Dat was mijn idee ook ja, en jaguars die vorig jaar een jong hadden dacht ik?teunvdvlugt schreef: ↑11 jul 2025, 12:28Voor de schermen zijn er toch maar 2 verblijven? Tijdens mijn bezoek vorig jaar was er één 'groot' verblijf waar 3 panters in verbleven (naar mijn idee en moeder met jongen die eigenlijk net iets te lang samen zaten) en één klein verblijf met een enkele panter (waarschijnlijk een man).
In die derde kooi zaten twee jaguars.
Nieuwstopic BestZoo
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Re: Nieuwstopic BestZoo
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: CNME
- FotoWilliam
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo, Artis
Na een ochtend in ZieZoo bracht ik vanmiddag een bezoek aan BestZoo. Ik wist dat ik er niet te veel van moest verwachten, maar toch moest ik bij sommige verblijven echt even slikken... Vieze kooien, rottend hout, spinnenwebben, vuile ramen, alles wat je niet wil zien in een dierentuin kwam voorbij. Hieronder de eetplaats van de zilveroorneushoornvogels, veel fruit was al helemaal droog en aangekoekt:

Het entreegebouw belooft nog veel goeds, met een goed onderhouden volière voor o.a. de goulds amadines, maar daarna gaat het snel bergafwaarts. Zo zitten de grotere apen (resus-, brul- en slingerapen) in veels te kleine kooien, met soms nauwelijks verrijking, en bijzonder vuile en donkere binnenkooien. Bij de slingerapen zat trouwens een jong wat volgens de verzorger drie dagen terug geboren is.
De grote katten zitten zo mogelijk nog slechter, met twee jaguars in een kale kooi van 8x8 meter zonder enige beplantng/beschutting, en de Sri Lankapanters idem:

Uitzondering zijn de laatst geboren jongen met hun moeder. Die hebben twee geschakelde kooien, maar opnieuw zonder beplanting. De levendigheid van de jongen hielp enigzins om toch te kunnen genieten van deze prachtige dieren:

Jonge Sri Lanka Panters
Uit een gesprek dat ik opving toen ik bij de panters stond te fotograferen blijkt inderdaad dat de eigenaar uit het panter-EEP is gestapt wegens onenigheid met de coördinator. Nu hij eruit is kan hij zoveel panters kweken als mogelijk is (letterlijk citaat), volgens hemzelf om deze bedreigde diersoort te helpen. Maar waar laat je die dieren dan weer als je geen onderdeel meer bent van het EEP vraag ik me dan af...
In tegenstelling tot de grotere apen zitten de Zuid-Amerikaanse kleinere apen dan weer in best aardige kooien, met ook voldoende beplanting, zoals hier de grijsgroene doodshoofdaapjes:

Terwijl hun overburen de witsnuitneusberen het met deze donkere kooi moeten doen...:

Al met al kan ik weinig tot niets goeds zeggen over dit parkje. Het voelt heel erg aan als een kinderboerderij dat wat vergeten achteraf ligt in een donker park, maar dan wel met panters, apen en tamandua's... Hier moet heel sterk de bezem doorheen en een andere visie op het houden van dieren, en nog liever een sluiting, want zoals het er nu bij ligt kan het echt niet meer, en is het het Nederlandse dierentuinlandschap onwaardig.

Het entreegebouw belooft nog veel goeds, met een goed onderhouden volière voor o.a. de goulds amadines, maar daarna gaat het snel bergafwaarts. Zo zitten de grotere apen (resus-, brul- en slingerapen) in veels te kleine kooien, met soms nauwelijks verrijking, en bijzonder vuile en donkere binnenkooien. Bij de slingerapen zat trouwens een jong wat volgens de verzorger drie dagen terug geboren is.
De grote katten zitten zo mogelijk nog slechter, met twee jaguars in een kale kooi van 8x8 meter zonder enige beplantng/beschutting, en de Sri Lankapanters idem:

Uitzondering zijn de laatst geboren jongen met hun moeder. Die hebben twee geschakelde kooien, maar opnieuw zonder beplanting. De levendigheid van de jongen hielp enigzins om toch te kunnen genieten van deze prachtige dieren:

Jonge Sri Lanka Panters
Uit een gesprek dat ik opving toen ik bij de panters stond te fotograferen blijkt inderdaad dat de eigenaar uit het panter-EEP is gestapt wegens onenigheid met de coördinator. Nu hij eruit is kan hij zoveel panters kweken als mogelijk is (letterlijk citaat), volgens hemzelf om deze bedreigde diersoort te helpen. Maar waar laat je die dieren dan weer als je geen onderdeel meer bent van het EEP vraag ik me dan af...
In tegenstelling tot de grotere apen zitten de Zuid-Amerikaanse kleinere apen dan weer in best aardige kooien, met ook voldoende beplanting, zoals hier de grijsgroene doodshoofdaapjes:

Terwijl hun overburen de witsnuitneusberen het met deze donkere kooi moeten doen...:

Al met al kan ik weinig tot niets goeds zeggen over dit parkje. Het voelt heel erg aan als een kinderboerderij dat wat vergeten achteraf ligt in een donker park, maar dan wel met panters, apen en tamandua's... Hier moet heel sterk de bezem doorheen en een andere visie op het houden van dieren, en nog liever een sluiting, want zoals het er nu bij ligt kan het echt niet meer, en is het het Nederlandse dierentuinlandschap onwaardig.
De natuur toont ons de nietigheid van onszelf en de grootheid van onze Schepper
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Dit park blijft toch wel een probleempark. Het blijft me verbazen dat ze gewoon zo door kunnen blijven gaan.. Desondanks: geweldige foto's van de jonge panters zeg!
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
Een nieuwe soort voor mij. Hier zaten de bonte marters.Terwijl hun overburen de witsnuitneusberen het met deze donkere kooi moeten doen...:
Dan is het bijzonder dat ze wel sinds enkele jaren aan het Fossa EEP mee doen en zelfs voor rode panda's zijn gevraagd.Uit een gesprek dat ik opving toen ik bij de panters stond te fotograferen blijkt inderdaad dat de eigenaar uit het panter-EEP is gestapt wegens onenigheid met de coördinator.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
Afgelopen periode zijn er veel jonge dieren geboren in onze dierentuin. Kookaburra, ijsvogel, dwergmara, zuidelijke tamandua, ottertjes, zeeboekalf en stokstaartjes. Kortom een ware geboortegolf in onze dierenpark.
- Asbolus
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren
Kweekcentrum Best heeft weer een tamandua? Verrassend. Vraag mij toch af waar intussen die jaarlijkse jongen naartoe gaan.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?