Nieuwstopic CNME Amersfoort

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Re: Nieuwstopic CNME Amersfoort

Bericht door MennoPebesma »

Opnieuw een dierentuin minder in Nederland: park in Amersfoort levert vergunning in

Nederland verliest opnieuw een officiële dierentuin. Het Centrum voor Natuur en Milieueducatie, gevestigd op Landgoed Schothorst in Amersfoort, beschikte over een vergunning om inheemse diersoorten aan het publiek te tonen. Die gaat men nu beëindigen, bevestigt een beheerder van het landgoed aan deze site.

Bron & meer: ZooFlits

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: CNME

Bericht door meubilaie2 »

Geen gek besluit, ik zal van de week wat uitgebreider reageren op het artikel.
Gelukkig heb ik de historie goed neer kunnen zetten op dit forum en deels op YouTube.
Ik zal volgende week ook eens langs gaan om te kijken hoe de nieuwe aquaria eruit zien en jullie daarvan op de hoogte stellen.
NL 50/59 BE 9/37

meubilaie2
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: CNME

Bericht door meubilaie2 »

Het Centrum voor natuur en milieu in Amersfoort levert hun vergunning binnenkort in.
Gezien dit mijn thuistuin betreft denk ik dat het waardevol is om iets uitgebreider te reageren.
Voor geïnteresseerde hier de geschiedenis viewtopic.php?f=111&t=5328&p=100689&hil ... me#p100689

Reactie op het besluit om te stoppen.
Als klein kind kwam ik al op het CNME het oude afgebrande gebouw huisveste diverse reptielen, vissen, amfibieën en geleedpotigen. Ik durf wel te stellen dat mijn fascinatie voor dieren hier grotendeels ontstaan is. In combinatie, natuurlijk met dierenpark Amersfoort. Zodoende heeft het CNME een bepaalde waarde voor mij.
Toen der tijd was de collectie vele malen groter. Na de brand in 2010 heeft de gemeente een andere koers ingezet. Hierbij waren er beduidend minder dieren in de collectie. Toen in 2018 ook de hazelwormen, padden en ringslangen uit de collectie verdwenen bleef er weinig over.
Drie aquaria, uilen en wat hoefdieren. Begin dit jaar stopte het derde aquaria en zag ik de collectie slinken naar 5/6 soorten vissen aangevuld met de bovenstaande dieren.
Zodoende komt dit niet helemaal als een verassing, zeker niet na het stoppen van de Botanische tuinen in Utrecht.
Voor mij als liefhebber van dieren is het natuurlijk jammer twee van mijn drie meest bezochte tuinen stoppen met het houden van dieren. Voor provincie Utrecht betekent dit dat zij twee van de vijf "dierentuinen" zien stoppen in een half jaar tijd. Voor de parken zelf is het natuurlijk logisch zoals overal in het land is papierwerk en bureaucratie de boventoon. Waar evenementen stoppen vanwege teveel gedoe zie je dit patroon nu ook in dierentuinland. Ik ben benieuwd hoe andere vergunninghouders hierop in gaan spelen ( Das en boom, natuurcentrum Ameland, Vogelopvang Zundert bijvoorbeeld)

Ik had altijd de hoop gehad dat het CNME juist zal uitbreiden in dieren, in mijn ogen was er ontzettend veel potentie om op een unieke plek een inheemse dierentuin te realiseren. Jaren geleden fantaseerde ik hier al over op een toen concurrerend ex-forum. Waar wij in bijvoorbeeld Duitsland veel regioparken zien met gratis entree en educatie zien wij dergelijke plekken in Nederland steeds minder worden ( Natuurpark Lelystad en ?). Edoch is er wel een groei van kinderboerderijen met typische exoten als stokstaarten, neusberen en nandoe's( De Warande, Daalhoeve, Restaurant klein Afrika etc. etc.) In mijn optiek had het CNME dus een speciale kans om een inheemse zoo/kinderboerderij te zijn. Lokale vissen, reptielen, amfibieën en geleedpotig waren/ zijn er al. Dit aangevuld met inheemse oud hollandse rassen boerderijrassen was het concept uniek. Ik droomde toen der tijd van een uitbreiding met inheemse roofdieren en vogelsoorten. Echter is er nooit de insteek geweest vanuit Amersfoort om het op deze manier op te pakken

Reactie op het artikel van Zooflits:
Het Artikel heeft was vage/vreemde punten welke nog goed zijn om door te nemen.

