Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)
-
Boots
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza
Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)
Elke keer dezelfde discussie over PD, maar dat maakt niet uit. Op dit gebied verdedig ik het park graag.
De ijsberen verblijven zijn beter dan die Wildlands en Hannover. Naar mijn mening sowieso een van de allerbeste buiten de wildparken om.
Het olfiantenverblijf is vele malen groter dan Wildlands en Hannover en de dieren hebben veel meer afwisseling in hun dagelijkste routine.
Het tijgerveblijf (welliswaar andere ondersoort) is een stuk groter dan in Hannover.
En los daarvan:
Een van de weinig orang verblijven waar ze echt in bomen kunnen klimmen en kunnen verdwijnen in het gebladerte. Ik zie de orangs daar sowieso altijd bezig zijn.
Het pinguinverblijf in het koude gebied is absoluut wereldtop.
....
En ja er zijn slechte verblijven, maar om altijd maar het argument te gooien dat PD alleen maar om uitstraling draait, daar klopt weinig van. Ik snap de mensen ook niet die het park schijnbaar per se die hoek in willen duwen.
De ijsberen verblijven zijn beter dan die Wildlands en Hannover. Naar mijn mening sowieso een van de allerbeste buiten de wildparken om.
Het olfiantenverblijf is vele malen groter dan Wildlands en Hannover en de dieren hebben veel meer afwisseling in hun dagelijkste routine.
Het tijgerveblijf (welliswaar andere ondersoort) is een stuk groter dan in Hannover.
En los daarvan:
Een van de weinig orang verblijven waar ze echt in bomen kunnen klimmen en kunnen verdwijnen in het gebladerte. Ik zie de orangs daar sowieso altijd bezig zijn.
....
En ja er zijn slechte verblijven, maar om altijd maar het argument te gooien dat PD alleen maar om uitstraling draait, daar klopt weinig van. Ik snap de mensen ook niet die het park schijnbaar per se die hoek in willen duwen.
-
snoopy11
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: pairi daiza
Hier sluit ik mij dus volledig bij aan. Zijn er verblijven die beter kunnen zeker en vast en in welke park is dat nt zo.Boots schreef: ↑03 nov 2025, 21:18Elke keer dezelfde discussie over PD, maar dat maakt niet uit. Op dit gebied verdedig ik het park graag.
En los daarvan:
....
Is de thematisatie er soms over, ja, maar geef mij 1 park waar je met zoveel culturen kan kennismaken. Waar ik me wel kan in vinden is dat de educatie hieromtrent wel beter kan.
De manier waarop de tuinen zijn aangelegd en de zorg die men geeft aan de planten, zie je ook nt vaak in parken.
Als ik de opmerkingen hoor over Japan bv dan denk ik altijd kom eens in het voorjaar. Dan staat dit gedeelte er gewoonweg prachtig bij, net als de bloementempel pas in de volle zomer tot zijn recht komt. Zo heeft elk seizoen zijn waarde in het park.
Zijn er plaatsen die wat extra aandacht vragen zeker bv de Andalusische en de rozentuin bv. Sommige gebouwen in het Afrika dorp,het servalverblijf vindt ik bv ook geen hoogvlieger, maar zie je dat nt in elk park. Wat mij vaak opvalt zijn bv kabels of wachtbuizen die zichtbaar zijn, ja dat zijn dan weer die afwerkings puntjes die ontbreken.....
Om eerlijk te zijn, in het park kom ik tot rust. We gaan dan ook meestal wel doordeweeks en heb je meestal gn last vd drukte. Dus ik zou zeggen ga gewoon naar het park geniet en focus nt steeds op wat beter kan, want dan ga je gefrustreerd naar huis, of blijf er gewoon een tijdje weg.
-
Patrick
- Laafsekikker dikkopje (LC)

- Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen
"Zijn er verblijven die beter kunnen zeker en vast en in welke park is dat nt zo."
Verschil is wél dat Pairi Daiza het budget heeft om geen ondermaatse verblijven te hoeven hebben. Maar dat budget besteed men klaarblijkelijk liever aan groteske gebouwen dan aan de dieren zelf. En er zijn nogal wat ondermaatse verblijven...
Tegelijkertijd is de thematisering in Pairi Daiza gewoon kwalitatief niet zo goed. Bijvoorbeeld Mount Fuji lijkt gewoon papier maché.
En vergelijk nu eens het eekhoornverblijf van Pairi Daiza met die van Wildlands? Of de wasberen onderling? De leeuwen? De zeeleeuwen? De giraffen? Etc. Dan kun je toch niet oprecht beweren dat Pairi Daiza mooier gethematiseerde verblijven heeft?
Verschil is wél dat Pairi Daiza het budget heeft om geen ondermaatse verblijven te hoeven hebben. Maar dat budget besteed men klaarblijkelijk liever aan groteske gebouwen dan aan de dieren zelf. En er zijn nogal wat ondermaatse verblijven...
Tegelijkertijd is de thematisering in Pairi Daiza gewoon kwalitatief niet zo goed. Bijvoorbeeld Mount Fuji lijkt gewoon papier maché.
En vergelijk nu eens het eekhoornverblijf van Pairi Daiza met die van Wildlands? Of de wasberen onderling? De leeuwen? De zeeleeuwen? De giraffen? Etc. Dan kun je toch niet oprecht beweren dat Pairi Daiza mooier gethematiseerde verblijven heeft?
-
snoopy11
- Laafsekikkertje (VU)

