Ik vind de opmerkingen die nu gemaakt worden niet terecht. Natuurlijk zijn er verschillende gradaties van een steentje bijdrage aan de natuur. Maar bijna alle NVD tuinen hebben (veel goede) educatie waarmee ze de gemiddelde Nederlander die echt geen bal van de natuur weet iets bijbrengen. Alle NVD tuinen doen een bijdrage aan projecten zoals Gaia met de korenwolf of doen mee aan managementprogramma's die (indirect) bijdragen aan het teruguitzetten van dieren. Ook Ouwehands heeft een geweldige volière voor monniksgieren staan. En bijna alle tuinen hebben tegenwoordig een stukje voor bijen en vlinders, inlever punten voor oude mobieltjes, verkoop van bepaalde producten waarbij een deel van de opbrengst naar een goed doel gaat, etc.
Dus nee niet iedere tuin heeft een stuk grond in Belize, maar zeker ten opzichte van andere landen, waar dierentuinen nog steeds dieren verzamelingen in kleine hokjes zijn, mogen we best trots zijn op wat onze tuinen wel allemaal goed doen.
En Boekhoorn mag dan wel wel een liefhebber zijn van spectaculaire soorten. Ik denk dat zowel het panda als het bonobo als het gorilla verblijf allemaal voorbeelden zijn van verblijven die recent gebouwd zijn en uitstekend zijn voor de dieren. Dus de educatie is niet top, maar qua dierenwelzijn doet Ouwehands het uitstekend bij nieuwe projecten.
Ik heb ook niets van de verblijven gezegd hoor, de verblijven die ik in Ouwehands ken zijn inderdaad voor de dieren oké denk ik. Dat ik ze meestal niet zo mooi vind laat ik in het midden omdat dit minder van belang is.
Een prachtig verblijf voor mij dat op niks trekt voor de dieren, daar erger ik me veel meer aan.
Maar van de laatste nieuwe verblijven kan ik enkel via foto iets zeggen want ik ben al enkele jaren niet meer in Ouwehands geweest.
Pluk de dag want het kan zo ineens de laatste zijn
De koala's in Ouwehands Dierenpark hebben succesvol gepaard:
'We dachten dat het er ruig aan toe zou gaan, maar het ging eigenlijk best rustig’: komt er straks koalababynieuws uit Ouwehands?
Na de reuzenpanda’s komt Ouwehands Dierenpark in Rhenen binnenkort wellicht ook met babynieuws over de koala’s. De dieren hebben kort geleden succesvol gepaard.
Er is gisteren een gibbon geboren in Ouwehands Dierenpark:
Er is gisteren een withandgibbon geboren! De dierverzorgers hadden al een tijdje het vermoeden dat het gibbonvrouwtje drachtig was. Gisterenmiddag kwam het jong dan eindelijk vlak voor de ogen van bezoekers ter wereld! Het gibbonkoppel kreeg al eerder jongen, dus de moeder wist exact wat ze moest doen: het jong kreeg meteen een hele schoonmaakbeurt.
Volgens de IUCN Rode Lijst van bedreigde soorten is de withandgibbon een bedreigde diersoort. Extra bijzonder dus om dit jong in ons park te mogen verwelkomen! Kom jij ook snel op kraamvisite? 🥹
Bron: Instagram Ouwehands Dierenpark
Blijkbaar is het daarnaast ook al nieuws als een dier níét zwanger is:
Een tijdje geleden hebben de koala’s gepaard! Daarna was het even spannend: zou het koalavrouwtje drachtig zijn? De koala’s in Ouwehands Dierenpark zijn nog jonge dieren. Voor zowel het mannetje als het vrouwtje was het dan ook de eerste keer. Inmiddels is het vrouwtje weer in cyclus geweest. Dat betekent dat ze niet drachtig was. We wachten nu op haar volgende vruchtbare periode. Die kenmerkt zich doordat het vrouwtje ander gedrag laat zien. Ze is dan namelijk vaker actief en roept om mannetjes te lokken. Koala’s zijn meerdere keren per jaar vruchtbaar. Dus kansen genoeg voor nieuwe paringen! Hoelang denk jij dat het zal duren voordat er een koalajong is?
Het duurde wat langer dan bij anderen, maar de derde Harpij van dit jaar zat vandaag ook bij mij in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Ouwehands Dierenpark. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
- Vanuit het aquarium zijn 25 blauwpuntkwallen verhuisd naar de dierentuin van Kopenhagen en 6 axolotls naar Kristiansand Zoo.
- Bij de groep Cubaanse flamingo’s zijn zes kuikens uit het ei gekropen, waarvan twee het niet hebben overleefd. Er worden nog meer jongen verwacht.
- Bij de humboldtpinguïns zijn zes kuikens uit het ei gekropen, waarvan drie het niet hebben overleefd.
- In één van de drie subgroepen ringstaartmaki’s is een jong geboren.
- Vanuit Cotswold Wildlife Park zijn 0,2 parmawallaby’s aangekomen voor het aanwezig mannetje.
- De nieuwe doeroecoeli’s zijn 1,1. Het zijn broer en zus en dus wordt er niet gefokt.
- De laatste kantjil is overleden.
De komende tijd zal er veel veranderen rondom het Maleise beren verblijf. Tot nu toe konden gasten de dieren enkel zien wanneer ze in hun buitenverblijf waren. Omdat deze beren van oorsprong in tropische bossen leven, brengen ze koudere dagen liever door in hun verwarmde binnenverblijf, waardoor ze niet altijd zichtbaar waren. Maar daar komt binnenkort verandering in!
Er is gisteren een gibbon geboren in Ouwehands Dierenpark:
Er is gisteren een withandgibbon geboren! De dierverzorgers hadden al een tijdje het vermoeden dat het gibbonvrouwtje drachtig was. Gisterenmiddag kwam het jong dan eindelijk vlak voor de ogen van bezoekers ter wereld! Het gibbonkoppel kreeg al eerder jongen, dus de moeder wist exact wat ze moest doen: het jong kreeg meteen een hele schoonmaakbeurt.
Volgens de IUCN Rode Lijst van bedreigde soorten is de withandgibbon een bedreigde diersoort. Extra bijzonder dus om dit jong in ons park te mogen verwelkomen! Kom jij ook snel op kraamvisite? 🥹
Bron: Instagram Ouwehands Dierenpark
Het jong is helaas afgelopen weekend overleden. Bron: FB Ouwehands Dierenpark
Stem nu op jouw favoriete panda naam voor het jong in Ouwehands Dierenpark
Ouwehands Dierenpark lanceert een stemwedstrijd voor de naam van het pandajong. Er zijn vijf namen geselecteerd voor het jong dat op 12 juli 2024 geboren werd. Eind oktober is het jong 100 dagen oud en krijgt het de naam met de meeste stemmen toegewezen.
Chinese naam
Het is in China traditie dat de naam na 100 dagen toegewezen wordt. Eind oktober is het zover. De vijf Chinese namen zijn bedacht in samenwerking met de Chinese Ambassade en de China Wildlife Conservation Association. De namen zijn genderneutraal want het geslacht van het jong is nog niet bekend. De namen hebben allemaal een prachtige betekenis met een linkje naar Nederland of ouders Wu Wen en Xing Ya. Zo zou de kleine panda deze keer zomaar naar Rembrandt vernoemd kunnen worden. Het ligt allemaal in de handen van de stemmers.
Stemmen op favoriete panda naam
De potentiële namen zijn te vinden op de website van Ouwehands Dierenpark. Stemmen kan tot en met zondag 20 oktober 2024, dan is het jong exact 100 dagen oud. In de week daarna wordt de naam bekend gemaakt. Stemmen kan via https://www.ouwehand.nl/nl/stem-op-je-f ... -pandanaam
Voorlopig in het kraamhol
Wu Wen en haar jong verblijven voorlopig nog in het kraamhol. De dierverzorgers houden de ontwikkeling via camerabeelden goed in de gaten. Het jong moet groeien, leren lopen en moeder Wu Wen kunnen volgen voordat zij samen het verblijf kunnen gaan verkennen. In januari 2025 zal naar verwachting de eerste glimp van het jong op te vangen zijn voor de bezoekers van Ouwehands Dierenpark. Wie weet lukt het nog net dit jaar, in december 2024. Een leuk extraatje voor de stemmers is dat zij kans maken om aanwezig te zijn bij dit moment.
Zus Fan Xing
In mei 2020 werd de eerste reuzenpanda geboren in Ouwehands Dierenpark. Toen is er door duizenden mensen gestemd op vijf potentiële namen. ‘Fan Xing ‘was de winnaar en betekent Sterrenhemel, naar het bekende schilderij van Van Gogh. Fan Xing is in september 2023 naar China gebracht om daar verder bij te dragen aan het managementprogramma om de diersoort in stand te houden. Hoe haar broertje of zusje gaat heten blijft dus nog even spannend.