Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2025)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
Plaats reactie
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2025)

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2025 hier in dit topic al het nieuws uit de AquaZoo Leeuwarden. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Re: Nieuwstopic AquaZoo Leeuwarden (2025)

Bericht door Gorilla Gust »

Het jaar is nog niet helemaal gestart, maar het jaartopic alvast wel. We gaan verder waar we gestopt zijn in het 2024-topic:
MennoPebesma schreef:
18 dec 2024, 15:34
Ook dit jaar kun je weer je kerstboom inleveren bij AquaZoo:

AquaZoo looft prijs uit voor degene die de hoogste kerstboom inlevert

Zodra de feestdagen voorbij zijn, weten vaste bezoekers van AquaZoo en inwoners van de dorpen en steden rondom het park inmiddels wat er komen gaat. Mensen kunnen op vrijdag 3 januari namelijk weer hun kerstboom met kluit inleveren in ruil voor een vrijkaartje. Dit jaar is er een extra element toegevoegd: degene die de hoogste kerstboom inlevert, maakt kans op een uniek kijkje achter de schermen bij de dierentuin.

Met de kerstbomenactie wil AquaZoo voorkomen dat mensen hun kerstbomen bij het grofvuil zetten, door de bomen op duurzame wijze te hergebruiken. “Het duurt jaren voordat een kerstboom voldoende opgekweekt is voor de verkoop,” vertelt Jeroen Loomeijer, general manager van AquaZoo. “Vervolgens kopen mensen een boom, zetten deze enkele weken in huis tijdens de donkere decembermaand en gooien de boom daarna weg. Dit is natuurlijk zonde, aangezien er veel plekken zijn waar deze bomen een goede tweede kans kunnen krijgen. Zoals bij onze dierentuin, waar we al een paar jaar kerstbomen innemen na de feestdagen. We planten ze bijvoorbeeld in het park, zoals vorig jaar in het recent geopende Churchillgebied."

“Of ze worden gebruikt als verrijking voor dieren,” vult hoofd dierverzorging William Kreijkes aan. “Dit houdt in dat we uitdagende en stimulerende elementen toevoegen in de leefomgeving van dieren om hun welzijn te bevorderen. Met de kerstbomen hebben we dit bijvoorbeeld gedaan bij de tijgers en ijsberen.”

Bijzondere prijs
Dit jaar maakt iedereen die zijn boom inlevert ook nog eens kans op een prijs naast het vrijkaartje. Degene die de hoogste kerstboom inlevert, wint namelijk een uniek kijkje achter de schermen. De winnaar mag een ochtend of middag meelopen met een dierenverzorger en het leven in de dierentuin van dichtbij ervaren. Elke ingeleverde boom wordt gemeten en de gegevens van de eigenaar worden genoteerd.

Martine de Lange, verantwoordelijk voor het parkonderhoud in AquaZoo, kijkt uit naar de actie. “Het is elk jaar een feest wanneer de bomen massaal worden ingeleverd. Wij maken de mensen blij met een vrijkaartje en zijn zelf de eerste weken van het nieuwe jaar bezig met het planten van de bomen.”

Voorwaarden

- Inleveren kan alleen op vrijdag 3 januari 2025 op het parkeerterrein van AquaZoo, tussen 10:00 en 15:00 uur.
- De boom moet een kluit hebben en levensvatbaar zijn (geen bruine takken).
- Minimale lengte: 1,5 meter.
- Geen restanten van kunstsneeuw, glitters of andere versiering.
- 1 kerstboom = 1 vrijkaartje (maximaal 1 boom per persoon).
- Vrijkaartjes zijn geldig tot en met 14 februari 2025 en niet inwisselbaar voor geld.

Bron: AquaZoo Leeuwarden

Steeds weer onderweg enzo(o)!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Weer twee ontsnapte AquaZoo-wasberen gevangen, nog vier op de vlucht. 'Het zou kunnen dat er eentje overleden is'

Van de in totaal dertien wasberen die in maart en mei vorig jaar uit dierentuin AquaZoo in Leeuwarden ontsnapten, zijn er nog vier spoorloos. Dat meldt de provincie.

De laatste succesvolle vangpoging dateert alweer van drie maanden geleden. Op 28 september en 3 oktober vingen Wetterskip Fryslân en It Fryske Gea twee van de zes ‘voortvluchtige’ wasberen, schrijft provinciewoordvoerder Michiel Visser.

Beide dieren werden volgens AquaZoo-directeur Jeroen Loomeijer op slechts enkele honderden meters van de dierentuin teruggevonden, in een vangkooi. Over het geslacht van de gevangen Noord-Amerikaanse roofdieren durft de directeur geen uitspraak te doen. Hij benadrukt nogmaals dat de alle wasberen gesteriliseerd en gecastreerd zijn en ze zich dus niet kunnen voortplanten.

