Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door daniel1109 »

gibbonobongo schreef:
24 aug 2025, 16:26
Zoozot schreef:
24 aug 2025, 16:16
Michielsken schreef:
24 aug 2025, 15:59
Inderdaad, daar lijkt het heel hard op. Al kan ik dat niet direct plaatsen in het park. Ik dacht dat 'the Sanctuary' Zuid-Amerikaans ging gethematiseerd worden. Dus misschien zal dit thema het overkoepelende thema van het waterpark worden? Want het lijkt me onlogisch om dit thema te gebruiken op de camping, daar dit toch écht wel andere flora nodig heeft dan een gemengd loofwoud om authentiek aan te voelen (en bij een dergelijk huisje speelt dit toch echt mee...)
Dat de Sanctuary exclusief Zuid-Amerikaans gethematiseerd zou worden is inmiddels achterhaald; het ziet er nu naar uit dat in de kas een veelheid aan tropische landen en regio's gerepresenteerd gaan worden.
Ja inderdaad, er gaan veel geruchten de ronde over welke dieren er in the Sanctuary allemaal gaan komen. Alleen spijtig dat het geruchten zijn en dat pairi daiza niets laat weten. Ik vond de manier waarop Zooparc Overloon hun soorten bekend maakten voor hun themagebied: ngyuwe heel goed en voor zo'n groot project als the sanctuary zou dit toch ook mooi zijn en zeker de nodige media aandacht geven. Maar daar lijken ze zich bij pairi daiza geen zorgen om te maken want opzich hebben ze al wel genoeg media aandacht. Het zou alleen heel tof zijn voor de fans als er wat meer gecommuniceerd werd.
Hoewel ik graag zou willen weten welke dieren er gaan komen, ben ik ergens toch ook wel blij dat dit nog niet bekend is gemaakt. Sanctuary is zo'n enorm project, en daar gaat zo enorm veel tijd inzitten, dat tijdens de bouw van het project om meerdere redenen plannen zouden kunnen veranderen. en mogelijk zijn bepaalde diersoorten niet meer haalbaar.

Wel zou ik graag eens een filmpje willen zien met behind the scenes beelden vanuit de kas. Hoe ziet het er inmiddels van binnen uit, hoe zullen de kamers weggewerkt worden in het geheel. dat soort dingen

Lydia
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen, Pairi Daiza

Bericht door Lydia »

Er is afgelopen week weer een olifantje geboren. Aziatische olifant Soraya is bevallen van een mannelijk kalfje. :olifant:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/23 ... ira-daiza/

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Er zit nu ook een brazzameerkat achter de schermen. Geen idee hoe de huisvesting achter de schermen is, maar er zit nog al wat aan diersoorten op dit moment.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:
26 aug 2025, 19:00
Er is een koningspinguin geboren.

https://www.nieuwsblad.be/nieuws/koning ... 27558.html
Hoeveel hebben ze er dan? Ik dacht 2 mannen?
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
26 aug 2025, 21:57
zoofan schreef:

Begin dit jaar hadden ze er zes (inclusief het vorige jong), dus nu zou het zeven moeten zijn. Ze zijn begonnen met twee mannen, en daarna hebben ze ook eens de groep van München tijdelijk onderdak geboden toen daar hun verblijf verbouwd werd. Ik ben echter niet zeker of alle pinguïns ook weer teruggekeerd zijn naar Duitsland, en in de tussentijd is er ook ergens nog een koningspinguïn uit Antwerpen naar PD gekomen, dus als er iemand weet hoe de samenstelling van de groep nu in elkaar zit?

teunvdvlugt
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Zoozot schreef:
26 aug 2025, 23:48
Limburg vooruit schreef:
26 aug 2025, 21:57
zoofan schreef:

Begin dit jaar hadden ze er zes (inclusief het vorige jong), dus nu zou het zeven moeten zijn. Ze zijn begonnen met twee mannen, en daarna hebben ze ook eens de groep van München tijdelijk onderdak geboden toen daar hun verblijf verbouwd werd. Ik ben echter niet zeker of alle pinguïns ook weer teruggekeerd zijn naar Duitsland, en in de tussentijd is er ook ergens nog een koningspinguïn uit Antwerpen naar PD gekomen, dus als er iemand weet hoe de samenstelling van de groep nu in elkaar zit?
-In 2022 zijn er 2 mannen (Owen/Orwell en Wilson) uit Wuppertal aangekomen.
-In 2023 zijn 11 dieren (5.6) uit München aangekomen.
-In 2024 is er 0.1 (Hera) geboren.
-Eind 2024 zijn er 4.4 terug naar München verhuisd.
-Nu een jong geboren (Rose x Wilson)

Dus in totaal zouden er 3.3.1 zijn.

Ik kan nergens iets vinden over de aankomst van een pinguin uit Antwerpen. Weet iemand hier meer over? Wat is het geslacht van deze pinguin?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

teunvdvlugt schreef:
27 aug 2025, 14:36
Ik kan nergens iets vinden over de aankomst van een pinguin uit Antwerpen. Weet iemand hier meer over? Wat is het geslacht van deze pinguin?
Dat was pas februari dit jaar. Het ging om een vrouwtje, "Ra" geheten.

