Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Boomkangoeroe »

Ik hoorde begin volgend jaar, normaal zou het deze zomer zijn maar er zit een lek in één van de faciliteiten.
Veel hangt er van dit project af of er snel een sluitende oplossing zal gevonden worden of niet? Maar ondertussen groeit het decor alvast wat aan en zal een eerste ervaring denk ik ook beter aankomen.

In de zomer van 2026 zou het zwembad openen, al reken ik ginds ook wel nog op wat vertraging.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door Boots »

Boomkangoeroe schreef:
04 jul 2025, 20:06
Ik hoorde begin volgend jaar, normaal zou het deze zomer zijn maar er zit een lek in één van de faciliteiten.
Veel hangt er van dit project af of er snel een sluitende oplossing zal gevonden worden of niet? Maar ondertussen groeit het decor alvast wat aan en zal een eerste ervaring denk ik ook beter aankomen.

In de zomer van 2026 zou het zwembad openen, al reken ik ginds ook wel nog op wat vertraging.
Dankjewel voor je antwoord!
Vervelend dat er een lek is. Dat kan lastig op te lossen zijn dus hopelijk lukt ze het wel om een goede permanente oplossing te vinden.
Dat de beplanting daardoor meer tijd krijgt is natuurlijk een groot voordeel, zoals je al aangeeft.
Ik ben benieuwd wanneer dan echt de eerste dieren die kant op zien verhuizen vanuit het park.

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door Michielsken »

Het lijkt me dan wel het handigste om ze te verhuizen in de wintersluiting, dan hebben de dieren toch een kleine maand om te wennen aan de nieuwe omgeving in 'relatieve' rust. Ergens dacht ik aan op een opening van het gebied voor de kerstvakantie (een extra indoorgebied kan in die periode nooit kwaad doen), maar dat is dan voor de dieren net minder aangenaam.

Nuja, alles staat of valt met het lek. Sowieso zag ik in de serres nog vrij veel planten staan, dus die moeten ook nog verplaatst worden. Ze hebben dus nog wel wat werk voor de boeg...

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Dat is zeker het geval t park is nooit echt af ik hoop alleen dat ze de dieren allemaal hetzij tijdelijk wat kunnen huisvesten en dan zoals je zelf aanhaalt ze ook wat kunnen acclimatiseren, de beste periode zou volgens mij het winterseizoen zijn dan heb je en meteen een binnenkomer om u tegen te zeggen en kan de grote verhuis zonder veel hinder plaats vinden. K vraag me wel soms af of de rest van het park dan niet hier en daar wat zal leeg zijn... Maar ik verwacht ook wel dat ze dan ook de zone van de roofvogels zullen aanpakken met de sluiting. Hopelijk blijven alle soorten wel.in het park wat nu al is er al een serieuze dunning gebeurt.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Pairi Daiza babyboomt, reeds meer dan 80 dieren geboren in 2025.
Pairi Daiza, het Belgisch park vol wonderen, in 2024 opnieuw bekroond tot ‘Beste Dierentuin van Europa’, mocht dit voorjaar met veel trots en ontroering meer dan 80 geboortes vieren: waaronder de komst van speelse capibara's, een levendig olifantenkalf, een energieke leeuwin en een kloeke kleine neushoorn.

Deze kleine wondertjes weerspiegelen de toewijding en liefde van Pairi Daiza om diverse diersoorten te koesteren en te beschermen.
"Kijk naar de moeders met hun jongen. Tederheid ziet er altijd hetzelfde uit, in om het even welke vorm, plaats of tijd. In de ogen van pasgeboren dieren herken je die eerste blik, die naar liefde zoekt nog voor ze weten wat liefde is."
Eric Domb, oprichter van Pairi Daiza.

Capibara's
Aan de oever van de Dender in Cambron-Abbey, in de schaduw van het oudste gebouw op de Pairi Daiza-site, de Sint-Bernardus toren uit 1148, werd woensdag 2 juli nieuw leven geboren: twee kleine capibara's zagen het levenslicht! De jongste telgen van ’s werelds grootste knaagdieren maken zij hun eerste wankele stapjes in een vertrouwde, natuurlijke omgeving.

