Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
03 sep 2025, 22:24
Boomkangoeroe schreef:
03 sep 2025, 11:06
Afbeelding

Uit de foto's die opduikten uit The Sanctuary lijkt duidelijk te zijn dat de opening voor de Sanctuary nog niet voor dit seizoen zal zijn maar eerder zal plaats hebben volgend jaar. Hier lijkt men nog bezig te zijn met het reconstruren van een gebouw in de hoek van de serre.

Eind 2026 begin 2027 zou dan ook de Lagune open moeten, het nieuwe zwembadcomplex die aansluit bij de tropische serre. Hier wordt gedoeld op zo'n 1 miljoen bezoekers per jaar.
Zo zien de meeste projecten van PD eruit 1 week voor de oplevering ;)
En een paar foto's van één gebouw lijken mij ook niet representatief voor het hele project. Maar aan de andere kant. Vorige week zijn er pas vergunningen aangevraagd voor de voorzieningen voor o.a. de beplanting en waterpartijen. Dan voelt het ook wel alsof er nog veel gedaan moet worden.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
04 sep 2025, 06:41
Boots schreef:
03 sep 2025, 22:24
Boomkangoeroe schreef:
03 sep 2025, 11:06
Afbeelding

Uit de foto's die opduikten uit The Sanctuary lijkt duidelijk te zijn dat de opening voor de Sanctuary nog niet voor dit seizoen zal zijn maar eerder zal plaats hebben volgend jaar. Hier lijkt men nog bezig te zijn met het reconstruren van een gebouw in de hoek van de serre.

Eind 2026 begin 2027 zou dan ook de Lagune open moeten, het nieuwe zwembadcomplex die aansluit bij de tropische serre. Hier wordt gedoeld op zo'n 1 miljoen bezoekers per jaar.
Zo zien de meeste projecten van PD eruit 1 week voor de oplevering ;)
En een paar foto's van één gebouw lijken mij ook niet representatief voor het hele project. Maar aan de andere kant. Vorige week zijn er pas vergunningen aangevraagd voor de voorzieningen voor o.a. de beplanting en waterpartijen. Dan voelt het ook wel alsof er nog veel gedaan moet worden.
Waren die vergunningen nt voor het waterpark. Ik dacht dat het iets te maken had met het feit dat die ruimte nog ingekleurd stond als parking en nu recreatie zone wordt.

Wat de foto's betreft, we weten natuurlijk ook nt wanneer die genomen zijn. Zijn die recent of van maanden geleden. Vindt het zelfs raar dat die naar buiten komen.....

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Ja ik vind het dus onduidelijk. In het artikel van het Nieuwsblad (welke op Facebook is overgenomen en gedeeld door Laafsekikkers) staat dat het om het aquapark La Lagune gaat. Maar er staat ook dat het aquapark gaat bestaan uit 2 zones. Een zone met ontspannings mogelijkheden, en een zone van 40.000m2 met o.a. dierenverblijven.

snoopy11
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
04 sep 2025, 13:34
Ja ik vind het dus onduidelijk. In het artikel van het Nieuwsblad (welke op Facebook is overgenomen en gedeeld door Laafsekikkers) staat dat het om het aquapark La Lagune gaat. Maar er staat ook dat het aquapark gaat bestaan uit 2 zones. Een zone met ontspannings mogelijkheden, en een zone van 40.000m2 met o.a. dierenverblijven.
Had ik ook gelezen, dus ik denk dat het in dit tweede deel zal zijn dat ze met die Donuts tussen de dieren varen en nt noodzakelijk in de the sanctuary. Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook logischer.

Maar idd de info die mondjesmaat wordt vrijgegeven is zeer onduidelijk.

Afwachten en geduld hebben.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Pairi Daiza onderscheiden met de "Tripadvisor Travellers’ Choice Award 2025"
Pairi Daiza heeft zojuist de Tripadvisor Travellers’ Choice Award 2025 ontvangen, een internationale erkenning die wordt toegekend door het grootste reisplatform ter wereld. Deze prijs is rechtstreeks gebaseerd op de beoordelingen en ervaringen die miljoenen bezoekers het afgelopen jaar hebben gedeeld.