Bron & meer: Leeuwarder Courant

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

Fijn dat er nu toch zo veel gevangen zijn!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Tachtig kerstbomen krijgen een tweede leven bij AquaZoo! 🎄

Het is een ware traditie geworden: na de feestdagen kunnen mensen hun kerstboom inleveren bij AquaZoo. Afgelopen vrijdag was het weer zover. De bomen worden hier bijvoorbeeld gebruikt als vergroening van het park of verrijking voor de dieren.

Alle inleveraars kregen een vrijkaartje voor het park. De familie Elsma leverde de hoogste boom in (220 cm!) en won een bijzondere prijs: een dag meelopen met een dierenverzorger. 🐯

Bron: Facebook AquaZoo Leeuwarden

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Vandaag het eerste dierentuinbezoek van het jaar. En waar anders dan in AquaZoo. Een rustige dag met fris en zonnig weer erbij. Een aantal updates:

- De ingeleverde kerstbomen worden al goed gebruikt. Verspeid door het park worden ze momenteel geplant. Een deel wordt ook gebruikt als verrijking.

- Het eerste jong van 2025 is ook al geboren. De familie witgezichtsaki is uitgebreid met een jong. Daardoor zijn ze nu met vier.

- Bij de zeeforellen in het Waddengebied is een educatiebord geplaatst. Afbeelding

- Beide raven zitten weer in de grote volière.

- Rond de toekomstige speeltuin is een hek geplaatst. Verder lijkt er weinig veranderd te zijn sinds de laatste keer.
Afbeelding

- De tijgers zijn nog steeds met zijn zessen, de verhuizing van tijgervrouwtje Zeya is namelijk uitgesteld. Ik weet niet precies wanneer nu de eerste verhuizing zal zijn.

- De Pater Davidshert bok heeft zijn gewei afgeworpen. Er staan inmiddels alweer twee kleine stompjes op zijn kop.

- Het verblijf van de Humboldt pinguïns is nog steeds afgesloten. Volgens het bordje vanwege werkzaamheden, maar ik zie er al die tijd eigenlijk niks gebeuren. Het zou ook kunnen dat ze voor de zekerheid ook dit gebied gesloten houden vanwege de ziekte bij de Afrikaanse pinguïns.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Aqua Zoo

Bericht door freerk1982 »

Aqua Zoo ontvangt een groepje Humboldt pinguïns uit ZieZoo. Hier stoppen ze met de soort.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

AquaZoo Leeuwarden viert eerste geboorte van het jaar: witgezichtsaki
AquaZoo Leeuwarden begint het nieuwe jaar met de geboorte van een witgezichtsaki. Het jong is het broertje of zusje van een witgezichtsaki die in 2023 in het park werd geboren.

Het jong kwam afgelopen donderdag ter wereld. Volgens hoofd dierenverzorging William Kreijkes gaat het goed met de pasgeborene en de moeder. “Het is een ervaren moeder en ze zorgt uitstekend voor haar jong. Dit geeft ons veel vertrouwen.”

Het geslacht is nog niet bekend. Pasgeboren saki’s hebben dezelfde gezichtskleuren als hun moeder, wat hen in het wild helpt om niet op te vallen voor roofdieren. In de komende maanden zullen de gezichtstekeningen veranderen en wordt het geslacht duidelijk. Mannetjes krijgen een karakteristiek wit gezicht, terwijl vrouwtjes de donkere kleur van hun moeder behouden.

Ambassadeurs voor soortgenoten
De komst van de jonge witgezichtsaki past binnen het Europese managementprogramma (EEP) waaraan AquaZoo deelneemt. Het managementprogramma helpt een gezonde reservepopulatie van deze apensoort op te bouwen. De dieren in AquaZoo dienen bovendien als ambassadeurs voor hun soortgenoten in het wild. Die hebben te maken met diverse bedreigingen, zoals ontbossing en verlies van leefgebied door ontbossing en menselijke activiteiten.

Witgezichtsaki’s komen van nature voor in de tropische regenwouden, moerassen en bossen van Zuid-Amerika, met name in Brazilië, Frans-Guyana, Guyana, Suriname en Venezuela. Ze leven hoog in de bomen, waar ze bescherming vinden tegen roofdieren. De lenige en krachtige dieren springen met gemak van boom tot boom dankzij hun sterke achterpoten en lange staart. Hierdoor worden ze soms ook “vliegende apen” genoemd.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Twee nieuwtjes uit de nieuwsbrief van AquaZoo. Met daarbij ook iets waar ik al langer op hoop: een Waddenvolière!

Werkzaamheden Spelen bij de Beek
In het voorjaar wordt er bij het oude wasberenverblijf een nieuwe (water)speeltuin met terras geopend. Kinderen kunnen hier spelen met, in en rond het water, terwijl ouders ontspannen op het aangrenzende terras met schaduwrijke plekken.

