Geboortegolf in GaiaZOO
De Rainforest van GaiaZOO staat op dit moment bol van bijzondere geboortes. Voor het eerst sinds lange tijd zijn er capibara’s geboren en voor de tweede keer dit jaar werd het gepiep van boshondenpups gehoord. Eerder deze maand werd er ook een witgezicht saki geboren, een van de apensoorten uit de Nieuwe Wereld.
Succesverhaal voor de boshonden
Onlangs werd het verblijf van de boshonden vernieuwd en vergroot. Ook kwam er een nieuwe reu die bleek een perfecte match met het vrouwtje uit GaiaZOO. Eerder dit jaar kwamen er al twee pups ter wereld en begin november klonk er opnieuw gepiep uit de nestkist. De komst van de pups was geen verrassing, want moeder boshond had een kogelronde buik. “Voorlopig blijven de boshonden nog even veilig in hun nestkist. In deze periode zijn de pups volledig afhankelijk van hun moeder en de andere groepsleden voor warmte, voeding en bescherming. Vanaf vier weken ontwikkelen ze zwemvaardigheden. Dit is een belangrijk onderdeel van hun gedrag, omdat volwassen boshonden uitstekend kunnen jagen en zich graag verplaatsen in het water. Pups leren dit door hun ouders en de rest van de groep te observeren en na te doen. Dit zal ongetwijfeld zorgen voor vrolijke capriolen”, aldus Suzan Senden, roofdierverzorger in GaiaZOO.
Capibara’s geboren
In hetzelfde themagebied werden er - na zes jaar zonder geboortes – weer capibara’s geboren. De jongen van deze grootste knaagdieren ter wereld worden geboren na een draagtijd van zo’n vijf maanden en zijn al druk bezig hun omgeving te ontdekken onder het toeziend oog van moeder. Ze maken piepende geluiden om contact te houden met de groep. Bezoekers kunnen ze met wat geluk al zien rennen en in het water spelen. Capibara’s zijn sociale dieren en spelen een cruciale rol als grote grazers van de natte Zuid-Amerikaanse graslanden.
Welkom witgezicht saki
Ook bij de apen is er goed nieuws. De verzorgers van de witgezicht saki’s werden verrast met de geboorte van een jong. Het jong wordt na een draagtijd van ongeveer 5 tot 6 maanden geboren en is bedekt met een dunne vacht. Het kleintje zit de eerste weken nog dicht tegen moeder aan en klampt zich goed vast aan de buik of de rug. Het jong is alert en drinkt goed. De jonge saki begint de omgeving al goed te verkennen.
GaiaZOO wordt nog mooier
De geboortes van de capibara’s, boshonden en de witgezicht saki zijn niet de enige hoogtepunten in Rainforest. Onlangs werd het gebied uitgebreid met de komst van zwarte brulapen, die het Zuid-Amerikaanse regenwoud nog levendiger maken. Binnenkort krijgen de zwarte brulapen gezelschap van de manteltamarins. Met deze ontwikkelingen biedt GaiaZOO bezoekers een unieke kans om zelf te ervaren hoe bijzonder onze aarde is.
Nieuwstopic GaiaZOO
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Re: Nieuwstopic GaiaZOO
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
- Spoiler: geef het geheim prijs!
-
- Laafsekikker (EN)
- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Groot nieuws uit GaiaZOO!
Volgend jaar verwelkomen wij een heel bijzondere nieuwe diersoort: de geelvoet-rotswallaby! Deze unieke buideldieren uit Australië zijn nergens anders in Nederland te zien. Momenteel wordt hard gewerkt aan hun nieuwe leefomgeving, met echte rotsblokken uit een Belgische groeve. De wallabies worden de eerste dieren die je tegenkomst zodra je binnenkomt!
Ook nieuw in 2025:
Hortensia, ons sfeervolle koffiehuisje tussen de bloemen.
Een speeltoren met de hoogste glijbaan van GaiaZOO!
Bron: Facebook GaiaZOO
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Unieke nieuwe diersoort voor GaiaZOO
Kerkrade
Groot nieuws uit de Kerkraadse dierentuin. Nu het einde van het jaar nadert, maakt de Zuid-Limburgse dierentuin haar plannen voor het komend jaar bekend. In de loop van volgend jaar opent GaiaZOO een verblijf voor een bijzonder en bedreigd dier dat de steun van de mens hard nodig heeft: de geelvoet-rotswallaby. Wallabies zijn kleine tot middelgrote buideldieren en zijn nauw verwant aan de kangoeroes.
Bijzondere nieuwe diersoort in GaiaZOO
Helemaal aan de andere kant van de wereld, in het hart van Australië, leeft een unieke kangoeroesoort: de geelvoet-rotswallaby. GaiaZOO is de eerste en enige dierentuin in Nederland waar deze bedreigde dieren vanaf volgend jaar te zien zijn. Dat daarvoor zelfs toestemming van de Australische overheid nodig is, geeft wel aan hoe bijzonder dit is. Op dit moment wordt er gebouwd aan hun nieuwe leefomgeving die wordt gevormd door een prachtig landschap van speciaal geselecteerde rotsblokken uit een Belgische groeve in Malmedy op minder dan een uur afstand van GaiaZOO. De wallabies worden de eerste dieren die bezoekers tegenkomen na het passeren van de kassa’s.