Een erkenning rechtstreeks toegekend door bezoekers
Deze award bekroont attracties, hotels en restaurants die hun bezoekers consequent een uitzonderlijke ervaring bieden. Concreet plaatst dit Pairi Daiza opnieuw bij de 10% best beoordeelde bestemmingen wereldwijd op Tripadvisor.

"Zo’n onderscheiding ontvangen raakt ons. Het toont aan dat wie de poorten van Pairi Daiza binnenstapt, er een schoonheid en kracht vindt die tot hen spreekt. Hier ontmoeten dieren, bomen, tuinen, kostbare mineralen en menselijke creaties elkaar om ons te herinneren aan de rijkdom van de wereld. Als onze tuin de zin oproept om te verwonderen, lief te hebben en te beschermen, dan is onze missie geslaagd. " Eric Domb, oprichter en voorzitter van Pairi Daiza.

Internationale erkenning ten dienste van natuurbehoud
Deze nieuwe onderscheiding vult het prijzenpalmares aan die het Park de voorbije drie decennia mocht ontvangen:

In maart 2025 kreeg Pairi Daiza voor de tiende keer op rij de hoogste erkenning van de Michelin Groene Gids – de 3 sterren, die betekenen: “een reis waard”.
In januari 2025 lauwerde een Nederlands jury Pairi Daiza als één van de Meest innovatieve Vakantieparken in de Benelux.
Sinds 2023 wordt het Park door de internationale jury van Parkscout.de verkozen tot Beste Dierentuin van Europa.
Ook bij de Diamond ThemePark Awards behaalde Pairi Daiza dezelfde titel driemaal.
​​
​Deze onderscheidingen, toegekend zowel door vakexperts als door het grote publiek, benadrukken het vermogen van het Park om zich telkens opnieuw uit te vinden, te innoveren en een niveau van excellentie te behouden – steeds met oog voor het welzijn van de dieren én de beleving van de bezoekers.

Een nog sterkere inzet voor biodiversiteit
Elke onderscheiding versterkt de ambitie van onze teams om één duidelijk doel te blijven nastreven: biodiversiteit beschermen en het belang van al wat leeft onder de aandacht te brengen. In 2024 investeerde de Pairi Daiza Foundation meer dan 2 miljoen euro in projecten voor het behoud van dieren en ecosystemen, in België én wereldwijd.

Achter elke prijs staan gepassioneerde medewerkers
Achter elke onderscheiding schuilen bijna 700 medewerkers: verzorgers, dierenartsen, tuinmannen, architecten, ingenieurs, veiligheidsmedewerkers, onthaalpersoneel, hotel- en restaurantteams, onderhouds- en schoonmaakploegen, energie- en afvalbeheerders, winkelmedewerkers en administratieve diensten: allemaal dragen ze dagelijks bij aan de excellentie en de magie van Pairi Daiza.

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Zooflits heeft een onderzoek gedaan naar de achtergrond van de drie zwarte panters die sinds dit jaar te zien zijn. De panters komen uit een Italiaans fokcentrum voor grote katachtigen: Tiger Experience. Dit is een zeer omstreden park, dat in het verleden als eens tijdelijk gesloten is geweest vanwege het niet opvolgen van regelgeving. Zoals bij een traditioneel fokcentrum zitten de dieren hier ook in saaie kleine hokken.
Pairi Daiza geeft als reactie dat het hun niet uitmaakt of een dier afkomstig is uit een publieke instelling, private fokker of reddingscontext: wat telt is dat het dier nu bij hun te zien is (en waarschijnlijk dus goed verzorgd worden, al vermelden ze dit niet zelf). Zolang het transport maar goed geregeld is.

Link naar het hele artikel: https://zooflits.nl/nieuwe-panters-in-p ... hG_e1AfsUQ

Ik vind dit echt een domme zet en slechte publiciteit voor het park. Dieren bij een dubieuze fokken (waarschijnlijk tegen betaling) halen en dan een zeer vreemde reactie hierop geven. Ik denk dat ze beter gewoon geen reactie hadden kunnen geven.
Het verbaasd me eigenlijk niet dat deze dieren op een dubieuze manier zijn verkregen. Zijn er eigenlijk EAZA-tuinen die nog kweken met zwarte panters?
Ook de zet om naar een omstreden park te stappen verbaasd me niet. Buiten deze panters en de papegaaien uit het ACTP zullen vast andere dieren ook uit omstreden parken afkomstig zijn.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Ik vrees dat meer dierentuinen dit doen dan je denkt hoor, uitsluitend binnen de EAZA werken is deels een utopie met toch wel ernstige beperkingen. Ook met het herplaatsen van dieren komt men vaak voor moeilijke keuzes. :sssst:

Los daarvan is het natuurlijk wel verstandig om toch een zekere kritische blik te hebben op je partners als een vooruitstaande EAZA tuin.