Zou dit deel niet volledig onder handen worden genomen? Ook de grot hieronder is al sinds het verdwijnen van het wombat verblijf afgesloten. Misschien zijn er problemen met de stabilisatie. Dit deel verdient zeker wat meer aandacht, of men wacht totdat de varanen naar de serre zijn verhuisd om hier iets volledig nieuws op te bouwen.
-
lintworm
- Laafsekikkertje (VU)

- Favoriete dierentuin: Schönbrunn
De langoeren zitten in de Chinese tuin, jij hebt denk ik de kuifmakaken in beeldsnoopy11 schreef: ↑04 nov 2025, 08:01Zou dit deel niet volledig onder handen worden genomen? Ook de grot hieronder is al sinds het verdwijnen van het wombat verblijf afgesloten. Misschien zijn er problemen met de stabilisatie. Dit deel verdient zeker wat meer aandacht, of men wacht totdat de varanen naar de serre zijn verhuisd om hier iets volledig nieuws op te bouwen.
-
snoopy11
- Laafsekikkertje (VU)

Oeps sorry, idd eventjes verkeerd.lintworm schreef: ↑04 nov 2025, 08:12De langoeren zitten in de Chinese tuin, jij hebt denk ik de kuifmakaken in beeldsnoopy11 schreef: ↑04 nov 2025, 08:01Zou dit deel niet volledig onder handen worden genomen? Ook de grot hieronder is al sinds het verdwijnen van het wombat verblijf afgesloten. Misschien zijn er problemen met de stabilisatie. Dit deel verdient zeker wat meer aandacht, of men wacht totdat de varanen naar de serre zijn verhuisd om hier iets volledig nieuws op te bouwen.![]()
-
Boots
- Laafsekikkertje (VU)

Ik vind de aanwezigheid van een groter budget ook geen argument. In Pairi Daiza wordt er namelijk gigantisch veel geld in het park geinvesteerd en is er duidelijk ontwikkeling te zien. Daarnaast worden dus soorten die ze al hebben meegenomen in projecten op de planning staan. Laten we eerst eens afwachten of ze er op vooruitgaan. Als dat niet zo is dan is dat inderdaad een kwalijke zaak.Patrick schreef: ↑04 nov 2025, 08:01"Zijn er verblijven die beter kunnen zeker en vast en in welke park is dat nt zo."
In andere parken met minder budget wordt dat geld ik weet niet hoe vaak ook in attractieve soorten gestopt terwijl daar in verhouding net zoveel pijnpunten zijn. Dan kiezen ze er ook niet voor om de pijnpunten aan te pakken, maar iets te doen wat direct meer bezoekers trekt.
PD heeft een zeer gezonde bedrijfsvoering en kan daarom de komende jaren ook steeds meer pijnpunten aanpakken en verouderde delen vernieuwen.
-
lintworm
- Laafsekikkertje (VU)

