Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2025 hier in dit topic al het nieuws uit Dierenpark ZieZoo. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Dierenpark ZieZoo

Het jaar is nog niet helemaal gestart, maar het jaartopic alvast wel. We gaan verder waar we gestopt zijn in het 2024-topic:
Veronique schreef:
08 dec 2024, 01:45
De witte duiven zijn uit het park verdwenen. Ook is het geslacht bekend van de jonge Stellers zeearend, het is een mannetje.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Aankondiging op de facebook pagina van ZieZoo

"De werkgroep Zie-Zoölogisch is gestopt met haar werkzaamheden. Zodra er duidelijk is hoe we verder gaan met de fundraising activiteiten zal dat worden gedeeld op social media.
Wij willen de werkgroep bedanken voor alle inzet van de afgelopen 3 jaar.

#Dierenpark ZiE ZOO"

Nogmaals ik weet het fijne niet van wat daar allemaal gebeurd, maar voor mijn gevoel is de hele boel in elkaar aan het storten

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Aanvullend bericht in de facebook groep Vrienden van Zie-Zoo:

"Vandaag ontving ik onderstaand bericht van de werkgroep Zie-Zoölogisch met de vraag dit hier te plaatsen om jullie op de hoogte te brengen van onderstaand nieuws.
+++++++++++++++++++++++
Bijna drie jaar geleden hebben we vanuit Stichting Zie-Zoö de werkgroep Zie-Zoölogisch opgericht, met als voornaamste doel om geld op te halen voor natuurbescherming.
De afgelopen drie jaar hebben we daarvoor talloze evenementen georganiseerd. We hebben jullie kennis laten maken met de inheemse fauna in het dierenpark tijdens de vogelwandelingen, de bioblitz en de nachtdierenavond. Tijdens de twee edities van het Walking-Di(er)ner werden de lekkerste hapjes geserveerd, terwijl ondertussen verteld werd over de eetgewoonten van de dieren in het park.
Tijdens de avondopenstellingen en themadagen werden de (spreekwoordelijke) spotlights gericht op onder andere de hyena’s, de katachtigen en de baardgieren. En bij de dierentuinmarkt werd een grote collectie aan memorabilia gepresenteerd.
Deze en nog veel meer evenementen en (avond)rondleidingen zijn met groot enthousiasme bedacht, opgezet en uitgevoerd, alles volledig op vrijwillige basis. Het geld dat we hiermee opbrachten is gebruikt om organisaties te steunen die zich inzetten voor dieren in het wild.
Zo steunden we organisaties die zich inzetten voor kamelen, gieren, wilde honden, pinguïns en diverse bedreigde diersoorten in Vietnam. Ook de natuur in de eigen regio kreeg wat hulp: we financierden het plaatsen van nestkasten voor steenuilen en droegen bij aan het herstellen van een huismussenhotel.
Helaas is al na drie jaar het einde in zicht gekomen. Zelf hadden we graag nog vele jaren doorgegaan. Echter zijn we afgelopen maand op de hoogte gesteld dat de werkgroep per 1 januari zal worden opgeheven.
In de nieuwe vorm die de overkoepelende stichting aan zal nemen is er voor onze werkgroep helaas geen plaats. Met de inkomsten van afgelopen jaar en alle reserves die we nog hadden hebben we nog één keer een mooi bedrag kunnen doneren aan diverse goeden doelen, dichtbij en ver weg.
Graag bedanken we ook nog eenmaal alle deelnemers en gastsprekers van onze evenementen: zonder jullie was het allemaal niet mogelijk geweest.
Bedankt voor alles en hopelijk nog tot ziens,
De leden van Werkgroep Zie-Zoölogisch"

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Voor en na het EAZA lidmaatschap... het zorgt duidelijk voor twee totaal andere gezichten van deze tuin. Vreemde koers zo plots, maar na het vertrek van de directeur was het duidelijk intern aan het rommelen helaas.

De interne keuken lijkt me er momenteel sowieso niet zo evident te lopen als ik de reacties op sociale media mag geloven.

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

De Tayra gaat intern naar een nieuw verblijf verhuizen omdat het oude niet meer geschikt is. Het oude verblijf wordt gesloopt in voorbereiding op de herinrichting van het oude deel. Het is nog niet bekend waar de Tayra heen verhuisd.
Bron: nieuwsbrief

Zelf lijkt mij de verblijven achter de Europese moerasschildpadden het meest logisch. Qua oppervlakte zijn deze verblijven ongeveer gelijk, maar dit verblijf is wel een stuk hoger dan het oude en heeft een ruimer binnenverblijf. Daarnaast hebben hier al vaker surplus Tayra's gezeten.

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Gorilla Gust schreef:
01 jan 2025, 00:00
Voor en na het EAZA lidmaatschap... het zorgt duidelijk voor twee totaal andere gezichten van deze tuin. Vreemde koers zo plots, maar na het vertrek van de directeur was het duidelijk intern aan het rommelen helaas.

De interne keuken lijkt me er momenteel sowieso niet zo evident te lopen als ik de reacties op sociale media mag geloven.
Naar t schijnt rommelt t daar al langer door de schijnbaar verschillende visies tussen de 2 heren (Bert en Eeg) die aan t roer stonden en is volgens bronnen dat ook een reden geweest voor het vertrek van Eeg. Ze geven zelf ook toe in de media dat ze flinke discussies hebben gehad. Ook de geschrapte plannen voor secretarisvogels, vale gieren en zwarte wouwen in de gierenvoliere waren wensen van Eeg.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Maar Eeg is toch oprichter en eigenaar dacht ik? Waarom stapt hij dan op, bij mij had den andere kunnen vertrekken.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo

Bericht door aardvarkentje15 »

Limburg vooruit schreef:
02 jan 2025, 15:21
Maar Eeg is toch oprichter en eigenaar dacht ik? Waarom stapt hij dan op, bij mij had den andere kunnen vertrekken.
Klopt. Wat ik weet is dat destijds het hele bestuur is opgestapt aldus het perbericht. De precieze redenen weet ikzelf ook niet. Dit is wat ik uit de wandelgangen heb, en is ook best logisch met alle huidige veranderingen die aangekondigd zijn. Wellicht omdat Bert de directeur is van het autismecentrum dat dat voor veel clienten die daar in ziezoo werken ook voor heel veel onzekerheid had gezorgd, maar das puur mijn eigen ingeving nu. Bert zelf was en is nu nog de directeur en Eeg was de parkmanager.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Luipaardhaai »

aardvarkentje15 schreef:
02 jan 2025, 17:22
Limburg vooruit schreef:
02 jan 2025, 15:21
Klopt. Wat ik weet is dat destijds het hele bestuur is opgestapt aldus het perbericht. De precieze redenen weet ikzelf ook niet. Dit is wat ik uit de wandelgangen heb, en is ook best logisch met alle huidige veranderingen die aangekondigd zijn. Wellicht omdat Bert de directeur is van het autismecentrum dat dat voor veel clienten die daar in ziezoo werken ook voor heel veel onzekerheid had gezorgd, maar das puur mijn eigen ingeving nu. Bert zelf was en is nu nog de directeur en Eeg was de parkmanager.
Volgensmij is het heel simpel: Bert had het geld en het dus voor het zeggen. Zou het wel erg jammer vinden als de bovengenoemde soorten niet in de nieuwe vliegkooi komen omdat Eeg die alleen wilde en het daardoor bij slechts 1 gierensoort en de maraboes blijft.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Dierenpark ZieZoo laat zojuist op facebook weten:

"VERHUIZING TAYRA
In januari zal onze tayra verhuizen naar een andere plek in het park. Het huidige verblijf is niet meer geschikt om het optimale welzijn te bieden waar wij naar streven. In verband met de herinrichting van het oude gedeelte zal het verblijf afgebroken worden. Onze Tayra krijgt waarschijnlijk de beermarters als nieuwe buren."

Mijn aanname is dat ze dan doelen op het verblijf met de roodsnavelkitta's en de kroonduiven.

Miereneter
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierenpark Berlin

Bericht door Miereneter »

Vandaag het park weer eens bezocht,
Wat ik zag was dat de tayra verblijf volledig was en op deze plek staan nu picknick bankjes. Verder waren de stinkdieren nu te zien in het oude otter verblijf

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

VERHUIZING HUMBOLDTPINGUINS
Volgende week verhuizen onze Humboldtpinguïns naar AquaZoo in Leeuwarden. Als moderne dierentuin zijn we tot de conclusie gekomen dat het huidige verblijf niet meer het optimale welzijn voor de pinguïns kan bieden waar wij naar streven. Humboldtpinguïns leven normaal in grotere groepen en hebben meer water- en landoppervlakte nodig dan wij nu kunnen bieden. De overweging om een modern pinguïn verblijf te gaan bouwen zijn qua ruimte en kosten niet realistisch voor Dierenpark ZiE-ZOO. Daarom zal het verblijf van de Humboldtpinguïns en Incasternen worden meegenomen in de herinrichting van het oude gedeelte van ZiE-ZOO en op termijn worden verbouwd voor andere diersoorten. Voorlopig zijn de Incasternen nog in deze volière te zien.

#humboldtpinguïn #humboldtpenguin #spheniscushumboldti #pinguïn #penguin #dierenparkziezoo

Bron: Facebook Dierenpark ZiE-ZOO

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Dat het oude gedeelte volledig op de schop zou gaan is al heel lang een wens. Maar die vent die nu aan roer staat, denkt het hele gebied even in een keer aan te kunnen pakken ofzo? De laatste jaren verdwenen er al zo nu en dan diersoorten, maar de laatste tijd gaat het wel heel hard. Als ze eerst een nieuwe berenverblijf willen neerzetten, lijkt mij dit niet echt logische verhuizing. Of ze moeten bijvoorbeeld de sneeuwuilen tijdelijk in deze volière willen onderbrengen.

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

Boots schreef:
15 jan 2025, 19:23
Dat het oude gedeelte volledig op de schop zou gaan is al heel lang een wens. Maar die vent die nu aan roer staat, denkt het hele gebied even in een keer aan te kunnen pakken ofzo? De laatste jaren verdwenen er al zo nu en dan diersoorten, maar de laatste tijd gaat het wel heel hard. Als ze eerst een nieuwe berenverblijf willen neerzetten, lijkt mij dit niet echt logische verhuizing. Of ze moeten bijvoorbeeld de sneeuwuilen tijdelijk in deze volière willen onderbrengen.
Of de beren gaan meer die kant op, zodat je vanuit de horeca straks de beren kan bekijken? Het berencafe ofzo haha. Zie-Zoo ziet er iig heel anders uit met deze nieuwe veranderingen
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Dierenpark ZiE-ZOO gaat vernieuwen!
Het oudste gedeelte van Dierenpark ZiE-ZOO wordt vernieuwd! Momenteel wordt er gewerkt aan de plannen voor een nieuwe indeling. Sommige diersoorten zijn al verhuisd of zullen gaan verhuizen om ruimte te maken voor nieuwe dieren en grotere verblijven. Zo krijgen de dieren een omgeving die beter past bij hun natuurlijke leefgebied. We beginnen dit jaar met fase 1 rondom de horeca. Tijdens de vernieuwing blijft het park inclusief de horeca gewoon geopend. Blijf op de hoogte over het laatste nieuws en de ontwikkelingen bij Dierenpark ZiE-ZOO en volg de Socials.

#dierenparkziezoo

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Onze bruinkopslingerapen zijn verplaatst naar een verblijf achter de schermen. Het slingeraap vrouwtje had een aantal wondjes op haar hand. We hebben beiden slingerapen verplaatst omdat we ze niet van elkaar willen scheiden.

Omdat we niet weten hoe lang het genezingsproces zal gaan duren zal binnenkort de tayra tijdelijk in het verblijf gehuisvest gaan worden.

#bruinkopslingeraap #blackheadedspidermonkey #atelesfuscicepsrufiventris #atelesfusciceps #dierenparkziezoo

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De laatste koesimanse van Dierenpark ZiE-ZOO is overleden.

Bron: Facebookgroep ' Vrienden van ZiE-ZOO

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

We hebben onze laatste koesimanse vanwege ouderdomskwalen laten inslapen. Het verblijf zal aangepast worden voor onze dwergmangoesten. We houden je op de hoogte over wanneer de dwergmangoesten gaan verhuizen naar het verblijf.

#koesimanse #crossarchusobscurus #dwergmangoest #helogaleparvula #dierenparkziezoo

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

De eerste Harpij van dit jaar zat vandaag alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Dierenpark Zie-Zoo. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- 5,0 Aziatische rode honden zijn tijdelijk in een verblijf achter de schermen. Ze waren uitgeleend aan Dino Zoo maar zijn na sluiting van dit park weer terug in ZiE-ZOO. Binnenkort verhuizen ze naar Tallinn Zoo.
- De jonge laaglandviscacha bleek een vrouwtje. Vanuit Tierpark Schönebeck is een mannetje aangekomen om een koppel met haar te vormen. Dit koppel verblijft momenteel achter de schermen. Voor de schermen zijn de 0,2 oudere dieren te zien.
- Een 0,1 gevlekte hyena is overleden. Net als een 1,0 kirk-dikdik.
- De pauwstaartduiven zijn uit de collectie.

Plaats reactie