Gezelligheid met een zachte G
Natuurlijk is GaiaZOO op de eerste plaats een dierentuin, maar ook een prachtig park om te wandelen en te ontspannen in de natuur. Volgend jaar wordt er een nieuw sfeervol horecapunt geopend luisterend naar de naam Hortensia. Te midden van fleurige hortensiastruiken kunnen bezoekers op het Limburgse boerenerf vanaf volgend jaar genieten van koffie, zoetigheden en ijs. Een voormalige hooischuur wordt omgebouwd tot een gezellig koffiehuisje. En omdat de missie van GaiaZOO is om bezoekers altijd te laten ervaren hoe bijzonder onze aarde is, fungeert hetzelfde vakwerkhuisje ook als stal voor de ezels en geiten, uiteraard hygiënisch van elkaar gescheiden. Daarnaast wordt een nieuw terras toegevoegd. Dit terras biedt uitzicht op de speeltuin, waar binnenkort een imposante nieuwe speeltoren voor de jonge bezoekers zal gaan verrijzen. Dit wordt een nieuw speeltoestel in het hart van het park. Mét de hoogste glijbaan van GaiaZOO.
- Rafiaan
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde
-
- Laafsekikker (EN)
Afgaande op de concept art op de facebookpagina van Laafsekikkers komen ze op de locatie van de voormalige uilenvolière (de "SchUILhut") naast het voormalige wolvenverblijf, maar de "voorkant" is gericht naar de ingangszone daarachter.Rafiaan schreef: ↑10 dec 2024, 12:46Ik ben benieuwd waar deze soort in het park ingepast zal worden. Hij past niet echt in een van de vier bestaande 'werelden' van de dierentuin, al was de volière met Australische vogelsoorten al een eerder voorbeeld van dat ze zich daar bij GaiaZOO niet altijd strikt aan houden.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: pairi daiza
Zou het niet zomaar kunnen dat het verblijf wordt ingepast in het het gebied na de inkom met de vlonders. Daar heb je toch al heel wat rotsen. Op zich is dit voor mij wel een mooi stukje tuin, maar ik denk voor de meeste bezoekers saai omdat er nu eigenlijk niets te zien is, behalve info borden over de aarde ed.JvG schreef: ↑10 dec 2024, 12:45Ik vind de soort geweldig, toch mijn favoriete kangoeroesoort. Maar de keuzes in Gaia gaan mij steeds meer verbazen. De basis in het begin vond ik zo gaaf, de themagebieden super doordacht en de laatste jaren valt het uiteen... het is niet een dier die in de huidige thema's past en het wordt zo te lezen een "los verblijf". De samenhang van Gaia is echt aan het wegvallen en dat vind ik enorm jammer. Een park dat goed doordacht is trekt mij toch veel sneller dan een park dat maar iets doet om bezoekers te trekken...
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Volgens Zooflits komt het verblijf inderdaad bij de entree van het park, het wordt straks de eerste diersoort die je ziet.snoopy11 schreef: ↑10 dec 2024, 18:32Zou het niet zomaar kunnen dat het verblijf wordt ingepast in het het gebied na de inkom met de vlonders. Daar heb je toch al heel wat rotsen. Op zich is dit voor mij wel een mooi stukje tuin, maar ik denk voor de meeste bezoekers saai omdat er nu eigenlijk niets te zien is, behalve info borden over de aarde ed.JvG schreef: ↑10 dec 2024, 12:45Ik vind de soort geweldig, toch mijn favoriete kangoeroesoort. Maar de keuzes in Gaia gaan mij steeds meer verbazen. De basis in het begin vond ik zo gaaf, de themagebieden super doordacht en de laatste jaren valt het uiteen... het is niet een dier die in de huidige thema's past en het wordt zo te lezen een "los verblijf". De samenhang van Gaia is echt aan het wegvallen en dat vind ik enorm jammer. Een park dat goed doordacht is trekt mij toch veel sneller dan een park dat maar iets doet om bezoekers te trekken...
Wat mij betreft een prachtige toevoeging voor Gaia. Met de geelvoet-rotswallaby, geelrugduiker en kwaststaartstekelvarkens komen er volgend jaar een aantal prachtige soorten naar Nederland, jammer dat ze voor mij allemaal zo ver weg zitten straks

- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
Met de Lakenvelderkoeien zijn het eigenlijk niet de eerste diersoorten die je ziet, wel de eerste "wilde" dieren.
Ja, echt! GaiaZoo is dan nog in de buurt van een treinstation, en is daarmee nog een beetje bereikbaar. Maar Overloon is zo goed als onbereikbaar als je geen auto hebt, zelf als je relatief in de buurt zit, zoals ik
-
- Laafsekikker (EN)
Sinds de nieuwe volière met raven, oehoes en zwarte ooievaars gereed is zijn ze eigenlijk ook dat laatste niet, al zullen het wel de eerste dieren die je ziet vanaf dat je effectief "in" het park (i.e. de entree voorbij) bent.Mr. Gharial schreef: ↑10 dec 2024, 23:32Met de Lakenvelderkoeien zijn het eigenlijk niet de eerste diersoorten die je ziet, wel de eerste "wilde" dieren.

