Bron: LooopingsZwarte schimmel en achterstallig onderhoud: personeel klaagt over 'onacceptabele omstandigheden' bij Sea Life Scheveningen
Medewerkers van Sea Life Scheveningen luiden de noodklok over de bouwkundige staat van de bekende trekpleister. De aquarium-attractie in de Zuid-Hollandse badplaats zou kampen met zwarte schimmel, onderdelen die op instorten staan en andere ernstige tekortkomingen. Ze spreken over "onacceptabele omstandigheden". In een reactie ontkent Sea Life dat er sprake is van een onveilige omgeving.
Looopings sprak met medewerkers en oud-medewerkers van Sea Life. De bezienswaardigheid, eigendom van Merlin Entertainments, werd ruim dertig jaar geleden gerealiseerd in een oud golfslagbad. Sindsdien is er nauwelijks groot onderhoud gepleegd, klagen betrokkenen. "Overal is sprake van zwarte schimmel", vertelt iemand. "Platforms staan op instorten en de elektra is niet op orde."
Op verzoek van de technische dienst werd eerder een rapport opgesteld door een onafhankelijk technisch bureau. Daaruit blijkt dat er enorme investeringen nodig zijn om het pand te kunnen redden. In 2023 deed de arbeidsinspectie al een inval, melden ingewijden. Dat leidde tot de nodige waarschuwingen.
Onvrede
Toch zou er sindsdien niet veel gebeurd zijn: grote investeringen zijn meermaals uitgesteld. Naar verluidt zitten twee leidinggevenden, waaronder de technisch manager, momenteel uit onvrede thuis. In vier jaar tijd had de attractie vier verschillende general managers. De huidige manager, Michelle Hoeneveld, heeft Looopings te woord gestaan over de kwestie.
Ze weigert echter in te gaan op specifieke vragen over onder meer de schimmel, het technische rapport, de arbeidsinspectie, de uitgestelde renovaties en de gebreken. In plaats daarvan kwam er een algemene verklaring waarin Hoeneveld erkent dat er verbeteringen nodig zijn. Ze vertelt dat de eerste werkzaamheden al van start zijn gegaan. De manager wil niet zeggen waarom de problemen niet eerder zijn aangepakt.
Mooie praatjes
"Renovaties zijn keer op keer uitgesteld, waarbij geen rekening is gehouden met de toestand van het personeel", zegt een werknemer in gesprek met Looopings. "Elke dag werken mensen onder onacceptabele omstandigheden. Bij klachten werden we gepaaid met mooie praatjes en beloftes, maar vervolgens bleef het stil en gebeurde er niets."
Met name de zwarte schimmel baart het personeel zorgen: dat kan op de lange termijn zorgen voor gezondheidsschade. Wat gaat er verder allemaal mis achter de schermen? "Houten platforms zijn doorgerot, beschimmelde gipswanden zijn aan het rotten. Overal hangen elektrische kabels boven zout water."
Verbeteringen
Manager Hoeneveld belooft beterschap. "Met oog op de toekomst erkennen we dat sommige delen van het gebouw verbeteringen nodig hebben om onze hoge standaarden te kunnen blijven waarborgen" laat ze weten. "We zijn al volop bezig met het doorvoeren van deze verbeteringen, in samenwerking met de lokale autoriteiten."
Daarmee gaat eigenaar Merlin Entertainments volledig voorbij aan het feit dat er nu nog dagelijks gewerkt wordt in een pand vol met tekortkomingen, klaagt een medewerker. "Dat is niet aanvaardbaar. Maatregelen komen jaren te laat." Hoeneveld ontkent dat. "Het is absoluut onjuist om te stellen dat we onze collega's blootstellen aan een onveilige omgeving."
Modernisering
Er wordt momenteel geïnvesteerd in "de modernisering van het gebouw". De werkzaamheden "worden grootschalig voortgezet in 2025". "Uiteraard blijven wij ons ook volledig inzetten om eventuele onverwachtse aandachtspunten snel en zorgvuldig op te lossen."
Hoeneveld legt uit dat het gebouw is beoordeeld "tijdens interne en externe onafhankelijke audits op het gebied van gezondheid en veiligheid". "Op de daaruit voortvloeiende punten zijn gepaste acties ondernomen. Alle problemen die worden vastgesteld, worden snel aangepakt om de veiligheid van onze gasten, collega's en dieren te waarborgen."
Legoland
Gezondheid, veiligheid en welzijn is altijd de "hoogste prioriteit", benadrukt de manager. Merlin Entertainments is in Nederland ook de eigenaar van Legoland Discovery Centre Scheveningen, Peppa Pig World of Play Leidschendam, Madame Tussauds Amsterdam en The Amsterdam Dungeon. Daarnaast exploiteert het bedrijf vliegsimulator This is Holland.
Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen
- Mr. Gharial
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo
Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: Aqua Zoo
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Ernstig bedreigde diersoort toegevoegd aan Gelders dierenpark
Het in de Achterhoek gelegen Hof van Eckberge voegt opnieuw een bijzondere diersoort toe aan haar groeiende collectie. Een ‘Turquoise dwerggekko’ neemt haar intrede in het bestaande reptielenhuis, waarmee wordt deelgenomen aan een Europees Fokprogramma (EEP). In Nederland is er slechts één andere locatie waar de ernstig bedreigde gekko te zien is: het Amsterdamse Artis.
De felgekleurde gekkosoort wordt in het wild ernstig bedreigd, waarbij het overgebleven leefgebied bestaat uit een gebied van slechts 8 km2. Een oppervlak dat vergelijkbaar is met slechts één tiende van de grootte van het dorp Eibergen, waar het dierenpark gelegen is. Tim Reimes, Bioloog in het park: ‘’Er is slechts één natuurbrand of illegale houtkap nodig om de complete soort te laten uitsterven. Om die reden kent de gekko de status ‘Ernstig Bedreigd’, wat betekent dat de kans dat de soort binnen 3 jaar verdwijnt uit het wild bijna 50% is.’’
Reservepopulatie
Europese dierentuinen bouwen een reserve-populatie op, om uitsterven van de soort te voorkomen. Om een gezonde genenpoel te bewaren is het van belang dat er méér dierentuinen met de gekkosoort kunnen fokken. ‘’Door samen te werken aan een gezonde reservegroep kunnen we – als dat in de toekomst nodig is – dieren uitzetten in het wild. Dat gebeurt uiteraard alleen als het leefgebied als ‘veilig’ gemarkeerd wordt. In Europa dragen bijvoorbeeld Londen, Amsterdam, en straks dus ook Eibergen bij aan het behoud van deze soort.’’ – aldus Reimes. In Hof van Eckberge verblijft op dit moment een jong vrouwtje, dat nu vooral bruin lijkt, maar na iedere vervelling meer van kleur verandert.
Het belang van dierentuinen
Soort- en natuurbehoud staan centraal in de jonge dierentuin, die sinds 2020 over een officiële dierentuinvergunning beschikt. Het park staat voor de uitdaging om door middel van educatie het belang van dierentuinen over te brengen op bezoekers. Reimes: ‘’Veel bezoekers zien een bezoek aan een dierentuin uitsluitend als een dagje uit. In de praktijk dragen bezoekers echter bij aan projecten zoals deze, waarbij we onvoorstelbaar mooie diersoorten kunnen behouden op onze planeet. Een boodschap die we in alle toekomstige projecten duidelijk willen overbrengen, zodat een mooie combinatie ontstaat tussen een uitje én een bijdrage aan de natuur!’’
Nieuw themagebied in 2025
Naast een uitbreiding van het reptielenhuis werkt het park momenteel nog steeds aan een Zuid-Amerikaans themagebied. Naar verwachting opent de zone dit voorjaar. ‘’De bouw loopt op schema en de toevoeging van de dwerggekko heeft daarop geen invloed!’’ – aldus het management.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen
Voor diegene die er nog nooit geweest is, breng ik een klein verslagje.
Toen ik het zoveelste rondje liep in het kleine parkje (2,5 hectare volgens wikipedia) dacht ik alvast na hoe het parkje moest definiëren.
Zeggen dat dit parkje in hetzelfde lijstje past als Best Zoo en de Paay is ergens treffend, maar toch ook wel een belediging voor Faunapark. Want over het algemeen zijn de omstandigheden waar de dieren in worden gehouden echt wel oké en oogt het park, zelfs nu er nog geen groen aan de bomen zit, een heel stuk netter
De tuin is duidelijk geen net geheel en het veschil is duidelijk te zien tussen nieuwere verblijven en verblijven die al wat ouder zijn. Alleen zeker achterin het park waar een hoop katachtigen worden gehouden in recentere verblijven oogt ziet het er echt wel heel aardig uit. Met voor veel soorten goed ingerichte verblijven en vaak ook 2 verblijven die nu vrijwel allemaal met elkaar in verbinding stonden, maar wel seperatie mogelijkheden geeft.
En als je toch een stukje dierentuin hebt in Nederland waar de ocelot, caracal, rode lynx, Europese wilde kat, serval, palm civet kat, moeraskat, geoffroykat en grote grison op steenworp afstand van elkaar te zien zijn dan word je als soortenfreak toch wel intens gelukkig. Alleen de laatste heb ik gister niet gezien.
