Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)

Bericht door Apenarend »

Thx Zoofan, ziet er best goed uit. Zag je ook andere bewoners?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Ik zag twee witkuiftoerako's en twee witkopbuffelwevers.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Vanmorgen was ik een ochtendje in de Zoo. Een aantal zaken vielen me op (die als het goed is hier nog niet vermeld zijn):
- Er zitten 10 Naakte molratten in het laatste verblijf van het Apenhuis
- Eén van de Chinese zaagbekken is aan het broeden
- Er zitten nu ook Heilige ibissen in de Savanne-volière
- In het aquarium zag ik een aantal jongen van de Grote zeenaald
- In het vogelhuis is er een Witkruinlawaaimaker uitgevlogen
- Het terrarium naast de nursery in het reptielenhuis is helemaal leeg en de rotsen worden kunstmatig groen (alsof er algen op groeien) gemaakt
- Er zitten nu ook een aantal Kardinaaltetra's bij de Wormsalamander
- Ik zag tenminste 3 Vorkstaartplevieren
- De Bijeneters lijken jongen te hebben

Het opgeknapte nijlpaardengebied ziet er tof uit! Al mis ik binnen nog wat meer beplanting voor de vogels en buiten wat meer groen voor het bosbewonend Dwergnijlpaard die overigens heerlijk aan het zwemmen was.
You can find me in the zoo :)

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Het Pannenkoekschildpad bordje is weg, dus ik denk dat deze soort uit de collectie is.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Pater-damiaanshert schreef:
11 jul 2025, 18:40
Het Pannenkoekschildpad bordje is weg, dus ik denk dat deze soort uit de collectie is.
Het bordje hing gisteren nog wel bij het verblijf. Ik heb er toen niet specifiek naar een gezocht.
You can find me in the zoo :)

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

rick04 schreef:
11 jul 2025, 19:27
Het bordje hing gisteren nog wel bij het verblijf. Ik heb er toen niet specifiek naar een gezocht.
Ja, het is ook niet echt een soort die zich vaak toont.

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde

Bericht door Rafiaan »

Gisteren de hele dag naar de ZOO geweest.

VOGELPALEIS
De muskaatvinken leken aan het nestelen te zijn.
Het bordje van de witkuiftoerako's hangt nog steeds aan de Afrikavolière van het Vogelpaleis, dus voorlopig kunnen we nog niet bevestigen of de twee toerako's in het Nijlpaardengebouw nu die twee vogels zijn of niet. Zou wel mooi zijn als er in de plaats een andere toerakosoort zou komen aan het Vogelpaleis. De huidige twee soorten voor de schermen is voor Antwerpen toch een beetje ondermaats. Fischers toerako's of Schalows toerako's zie ik bv. meer dan zitten.
Wat overigens al een tijdje zo is, maar volgens mij hier nog niet gemeld, is dat de Ecuadoramazone weg is uit de Amerikavolière aan het Vogelpaleis.

NIJLPAARDENGEBOUW
De palmvleerhonden zijn tijdelijk weer achter de schermen geplaatst. De zichtbaarheid van de dieren voor de bezoekers was ondermaats. Daarom gaan ze de ruimte nu eerst wat anders inkleden met bv. extra netten.

GRIEKSE TEMPEL
Bij de Chinese krokodilstaarthagedissen en Chinese danio's vond ik geen Sewellia's meer, wel marmerbotia's en nog een andere vissensoort die ook aan de rotsen leeft, én minstens twee forse kikkervisjes.
In de nursery zitten weer jonge blauwe stekelleguanen, en ik vermoed ook jonge parelhagedissen.
Ik kon geen Ambonese dooschildpadden spotten. Zij deze naar Planckendael misschien? Hun sticker plakte er wel nog.
Bij de Cubaanse rotsleguanen en kolenbranderschildpadden zat, hoog tegen de muur, een kleinere hagedissoort, die niet is aangegeven.
De woestijnleguaan zit niet meer in het Noord-Amerikaterrarium, wel in het terrarium ernaast, samen met Guatemalastekelleguaan.
In het Australiëverblijf zijn gewone blauwtongskinken ingetrokken. Ik telde vijf exemplaren. In het nieuwstopic van 2024 stond al dat ze vanuit Planckendael waren gekomen, maar ik denk niet dat ze al voor de schermen waren?