-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Schönbrunn
Voor Overloon kun je naar station Vierlingsbeek en vanaf daar met een ov-fiets verder. Die tactiek werkt ook uitstekend bij veel andere parkjes die ongelukkig liggen.Mr. Gharial schreef: ↑10 dec 2024, 23:32Met de Lakenvelderkoeien zijn het eigenlijk niet de eerste diersoorten die je ziet, wel de eerste "wilde" dieren.
Ja, echt! GaiaZoo is dan nog in de buurt van een treinstation, en is daarmee nog een beetje bereikbaar. Maar Overloon is zo goed als onbereikbaar als je geen auto hebt, zelf als je relatief in de buurt zit, zoals ik
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
Of je neemt de bus vanuit Boxmeer, die stopt recht voor ZooParc. Deed ik dit voorjaar ook. Enige nadeel is dat die maar één keer per uur gaat.lintworm schreef: ↑11 dec 2024, 05:55Voor Overloon kun je naar station Vierlingsbeek en vanaf daar met een ov-fiets verder. Die tactiek werkt ook uitstekend bij veel andere parkjes die ongelukkig liggen.Mr. Gharial schreef: ↑10 dec 2024, 23:32Ja, echt! GaiaZoo is dan nog in de buurt van een treinstation, en is daarmee nog een beetje bereikbaar. Maar Overloon is zo goed als onbereikbaar als je geen auto hebt, zelf als je relatief in de buurt zit, zoals ik
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Berlijn
Ik heb het boekje voor de abonnementhouders ontvangen en daarin wordt bevestigd dat dit verblijf komt waar eerst de oehoe|hut stond en dan is het verblijf ook zichtbaar vanaf het ingang pad.Zoozot schreef: ↑10 dec 2024, 18:06Afgaande op de concept art op de facebookpagina van Laafsekikkers komen ze op de locatie van de voormalige uilenvolière (de "SchUILhut") naast het voormalige wolvenverblijf, maar de "voorkant" is gericht naar de ingangszone daarachter.Rafiaan schreef: ↑10 dec 2024, 12:46Ik ben benieuwd waar deze soort in het park ingepast zal worden. Hij past niet echt in een van de vier bestaande 'werelden' van de dierentuin, al was de volière met Australische vogelsoorten al een eerder voorbeeld van dat ze zich daar bij GaiaZOO niet altijd strikt aan houden.
Daarnaast nog wat nieuwigheden/bevestigingen:
- Dit voorjaar hopen ze de verblijven voor dwergnijlpaarden, bergbongo’s en kirk-dikdiks op te leveren.
- Dit voorjaar worden de manteltamarins ook toegevoegd aan de zwarte brulapen;
- In 2025 wordt er ook een man voor de zwarte brulapen verwacht (nu 3 vrouwen);
- De lakenvelderkoeien (bij de ingang) worden vervangen door Schotse hooglanders;
- Zoals hierboven beschreven komen de geelvoetwallabeys in het voormalig oehoe verblijf. Dat betekent dat de voormalig wolvenvallei en de vreemde vogel volière nog niet zijn ingevuld. Daarover doet gaiazoo nog geheimzinnig: “Gelijktijdig gaan we bouwen aan de voormalige Wolven|vallei en de vreemde vogels volière. Ook hier komen dieren die onze steun heel hard nodig hebben: welke soorten dat zijn, maken we volgend jaar bekend tijdens ons 20-jarig jubileum, maar we schatten in dat we hier een wens voor heel veel Vrienden van Gaia gaan invullen…..”
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
Een soort die veel fans van de dierentuin heel graag willen zien? Lijkt mij een goede kans op Iberische wolf, toch?
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Berlijn
Daar dacht ik ook aan, want op hun Facebook lees je nog steeds: jammer dat er geen wolven meer zijn.Mr. Gharial schreef: ↑12 dec 2024, 22:25Dank voor de update!
Een soort die veel fans van de dierentuin heel graag willen zien? Lijkt mij een goede kans op Iberische wolf, toch?
Echter, waarom konden die dan niet al een jaar geleden komen en waarom moest dan ook de vreemde vogel volière dicht en het verblijf van de stinkdieren en wasberen…
Als ik nu zou moeten gokken zou ik gaan voor de Iberische wolf, maar iets anders zou ook zomaar kunnen.
-
- Laafsekikkerdril (NE)
- Favoriete dierentuin: Zoo Planckendael, zooparc overloon, burger’s zoo, zoo antwerpen
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Schönbrunn
Die gaan het niet worden. Gaiazoo zet in dat gebied wel heel overduidelijk in op "soorten die onze steun heel hard nodig hebben". Vorig jaar waren al oa blauwkeelara's en balispreeuwen aangekondigd voor de vreemde vogels. Dus het zal wel een hoekje met "random" EEP-soorten worden met een bult educatie over fokprogramma's en dergelijke...
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin
- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer: