Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Al het nieuws van de dierentuinen die binnen "De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen" (http://www.nvdzoos.nl) vallen.
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic Diergaarde Blijdorp (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Blijdorp sluit Oceanium deels: nieuwe nadruk op Noordzee

Bezoekers van het aquariumgebouw van de Rotterdamse dierentuin moeten voorlopig rekening houden met bouwhekken. Op meerdere plekken in het pand wordt druk geklust. Het doel: een duurzamere toekomst, zowel voor het Oceanium zelf als voor de natuur in onze eigen achtertuin.

Bron & meer: Blijdorper Bende

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Joost schreef:
17 okt 2024, 19:31
Mr. Gharial schreef:
17 okt 2024, 18:07
aardvarkentje15 schreef:
17 okt 2024, 17:40
De moeraswallaby's zitten weer voor de schermen. Ze moeten nog wennen, dus daardoor is het verblijf nog niet toegankelijk (al houden veel mensen zich daar niet aan).
Gek dat het "niet toegankelijk" is maar wel open
Ik las ergens dat het personeel wel eens vergeet het hek op slot te doen en mensen daardoor gewoon het verblijf in kunnen, daardoor ontstaat er wat verwarring of je nu wel of niet het verblijf in mag..
Inmiddels is het weer toegankelijk. Over een paar weken zullen de rendieren ook weer zichtbaar zijn.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Raf
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Velen

Bericht door Raf »

MennoPebesma schreef:
19 okt 2024, 14:49

Blijdorp sluit Oceanium deels: nieuwe nadruk op Noordzee

Bezoekers van het aquariumgebouw van de Rotterdamse dierentuin moeten voorlopig rekening houden met bouwhekken. Op meerdere plekken in het pand wordt druk geklust. Het doel: een duurzamere toekomst, zowel voor het Oceanium zelf als voor de natuur in onze eigen achtertuin.

Bron & meer: Blijdorper Bende

Dat is jammer. Maar goed dat ze het nu helemaal onder handen kunnen nemen!

teunvdvlugt
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Van de week ben ik naar blijdorp geweest. Hier wat nieuwtjes die mij zijn opgevallen:
- het aquarium links bij de kwallenhoek (dat zichtbaar is vanaf die schematische weergave van de witte haai) was bewoond door minimaal twee honds/kathaaien en een lipvis. Mogelijk dat deze straks naar het voormalige kelpwoud verhuizen?
- de clark's clownsvissen in het publiekslab waren een flink legsel aan het bewaken.
- de mangrove aquariums bij het caribisch gebied waren inmiddels weer gevuld. De vissen ontbraken nog.
- de Antillenleguaan uit het caribisch gebied zit achter de schermen te herstellen van een medische ingreep. Meer details stonden er niet op het bordje.
- weet iemand waarom je niet meer tussen de maki's kan lopen? Desondanks de nieuwe kijkpunten is het nogsteeds erg moeilijk om in het verblijf te kijken.
- in de krokodillenrivier is het aantal Mozambique tilapia's erg afgekomen. Bij de nijlkrokodillen zitten er bijna geen meer en bij de klipdassen blijken de buttikoferi tilapia's de andere tilapia's uit te concurreren.
- het palmgras bij de okapi's is extreem erg gegroeid. Ziet er erg mooi uit nu. Wonen hier nog bodembewonende vogels?
- de ruiten bij de raggi's paradijsvogel waren best vies. Hierdoor was fotograferen een hele opgave.
- de vernieuwde rendierenstal ziet er weer gelikt uit. Fijn dat het wallabyverblijf nu niet meer doorkruist word door het wandelpad. Ik zat nu wel een beetje af te vragen wat het nut nu is van het doorloopverblijf. Het stukje gras aan de andere kant van het pad is best wel klein. Ben benieuwd of ze hier daadwerkelijk gebruik van gaan maken.
- Tenslotte stond ik op de loopbrug van de bizons te bedenken dat dit gebied op dit moment misschien wel het mooiste stukje blijdorp is. Het perk heeft mooie hoogteverschillen en een fraaie inrichting voor een bizonperk. De border van dit perk vind ik ook erg goed aangelegd. Daarnaast zorgen de loopbrug, dat kijkhutje en het prairiehondenverblijf voor een mooi geheel. Hopelijk kunnen ze dit verblijf zonder al te veel moeite ombouwen naar een perk voor de bosbuffels en/of een leuke antilopesoort.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

Er is een giraffe geboren:

Waar al tijden reikhalzend naar uit is gekeken, is vannacht gebeurd; er is een bedreigd netgirafje geboren! Het jong stond al snel overeind en heeft inmiddels ook gedronken. Het geslacht is nog niet bekend. Moeder Kimberley is een ervaren moeder die meerdere jongen met succes heeft grootgebracht. In Kenia worden netgiraffen bedreigd door onder andere de toenemende bevolking, het leefgebied van de giraffen is hierdoor gekrompen en versnipperd.

De eerste paar dagen blijven moeder en jong uit voorzorg apart van de groep. Zo kunnen ze rustig aan elkaar wennen. De kleine verstopt zich nog een beetje, maar is voor de geduldige bezoeker soms wel al te spotten. Dierverzorgers Kim en Victor maakten de eerste beelden. Later delen we meer beelden en informatie.

