Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
Vandaag, 13:56
Limburg vooruit schreef:
24 okt 2025, 17:13
Wat is er mis met het huidige aquarium, vind dat prachtig.
Ok, er zijn bakken die ruimer mogen, maar er verdwijnt zo en zo al vanalles naar de nieuwe serre. Komt er veel plaats vrij.
Eigenlijk is het bizar dat dat nog open mag blijven gelet op de strenge brandvoorschriften. Ik ken zo'n beetje de brandverplichtingen voor het bouwen van tribunes in een voetbalstadion: branduitgangen, breedtes trappen, zoveel uitgangen per 500 personen, etc.

Het is ontzettend claustrofobisch, niet geschikt voor grote bezoekerstromen en ik mag er niet aan denken wat er daar kan gebeuren mocht er eens brand uitbreken: gangetjes van 1m breed met +2 miljoen bezoekers, in het donker, met veel bochten, en dit zonder een gecontroleerde toegangslimiet, zeer vreemd.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij die vraag ook wel heb gesteld de laatste keer dat ik er was.
En blijkbaar zijn er intussen nog 20-25% bezoekers bij gekomen.

Maar ik blijf het een prachtig gebouw/aquarium vinden. Maar misschien niet meer voor deze tijd ja.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

snoopy11 schreef:
Vandaag, 15:20

Als je er een nocturama zou willen van maken zoals hier meermaals wordt opgeworpen, blijf je met die smalle gangen zitten, en dat in combinatie met donkere looproutes......
Ik denk dat je dan als bouwkundige wel beter te werk kan gaan. dragende muren zullen moeten blijven staan, maar je route zal echt wel iets aangepast kunnen worden om aan veiligheidseisen te kunnen gaan voldoen vooor bv een nachthuis, evenementenzaal of museum...

Het zal een kwestie zijn van omdenken en als bedrijf daar in willen investeren.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Asbolus schreef:
Vandaag, 15:35
snoopy11 schreef:

Als je er een nocturama zou willen van maken zoals hier meermaals wordt opgeworpen, blijf je met die smalle gangen zitten, en dat in combinatie met donkere looproutes......
Ik denk dat je dan als bouwkundige wel beter te werk kan gaan. dragende muren zullen moeten blijven staan, maar je route zal echt wel iets aangepast kunnen worden om aan veiligheidseisen te kunnen gaan voldoen vooor bv een nachthuis, evenementenzaal of museum...

Als er ooit grote zalen in hebben gezeten, zal je niet snel last hebben van dragende muren denk ik dan zijn er al grote open ruimtes. De looproute zoals deze nu is, is er natuurlijk ook om de filters van de aquariumbakken weg te werken. Die ruimte kun je bij de looppaden betrekken

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

daniel1109 schreef:
Vandaag, 16:24
Asbolus schreef:
Vandaag, 15:35
snoopy11 schreef:

Als er ooit grote zalen in hebben gezeten, zal je niet snel last hebben van dragende muren denk ik dan zijn er al grote open ruimtes. De looproute zoals deze nu is, is er natuurlijk ook om de filters van de aquariumbakken weg te werken. Die ruimte kun je bij de looppaden betrekken
Zou je met grote zalen dan niet een soort nachtdierenhuis alla DierenPark Amersfoort kunnen creëren? Ik ben nog steeds niet in Pairi Daiza geweest dus ken het gebouw alleen van foto's maar als je in de huidige tijd een goed nachtdierengedeelte wilt maken denk ik meteen aan de Amersfoortse De Nacht. Maar weet niet hoe de tegenwoordige regelgeving is in Wallonië gezien de steeds strengere eisen in Vlaanderen...

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Ik zou het lekker een aquarium laten. Geen grote spectaculaire soorten, maar gewoon een leuke binnenlocatie voor mensen die geïnteresseerd zijn in een variatie aan vissen. Als er geen schildpadden en haaien meer te zien zijn, zal het gebouw bij het grote publiek toch ook wel in populariteit dalen?
Sowieso gaat de opening van the Sanctuary ook weer de hele bezoekerstromen in het park overhoop gooien. Met de verschillende lagen in de kas en hoogstwaarschijnlijk een groot buitengebied om de kas heen moet dat gevolgen hebben voor de drukte in de rest van het park. Ook al gaat de kas natuurlijk ook extra bezoekers trekken.

Plaats reactie