" Het Centrum voor Natuur en Milieueducatie, gevestigd op Landgoed Schothorst in Amersfoort, beschikte over een vergunning om inheemse diersoorten aan het publiek te tonen."
Het CNME had gewoon een dierentuinvergunning, zij hadden een ontheffing om inheemse vissen te vangen en tentoonstellen. Naast educatie was dit ook functioneel in verband met droogstand.

"Het centrum beschikte sinds 2010 over de vergunning. Nadat de toch al kleine collectie verder kromp door het verdwijnen van onder meer de ringslangen, besloot het park om de vergunning te willen beëindigen. "
Klopt natuurlijk, echter zijn de ringslangen al 8 jaar uit de collectie, de marmergrondel was een passender voorbeeld geweest als de vergunning het onderwerp is.

"Het besluit komt voort uit een hersteltraject van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dat traject richt zich op het controleren van diersoorten waarvoor nog geen vergunning is afgegeven. Dierentuinen moeten in dat geval alsnog de nodige vergunningen aanvragen. Voor het centrum wordt dat proces binnenkort afgerond."
Weet iemand hoe dit exact zit? Lijkt mij heel veel gedoe voor grotere tuinen. Als je voor veel soorten nog een aparte vergunning moet hebben?

"De aquaria in het centrum, waar de vergunning grotendeels om draaide, worden wel vernieuwd. “Twee aquaria zijn recent vervangen door nieuwe bakken, die we nu aan het herinrichten zijn.” Daarin zullen later niet-beschermde inheemse vissoorten worden gehouden. “We beogen de toevoeging van de ruisvoorn, zeelt, driedoornige stekelbaarsjes en nog een bodemvis.”

Goede zaak dat er nog iets van dieren kunnen blijven ter educatie en hopelijk ook in verband met de droogstand. Blijft de Marmergrondel dan toch nog behouden ;). Ik zal in dit topic updates geven over de twee nieuwe aquaria. Sowieso totdat der vergunning verloopt. Het verloop van de afgelopen jaren zal ik nog vormgeven in een derde en misschien vierder hoofdstukje in het historie onderdeel. Op deze manier ligt er een mooi stukje geschiedenis over een verloren tuin.

"Het centrum, dat eigendom is van de gemeente Amersfoort, huisvest onder meer ook geiten, schapen, varkens en kippen. Die vallen niet onder de vergunning, "
De kippen heb ik al maanden niet meer gezien.
NL 50/59 BE 9/37

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

meubilaie2 schreef:
04 sep 2025, 16:36
"Het besluit komt voort uit een hersteltraject van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Dat traject richt zich op het controleren van diersoorten waarvoor nog geen vergunning is afgegeven. Dierentuinen moeten in dat geval alsnog de nodige vergunningen aanvragen. Voor het centrum wordt dat proces binnenkort afgerond."
Weet iemand hoe dit exact zit? Lijkt mij heel veel gedoe voor grotere tuinen. Als je voor veel soorten nog een aparte vergunning moet hebben?
Als ik het goed begrijp wordt een dierentuinvergunning afgegeven voor onbepaalde tijd. Als een dierentuin een verblijf aanpast, een nieuw verblijf bouwt of een nieuwe soort toevoegt aan de collectie moet een aanvraag gedaan worden bij de RVO om deze toe te voegen aan de dierentuinvergunning. Echter is in de praktijk gebleken dat niet alle wijzigingen aan verblijven of collecties worden doorgegeven. Daarom is de RVO een aantal jaar geleden een hersteltraject gestart waarbij ze alle dierentuinen gaan controleren op mogelijke niet doorgegeven wijzigingen.

Zo werden o.a. al in het Dolfinarium en Animal Farm soorten aangetroffen die niet op de vergunning stonden:
https://www.looopings.nl/weblog/24270/D ... orten.html
https://zooflits.nl/noord-hollandse-die ... -schermen/

Plaats reactie