Facebook Diergaarde Blijdorp

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Er is vandaag ook een vicuna geboren. Placenta lag nog in het perk en jong lag nog dus wss pas n paar uur oud toen ik het zag.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

🦁 Blijdorp Bouwt! Deze week zijn we gestart met het upgraden van het leeuwenverblijf. In deze video vertelt Stefan, medewerker Projectbureau, wat er allemaal gaat gebeuren. De Aziatische leeuwen kun je gewoon bewonderen in hun binnenverblijf. We houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Bron: Facebook Diergaarde Blijdorp

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De vrouwelijke François-langoeren hebben gezelschap gekregen van een mannetje. De jonge man komt uit het Engelse Twycross Zoo en heet Shinji. François-langoeren komen van nature voor in de tropische regenwouden van zuidoost China en Vietnam. Door verlies van leefgebied en jacht nemen de aantallen van het ongeveer 60 centimeter grote aapje nog steeds af. Met de komst van dit nieuwe mannetje zet Diergaarde Blijdorp wederom een belangrijke stap in het behoud van de soort. Heb jij hem al gezien?

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Amoerpanter Kitan is verhuisd naar Leipzig:

Voor het internationale populatiemanagement programma is Amoerpanter Kitan verhuisd naar Leipzig. Hij wordt daar gekoppeld aan een ander vrouwtje om voor nakomelingen te zorgen. In Blijdorp is dat helaas niet gelukt vanwege ons vrouwtje Vatne. Zij telt inmiddels negentien jaren en is dus niet vruchtbaar meer. Blijdorp is blij om op deze manier alsnog bij te dragen aan het stamboek. Er zijn namelijk nog maar 100 van deze ernstig bedreigde katachtigen in het wild. Vatne blijft alleen over, maar dit maakt in principe niet uit. Amoerpanters leven solitair en zoeken elkaar doorgaans alleen op in de paartijd.

Facebook Diergaarde Blijdorp

DieNoorseMan
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Blijdorp, Burgers ZOO

Bericht door DieNoorseMan »

De vrienden van Blijdorp hebben zojuist meer informatie vrijgegeven over het nieuwe Langoerenverblijf!
https://vriendenvanblijdorp.nl/twee-mil ... XnYd_yyesg

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De bosrendieren zijn weer te zien. Twee vrouwtjes kwamen terug van achter de schermen. Ook kwamen er nog twee vrouwtjes uit GaiaZOO aan. Deze vier dieren zijn inmiddels aan elkaar geïntroduceerd. Binnenkort komt er ook nog een nieuwe man aan.

De bosrendieren zijn weer terug op hun plek en dus weer te bewonderen. De afgelopen periode werd hun monumentale stal gerestaureerd en daarom verbleven ze tijdelijk achter de schermen. In deze video vertellen Programma Managers Anna en René meer over het monument en de verbouwing ervan. Ook heeft dierverzorger Joyce nog een ander leuk nieuwtje...

pangolin3
Favoriete dierentuin: Zoo Berlin

Bericht door pangolin3 »

DieNoorseMan schreef:
22 nov 2024, 12:42
De vrienden van Blijdorp hebben zojuist meer informatie vrijgegeven over het nieuwe Langoerenverblijf!
Opvallend dat er nog steeds over plompe lori’s wordt gesproken. Ik ben overigens benieuwd wat er met het huidige langoeren verblijf gaat gebeuren. Ik zou zeggen dat het nog prima voldoet voor een aantal soorten..

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

pangolin3 schreef:
22 nov 2024, 13:27
DieNoorseMan schreef:
22 nov 2024, 12:42
Opvallend dat er nog steeds over plompe lori’s wordt gesproken. Ik ben overigens benieuwd wat er met het huidige langoeren verblijf gaat gebeuren. Ik zou zeggen dat het nog prima voldoet voor een aantal soorten..
Plompe lori's zijn bedreigd en komen ongeveer uit hetzelfde gebied als de langoeren.

Ik denk dat het huidige langoerenverblijf word gesloopt zodat ze goed bij de Victoria-Serre kunnen voor de restauratie.
You can find me in the zoo :)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Soms... kom je in een dierentuin waarbij het motto 'net niet' is gedurende je bezoek, en waar je toch enkele echt storende zaken tegenkomt. Zo ook wij gisteren in de Diergaarde.

De pijnlijke aanblik op Amazonica vergeef ik hen zo. De steeds beperktere aanblik van het Oceanium, een plots afgezette route naar de okapi's zonder aangeven, kort daarna ook de okapistal zelf die afgezet werd, eenrichtingsverkeer zonder aangevingen, afgesloten en leeg ogende verblijven. Dat overschaduwde het bezoek toch. Het is jammer.

Kijken welk restaurant open is, is ook een beetje zoals spelen op de lotto zonder de app... en met de app is het vooral goed en onhandig zoeken.