Hier is een link naar het facebookbericht waarmee Pairi Daiza de komst van de pinguïn aankondigde: https://www.facebook.com/watch?v=8994223947367712
De info dat het dier afkomstig was uit Antwerpen was toen gedeeld in de besloten facebookgroep "Fans Zoo van Antwerpen".

teunvdvlugt
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Bericht door teunvdvlugt »

Zoozot schreef:
27 aug 2025, 14:51
teunvdvlugt schreef:
27 aug 2025, 14:36
Dat was pas februari dit jaar. Het ging om een vrouwtje, "Ra" geheten.

Hier is een link naar het facebookbericht waarmee Pairi Daiza de komst van de pinguïn aankondigde: https://www.facebook.com/watch?v=8994223947367712
De info dat het dier afkomstig was uit Antwerpen was toen gedeeld in de besloten facebookgroep "Fans Zoo van Antwerpen".
Heel erg bedankt! Dan is de eindstand voor nu 3.4.1 koningspinguins in Pairi Daiza.
Spoiler: geef het geheim prijs!
-In 2022 zijn er 2 mannen (Owen/Orwell en Wilson) uit Wuppertal aangekomen.
-In 2023 zijn 11 dieren (5.6) uit München aangekomen.
-In 2024 is er 0.1 (Hera) geboren.
-Eind 2024 zijn er 4.4 terug naar München verhuisd.
-Begin 2025 een vrouwtje (Ra) aangekomen uit Antwerpen.
-Nu een jong geboren (Rose x Wilson).

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

En toen waren er 2 olifantenkalfjes in Pairi Daiza.
Deze zomer werden er een twee Aziatische olifanten geboren in Pairi Daiza. ​
Pairi Daiza is verheugd de geboorte aan te kondigen, op 21 augustus 2025, van een Aziatisch olifantje. Zijn mama, Soraya, 14 jaar oud, beviel in alle rust, omringd door de zorg van haar verzorgers, dierenartsen en haar hechte familie.

Hoewel we niet mogen vergeten dat de eerste dagen altijd fragiel zijn voor jonge dieren, zowel in de natuur als in dierenparken, brengt de komst van deze pasgeborene een enorme hoop en diepe vreugde. Het kalfje symboliseert de kracht van het leven en de moed van de olifanten, evenals die van allen die elke dag over hen waken.

Het kleine olifantje zag het levenslicht om achttien minuten over middernacht, op 21 augustus, in de olifantenslaapzaal, midden in de groep van zijn grootmoeder, Khaing Hnin Hnin. Het kalfje stelt het goed, en ook zijn mama – die hem zachtjes hielp om stevig rechtop te gaan staan – maakt het prima. Een bekroning voor het werk van de verzorgers.

“Een geboorte is altijd een spannende uitdaging voor het team, zowel ervoor als erna. We hebben samen vele uren wakend doorgebracht, om ervoor te zorgen dat de bevalling goed verliep, voor Soraya én voor haar toekomstige jong. We zijn nu klaar om de opvolging in de komende dagen te verzekeren. Zulke momenten smeden een team en creëren onvergetelijke herinneringen.” — Nicolas Covens, olifantenverzorger
Deze tweede geboorte van het jaar is een mooi moment in het ontroerende levensverhaal van Soraya. In december 2020 schonk zij het leven aan Sayun, een jong olifantje dat de harten van bezoekers en verzorgers had veroverd. Helaas werd Sayun in augustus 2023 getroffen door het olifantenherpesvirus (EEHV), een veelvoorkomende doodsoorzaak bij jonge Aziatische olifanten. Dit meedogenloze virus werd hem fataal, ondanks de voortdurende zorgen, intensieve medische behandelingen en bloedtransfusies.

“Het verwelkomen van een nieuw leven is altijd een moment van uitzonderlijke intensiteit. Maar wanneer deze geboorte volgt op een zo pijnlijke beproeving als het verlies van Sayun, is de emotie nog groter. Soraya is een moedige moeder, en wij voelen ons vereerd. We verheugen ons erop om aan hun zijde te staan bij dit nieuwe hoofdstuk.” — het team van olifantenverzorgers van Pairi Daiza

Een bedreigde diersoort
De Aziatische olifant (Elephas maximus), waarvan Soraya en haar jong vertegenwoordigers zijn, staat als “Bedreigd” geklasseerd door de IUCN (Internationale Unie voor het Behoud van de Natuur).
Men schat dat er nog tussen de 40.000 en 52.000 individuen in het wild leven, verspreid over 13 Aziatische landen. De versnippering van hun leefgebied, conflicten met de mens en ziekten zoals het olifantenherpesvirus (EEHV) bedreigen rechtstreeks hun overleving.

Kweekprogramma’s in dierentuinen spelen daarom een essentiële rol om de toekomst van de soort te verzekeren. En bij Pairi Daiza zet de Pairi Daiza Foundation zich actief in tegen het olifantenherpesvirus, om zowel wilde populaties als dieren die in contact met mensen leven te helpen. Zo droeg de Pairi Daiza Foundation bij tot de oprichting van een diagnostisch laboratorium in België, in samenwerking met het veterinaire laboratorium Zoolyx in Aalst.