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Bedankt voor de update Rafiaan!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

De Ecuadoramazones zaten 2 weken geleden in de laatste volière (het dichtst bij de ingang van het Mensapengebouw) van de historische roofvogelvolières, samen met de Blauwe grondduif.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Rafiaan »

Yes, daar zit al jaren het koppel. Vorig jaar is een van hun jongen toegevoegd aan de Amerikavolière van het Vogelpaleis. Maar die zit daar dus niet meer.

Dierenfan
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Dierenfan »

Gisteren naar de Zoo geweest.

De Ecuadoramazones zitten inderdaad in de laatste historische roofvogelvolière.

Er zitten 2 wongaduiven in de volière bij de zwaluwpapegaaien en blauwwanghoningeters. Een derde wongaduif zit in de Australische volière in het vogelgebouw.

De 8 mannelijke palmvleerhonden zitten momenteel achter de schermen omdat er blijkbaar te veel licht door het glas kwam en de dieren nogal graag aan de verlichting gingen hangen. Dit wordt opgelost voordat ze terug komen.
De lianen/touwen die er hangen zouden in de toekomst nog bedekt worden met planten zoals mossen.
Opmerkelijk vind ik dat de kroeskoppelikanen en witte ooievaars ook in het binnenverblijf staan aangeduid. Misschien met oog op de vogelgriep?
De buitenverblijven gaan in de toekomst nog extra beplanting krijgen en ik vermoed dat de boomstronken die er nu op een hoop liggen nog doorheen de verblijven zullen geplaatst worden. Al betwijfel ik of dit mij zal bekoren. De buitenverblijven zullen nog steeds door water gedomineerd worden terwijl het een overwegend bosbewonend landdier is.

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Rafiaan »

Dierenfan schreef:
18 jul 2025, 12:31
Er zitten 2 wongaduiven in de volière bij de zwaluwpapegaaien en blauwwanghoningeters. Een derde wongaduif zit in de Australische volière in het vogelgebouw.
Ik zag er vorige week zelfs drie aan het Roofvogelgebouw.

JvG
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

Een Facebookfilmpje over de naakte molratten in het klein apengebouw

https://www.facebook.com/share/v/19oXTiwZgK/

Vietnamfazant
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Loro Parque

Bericht door Vietnamfazant »

JvG schreef:
24 jul 2025, 16:00
Een Facebookfilmpje over de naakte molratten in het klein apengebouw

https://www.facebook.com/share/v/19oXTiwZgK/
Weet iemand van welke zoo deze naakte molratten afkomstig zijn?

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Naakte molratten zijn nieuwste rare snuiters in ZOO Antwerpen

ZOO Antwerpen is een unieke diersoort rijker: een kolonie naakte molratten. Net als in hun natuurlijke, hete habitat in Oost-Afrika zie je deze knaagdieren bedrijvig bezig in hun ondergronds gangenstelsel. Zowel hun uiterlijk als hun manier van samenleven maakt hen uniek. Ze leven als enige zoogdieren in een hiërarchische groepsstructuur net als bijen en mieren. Een koningin staat aan het hoofd en iedereen werkt voor de toekomstige generaties. Hun kale, roze en rimpelige huid, kraaloogjes en grote graaftanden geven hen hun bizarre looks.

In ZOO Antwerpen leven sinds kort tien naakte molratten. Een koningin leeft samen met een harem van vier mannen en vijf vrouwelijke werksters. Het is de opstart van een eigen kolonie waarbij elk lid zijn eigen taken van babysit, partner, tunnelbouwer, schoonmaker, kok, beschermer,… op zich neemt voor het groter belang van voortplanting. “Het gaat er heel druk aan toe en je kan hen hier in al hun bedrijvigheid mooi bestuderen. Wist je dat ze hun eigen refter, living, kraamkamer en slaapkamer hebben?” vertelt coördinator Patrick. “Geuren zijn heel belangrijk als communicatie-middel bij naakte molratten. Het toilet maken ze dan ook ongelofelijk slim in een doodlopende gang.”