Iemand meer ervaring of kennis van deze kweker? Een gekleurd verhaal? Of effectief een slechte keuze van het park?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

Gorilla Gust schreef:
05 sep 2025, 20:31
Ik vrees dat meer dierentuinen dit doen dan je denkt hoor, uitsluitend binnen de EAZA werken is deels een utopie met toch wel ernstige beperkingen. Ook met het herplaatsen van dieren komt men vaak voor moeilijke keuzes. :sssst:

Los daarvan is het natuurlijk wel verstandig om toch een zekere kritische blik te hebben op je partners als een vooruitstaande EAZA tuin.

Iemand meer ervaring of kennis van deze kweker? Een gekleurd verhaal? Of effectief een slechte keuze van het park?
Er zijn idd genoeg dierentuinen die met privecollecties samenwerken, maar dat gaat vooral om kleine zoogdieren, vogels en koudbloedigen en is vaak de enige manier om populaties van die soorten in stand te kunnen houden. Maar dat zijn in de regel wel privecollecties zonder commerciele inslag waar dieren in goede condities gehouden worden.

Tuinen die met dubieuze commerciele privecollecties of dubieuze importeurs samenwerken zijn heel veel zeldzamer, zeker binnen EAZA. Ik kan me geen enkel vergelijkbaar geval herinneren waar het om zulke grote dieren gaat.

Maarja aan zwarte panters is anders moeilijk te komen, binnen EAZA wordt er misschien in Frankrijk nog wat gekweekt, maar verder ken ik zo snel niets. Je had natuurlijk ook voor een van de 4 EEPs kunnen kiezen, maarja the show must go on....

Harm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers'

Bericht door Harm »

Gorilla Gust schreef:
05 sep 2025, 20:31
Via foto's op Google reviews kun je een aardig beeld krijgen: https://goo.gl/maps/SBHMsw2h7CVEkScB9?g_st=ac
Ik ben er nooit geweest.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

lintworm schreef:
Gisteren, 08:51
Maarja aan zwarte panters is anders moeilijk te komen, binnen EAZA wordt er misschien in Frankrijk nog wat gekweekt, maar verder ken ik zo snel niets. Je had natuurlijk ook voor een van de 4 EEPs kunnen kiezen, maarja the show must go on....
Ik vraag mijzelf af of je als 1 van de beste dierentuinen van Europa (een eigen uitspraak van Pairi Daiza) überhaupt zo specifiek moet willen gaan voor zo'n kleurvariant ipv een "gewoon gekleurde" panter van een EEP. Zeker omdat de meeste EEP's staan te springen voor nieuwe houders...

Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Geen voorkeuren

Bericht door Asbolus »

JvG schreef:
Gisteren, 09:25
lintworm schreef:
Ik vraag mijzelf af of je als 1 van de beste dierentuinen van Europa (een eigen uitspraak van Pairi Daiza) überhaupt zo specifiek moet willen gaan voor zo'n kleurvariant ipv een "gewoon gekleurde" panter van een EEP. Zeker omdat de meeste EEP's staan te springen voor nieuwe houders...
Puur voor de wow-factor onder de normale bezoekers. DIt hele park is gebouwd op het verwonderen van wat geld je kan bieden. Als het park echt om de dieren en haar welzijn zou gaan, hadden we flink wat verblijfsrenovaties moeten zien.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Harm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Harm »

Dat Pairi Daiza niks geeft om collectieve fokprogramma's met andere tuinen is mij wel duidelijk. Dit is een lijst met coördinatoren van alle EAZA fokprogramma's, Pairi Daiza staat er niet in: https://strapi.eaza.net/uploads/2024_10 ... 46f9a4.pdf

