimmerzat, samen met nog twee anderen werd vermist uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Geboortenieuws bij de tijgers!
Er zijn drie Amoertijgerwelpen geboren: twee mannetjes en één vrouwtje. Moeder en welpen maken het goed en blijven voorlopig binnen, maar over een paar weken kun je ze naar verwachting buiten bewonderen.
De Amoertijger is één van de meest bedreigde katachtigen ter wereld. Elke geboorte is dus van grote waarde voor het voortbestaan van de soort.
Bron: Facebook Beekse Bergen
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Drie Amoertijgerwelpen geboren in Safaripark Beekse Bergen
In Safaripark Beekse Bergen zijn drie Amoertijgerwelpen geboren. De geboorte vond plaats op 12 mei in het buitenverblijf van de tijgers. Het gaat om twee mannetjes en één vrouwtje.
De welpen en hun moeder maken het goed en verblijven momenteel in het binnenverblijf. Naar verwachting laten ze zich over ongeveer vier weken zien in het buitenverblijf. Christian Meurrens, hoofd dierenverzorging bij Safaripark Beekse Bergen: "De moeder pakt de verzorging van de welpen goed op, ondanks dat het haar eerste nestje is."
"De geboorte van deze welpen is waardevol voor het Europese managementprogramma," vertelt Meurrens. Het Europese managementprogramma (EEP) is er onder andere op gericht om bedreigde diersoorten binnen dierentuinen genetisch gezond te houden. Dierentuinen werken daarom nauw samen in dit programma. Elke soort heeft een coördinator die bepaalt welke dieren met elkaar mogen paren.
Bedreigde diersoort
De Amoertijger is één van de meest bedreigde katachtigen ter wereld. In de jaren '40 waren er nog zo’n twintig in het wild, maar door verschillende natuurbeschermingsprojecten is dit aantal gestegen naar ongeveer vijfhonderd tot zeshonderd volwassen dieren. Door verdwijning van leefgebied voor bijvoorbeeld landbouw en andere menselijke ontwikkelingen is hun leefgebied versnipperd. Ook wordt er illegaal op de tijgers gejaagd voor hun vacht, maar ook omdat er in veel Aziatische landen geloofd wordt dat de lichaamsdelen van de tijger als medicijn gebruikt kunnen worden.
Via Stichting Wildlife ondersteunt Safaripark Beekse Bergen ook natuurbehoud in het wild. Zo steunt de stichting de Wildlife Conservation Society (WCS), die in 2008 een succesvol programma is gestart om stroperij in beschermde gebieden te bestrijden. Ook zijn er diverse illegale houtkaproutes gesloten die stropers toegang gaven tot het leefgebied van de Amoertijger.
Opvoeding van tijgerwelpen
Tijgerwelpen worden blind geboren en openen pas na zeven tot tien dagen hun ogen. De eerste weken blijven ze dicht bij hun moeder. Vanaf vijf weken beginnen ze met vlees eten, daarnaast blijven ze nog tot zeker drie maanden melk drinken bij de moeder. Tussen vijf en zes maanden leren ze jagen. Welpen blijven vaak tot wel twee jaar bij hun moeder, zodat zij alle vaardigheden onder de knie krijgen die nodig zijn om zelfstandig te overleven.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
https://www.looopings.nl/weblog/29182/V ... elijk.html
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Niet een groot deel, maar de gehele groep van elf pinguïns uit AquaZoo is overleden in Beekse Bergen.freerk1982 schreef: ↑05 jun 2025, 11:57Helaas is een groot deel van de groep zwartvoetpinguïns die verhuisde van Aqua Zoo naar Beekse Bergen daar alsnog overleden. Volgens de bron aan dezelfde symptomen als in Aqua Zoo. Ook drie 'eigen' pinguïns zijn overleden. Zij overleden aan andere oorzaken.
https://www.looopings.nl/weblog/29182/V ... elijk.html
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Vijf cheetawelpjes zetten eerste stapjes buiten in Safaripark Beekse Bergen
De vijf cheetawelpjes die begin mei geboren werden in Safaripark Beekse Bergen hebben voor het eerst hun binnenverblijf verlaten. Onder toeziend oog van hun moeder verkenden ze nieuwsgierig het buitenverblijf.
De welpen, twee mannetjes en drie vrouwtjes, zijn nu vijf weken oud. Dierenverzorger Mariska Vermij - Van Dijk vertelt: "De moeder nam als eerste één van de mannetjes mee naar buiten, daarna volgde de rest vrij snel. Het is mooi om te zien hoe ze hun nieuwe omgeving verkennen en tegelijkertijd toch dicht bij hun moeder blijven."