Het was alsnog wél een rustige leuke dag, maar ik denk dat we een volgend bezoek nog even uitstellen. Ze hebben hier nog wel enkele puntjes waar ze aan kunnen werken de komende jaren. Hopelijk komt dat er ook van gezien hun boekhouding, maar het zou oprecht onbegrijpelijk zijn dat een tuin met een vriendenkring zoals deze niet beter kan. De financiële slagkracht van de vrienden is toch opmerkelijk en verbazend soms.

Al bij al? Ik heb het park in betere dagen gekend... en hoop dat ze zich herpakken. Want qua architectuur was ik in grote lijnen wel te vinden voor de meer recentere renovaties rondom haar monumenten. :zaag:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

loekje
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: o.a. Dierenpark Emmen
Contacteer:

Bericht door loekje »

Was er niets met de okapi's aan de hand?

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Het ging zover wij meekregen over werkzaamheden. Het stuk tussen de krokodillen en de okapistal was daardoor sowieso de gehele dag gesloten.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door Joost »

Diergaarde Blijdorp verwelkomt een nieuwe diersoort voor de African Jungle Volière: zwartwangdwergpapegaaien.

Binnenkort nieuwe papegaaiensoort te zien in Diergaarde Blijdorp

In Diergaarde Blijdorp is binnenkort een nieuwe vogelsoort te bewonderen. Het Rotterdamse dierenpark ontving onlangs een groep zwartwangdwergpapegaaien van een bijzonder adres: Aeres MBO Barneveld. Dit is de enige school in Nederland met een officiële dierentuinvergunning.

Bron en meer: ZooFlits

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door Boots »

Het zal jullie niet ontgaan gaan zijn; de directeur van Blijdorp is te gast in de meest recente Looopings podcast.

Bijna een uur lang heb ik mij groen en geel lopen ergeren. Een uur lang is een het een moeilijk en nietszeggend verhaal over visie, gedachten en weinig geld.

Toen Blijdorp met de nieuwe visie kwam, heb ik hier ook gemeld dat ik het kon waarderen dat ze een duidelijke course kiezen. Alleen hoe Zevenbergen het nu verwoord, stelt het niks voor. Alle dierentuinen dragen bij aan soortbehoud en ondersteunen projecten. Blijdorp gaat voor de overtreffende trap alleen is er geen geld.

Wederom het geëmmer over het nieuwe olifanten verblijf en amazonica. Aangezien zo'n beetje alles op de uitbreiding volgens de nieuwe visie toch weg moet, bouw daar dan gewoon een nieuw olifanten verblijf. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Er is ook goed nieuws, want over 7 jaar gaat de directeur met pensioen. Naar mijn verwachting is dan net het nieuwe langoeren verblijf opgeleverd en is de eerste schep in de grond gegeaan voor het olifanten verblijf. Dus dan hoop ik dat er iemand op die stoel komt te zitten die wel pragmatisch kan denken.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Luipaardhaai »

Ben het met je eens Boots. Snap niet waarom iemand niet ingrijpt daar in Rotterdam. De plannen met natuurprojecten zijn aardig. Maar als er geen geld is moet je realistisch blijven en daarnaast niet allemaal plannen voor miljoenenprojecten voor Blijdorp de wereld in slingeren. Die plannen zitten alleen maar in het hoofd van die man, verder is er nog niks. Snap er echt niks van dat al die blijdorpfans warm gemaakt worden met tropenkassen, restaurants en olifantenverblijven terwijl het allemaal gewoonweg niet te betalen is. Echt gestoord gewoon.

Laten we hopen dat inderdaad het nieuwe langoerenverblijf binnen 10 jaar afkomt als de vrienden maar flink bij blijven betalen. Misschien wordt de bijenvallei nog wat uitgebreid maar verder verwacht ik helemaal niks meer in de dierentuin die ooit zo revolutionair was.

Rensrobert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Blijdorp antwerpen

Bericht door Rensrobert »

Erik van zevenberg doet wel alsof hij het wiel heeft uitgevonden bij de middelbare school, maar dat valt in praktijk wel mee. Het Libanon staat in Rotterdam niet bekend als de beste school.

Jammer dat Blijdorp deze weg heeft ingeslagen. Zeker gezien de pijnpunten. Er zijn dierentuinen met 34 hectare grond die daar hele mooie dingen meedoen. Geld is een probleem, alleen niet zo'n probleem als hij voordoet. Als het overigens echt zo erg is kan je beter stoppen of op zoek naar goedkope alternatieven. In plaats van jezelf voor te doen als een hele grote vernieuwende dierentuin. Je hebt de vrienden van Blijdorp. Ze hebben hartstikke veel sponsoren zoals eneco en rabobank. Het probleem van Blijdorp is dat ze alles extern hebben + een stichting zijn, waardoor de kosten veel hoger uitkomen. Hierdoor duurt alles heel lang en kost het veel meer geld dan nodig. Bij Artis zijn de middelen ook beperkt, maar kijk hoe goed hun masterplan in elkaar zit.

Wel fijn om te weten dat als er eindelijk wat projecten klaar zijn, dat de hele dierentuin weer op de schop moet, omdat alles gedateerd is en waarschijnlijk omvalt.

Plaats reactie