Verhuizing Afrikaanse pinguïns
In de loop van volgende week nemen we afscheid van de Afrikaanse pinguïns. Deze bijzondere dieren verhuizen naar Beekse Bergen, waar ze zich zullen aansluiten bij een grotere kolonie soortgenoten. Pinguïns gedijen namelijk beter in grote groepen. Daarom verwelkomen we volgende week nieuwe Humboldtpinguïns vanuit Zie-Zoo. Zo bouwen we aan één grote, sterke groep pinguïns in ons park. Tot aan de start van de bouw van de nieuwe Waddenvolière krijgt het gebied van de Afrikaanse pinguïns een tijdelijke invulling.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Tot aan de start van de bouw van de nieuwe Waddenvolière krijgt het gebied van de Afrikaanse pinguïns een tijdelijke invulling.
Fijn dat er weer een invulling met dieren/vogels komt. Ben wat minder enthousiast over de (water)speeltuinen en bijenweide die de afgelopen periode dierverblijven vervangen hebben.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Geweldig! Ik ben dol op Noord/Waddenzeedieren en het zijn er te weinig als je het mij vraagt.

Wildlands en Aquazoo hebben (relatief) recent een mini-aquarium toegevoegd, maar verder hebben alleen Blijdorp en Ecomare en echt waddenzeegebied. En met deze plannen word Aquazoo, naast Artis, volgens mij de enige Nederlandse dierentuin met een Wadvogelvolière. En die van Artis staat haast leeg op het moment ;)

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

freerk1982 schreef:
Gisteren, 18:56
Ben wat minder enthousiast over de (water)speeltuinen en bijenweide die de afgelopen periode dierverblijven vervangen hebben.
Mee eens, maar ik denk dat dit ook "tijdelijke invullingen" zijn. En dat ze wachten totdat ze gaan beginnen met de bouw van de nieuwe Zuid-Amerikaanse en Afrikaanse gebieden voordat ze hier nieuwe dieren neer gaan zetten

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

freerk1982 schreef:
Gisteren, 18:56
Ben wat minder enthousiast over de (water)speeltuinen en bijenweide die de afgelopen periode dierverblijven vervangen hebben.
Ik vind die invullingen persoonlijk niet eens heel erg. Het smalle strookje van het oude wasberenverblijf kun je in een nieuw gebied denk ik vrij weinig mee. Het ligt namelijk direct aan het hoofdpad door het park, en het is juist de bedoeling dat straks elk gebied een eigen rondje wordt vanaf dit hoofdpad. Daarnaast verwacht ik ook dat het lemureneiland in zijn huidige vorm (niet per se ook met de huidige invulling) blijft bestaan. Dan kun je dat stuk van het wasberenverblijf denk ik moeilijk aan een nieuw gebied toevoegen. Daarnaast is er nu in deze hoek van het park een mooi rustpunt op de route gecreëerd met in het hoogseizoen ook nog een horecapunt er bij. En de nieuwe speeltuin past ook mooi bij het waterthema. Ik denk dus dat dit wel een permanente invulling van dit deel is.

Hoewel ik ook niks mis vind met de invulling van het oude beververblijf denk ik dat dat inderdaad wel tijdelijk is. Zo lijkt het in ieder geval wel opgezet. Al verwacht ik niet dat het meteen volgend jaar bijvoorbeeld alweer weg is. Het is een mooie manier om de lokale biodiversiteit te steunen. Iets wat de laatste jaren steeds meer voorkomt in dierentuinen geloof ik. En als over enkele jaren hier wel begonnen wordt aan een nieuw gebied is het ook redelijk simpel naar een andere plek in het park te verhuizen.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Mooie ontwikkelingen! Ik hoop dat ze het gedeelte met de saki’s, luiaarden en het flamingoverblijf ook meenemen in deze ontwikkeling en er dan één geheel waddengebiedje van maken. Als ze dezelfde lijn doortrekken als in het al bestaande Wadden gedeelte dan zit het in elk geval goed. En ook niet verkeerd dat ze een “dubbele” soort vervangen voor iets uniekers.

freerk1982
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Ik vind die invullingen persoonlijk niet eens heel erg. Het smalle strookje van het oude wasberenverblijf kun je in een nieuw gebied denk ik vrij weinig mee.
Ben ik niet met je eens. Het wasberenverblijf had een extra stukje voor de vicuña's en zwanen kunnen betekenen. Ik doel ook op het zeeleeuwenmeertje en de vijver waar nu de bestuurbare boten varen (bij terras). De bijen hadden ook prima bij de insectenmuur gepast. Hopelijk is dit een tijdelijke invulling van het oude beververblijf.

Plaats reactie