“Wat hen bovendien nog bijzonder maakt, is hun uiterlijk. Ze lijken wel roze wandelende worstjes met lange voortanden en een paar haren”, voegt verzorger Anke toe. Naakte molratten zijn… naakt, ze hebben geen vacht. Met hun kale, roze en rimpelige huid zijn ze thermoconform en gedragen zich grotendeels als koudbloedigen die voor hun lichaamstemperatuur afhangen van de omgeving. Zo warmen ze op in ondiepe gangen en holen en koelen af in de diepte. In ZOO Antwerpen voorzien we warmtematten en leven ze bij 25 à 30°C met een luchtvochtigheid van 60%. In de natuur kan hun ondergrondse burcht een tunnelstelsel tot drie kilometer lang hebben op een diepte van twee meter. In ZOO Antwerpen ontwierp en produceerde verzorger Michael, die in zijn vrije tijd animalier of dierenkunstenaar is, het gangenstelsel.

Op hun lichaam, en dan vooral hun snoet en staart, staan enkele tastharen want met hun kraaloogjes zijn ze bijna volledig blind. Hun neus en gehoor werken wel enorm goed. Ze gebruiken hun grote tanden om te graven. Die liggen volledig buiten hun mond en hun lippen sluiten zich achter hun tanden. Wist je dat zelfs 25% van hun spiermassa in hun kaken zit?

De koningin is herkenbaar aan haar tepels en haar grootte. Ze krijgt na een dracht van ongeveer 70 dagen gemiddeld elf pups per worp, en die liggen mooi achter elkaar in de baarmoeder zodat ze nog door alle gangen past. Tijdens haar zwangerschap neemt ze immers tot 80% in gewicht toe! En na twee weken kan de koningin alweer drachtig worden. Een kolonie telt gemiddeld 75 individuen, maar kan zelfs tot 290 dieren tellen.

Naakte molratten drinken nooit en halen vocht uit wortels en knollen die ze maar deels opknabbelen. Zo sterven de planten niet af en moeten ze niet telkens verhuizen. In ZOO Antwerpen krijgen ze vooral groenten, een beetje fruit, dierlijke eiwitten in de vorm van kip en havermout. Ze doen ook, net als konijnen, aan caecotrofie. Ze eten hun eigen keutels weer op om er echt alle voedingsstoffen uit te halen. De koningin geeft via haar strontjes oestrogenen en het moederinstinct door aan de babysitters.

Naakte molratten kunnen tot 28 jaar worden, een hoge leeftijd voor knaagdieren! Het lijkt of ze hun eeuwige jeugd behouden want hun lichaam vertoont weinig tekenen van veroudering. Bovendien zijn ze uiterst resistent tegen kanker, een hoop redenen dus voor de wetenschap om hun immuunsysteem grondig te bestuderen.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

NIEUW! ZOO Antwerpen verwelkomt bedreigd dwergnijlpaard

Na 26 jaar verwelkomt ZOO Antwerpen opnieuw dwergnijlpaarden. Deze bijzondere en bedreigde diersoort krijgt heel toepasselijk zijn nieuwe woonst in het historische Nijlpaardengebouw in het Moerasbiotoop in hartje ZOO. ZOO Antwerpen stapt mee in het belangrijke kweekprogramma (EEP) met vrouwtje Nimba uit Denemarken en de komst van haar toekomstige, Franse partner Dabou dit najaar. Zo gaat ZOO Antwerpen meewerken om de populatie in stand te houden.

Er leven naar schatting nog maar 2.500 dieren in hun beperkt leefgebied in West-Afrika (Liberia, Sierra Leone, Guinée en Ivoorkust). Ze verliezen hun habitat door ontbossing en zijn het slachtoffer van jacht waarbij ze als bushmeat gegeten worden. Buiten de mens zijn krokodillen en luipaarden hun natuurlijke vijanden. Op dit moment leven er 130 dwergnijlpaarden in 64 EAZA-dierentuinen in Europa. Op dit moment is er nog weinig geweten over de dwergnijlpaarden in Afrika.

Ze zijn solitair en leven alleen, behalve als de vrouwtjes een jong hebben dan koesteren ze hun kroost. “Het dwergnijlpaard is veel kleiner en wat schuwer dan zijn bekende grote neef,” zegt dierenverzorger Gunter. “Ze leven solitair, en veel meer op het land. Daarom hebben we een plek voorzien waar ze zich kunnen terugtrekken én waar bezoekers hen toch kunnen bewonderen zonder hen te storen. Ze hebben een liefdevol snoetje. Ik denk dat iedereen, net als wij, snel verknocht zal zijn.”

Een volwassen dwergnijlpaard weegt 180 tot 275 kg, een tiende van een gewoon nijlpaard. Ze brengen minder tijd in het water door en geboortes gebeuren vaak op het land of in ondiep water. Wist je dat een dwergnijlpaard maar 4,5 tot 6 kilo weegt bij de geboorte? Evenveel als een grote watermeloen! Hun huid is gevoeliger dan die van gewone nijlpaarden en droogt snel uit, daarom houden ze van een vochtige omgeving met schaduw. In het water duwen ze zich vooral af tegen de bodem en kunnen ze tot wel 5 minuten onder water blijven als ze zich verstoppen of om af te koelen. Net als gewone nijlpaarden gebruiken ze hun staart als propeller om hun mest te verspreiden en hun territorium af te bakenen. Ze zijn ook kaal, op hun snuit en staart na. Om hun gevoelige huid te beschermen tegen de zon en infecties, scheiden dwergnijlpaarden een bruinrode, olieachtige substantie uit. Hun hoektanden zijn slagtanden, die bedekt worden door hun lippen. Dwergnijlpaarden zijn herbivoor en eten bladeren, vruchten, varens, gras en waterplanten.

Historisch erfgoed
Het oorspronkelijke Nijlpaardengebouw dateerde van 1885, maar werd grotendeels verwoest tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het verblijf werd herbouwd in 1952 en kreeg de originele waterbassins. In 2003 verruimde het verblijf met een moerasbiotoop, Hippotopia, waar ook de moerasvogels, kroeskoppelikanen, beverratten en tapirs leven. Nu kreeg het ganse gebouw een duurzame update, een renovatie van de buitenschil en een uitbreiding van het zonnedakterras waar je als bezoeker een mooi bovenaanzicht op het verblijf krijgt. Een overdekte schuilplaats met warmtestenen vervolmaakt hun binnenverblijf met aandacht voor dierenwelzijn. Overhangende planten en een biobodem zorgen voor de nodige beschutting en comfort voor de dieren.

Palmvleerhonden en vogels
Samen met het dwergnijlpaard is een groepje palmvleerhonden in het Moerasbiotoop van ZOO Antwerpen neergestreken, een primeur in België! Ze hangen in de bomen of aan de lianen aan het plafond in het Nijlpaardengebouw om er regelmatig hun vleugels uit te slaan. Palmvleerhonden hebben een spanwijdte tot 80 cm en lijken met hun spitse, lange snuit op een hond of vos. Ze vliegen niet op echolocatie zoals vleermuizen, maar op hun goed zicht waarmee ze ook lekker fruit spotten. In ZOO Antwerpen smullen ze van fruit en een speciale vleerhondenpap. In Afrikaanse steden hangen ze in grote kolonies in bomen, grotten en gebouwen.

De verzorgers zijn alvast fan. “Het zijn enorm toffe beestjes. Ze zijn heel nieuwsgierig en hun oortjes draaien alle kanten op. Hun kraaloogjes glinsteren vriendelijk en elk individu heeft een ander kopje.”

Een koppeltje witkuiftoerako’s en witkopbuffelwevers vliegen tussen hen door. Deze Afrikaanse vogels zijn de kers op de taart in dit gemengd verblijf.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Beelden uit lang vervlogen tijden, 1 van de 2 heb ik nog geweten.
Zijn toch prachtige dieren.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Zeer mooi! Ook gek om te zien hoe groot en kolossaal deze zijn in vergelijking met de mens.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Boots »

Hele mooie beelden. Dit zijn dieren die ik graag gezien had.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Het gebroken been van gorilla Thandie is na acht weken uit het gips.

Bron: Facebookgroep "De dieren van de zoo en Planckendael"

Plaats reactie