Is het niet raar dat Pairi Daiza geen enkel fokprogramma coördineert? Ze zijn de best verdienende dierentuin van Europa. Het is niet zo dat er geen vraag is naar coördinatoren, in de lijst zie je ook een aantal vacant staan. Opvallend is wel dat Pairi Daiza in haar communicatie heel veel praat over de zo bedreigde en kwetsbare soorten. Zo'n fokprogramma coördineren lijkt ze niks te interesseren.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

JvG schreef:
Gisteren, 09:25
lintworm schreef:
Zitten er geen zwarte panters in een EEP omdat het mogelijk hybriden zijn? In het wild is namelijk ongeveer 1 op de 10 panters een zwarte panter. Dus dit is een veelvoorkomende kleurvariant, waardoor het voor mij niet vreemd zou zijn als deze ook in dierentuinen te zien zijn. Overigens zijn er meerdere EAZA dierentuinen die zwarte panters hebben, En hetzelfde geld voor zwarte jaguars,
Harm schreef:
Gisteren, 09:49
Dat Pairi Daiza niks geeft om collectieve fokprogramma's met andere tuinen is mij wel duidelijk. Dit is een lijst met coördinatoren van alle EAZA fokprogramma's, Pairi Daiza staat er niet in: https://strapi.eaza.net/uploads/2024_10 ... 46f9a4.pdf

Is het niet raar dat Pairi Daiza geen enkel fokprogramma coördineert? Ze zijn de best verdienende dierentuin van Europa. Het is niet zo dat er geen vraag is naar coördinatoren, in de lijst zie je ook een aantal vacant staan. Opvallend is wel dat Pairi Daiza in haar communicatie heel veel praat over de zo bedreigde en kwetsbare soorten. Zo'n fokprogramma coördineren lijkt ze niks te interesseren.
Wie zegt dat Pairi Daiza niet een programma zou willen coördineren? Misschien krijgen ze er wel geen een toegewezen? Lijkt mij dat als je lid bent je toch akkoord gaat met de voorwaarde dat je bereid bent beheerder te zijn. Kijk ik ben het er niet mee eens dat ze een omstreden private fokker op deze manier steunen, maar om nou direct het af te gaan doen alsof ze niets geven om collectieve fokprogramma's is onzin (ze doen mee aan 40 EEP programma's)

Harm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Harm »

daniel1109 schreef:
Gisteren, 10:24
Zitten er geen zwarte panters in een EEP omdat het mogelijk hybriden zijn? In het wild is namelijk ongeveer 1 op de 10 panters een zwarte panter. Dus dit is een veelvoorkomende kleurvariant, waardoor het voor mij niet vreemd zou zijn als deze ook in dierentuinen te zien zijn. Overigens zijn er meerdere EAZA dierentuinen die zwarte panters hebben, En hetzelfde geld voor zwarte jaguars,
Ja, klopt. Er zijn geen zuivere zwarte panters in Europa. Soms komt het wel voor bij Amoerpanters in het EEP, alleen dat zou door inteelt komen. Dus wordt dat vermeden. Zwarte jaguars zijn wel zuiver.
daniel1109 schreef:
Kijk ik ben het er niet mee eens dat ze een omstreden private fokker op deze manier steunen, maar om nou direct het af te gaan doen alsof ze niets geven om collectieve fokprogramma's is onzin (ze doen mee aan 40 EEP programma's)
Dit zegt Pairi Daiza in een reactie op het artikel: “Of het nu afkomstig is van een publieke instelling, een private fokker of een reddingscontext: wat telt, is wat wij het dier hier en nu kunnen bieden”.