De jonge cheeta’s zullen vanaf nu steeds vaker te zien zijn voor bezoekers van het park. Ze hebben zelf de keuze of zij naar buiten gaan. Ze zijn te bewonderen langs de wandelroute.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Beekse Bergen wil fors uitbreiden en veel meer bezoekers trekken, maar niet met windmolens: ‘Niemand wil naast turbines slapen’
HILVARENBEEK - Beekse Bergen heeft grote plannen om het attractiepark verder uit te breiden in Hilvarenbeek. Het familiebedrijf wil meer dan verdubbelen naar 3,4 miljoen bezoekers per jaar, nu zijn dat er 1,5 miljoen. Hoe, daar laat het bedrijf zich niet over uit. Eerst moet duidelijk zijn waar windmolens komen.
Het Safaripark moet groeien en er komen meer mogelijkheden om te overnachten bij Beekse Bergen, zo staat in een ‘ontwikkelvisie’ van het Hilvarenbeekse bedrijf. Maar hoe dat vervolgens moet leiden tot meer dan een verdubbeling van het aantal bezoekers en overnachtingen naar 1,4 miljoen per jaar, wordt niet duidelijk. Zo is niet duidelijk of er een hotel bij komt, of vooral het safaripark groter wordt of dat de Beekse Bergen zich ook op andere terreinen wil gaan richten.
Bronnen:
Originele artikel (Premium): Brabants Dagblad
Volledige artikel (met een omweg): https://archive.ph/3zVei
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren
Het stuk land dat gekocht is, zou ten noorden zijn van het park (tegen de bootsafari aan). Dus of hier parkuitbreiding, verblijfsrecreatie, of een nieuwe parkeerplaats komt (zodat ze de huidige kunnen betrekken bij het park). Is nog niet duidelijk. Het artikel noemt wel een hotelMennoPebesma schreef: ↑08 jun 2025, 20:50Beekse Bergen wil fors uitbreiden en veel meer bezoekers trekken, maar niet met windmolens: ‘Niemand wil naast turbines slapen’
HILVARENBEEK - Beekse Bergen heeft grote plannen om het attractiepark verder uit te breiden in Hilvarenbeek. Het familiebedrijf wil meer dan verdubbelen naar 3,4 miljoen bezoekers per jaar, nu zijn dat er 1,5 miljoen. Hoe, daar laat het bedrijf zich niet over uit. Eerst moet duidelijk zijn waar windmolens komen.
Het Safaripark moet groeien en er komen meer mogelijkheden om te overnachten bij Beekse Bergen, zo staat in een ‘ontwikkelvisie’ van het Hilvarenbeekse bedrijf. Maar hoe dat vervolgens moet leiden tot meer dan een verdubbeling van het aantal bezoekers en overnachtingen naar 1,4 miljoen per jaar, wordt niet duidelijk. Zo is niet duidelijk of er een hotel bij komt, of vooral het safaripark groter wordt of dat de Beekse Bergen zich ook op andere terreinen wil gaan richten.
Bronnen:
Originele artikel (Premium): Brabants Dagblad
Volledige artikel (met een omweg): https://archive.ph/3zVei
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Ik zou de uitbreiding altijd inzetten als uitbreiding van je dierentuin, maar dan zijn er eigenlijk 2 hoofdvragen.
- laat je het aansluiten op de rest van de bestaande dierentuin of open je een second gate?
- hou je vast aan het Afrikaanse thema of kies je een ander thema?
Ik zelf hou van grote dierentuinen met veel dwaaltijd zoals PD en Tierpark Berlin. Hoewel de beekse bergen nu al een enorme oppervlakte heeft, valt de tijd die je nodig hebt om het park te zien mee.
Ik denk als je naar het brede publiek kijkt dat een second gate dan wellicht interessanter is. Vanuit commercieel oogpunt, maar ook omdat het huidige park denk ik voor veel mensen groot genoeg is.
En als de Beekse Bergen voor een second gate kiest, zou ik het Afrikaanse thema loslaten en dan bijvoorbeeld voor "Expeditie Beekse Bergen" gaan. Op ontdekkingstocht door verschillende klimaatzones met voornamelijk bedreigde diersoorten ondergebracht. En als het even kan qua bestemmingsplan etc. een aantal hallen er neer ploffen al la Randers Regnskov maar dan dus per klimaatzone en per hal een groot buitengebied.
Nogmaals vanuit wat ik zelf leuk vind. mogen ze de uitbreiding gewoon lekker aan laten sluiten op het huidige park en het Afrika thema doorzetten. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt.