Met whataboutism is geen enkel argument geholpen. Roepen dat er bij andere tuinen ook fouten gemaakt worden is misschien wel waar, maar is in wezen niet relevant als we het over Pairi Daiza hebben. En als je toch per se wil vergelijken en turven, dan kan ik geen enkele grote tuin bedenken die zoveel verblijven heeft geopend de afgelopen 15 jaar die bij oplevering al verouderd waren. Dus fijn dat ze daar her en der inzien dat het verouderd is. Maar het zijn geen incidenten, het is gewoon de trend. Als je dan zoveel geld hebt (4x de omzet van Burgers' Zoo of 25x de omzet van Bioparc Doue-la-Fontaine!), dan zijn de prioriteiten volledig verkeerd als je dat als dierentuin liever in de aankleding dan in dierenwelzijn stopt. Zeker als je jezelf als beste dierentuin van Europa loopt te verkondigen.Boots schreef: ↑04 nov 2025, 17:57Ik vind de aanwezigheid van een groter budget ook geen argument. In Pairi Daiza wordt er namelijk gigantisch veel geld in het park geinvesteerd en is er duidelijk ontwikkeling te zien. Daarnaast worden dus soorten die ze al hebben meegenomen in projecten op de planning staan. Laten we eerst eens afwachten of ze er op vooruitgaan. Als dat niet zo is dan is dat inderdaad een kwalijke zaak.Patrick schreef: ↑04 nov 2025, 08:01"Zijn er verblijven die beter kunnen zeker en vast en in welke park is dat nt zo."
In andere parken met minder budget wordt dat geld ik weet niet hoe vaak ook in attractieve soorten gestopt terwijl daar in verhouding net zoveel pijnpunten zijn. Dan kiezen ze er ook niet voor om de pijnpunten aan te pakken, maar iets te doen wat direct meer bezoekers trekt.
PD heeft een zeer gezonde bedrijfsvoering en kan daarom de komende jaren ook steeds meer pijnpunten aanpakken en verouderde delen vernieuwen.
En als ik zie dat ze een kans hebben om het slechtste panterverblijf van een EAZA-tuin binnen de Benelux om te bouwen voor een passende soort en ze die verkwanselen door er 3x zo veel panters in terug te plaatsen, heb ik een hard hoofd in het zelflerend vermogen daar.
Feit is helaas dat als je al het marmer, edelstenen, olifantenbeeldjes en bladgoud weghaalt de dierverblijven voor de meeste soorten gewoon absolute middelmaat zijn op het vlak van dierenwelzijn in vergelijking met andere EAZA tuinen in de Benelux en de rest van West Europa. Er zijn positieve uitschieters zoals de pinguingrot en er zouden hele goede verblijven tussen kunnen zitten als ze niet zo overbevolkt waren (bruine beren, zwarte beren, Siberische tijgers...). Maar een groot deel is gewoon middelmaat of ronduit matig, van gorilla's tot tijgers en van grote panda's tot wombats.
-
Zoozot
- Laafsekikker (EN)

- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Ik zou hier nog aan kunnen toevoegen dat de vergelijking tussen Pairi Daiza en andere parken niet echt eerlijk is als het gaat over het aanpakken van pijnpunten.lintworm schreef: ↑04 nov 2025, 20:36En als je toch per se wil vergelijken en turven, dan kan ik geen enkele grote tuin bedenken die zoveel verblijven heeft geopend de afgelopen 15 jaar die bij oplevering al verouderd waren. Dus fijn dat ze daar her en der inzien dat het verouderd is. Maar het zijn geen incidenten, het is gewoon de trend.Boots schreef: ↑04 nov 2025, 17:57In andere parken met minder budget wordt dat geld ik weet niet hoe vaak ook in attractieve soorten gestopt terwijl daar in verhouding net zoveel pijnpunten zijn. Dan kiezen ze er ook niet voor om de pijnpunten aan te pakken, maar iets te doen wat direct meer bezoekers trekt.
Veel andere parken zeulen hun verouderde infrastructuur vaak nog mee van een tijdperk waarin er sprake was van een andere bedrijfsvoering, andere kwaliteitsnormen en andere mensen die aan het roer stonden. De uitdaging om in het huidige tijdsgewricht met die pijnpunten om te gaan is vaak een ingewikkelde en tijdsintensieve affaire, dus ik zou het tuinen niet verwijten dat het niet realistisch is om eerst tabula rasa te maken met je verleden voor je investeert in iets volledig nieuws dat extra geld in het laatje brengt. Je hebt dat laatste immers vaak nodig om het eerste te kunnen doen.
De pijnpunten die nu in Pairi Daiza worden aangepakt, zijn echter merendeels relatief recent ontwikkeld onder grotendeels dezelfde bedrijfsvisie die er nog steeds de plak zwaait. Pas dan ga je je afvragen waarom ze het niet in één keer volledig "goed" hadden kunnen doen, gezien de budgetten er waren, men veelal van nul kon beginnen bouwen en het het grote publiek toch duidelijk meer om het voorkomen te doen is (dus de groei van het park had er wellicht niet onder geleden).
Waarmee je volgens mij wel kan vergelijken: Wildlands is opgeleverd in ongeveer dezelfde periode dat Pairi Daiza echt begon te "boomen". Hoewel er ook in Wildlands in de loop der jaren dingen zijn aangepakt omdat ze wat achterhaald waren of niet werkten zoals beoogd, is het in de jaren dat ik het als dierentuinliefhebber heb mogen volgen gewoon een vaststelling dat er bij Wildlands altijd een stuk minder controverses waren en zijn rond dierenwelzijnskwesties dan bij Pairi Daiza het geval geweest is.
Enfin, de PD-discussie begint wat repetitief te worden, maar ik blijf het wel een interessant fenomeen vinden.
Laatst gewijzigd door Zoozot op 04 nov 2025, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Boots
- Laafsekikkertje (VU)