Waarom ze dan mee doen aan die EEP programma's? Het is ook de manier om aan leuke soorten te komen (dat geldt voor alle leden natuurlijk). Daarnaast relatief eenvoudig als je lid bent van EAZA. Een EEP gaat om veel meer dan 'hier en nu'... Dat hoef ik niemand uit te leggen neem ik aan.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

daniel1109 schreef:
Dat 1 op de 10 luipaarden zwart zou zijn klopt volgens mij niet helemaal, wel dat zwarte panters voorkomen in ongeveer 1/10 van het totale verspreidingsgebied van de luipaard. In het wild komen zwarte panters eigenlijk alleen voor bij ondersoorten uit dichte, tropische regenwouden. Bij bv. Perzische panters is het fenomeen vrijwel onbestaande, maar bij bv. Indische of Javaanse panters worden zwarte exemplaren vaker gezien. In de vier door EAZA gecoördineerde luipaardpopulaties (Perzisch, Amoer, Noord-Chinees en Sri Lankaans) zijn geen zwarte panters aanwezig. Bij de jaguarpopulatie is dat laatste wel het geval en wordt er ook met de zwarte exemplaren gefokt, maar ze worden ook niet doelmatig op die kleurvariant gekweekt.
Harm schreef:
Gisteren, 11:00
daniel1109 schreef:
Kijk ik ben het er niet mee eens dat ze een omstreden private fokker op deze manier steunen, maar om nou direct het af te gaan doen alsof ze niets geven om collectieve fokprogramma's is onzin (ze doen mee aan 40 EEP programma's)
Dit zegt Pairi Daiza in een reactie op het artikel: “Of het nu afkomstig is van een publieke instelling, een private fokker of een reddingscontext: wat telt, is wat wij het dier hier en nu kunnen bieden”.

Waarom ze dan mee doen aan die EEP programma's? Het is ook de manier om aan leuke soorten te komen (dat geldt voor alle leden natuurlijk). Daarnaast relatief eenvoudig als je lid bent van EAZA. Een EEP gaat om veel meer dan 'hier en nu'... Dat hoef ik niemand uit te leggen neem ik aan.
Engagement voor fokprogramma's hoeft niet per se vertaald te worden naar het aantal EEP's waarvan je de coördinator bent als tuin, maar door op dit moment nog zwarte panters te bekomen via zo'n dubieuze fokker, lapt Pairi Daiza het advies van EAZA om dergelijke kleurvariëiten uit te faseren ten voordele van zuivere ondersoorten wel duidelijk aan zijn laars. Dierentuinen zijn niet verplicht om EAZA-advies slaafs op te volgen, maar in dit geval laten ze ook niet echt zien in hoeverre ze er veel waarde aan hechten. Gezien het bijna een consensus is dat het bewust fokken op specifieke kleurvariëteiten conservatie (en dierenwelzijn) meer slecht doet dan goed, kan je je immers wel afvragen waar het hier bij Pairi Daiza om te doen is geweest, buiten "wij willen zwarte panters, no matter the cost".

Hun reactie op het artikel vind ik daarom ook zo kwalijk. Eigenlijk zeggen ze bijna letterlijk: het interesseert ons niet waar we de dieren vandaan halen, als we ze maar kunnen hebben. Of dat nu via een EEP, de Chinese overheid of een problematische fokinstantie is die je door per se zwarte panters te willen mee in stand houdt. Maar het zegt ook wel iets dat het Zooflits is die dit nu naar buiten brengt, en dat Pairi Daiza zelf duidelijk niet te koop wilde lopen met waar die zwarte panters nu precies vandaan kwamen... Zolang ze zelf de schijn en hun goede reputatie bij het publiek maar hoog kunnen houden zeker?
Laatst gewijzigd door Zoozot op 06 sep 2025, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Zoozot schreef:
Gisteren, 12:13
daniel1109 schreef:
Dat 1 op de 10 luipaarden zwart zou zijn klopt volgens mij niet helemaal, wel dat zwarte panters voorkomen in ongeveer 1/10 van het totale verspreidingsgebied van de luipaard. In het wild komen zwarte panters eigenlijk alleen voor bij ondersoorten uit dichte, tropische regenwouden. Bij bv. Perzische panters is het fenomeen vrijwel onbestaande, maar bij bv. Indische of Javaanse panters worden zwarte exemplaren vaker gezien. In de vier door EAZA gecoördineerde luipaardpopulaties (Perzisch, Amoer, Noord-Chinees en Sri Lankaans) zijn geen zwarte panters aanwezig. Bij de jaguarpopulatie is dat laatste wel het geval en wordt er ook met de zwarte exemplaren gefokt, maar ze worden ook niet doelmatig op die kleurvariant gekweekt.
Harm schreef:
daniel1109 schreef:

Engagement voor fokprogramma's hoeft niet per se vertaald te worden naar het aantal EEP's waarvan je de coördinator bent als tuin, maar door op dit moment nog zwarte panters te bekomen via zo'n dubieuze fokker, lapt Pairi Daiza het advies van EAZA om dergelijke kleurvariëiten uit te faseren ten voordele van zuivere ondersoorten wel duidelijk aan zijn laars. Dierentuinen zijn niet verplicht om EAZA-advies slaafs op te volgen, maar gezien het bijna een consensus is dat het bewust fokken op specifieke kleurvariëteiten conservatie (en dierenwelzijn) meer slecht doet dan goed, kan je je wel degelijk afvragen waar het hier bij Pairi Daiza om te doen is geweest, buiten "wij willen zwarte panters, no matter the cost".

Hun reactie op het artikel vind ik daarom ook zo kwalijk. Eigenlijk zeggen ze bijna letterlijk: het interesseert ons niet waar we de dieren vandaan halen, als we ze maar kunnen hebben. Of dat nu via een EEP, de Chinese overheid of een problematische fokinstantie is die je door per se zwarte panters te willen mee in stand houdt. Naar mijn mening is het dus een zeer foute zet van Pairi Daiza die hun reputatie niet gunstig beïnvloedt.
Er zijn meerdere bronnen (waaronder National Geographic) waarin aangegeven wordt dat ongeveer 11% van de panters de zwarte variant is. En hoewel het bij de Afrikaanse luipaarden zeer zeldzaam is, is in Maleisië tegen de 50% van de luipaarden zwart.

lintworm
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Bericht door lintworm »

daniel1109 schreef:
Gisteren, 12:27
Zoozot schreef:
daniel1109 schreef:
Harm schreef:
daniel1109 schreef:

Engagement voor fokprogramma's hoeft niet per se vertaald te worden naar het aantal EEP's waarvan je de coördinator bent als tuin, maar door op dit moment nog zwarte panters te bekomen via zo'n dubieuze fokker, lapt Pairi Daiza het advies van EAZA om dergelijke kleurvariëiten uit te faseren ten voordele van zuivere ondersoorten wel duidelijk aan zijn laars. Dierentuinen zijn niet verplicht om EAZA-advies slaafs op te volgen, maar gezien het bijna een consensus is dat het bewust fokken op specifieke kleurvariëteiten conservatie (en dierenwelzijn) meer slecht doet dan goed, kan je je wel degelijk afvragen waar het hier bij Pairi Daiza om te doen is geweest, buiten "wij willen zwarte panters, no matter the cost".

Hun reactie op het artikel vind ik daarom ook zo kwalijk. Eigenlijk zeggen ze bijna letterlijk: het interesseert ons niet waar we de dieren vandaan halen, als we ze maar kunnen hebben. Of dat nu via een EEP, de Chinese overheid of een problematische fokinstantie is die je door per se zwarte panters te willen mee in stand houdt. Naar mijn mening is het dus een zeer foute zet van Pairi Daiza die hun reputatie niet gunstig beïnvloedt.
Er zijn meerdere bronnen (waaronder National Geographic) waarin aangegeven wordt dat ongeveer 11% van de panters de zwarte variant is. En hoewel het bij de Afrikaanse luipaarden zeer zeldzaam is, is in Maleisië tegen de 50% van de luipaarden zwart.
Dat percentage lijkt een verkeerde interpretatie van een onderzoek naar de geografische verspreiding van melanisme bij luipaarden. In hun dataset was zo'n 11% zwart, maar zij hadden niet het doel om dat percentage vast te stellen. Hun dataset kun je niet zomaar extrapoleren naar alle luipaarden omdat ze relatief veel samples hadden van Zuidoost Azie, waar nu eenmaal relatied veel luipaarden zwart zijn. Dat het internet er dan mee aan de haal gaat is een 2e, maar die 11% is iig fout. Wat het wel is, is waarschijnlijk onbekend.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:

Goh ja, als je naar eigen zeggen de beste en de grootste bent, en een van de rijkste, en je coördineert geen enkele fokprogramma, ondanks de grote vraag, dan denk ik dat ze vooral aan die 40 fokprogramma's mee doen om aan dieren te geraken. PD geeft niet in de eerste plaats om dieren een excellent verblijf te geven, of om de soort te redden via fokprogramma's, PD lijkt er vooral om te geven om de grootste te zijn, spectaculaire emo-marketing te voeren en om in superlatieven te kunnen praten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Alle witte leeuwen en het grootste deel van de witte tijgers komen uit of hebben bloedband met een safaripark uit Duitsland (naam ontglipt me). Dit park heeft ook geen al te beste reputatie maar bestaat nog steeds.