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Het is wel echt interessant om na te denken hoe ze nog verder kunnen groeien. Ik vraag me af of het toevoegen van die extra lap grond aan het Safaripark voor echt een enorme groei gaat zorgen, simpelweg ook omdat de tijd dat je honderdduizenden extra bezoekers met een nieuwe uitbreiding trok ook wel voorbij is. Daarnaast is de positie van die grond ten opzichte van het huidige park ook lastig in te passen zo aan de andere kant van de bootsafari. Ik acht de kans het grootst dat ze die grond gaan gebruiken voor een uitbreiding van de overnachtingsmogelijkheden. Door daar meer huisjes te bouwen of door zoals Asbolus al aanhaalde daar een nieuwe parkeerplaats te maken en dan het huidige resort uit te breiden naar de huidige parkeerplaats. Mijn vermoeden dat ze in gaan zetten op overnachtingsmogelijkheden is vooral omdat dat zich in het verleden al bewezen heeft als iets wat bij hen voor een grote groei kan zorgen.
Iets anders wat interessant zou kunnen zijn om verder te groeien is de Beekse Bergen meer 'winterhard' te maken. Ik vermoed dat de meeste bezoekers momenteel in de zomermaanden/lente komen en het in de wintermaanden nog minder aantrekkelijk is om te gaan. Het safaripark heeft eigenlijk nog niet echt fatsoenlijke binnenlocaties voor in de wintermaanden. Een mooie tropische kas met daarin tropisch Afrika zou daarin leuk kunnen zijn.. Maar ik weet niet of ik dat echt snel zie gebeuren in SBB.
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Naast uitbreidingsplannen voor het safaripark of het resort, zie ik ook een grote nieuwe waterloop en, waar ik heel blij mee ben, een beter fietsverbinding. Als iemand die wel een naar BB gefietst heeft, is dit hard nodig. Je moet een gedeelte over de autoweg fietsen en over het algemeen zijn er weinig wegwijsbordjes.
Ook zie ik een mogelijke nieuwe (hoofd)entree, zou ook fijn zijn want zou volgens mij toch 10 minuten schelen vanaf Tilburg
Rest van het artikel:
Looopings
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Waarom zie je dat niet snel gebeuren? Zou het een heel gek idee zijn om te zeggen dat het bouwproject in Overloon met de binnen locaties nu als een kleine test zou kunnen dienen? Om te kijken of het haalbaar en rendabel zou zijn om zoiets op grotere schaal in Beekse Bergen te kunnen doen.Joost schreef: ↑09 jun 2025, 12:53Iets anders wat interessant zou kunnen zijn om verder te groeien is de Beekse Bergen meer 'winterhard' te maken. Ik vermoed dat de meeste bezoekers momenteel in de zomermaanden/lente komen en het in de wintermaanden nog minder aantrekkelijk is om te gaan. Het safaripark heeft eigenlijk nog niet echt fatsoenlijke binnenlocaties voor in de wintermaanden. Een mooie tropische kas met daarin tropisch Afrika zou daarin leuk kunnen zijn.. Maar ik weet niet of ik dat echt snel zie gebeuren in SBB.
Al zou ik het ook zeker toejuichen als ze een tropische kas zouden bouwen. Zeker als er in dan ook aquariums en terrariums in zouden komen. Dat geeft ze ook wel kans om het aantal diersoorten flink uit te breiden.
Opzich een mooie tropische kas met tevens binnenverblijven voor dwergnijlpaarden, okapi's, bongo's, mensapen (om maar een paar voorbeelden te noemen) zou goed in het park passen. Al zou het met de huidige ontwerper vooral weggewerkte verblijven zijn en geen statische verblijf/aquaria/terraria. Met minder weer is het momenteel niet echt een leuk/geschikt park om te bezoeken.daniel1109 schreef: ↑09 jun 2025, 13:49Waarom zie je dat niet snel gebeuren? Zou het een heel gek idee zijn om te zeggen dat het bouwproject in Overloon met de binnen locaties nu als een kleine test zou kunnen dienen? Om te kijken of het haalbaar en rendabel zou zijn om zoiets op grotere schaal in Beekse Bergen te kunnen doen.Joost schreef: ↑09 jun 2025, 12:53Iets anders wat interessant zou kunnen zijn om verder te groeien is de Beekse Bergen meer 'winterhard' te maken. Ik vermoed dat de meeste bezoekers momenteel in de zomermaanden/lente komen en het in de wintermaanden nog minder aantrekkelijk is om te gaan. Het safaripark heeft eigenlijk nog niet echt fatsoenlijke binnenlocaties voor in de wintermaanden. Een mooie tropische kas met daarin tropisch Afrika zou daarin leuk kunnen zijn.. Maar ik weet niet of ik dat echt snel zie gebeuren in SBB.
Al zou ik het ook zeker toejuichen als ze een tropische kas zouden bouwen. Zeker als er in dan ook aquariums en terrariums in zouden komen. Dat geeft ze ook wel kans om het aantal diersoorten flink uit te breiden.
Het kost alleen wel veel geld qua investering en dat zie ik bij Libema minder snel gebeuren...