En ga je dan verder kijken in de tuin dan hebben ze met de Siberische wezel, Aziatisch kwaststaartstekelvarken, tayra, tijger genetkat, cubaanse hutia en het boomstekelvarken echt een enorme lijst met voor mij aansprekende soorten. En ook het grote aantal eekhoornsoorten moet benoemd worden.
Terug naar hoe ik dit parkje moet definiëren. Als ik ze even naast Zie-Zoo leg dan zag ik soorten als de tayra en kookaburra naar mijn idee beter gehuisvest zitten. Terwijl de corsacvosjes dan weer minder zaten. Dat vond ik overigens ook wel echt een van de allerslechtste verblijven die ze hadden in het park. Hoewel de opzet van het park totaal niet te vergelijken is, ben ik geneigd te zeggen dat Fuanapark meer richting een Zie-Zoo neigt dan de andere genoemde parken.
En hoewel verblijven als dat van de serval en Europese wilde kat groter mogen, het verblijf van de ezel dusdanig oud oogt dat ze dat beter vandaag dan morgen kunnen afbreken, is het niveau voor zo'n parkje echt wel aardig. En met wat grond dat beschikbaar lag bij de beverratten in de buurt (en de beverratten zelf ook op termijn verdwijnen) is daar zeker wat mogelijk. Het liefst om een aantal genoemde soorten beter te huisvesten. Of wellicht om een kleine soort in huis te halen die het aanbod wat breder maakt. Ik noem maar een dikdik.
Ik vond het een bezoek waard en als het park dichterbij huis had gelegen, was ik sneller een keer terug gegaan. Met bijna 2 uur rijden zullen ze toch weer een flinke zeldzaamheid binnen moeten halen om mij weer die kant op te krijgen.
-
- Laafsekikker dikkopje (LC)
- Favoriete dierentuin: Zoo Praag
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: CNME
Was erg onder de indruk, helaas de wezel, civetkat en grison niet gezien. dit omdat de binnen verblijven niet zichtbaar zijn. In het hoekje van de wezels miste er wat soortenbordjes. Ik weet dus niet zeker of deze voor de schermen zaten.
Verder is de caracal helaas overleden, ik weet niet of zij er nog meer hadden.
Als laatste wil ik wel benoemen dat de horeca echt een dikke onvoldoende is.
6,75 voor een vieze koffie met een klein stuk diepvriesappeltaart.. Dat is het enige aanbod naast twix en mars etc.
Er zit gewoon een moderne keuken in dus kom op gooi die frituur aan.
Ik combineerde het overigens met Neeltje Jans en als ik alles in Neeltje Jans had willen doen had ik hier tijd te kort gehad.
-
- Laafsekikkertje (VU)
Eerlijk gezegd is mij de aankondiging daarvan even ontgaan.
Ik ben er vrij zeker van dat ik alles heb gezien en dan is het antwoord dat ze niet voor de schermen zitten.
-
- Laafsekikkertje (VU)
De siberische wezel was wel zichtbaar. De civetkatten heb ik gelukkig wel gezien. Was een van de soorten waar ik voor ging.meubilaie2 schreef: ↑07 mar 2025, 16:49Ik ben er ook een paar weken geleden geweest.
Was erg onder de indruk, helaas de wezel, civetkat en grison niet gezien. dit omdat de binnen verblijven niet zichtbaar zijn. In het hoekje van de wezels miste er wat soortenbordjes. Ik weet dus niet zeker of deze voor de schermen zaten.
Verder is de caracal helaas overleden, ik weet niet of zij er nog meer hadden.
Als laatste wil ik wel benoemen dat de horeca echt een dikke onvoldoende is.
6,75 voor een vieze koffie met een klein stuk diepvriesappeltaart.. Dat is het enige aanbod naast twix en mars etc.
Er zit gewoon een moderne keuken in dus kom op gooi die frituur aan.
Ik combineerde het overigens met Neeltje Jans en als ik alles in Neeltje Jans had willen doen had ik hier tijd te kort gehad.
Ze hebben nog een caracal, want die lag gister lekker in het zonnetje.
De horeca heb ik niet geprobeerd. Ik moet wel zeggen dat ze het daarbinnen leuk hebben aangekleed. Jammer dat het aanbod dan tegenviel.
-
- Laafsekikkertje (VU)
- Favoriete dierentuin: CNME
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: Meerdere
"Helaas hebben wij moeten besluiten seizoen 2025 niet open te gaan voor publiek!
Bezoek onze pagina op Facebook of Instagram voor updates"
-
- Laafsekikker (EW)
- Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval
Oei, dat is verrassend. Dat parkje is toch nog niet zo lang geleden over genomen?MennoPebesma schreef: ↑14 mar 2025, 14:21Vogelpark Ruinen meldt het volgende op hun website:
"Helaas hebben wij moeten besluiten seizoen 2025 niet open te gaan voor publiek!