Het gaat erom dat andere tuinen net zo goed geld steken in nieuwe verblijven die extra bezoekers trekken terwijl andere dingen prioriteit zouden moeten hebben. Waarom zou Pairi Daiza hier een uitzondering op moeten zijn?lintworm schreef: ↑04 nov 2025, 20:36Met whataboutism is geen enkel argument geholpen. Roepen dat er bij andere tuinen ook fouten gemaakt worden is misschien wel waar, maar is in wezen niet relevant als we het over Pairi Daiza hebben. En als je toch per se wil vergelijken en turven, dan kan ik geen enkele grote tuin bedenken die zoveel verblijven heeft geopend de afgelopen 15 jaar die bij oplevering al verouderd waren. Dus fijn dat ze daar her en der inzien dat het verouderd is. Maar het zijn geen incidenten, het is gewoon de trend. Als je dan zoveel geld hebt (4x de omzet van Burgers' Zoo of 25x de omzet van Bioparc Doue-la-Fontaine!), dan zijn de prioriteiten volledig verkeerd als je dat als dierentuin liever in de aankleding dan in dierenwelzijn stopt. Zeker als je jezelf als beste dierentuin van Europa loopt te verkondigen.Boots schreef: ↑04 nov 2025, 17:57Ik vind de aanwezigheid van een groter budget ook geen argument. In Pairi Daiza wordt er namelijk gigantisch veel geld in het park geinvesteerd en is er duidelijk ontwikkeling te zien. Daarnaast worden dus soorten die ze al hebben meegenomen in projecten op de planning staan. Laten we eerst eens afwachten of ze er op vooruitgaan. Als dat niet zo is dan is dat inderdaad een kwalijke zaak.Patrick schreef: ↑04 nov 2025, 08:01"Zijn er verblijven die beter kunnen zeker en vast en in welke park is dat nt zo."
En als ik zie dat ze een kans hebben om het slechtste panterverblijf van een EAZA-tuin binnen de Benelux om te bouwen voor een passende soort en ze die verkwanselen door er 3x zo veel panters in terug te plaatsen, heb ik een hard hoofd in het zelflerend vermogen daar.
Feit is helaas dat als je al het marmer, edelstenen, olifantenbeeldjes en bladgoud weghaalt de dierverblijven voor de meeste soorten gewoon absolute middelmaat zijn op het vlak van dierenwelzijn in vergelijking met andere EAZA tuinen in de Benelux en de rest van West Europa. Er zijn positieve uitschieters zoals de pinguingrot en er zouden hele goede verblijven tussen kunnen zitten als ze niet zo overbevolkt waren (bruine beren, zwarte beren, Siberische tijgers...). Maar een groot deel is gewoon middelmaat of ronduit matig, van gorilla's tot tijgers en van grote panda's tot wombats.
Ieder park dat geld binnen krijgt, kan prioriteiten stellen. Zowel met veel als weinig budget. En op een enkele tuin na (zoals een Burgers Zoo) zie ik bijna alle tuinen hetzelfde doen. Echter is er geen tuin die zich zo snel heeft ontwikkeld als PD dus ze doen schijnbaar toch iets beter dan andere tuinen.
PD mag dan veel meer geld binnen krijgen. Ze geven minstens net zoveel geld uit aan de ontwikkeling van de tuin. Als je ziet wat een projecten daar binnen 10 jaar uit de grond zijn gestampt dat is krankzinnig.
Ik heb bovendien vaak het gevoel dat wanneer een willekeurig verblijf van PD in een andere tuin was geopend men het een mooie toevoeging zou vinden. Alleen, omdat het in PD is moet er schijnbaar een ontiegelijk hoge standaard worden neergezet terwijl verblijven toch echt vaak ruimschoots voldoen aan wet en regelgeving. En verblijven meestal echt niet onder doen aan verblijven in andere tuinen.
Haal alle themasatie en kunstrotsjes in alle andere tuinen maar eens weg. Hou je dan echt zoveel meer over? Ik weet wel zeker van niet.
-
Zoozot
- Laafsekikker (EN)

- Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Als aanvulling op mijn vorige post: de meeste dierentuinen moeten af en toe investeren in dingen die extra bezoekers trekken om het aanpakken van de pijnpunten te kunnen blijven bekostigen. In een ideale wereld zouden hun prioriteiten natuurlijk moeten zijn dat eerst de zaken worden aangepakt die het hardst nodig zijn en dat daarna pas gekeken wordt naar aantrekkelijke nieuwe dingen, maar in de praktijk is dat wellicht makkelijker gezegd dan gedaan. Het best is het als je de twee zaken hand in hand laat gaan (bv. iets ouds vervangen door iets compleet nieuws), maar ook dat is in de praktijk niet altijd realistisch. Je zit immers soms met geklasseerde monumenten, oude dieren waar je niet zomaar een nieuwe plek voor vindt, belangen van externe financiers, ...Boots schreef: ↑04 nov 2025, 22:12Het gaat erom dat andere tuinen net zo goed geld steken in nieuwe verblijven die extra bezoekers trekken terwijl andere dingen prioriteit zouden moeten hebben. Waarom zou Pairi Daiza hier een uitzondering op moeten zijn?
Ieder park dat geld binnen krijgt, kan prioriteiten stellen. Zowel met veel als weinig budget. En op een enkele tuin na (zoals een Burgers Zoo) zie ik bijna alle tuinen hetzelfde doen. Echter is er geen tuin die zich zo snel heeft ontwikkeld als PD dus ze doen schijnbaar toch iets beter dan andere tuinen.
PD mag dan veel meer geld binnen krijgen. Ze geven minstens net zoveel geld uit aan de ontwikkeling van de tuin. Als je ziet wat een projecten daar binnen 10 jaar uit de grond zijn gestampt dat is krankzinnig.
Pairi Daiza kan in die discussie echter wel degelijk als een uitzondering gezien worden omdat het veel van de factoren die andere dierentuinen moeilijk maken niet heeft: het park is relatief jong en zeult nauwelijks verouderde infrastructuur van vorige "levensfasen" mee (aquarium, Mersus Emergo en de serres misschien daargelaten - de monumentale abdijrestanten weet het park wel heel goed in te zetten). En laat ons ook niet vergeten dat de financiële resultaten en daaruit voortkomende snelle ontwikkeling van Pairi Daiza niet uit de lucht zijn komen vallen: het park wordt royaal ondersteund door kapitaalkrachtige en -dat moet je ze meegeven- zeer bekwame zakenmannen die weten hoe ze zo'n park kunnen runnen.
Wat Pairi Daiza "beter" doet dan andere tuinen is in mijn ogen grotendeels terug te leiden op wat ik hierboven geschetst hebt: de omstandigheden waarin ze begonnen zijn waren veel gunstiger dan waar andere, oudere dierentuinen mee moeten werken. Plus -dat kan je niet negeren- hun neus voor authentieke culturele thematisering, sfeer en spektakel die een groot deel van het publiek ongelooflijk weet aan te spreken. Ook héél veel mensen die nauwelijks in "klassieke" dierentuinen geïnteresseerd zijn.
Je stelt terecht dat Pairi Daiza in de discussie vaak verwacht wordt aan hogere standaarden te voldoen dan andere dierentuinen, maar ik denk eigenlijk dat het ergens juist terecht is om dat te doen, om de redenen die ik hierboven geschetst heb: Pairi Daiza heeft betere kaarten dan sommige van hun collega's, dus je zou ook mogen van hen verwachten dat ze het gemiddeld beter doen. Voor sommige belabberde dierentuinen is het al een prestatie als ze überhaupt aan wet en regelgeving voldoen, terwijl je van Pairi Daiza toch iets meer verwacht. Vergelijk het met leerlingen in een klas: op de leerling die altijd gebuisd/gezakt was mag je trots zijn als hij op zijn eindexamen toch de moeite heeft gedaan om 60% te halen, terwijl je de leerling die zonder iets te doen 70% heeft gehaald een extra duwtje geeft als je weet dat hij met minimale inzet makkelijk aan die 100 was geraakt.Boots schreef: ↑04 nov 2025, 22:12Ik heb bovendien vaak het gevoel dat wanneer een willekeurig verblijf van PD in een andere tuin was geopend men het een mooie toevoeging zou vinden. Alleen, omdat het in PD is moet er schijnbaar een ontiegelijk hoge standaard worden neergezet terwijl verblijven toch echt vaak ruimschoots voldoen aan wet en regelgeving. En verblijven meestal echt niet onder doen aan verblijven in andere tuinen.
Haal alle themasatie en kunstrotsjes in alle andere tuinen maar eens weg. Hou je dan echt zoveel meer over? Ik weet wel zeker van niet.
Het is denk ik ook daarom dat de kritiek op Pairi Daiza onder dierentuinliefhebbers vaak zo bits is: het is een goede -maar daarom nog geen uitmuntende- tuin met veel kwaliteiten, maar toch doet het park zich voor alsof het de beste van de klas is (en een deel van de publieke perceptie gaat daar ook in mee). Er zijn veel parken die ik lager inschat dan Pairi Daiza, maar die zich soms bewuster lijken te tonen van het feit *dat* ze niet bij de beste tuinen van Europa horen. Er zijn echter ook veel parken die ik wel hoger inschat dan Pairi Daiza, maar die ik die bewering ook niet hoor maken.
Er zijn op het forum mensen die beter kunnen oordelen over de kwaliteit van verblijven dan ik, maar ik sommige gevallen denk ik juist van wel. Verblijven in Pairi Daiza neigen vaak om of tussen de thematisatie heen gebouwd te zijn (denk: de tempels in het Rijk van Ganesha, de gorillavulkanen, het walrussenverblijf in combi met de hotels en gebouwen in Land of the Cold). Dat hoeft niet per definitie negatief te zijn (bv. de marmeren orang-oetantempel is voor de bewoners nog niet zo slecht), maar elders krijg je vaker de indruk dat in eerste instantie een functioneel verblijf ontworpen is en dat de thematisatie er later is opgeplakt. Idealiter zijn de twee natuurlijk met elkaar verweven dat je ze eigenlijk niet weg kunt denken (bv. een goeie kunstrots kan zowel visueel aantrekkelijk zijn als een verrijkend klimobject).
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin

- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
De Waalse minister François Desquesnes, verantwoordelijk voor mobiliteit, presenteerde deze week de plannen voor een nieuwe toegangsweg naar Pairi Daiza.
Deze wordt komend jaar verder uitgewerkt, en zou in 2027 en 2028 verwezenlijkt moeten worden.
https://www.notele.be/it131-media161137 ... Y6vayu7Ung
Deze wordt komend jaar verder uitgewerkt, en zou in 2027 en 2028 verwezenlijkt moeten worden.
https://www.notele.be/it131-media161137 ... Y6vayu7Ung
Steeds weer onderweg enzo(o)!
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)

Niet geheel toevallig allemaal na het weigeren van de vergunning van het zwembad. Ik zei hier thuis al dat er waarschijnlijk een middenweg gaat komen. Totdat het station en die nieuwe weg er zijn zal het zwembad alleen toegangkelijk zijn voor de resortbezoekers of de parkbezoekers. Pas daarna voor losse bezoekers.
En prompt wordt nu binnen 2 dagen het verplaatsen van het station en een nieuwe weg aangekondigd. Hoelang zal het duren voordat we lezen dat de vergunning na aanpassing alsnog wordt goedgekeurd
En prompt wordt nu binnen 2 dagen het verplaatsen van het station en een nieuwe weg aangekondigd. Hoelang zal het duren voordat we lezen dat de vergunning na aanpassing alsnog wordt goedgekeurd
-
Michielsken
- Laafsekikkerdril (NE)

Net gelezen dat de nieuwe ingang (zuidelijke, aan het treinstation) een investering van 10 miljoen euro zal zijn. Naast de 400.000 euro die ze aan de nieuwe perrons geven (waarbij ook nog 4,4 miljoen die van Infrabel en de NMBS komt). Dat project is dus 15 miljoen euro waard, hopelijk leggen ze dan ook genoeg treinen in en schaffen ze die na 3 jaar niet af wegens te weinig gebruik...
Na wat opzoekingswerk komt de nieuwe ingang volgens mij te liggen op de plaats van de bizons. Vandaar is het wel nog een eind tot in het park, en er zijn ook geen wandelroutes. Hopelijk passen ze de treinroute ook aan en maken ze een station hier voor een shuttledienst naar het gebied voor de Izba, waar de Dino's nu staan en eerder ook de tijdelijke kinderboerderij was. Als de route dan aangepast wordt kunnen ze direct ook investeren in een betere / natuurlijkere / mooiere afscheiding tussen trein en olifantenverblijf, want die lelijke overkapping blijft voor mij nog altijd een doorn in het oog.
Ze zouden ook een wandelpad kunnen aanleggen, maar dat ligt dan wel weggestoken én heel dicht bij de dienstweg die tussen 'Land of the Cold' en 'Last Frontier' loopt.
Voor de toegangsweg voor auto's is het inderdaad opvallend dat dit zo snel na de weigering van de vergunning komt. Gezien het feit dat er vrij weinig rond gemeld is door het park zelf vermoed ik dat ze dit in samenspraak met de lokale politiek gedaan hebben. Zeker ook gezien de reden tot weigering.
Eigenlijk is het vrij simpel:
1) 'Laten weigeren' met als reden dat de mobiliteit teveel problemen zal veroorzaken en dat er geen concrete plannen zijn om dit op te lossen.
2) in beroep trekken en ondertussen druk zetten op de politiek bovenop omdat ze met een weigering zitten en dus potentieel veel werkgelegenheid zullen mislopen.
3) aankondigingen dat er een nieuw station komt & de planning voor de nieuwe routes vastleggen (wat net de reden was tot weigering, dat er geen concrete planning was)
4) ondertussen verder bouwen en in beroep aantonen dat je de vergunning eigenlijk wel moet krijgen want dat de punten waarvoor de weigering is genomen zijn aangepakt door de desbetreffende partners/overheden.
Na wat opzoekingswerk komt de nieuwe ingang volgens mij te liggen op de plaats van de bizons. Vandaar is het wel nog een eind tot in het park, en er zijn ook geen wandelroutes. Hopelijk passen ze de treinroute ook aan en maken ze een station hier voor een shuttledienst naar het gebied voor de Izba, waar de Dino's nu staan en eerder ook de tijdelijke kinderboerderij was. Als de route dan aangepast wordt kunnen ze direct ook investeren in een betere / natuurlijkere / mooiere afscheiding tussen trein en olifantenverblijf, want die lelijke overkapping blijft voor mij nog altijd een doorn in het oog.
Ze zouden ook een wandelpad kunnen aanleggen, maar dat ligt dan wel weggestoken én heel dicht bij de dienstweg die tussen 'Land of the Cold' en 'Last Frontier' loopt.
Voor de toegangsweg voor auto's is het inderdaad opvallend dat dit zo snel na de weigering van de vergunning komt. Gezien het feit dat er vrij weinig rond gemeld is door het park zelf vermoed ik dat ze dit in samenspraak met de lokale politiek gedaan hebben. Zeker ook gezien de reden tot weigering.
Eigenlijk is het vrij simpel:
1) 'Laten weigeren' met als reden dat de mobiliteit teveel problemen zal veroorzaken en dat er geen concrete plannen zijn om dit op te lossen.
2) in beroep trekken en ondertussen druk zetten op de politiek bovenop omdat ze met een weigering zitten en dus potentieel veel werkgelegenheid zullen mislopen.
3) aankondigingen dat er een nieuw station komt & de planning voor de nieuwe routes vastleggen (wat net de reden was tot weigering, dat er geen concrete planning was)
4) ondertussen verder bouwen en in beroep aantonen dat je de vergunning eigenlijk wel moet krijgen want dat de punten waarvoor de weigering is genomen zijn aangepakt door de desbetreffende partners/overheden.
-
Patrick
- Laafsekikker dikkopje (LC)

- Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen
Ah ja, dat luipaardverblijf... En dan ook nog dieren aankopen van een handelaar, want zwart is leuk voor het publiek... En dat terwijl er meerdere EEP's voor bedreigde luipaarden zijn die springen om meer houders. Alleen met dit verhaal diskwalificeren ze zichzelf in mijn opinie al voor de titel "beste" dierentuin.
- daniel1109
- Laafsekikkertje (VU)

Ik heb hier een (misschien vergezocht) idee op. Naast het Bizon verblijf loopt een pad. Wat als ze het complete deel wat daar achter de schermen ligt gaan verplaatsen, en hier nieuwe verblijven gaan maken.Michielsken schreef: ↑ Na wat opzoekingswerk komt de nieuwe ingang volgens mij te liggen op de plaats van de bizons. Vandaar is het wel nog een eind tot in het park, en er zijn ook geen wandelroutes. Hopelijk passen ze de treinroute ook aan en maken ze een station hier voor een shuttledienst naar het gebied voor de Izba, waar de Dino's nu staan en eerder ook de tijdelijke kinderboerderij was. Als de route dan aangepast wordt kunnen ze direct ook investeren in een betere / natuurlijkere / mooiere afscheiding tussen trein en olifantenverblijf, want die lelijke overkapping blijft voor mij nog altijd een doorn in het oog.
Dus vanaf de ingang een looppad langs de bizons, die dan ook een uitbreiding van het verblijf kunnen krijgen). Vanuit dat deel ook goed zicht op het verblijf met de markhors en de Indische antilopen, eventueel uitgebreid met dan ook Indische Neushoorns. En hopelijk ook een uitbreiding en mogelijkheid om de olifantenstal van binnen te zien
-
lintworm
- Laafsekikkertje (VU)