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)
Daarom denk ik dat ze het nu misschien eerst op kleinere schaal proberen in Overloon.JvG schreef: ↑09 jun 2025, 14:23Opzich een mooie tropische kas met tevens binnenverblijven voor dwergnijlpaarden, okapi's, bongo's, mensapen (om maar een paar voorbeelden te noemen) zou goed in het park passen. Al zou het met de huidige ontwerper vooral weggewerkte verblijven zijn en geen statische verblijf/aquaria/terraria. Met minder weer is het momenteel niet echt een leuk/geschikt park om te bezoeken.daniel1109 schreef: ↑09 jun 2025, 13:49Waarom zie je dat niet snel gebeuren? Zou het een heel gek idee zijn om te zeggen dat het bouwproject in Overloon met de binnen locaties nu als een kleine test zou kunnen dienen? Om te kijken of het haalbaar en rendabel zou zijn om zoiets op grotere schaal in Beekse Bergen te kunnen doen.Joost schreef: ↑09 jun 2025, 12:53Iets anders wat interessant zou kunnen zijn om verder te groeien is de Beekse Bergen meer 'winterhard' te maken. Ik vermoed dat de meeste bezoekers momenteel in de zomermaanden/lente komen en het in de wintermaanden nog minder aantrekkelijk is om te gaan. Het safaripark heeft eigenlijk nog niet echt fatsoenlijke binnenlocaties voor in de wintermaanden. Een mooie tropische kas met daarin tropisch Afrika zou daarin leuk kunnen zijn.. Maar ik weet niet of ik dat echt snel zie gebeuren in SBB.
Het kost alleen wel veel geld qua investering en dat zie ik bij Libema minder snel gebeuren...
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Dit laatste vooral inderdaad. Enorme kassen a la Rimbula, Burgers'Bush of de Meranti-Halle zijn dusdanig duur om te bouwen en dat soort grote investeringen doet Libema eigenlijk niet in hun parken. Een aantal kleinere kassen zoals ze nu in Overloon hebben (eventueel aan elkaar geschakeld zodat het groter voelt) zie ik ze dan weer wel toevoegen op termijn.JvG schreef: ↑09 jun 2025, 14:23Opzich een mooie tropische kas met tevens binnenverblijven voor dwergnijlpaarden, okapi's, bongo's, mensapen (om maar een paar voorbeelden te noemen) zou goed in het park passen. Al zou het met de huidige ontwerper vooral weggewerkte verblijven zijn en geen statische verblijf/aquaria/terraria. Met minder weer is het momenteel niet echt een leuk/geschikt park om te bezoeken.
Ik denk niet dat de Overloon-kassen geschikt zijn voor Beekse Bergen qua grootte... als je al 1,5 miljoen bezoekers hebt en dat aantal verder wilt laten stijgen dan heb je veel ruimere hallen nodig om de bezoekers doorgeen te laten gaan. Voor een Beekse Bergen ga je al heel snel naar het Rimbula/Bush/Grondwanaland-formaat. Alleen al qua bezoekerspaden. Ik vond de Merantihal in Münster al enorm benouwend (was er een paar maanden na de opening dus het groen moest ook nog flink aangroeien). De nijlpaarden/krokodillenkas in Beekse Bergen voelt op zomerse dagen (zeker tijdens een regenbui) al te krap aan voor de huidige bezoekersstroom dus hopelijk trekken ze daar ook hun conclusies uit...Joost schreef: ↑09 jun 2025, 15:01Dit laatste vooral inderdaad. Enorme kassen a la Rimbula, Burgers'Bush of de Meranti-Halle zijn dusdanig duur om te bouwen en dat soort grote investeringen doet Libema eigenlijk niet in hun parken. Een aantal kleinere kassen zoals ze nu in Overloon hebben (eventueel aan elkaar geschakeld zodat het groter voelt) zie ik ze dan weer wel toevoegen op termijn.JvG schreef: ↑09 jun 2025, 14:23Opzich een mooie tropische kas met tevens binnenverblijven voor dwergnijlpaarden, okapi's, bongo's, mensapen (om maar een paar voorbeelden te noemen) zou goed in het park passen. Al zou het met de huidige ontwerper vooral weggewerkte verblijven zijn en geen statische verblijf/aquaria/terraria. Met minder weer is het momenteel niet echt een leuk/geschikt park om te bezoeken.
- Utari19
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Planckendael
Weet iemand waarom ze er niet meer zijn en waar ze naartoe zijn?
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Ik was vandaag toevallig in het park en de penseelzwijnen zitten er nog gewoon. De laatste steppevos zou al in 2023 overleden zijn.
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
De penseelzwijnen weet ik niet. Zou kunnen dat de dieren uit Beekse Bergen binnenkort naar zusterpark ZooParc Overlaan gaan.
Van de steppevossen is het laatste dier in 2023 overleden.