-
- Laafsekikker (CR)
- Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands
Klinkt niet goed, ben benieuwd wat de exacte reden is. Overigens denk ik niet dat we echt veel updates hoeven te verwachten op de socials, op beide platformen zijn ze ook al een half jaar niet meer actief geweest..MennoPebesma schreef: ↑14 mar 2025, 14:21Vogelpark Ruinen meldt het volgende op hun website:
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Klopt, het is in 2022 overgenomen.Limburg vooruit schreef: ↑14 mar 2025, 14:27Oei, dat is verrassend. Dat parkje is toch nog niet zo lang geleden over genomen?MennoPebesma schreef: ↑14 mar 2025, 14:21Vogelpark Ruinen meldt het volgende op hun website:
- MennoPebesma
- Laafsekikker (CR)
Maak kennis met Edward!
De allereerste luiaard in Hof van Eckberge!
Op dit moment verblijft hij nog achter de schermen, maar vanaf dit voorjaar is hij te zien in het gloednieuwe Zuid-Amerikaanse themagebied Novo Mundo!
Wil je alles weten over deze bijzondere nieuwkomer en de vorderingen op de bouwplaats?Luister dan nu naar de nieuwste aflevering van de Hof van Eckberge Podcast!
Spotify: https://open.spotify.com/episode/43qmDW ... ccbe99455e
Youtube: https://youtu.be/FrwQ6Jz0jLw
Bron: Facebook Hof van Eckberge
- Laafsekikker
- Fictieve account
- Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
- Contacteer:
Luiaard als 8ste diersoort in nieuw themagebied Hof van Eckberge, opening dit voorjaar
Een unieke diersoort die gepland stond voor een tweede uitbreidingsfase van het nieuwe themagebied is bij opening al te zien in het park: de Linnaeus' tweevingerige luiaard. Dat maakt het park bekend in aflevering 8 van de Hof van Eckberge podcast-serie. Deze soort is de grootste onder de luiaards en vrijwel uitsluitend te zien in de grote Nederlandse dierenparken. Naar verwachting is het dier vanaf eind april zichtbaar voor publiek.
‘’We zijn apetrots dat we dit in deze fase al kunnen presenteren aan onze bezoekers! Het verblijf is gedurende de bouw volledig aangepast voor een toekomstige intrede van de soort, maar dat we nú al een luiaard hebben kunnen plaatsen is een absoluut hoogtepunt in de ontwikkeling van dit nieuwe gebied!’’ – management Hof van Eckberge. Het dier is geboren in London Zoo en onderdeel van een Europees fokprogramma (EEP).
Uniek in Europa
Het dier leeft samen in een verblijf met Tamandua’s (boommiereneters) en Zesbandgordeldieren, een combinatie die nergens in Europa te zien is. Er is tevens gekozen voor een open buitenverblijf, dat via een tunnel verbonden is met het binnenverblijf. ‘’De open constructie is voor alle drie de soorten uniek in Nederland. We kiezen voor deze uitstraling omdat we zowel voor de dieren als voor de mensen geen ‘opgesloten’ gevoel willen creëren. Het geeft ons tevens de mogelijkheid om tot wel 5 meter de hoogte in te gaan met klimstructuren.’’ – Tim Reimes, bioloog bij Hof van Eckberge.
Luiaards beschermen in het wild
Aan het houden van de luiaard worden een tweetal natuurbehoudsprojecten gekoppeld. Bedreigingen voor de soort in het wild zijn de ongeïsoleerde stroomdraden tussen elektrapalen en het gebrek aan oversteekpunten om veilig de wegen te kunnen oversteken, met elektrocutie en verwondingen tot gevolg. Het isoleren van stroomdraden en het realiseren van oversteekplaatsen voor dieren is daarom essentieel. Hof van Eckberge draagt straks bij aan beide projecten, waarbij bezoekers met donaties de impact kunnen vergroten. De eerste 100 meter oversteektouw is inmiddels door het park gedoneerd. ‘’We proberen bij iedere diersoort een stukje bewustzijn te creëren bij bezoekers. Dierentuinen bestaan vooral om dit soort projecten te ondersteunen en bij te dragen aan natuurbehoud. Die boodschap laten we duidelijk terugkomen.’’ – aldus Reimes.
Opening dit voorjaar
De bouw loopt op schema om dit voorjaar te kunnen openen, waarbij gestart wordt met een korte ‘pre-openingsfase’. ‘’Gedurende de eerste weken zullen we op enkele plekken nog werken aan de afwerking. Pas als we 100% klaar zijn, communiceren we een officiële openingsdatum en plannen we een feestelijk openingsmoment. Naar verwachting kunnen bezoekers eind april voor het eerst een kijkje nemen!’’ – Aldus Ivo Asschert in de podcast-aflevering.