Sinds 2023 bundelt de Pairi Daiza Foundation bovendien haar krachten met de EEHV-onderzoeksgroep van de Universiteit Utrecht, met als doel een vaccin te ontwikkelen tegen deze meedogenloze ziekte. Eind 2024 werd het vaccin voor het eerst in reële omstandigheden getest in Europa, in de Rotterdamse dierentuin. Zes olifanten ouder dan vijf jaar werden toen gevaccineerd om de veiligheid van de behandeling te evalueren, zonder noemenswaardige bijwerkingen. Het protocol zal vervolgens uitgebreid worden naar jonge olifanten.

Met deze geboorte groeit de kudde olifanten in Pairi Daiza verder, en bevestigt, met 17 individuen, haar plaats als een van de belangrijkste van Europa.

Reeds kort na de geboorte vergezelt het jonge olifantje, zijn mama, zijn grootmoeder Khaing Hnin Hnin, de andere vrouwtjes van de groep en de kleine Siam – geboren op 14 juni – bij de ontdekking van de uitgestrekte buitengebieden die in Pairi Daiza voor hen zijn voorbehouden.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Seizoen 11 van Expeditie Pairi Daiza vanaf 30 augustus op VTM
Voor het elfde jaar op rij gaan VTM-kijkers op ontdekkingstocht in Pairi Daiza. Voor de derde keer met Louise Goedefroy. Als vertrouwd gezicht voor de kijkers en verzorgers, brengt ze, leergierig en klaar voor actie, de kijkers verrassend dicht bij de dieren.
In acht afleveringen beleven de kijkers samen met Louise, verzorgers en dierenartsen vertederende, verrassende en soms spannende momenten. In Pairi Daiza, waar dieren leven binnen liefdevolle, humane zorg, ontdekken de kijkers via spontane interacties met de dieren, of via deskundige duiding door Nederlandstalige gidsen, hoe welzijn, zicht, kleur, geur, smaak, mobiliteit en liefde elk dier een wonderlijk wezen maken.

Aflevering 1 op zaterdag 30 augustus heeft thema: welzijn
In de eerste nieuwe aflevering ontdekt Louise hoe verzorgers en dierenartsen in Pairi Daiza diverse dieren in de watten leggen en voor hun welzijn zorgen.

Louise overwint haar eerste schrik en helpt de ogen van witte neushoorn Madiba verzorgen. Ze ziet hoe snaveldokter Yves en dierenarts Alicia oplossingen zoeken voor een gebroken ooievaarsbek. Louise krijgt het warm terwijl ze de twee tapirs mag borstelen tot ze van genot indommelen. En ze geniet bijna even veel van het bad dat de olifanten nemen als de dieren zelf.

Ondertussen onderzoekt Yves ook nog het gebit van zeeleeuwin Icy. Want ook dat hoort bij het all-in-wellnesspakket van het park: een tandarts aan huis.

Wat brengt dit seizoen nog?
In de volgende afleveringen kijken we diep in de ogen van geiten, alligators, uilen en arends. We zien hoe kleurrijk de dierenwereld is: van zebra’s en kameleons tot rode ibissen, een behendigheidswedstrijdje met de orang-oetans versus Louise, waaruit we leren hoe zij van ouders op jongen kennis overdragen.
Louise voelt een nog ongeboren olifantenkalf bewegen in de buik van Soraya, en ze ontmoet kalfje Siam en Mala, de grande dame van de olifanten. Voor een smaaktest mag ze gokken wat Mala eerst kiest en waar ze het meest van geniet. Bananen? Het kleinste watermeloentje ter wereld? Of een kloek exemplaar?

Louise Goedefroy
Louise (°1997) veroverde Vlaanderen als winnares van The Voice van Vlaanderen 2022 en groeide uit tot allround content creator. Met haar kookvideo’s op TikTok bereikt ze een groot publiek, binnenkort verschijnt haar eerste kookboek en organiseert ze succesvolle kookworkshops. Daarnaast schitterde ze in Burger House (VTM GO), stond ze op The Night of the Proms en 'host' ze intussen voor de derde keer Expeditie Pairi Daiza. Louise bewijst keer op keer dat ze van alle markten thuis is.

“Dit seizoen van Expeditie Pairi Daiza was extra bijzonder: niet alleen stond ik dichter bij de camera, maar ook dichter bij de dieren. Van het verzorgen van de ogen van een neushoorn tot het trainen voor een echografie bij rode panda’s – allemaal in het teken van hun welzijn. Het park verrast me elke keer opnieuw, met projecten die ver buiten de muren reiken én met unieke momenten, zoals de aankomst van de allereerste gouden stompneusapen. Zelfs na al die jaren blaast Pairi Daiza me nog steeds omver.” Louise Goedefroy

Expeditie Pairi Daiza – Seizoen 11: vanaf zaterdag 30 augustus elke week bij VTM en online via VTM GO.

Plaats reactie