We zijn het er iig over eens dat wat er in Pairi Daiza uit de grond is gestampt de afgelopen 10 jaar krankzinnig isBoots schreef: ↑04 nov 2025, 22:12
Het gaat erom dat andere tuinen net zo goed geld steken in nieuwe verblijven die extra bezoekers trekken terwijl andere dingen prioriteit zouden moeten hebben. Waarom zou Pairi Daiza hier een uitzondering op moeten zijn?
Pairi Daiza is wat mij betreft geen uitzondering in hoe ik ze benader, maar ik ken geen enkele tuin die op zo'n niveau is en zoveel verouderde verblijven opent en in plaats van pijnpunten aanpakt gewoon met nieuwe dingen verder gaat. Natuurlijk zijn er andere tuinen die keuzes maken die wenkbrauwen fronsen (mensapen in Zurich die nog steeds in dat oude huis zitten), maar hier in de omgeving ben ik benieuwd wat je bedoelt met tuinen die de prioriteiten verkeerd hebben. Mijn indruk is dat vrijwel alle tuinen in de Benelux toch echt gestaag werken aan hun pijnpunten in plaats van focussen op flashy nieuwbouw. Alleen bij Ouwehands kun je dat enigzins betwisten.
Aan de relevante wet- en regelgeving voldoen is in Wallonie ook niet heel moeilijk, die is zo verouderd dat ook Bouillon voldoet...Boots schreef: ↑04 nov 2025, 22:12Ik heb bovendien vaak het gevoel dat wanneer een willekeurig verblijf van PD in een andere tuin was geopend men het een mooie toevoeging zou vinden. Alleen, omdat het in PD is moet er schijnbaar een ontiegelijk hoge standaard worden neergezet terwijl verblijven toch echt vaak ruimschoots voldoen aan wet en regelgeving. En verblijven meestal echt niet onder doen aan verblijven in andere tuinen.
En ja, ook als je alle thematisatie weghaalt en puur kijkt naar dierenwelzijn dan scoort Pairi Daiza voor zover ik dat kan inschatten veel slechter dan het merendeel van de grote tuinen die ik gezien heb. Die weddenschap durf ik wel aan te gaan. Dat is nog los van het feit dat het gemiddelde verblijf in Pairi Daiza zo'n 10-20 jaar jonger is in dat van de concurrentie en dus gebouwd is in een andere tijd. Kijk voor de grap eens naar de andere reuzenpandaverblijven in Europa, de meerderheid is echt ruim beter dan Pairi Daiza. Als je het dichter bij huis wil houden, vergelijk de tijgertempel in Pairi Daiza maar met alle andere EAZA-tijgerverblijven in de Benelux, dan zijn alleen Blijdorp en Amersfoort enigzins vergelijkbaar qua oppervlakte (in Pairi Daiza 950 m2, inclusief waterpartij), maar in geval van Amersfoort wel superieur qua inrichting. Qua gorilla's staat Pairi Daiza dan ook echt in de laagste regionen in Noordwest Europa. In de Benelux zitten ze alleen in Artis kleiner, maar daar is de inrichting veel beter voor een bosdier met een hekel aan water. In Duitsland heb je dan in Heidelberg en Hannover nog 2 ongeschikte verblijven.In Heidelberg en Artis wordt de situatie binnen afzienbare tijd aangepakt, maarja die hebben niet zo'n suikeroom als waar Pairi Daiza er 2 van heeft...
Zo kan ik voor nog heel veel soorten een vergelijkbare lijst maken, als we naar leeuwen, wombats, luipaarden, breedlipneushoorns, nijlpaarden, dwergnijlpaarden, orangoetans, zeeberen etc. kijken wordt het plaatje niet veel beter. Als ik dan zoek naar waar Pairi Daiza het beste jongetje van de klas is of iig bij de beste 2-3 hoort, moet ik heel goed nadenken en kom ik niet verder dan de sub-Antarctische pinguins. Er zijn ook genoeg verblijven die prima zijn, maar ook niet meer dan dat. Bijvoorbeeld de verblijven voor poema's, sneeuwluipaarden, muskusossen en Japanse makaken zijn zeker niet slecht, maar ik kan wel een aantal tuinen opnoemen waar ik ze veel beter heb zien zitten. Maar niet iedere tuin kan met elk verblijf uitblinken.
- Boomkangoeroe
- Laafsekikker (CR)

- Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Bestaat het perfecte verblijf wel.... is er iemand van jullie die al eens 6u lang bij een verblijf bleef staan en keek wat de dieren op die tijdspanne deden, in de natuur zeg je dat tijgers een groot grondgebied nodig hebben en soms dagenlang stappen... wel dan moet je kijken wat het dier wil bereiken das eten en net daarom moet het territorium zo groot zijn eenmaal een grote prooi is gevangen blijven ze ook in de buurt. De natuur kun je niet nabootsen met een kunstmatig verblijf, maar hebben ze dat ook nodig?
Ik zie weinig stereotiep gedrag dus kan ik stellen dat het best oké voor hun is....
Ik zie weinig stereotiep gedrag dus kan ik stellen dat het best oké voor hun is....
- Gorilla Gust
- Laafsekikkers Admin

- Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
- Contacteer:
De discussie blijft aanslepen... de deelnemers en standpunten blijven ook min of meer gelijk. Maar het staat wel los van het nieuws. Laten we niet de kern van dit topic verliezen. 
Steeds weer onderweg enzo(o)!
-
gibbonobongo
- Laafsekikkerdril (NE)

- Favoriete dierentuin: Pairi daiza, zoo antwerpen
Er zijn nog 2 spix ara’s geboren in pairi daiza (het exacte aantal wordt niet genoemd, maar op de foto staat de eerder geboren spix ara met 2 jongere kuikens).
Bron: facebook post van pd zelf
Edit: ben nu niet zeker of ze daar echt geboren zijn of het kuiken overgebracht is en daar andere kuikens ontmoet
Bron: facebook post van pd zelf
Edit: ben nu niet zeker of ze daar echt geboren zijn of het kuiken overgebracht is en daar andere kuikens ontmoet