Ik zie het probleem niet, hier hebben ze 3 katten uit een bedenkelijk park gehaald (privé), andere parken sturen gorilla's of bavianen naar parken met een bedenkelijke reputatie of verblijf.

Zolang er niet 1 wetgeving voor heel Europa bestaat dat geld voor iedereen, dus ook particulieren gaar dit nooit veranderen.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Luipaardhaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Luipaardhaai »

Zoozot schreef:
Engagement voor fokprogramma's hoeft niet per se vertaald te worden naar het aantal EEP's waarvan je de coördinator bent als tuin, maar door op dit moment nog zwarte panters te bekomen via zo'n dubieuze fokker, lapt Pairi Daiza het advies van EAZA om dergelijke kleurvariëiten uit te faseren ten voordele van zuivere ondersoorten wel duidelijk aan zijn laars. Dierentuinen zijn niet verplicht om EAZA-advies slaafs op te volgen, maar in dit geval laten ze ook niet echt zien in hoeverre ze er veel waarde aan hechten. Gezien het bijna een consensus is dat het bewust fokken op specifieke kleurvariëteiten conservatie (en dierenwelzijn) meer slecht doet dan goed, kan je je immers wel afvragen waar het hier bij Pairi Daiza om te doen is geweest, buiten "wij willen zwarte panters, no matter the cost".

Hun reactie op het artikel vind ik daarom ook zo kwalijk. Eigenlijk zeggen ze bijna letterlijk: het interesseert ons niet waar we de dieren vandaan halen, als we ze maar kunnen hebben. Of dat nu via een EEP, de Chinese overheid of een problematische fokinstantie is die je door per se zwarte panters te willen mee in stand houdt. Maar het zegt ook wel iets dat het Zooflits is die dit nu naar buiten brengt, en dat Pairi Daiza zelf duidelijk niet te koop wilde lopen met waar die zwarte panters nu precies vandaan kwamen... Zolang ze zelf de schijn en hun goede reputatie bij het publiek maar hoog kunnen houden zeker?
Ik ben het hier dus zó mee eens. Ik snap echt niet waarom dierentuinen altijd lopen te roepen dat ze top voor hun dieren zorgen, maar dat de herkomst dan juist geen rol speelt. Dat is toch compleet kortzichtig? Als je beesten uit Italië overpakt, houdt je een manier van exotische dieren houden in stand die in west-europa al lang not done is. En daar draagt Pairi daiza dus ook zn steentje aan bij.

Ik vind het echt triestig om te zien hoe de hele achterban van Pairi Daiza nu gewoon zegt... ja, maar ze zitten nu beter dan in Italië :bravo: ... Daar gaat het helemaal niet over! Pairi Daiza houdt die handel gewoon in leven. Binnenkort ligt er in Italie weer een volgend nestje klaar, en hup weeral hetzelfde verhaal. Dat is geen opvang dat is gewoon business.

En dat ze dat dan zo stilletjes proberen te houden… dat zegt toch genoeg? Dat toont alleen maar dat Pairi Daiza dat eigenlijk liever onder de mat veegde. Dit gedrag zorgt voor een negatieve tendens in de hele dierentuinwereld. Dat komt puur door instituten zoals Pairi Daiza, die geen omkijken hebben aan de richtlijnen die er met een reden zijn en gewoon gaan voor geld en pure hebzucht.

Dit is een belangrijk stuk voor toekomst van dierentuinen en dat moet gewoon open en bloot besproken worden, niet weggestoken. En ik ben echt fan van Pairi Daiza maar dit moet gewoon stoppen. Iedereen weet ook dat dit soort dingen daar gebeuren maar laat het gewoon gebeuren.

Plaats reactie