Een bijzonder en ontroerend moment voor de Aziatische olifanten in Pairi Daiza

Op zaterdag 14 juni om 9u28 brak er een magisch moment aan in The Kingdom of Ganesha. Farina, één van de Aziatische olifanten van Pairi Daiza, bracht een gezond olifantenkalf ter wereld. De bevalling verliep in een serene en beschermde omgeving, omringd door de warme aanwezigheid van de andere leden van de kudde. Vanaf het allereerste moment toonde moeder Farina haar moederlijke instinct door haar jong zachtjes met haar poot aan te raken, een teken om het kalf te helpen zijn eerste ademhaling te nemen. Na enkele pogingen stond het kleintje wankelend op en nam het zijn eerste slok voedzame moedermelk. De bevalling werd van begin tot eind nauwlettend gevolgd door de dierenartsen en verzorgers, die met zorg en toewijding over moeder en kalf waakten.

Het olifantje kreeg de naam Siam, gekozen door het publiek via een online stemming op de officiële Facebookpagina van Pairi Daiza. Siam is het vijfde kalf van moeder Farina.

Enkele dagen na zijn geboorte zette Siam ook zijn allereerste stapjes in het ruime buitenverblijf van de Aziatische olifanten, een belangrijke mijlpaal in zijn ontwikkeling. Onder het waakzame oog van moeder Farina en de andere leden van de kudde, ontdekte hij voorzichtig zijn omgeving. Elke stap was nog wat wankel, maar vol vertrouwen, terwijl hij de zachte ondergrond voelde en de frisse buitenlucht opsnoof. Hij groeide meteen uit tot een publieksfavoriet.

Twee bijzondere geboortes in het Afrikaanse hart van Pairi Daiza en een uitzonderlijk dracht.
In The Land of Origins werd recent reeds tweemaal geboortegeluk gevierd. Nala, een speels leeuwenwelpje geboren in November 2024, zette haar eerste voorzichtige stapjes onder de waakzame blik van haar ouders. Nieuwsgierig verkende ze haar binnen- en buitenverblijf, terwijl ze spelenderwijs haar instincten ontwikkelt.

De eerste geboorte van 2025 was … Nova, een zeldzaam neushoorntje dat nieuw leven brengt in de toekomst van haar bedreigde soort. Onder de liefdevolle hoede van haar verzorgers, kan Nova zorgeloos opgroeien, om later een waardige vertegenwoordiger van haar machtige soort te worden.

Er wordt ook uitgekeken naar een nieuw jong voor giraffe Juul, haar dracht werd op 24 mei gecommuniceerd en is uitgerekend voor het einde van september. Op dit ogenblik laten de verzorgers haar wennen aan het materiaal om echografiën mogelijk te maken. De Giraffa camelopardalis uit Sub-Saharisch Afrika heeft de IUCN-status: Kwetsbaar. Volgens IUCN-gegevens is de totale populatie giraffen in Afrika met ongeveer 40% gedaald over de afgelopen 30 jaar. Deze afname wordt soms omschreven als een 'stille uitsterving', omdat het niet zo veel media-aandacht krijgt als bij iconische soorten zoals olifanten of neushoorns.

Lentekriebels in de abdijhoeve
Ook in de gerenoveerde abdijhoeve is een echte babyboom aan de gang. Tal van kleine cavia’s, Vlaamse reuzen, geitjes en schaapjes zagen het levenslicht, waaronder Milky, het opvallende Walliser Schwarznase schaapje. Met zijn karakteristieke zwarte snuit en zachte, krullende vacht verovert hij direct de harten van jong en oud.

De jonge dieren dartelen vrolijk rond in de zon en zorgen voor een warme, levendige sfeer waar bezoekers met volle teugen van genieten. Wie overnacht in de Farmhouse Lodges kan vanop een eigen terras genieten van dit nieuwe leven bij zonsondergang.

Bezoekers kozen mee de namen voor diverse dieren
Nova, Milky, Nala, Siam, … de communities van Pairi Daiza op Facebook kozen telkens mee de naam op basis van voorstellen door hun verzorgers, zo kregen ook Magnus, de muskusos, Cléo en Aliénor, rendieren, hun naam. De pasgeboren luiaard krijgt op deze wijze wellicht de naam Tornade.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Het programma van het eerste weekend van Les Estivales staat online op de website.
Hoewel nieuwe dingen ontdekken ontzettend leuk is, hoop ik op de weekenden daarna nog op een aantal artiesten van vorig jaar die ik erg leuk vond.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Ik ben sterk aan het nadenken om morgen naar Pairi Daiza te gaan, maar het gaat morgen regenen. Wat op zich geen probleem voor mij is, aangezien er dan minder mensen in het park gaan zijn. Ik weet alleen niet of de Gouden Stompneusapen dan buiten zouden zijn, wat toch wel een grote reden is voor mijn bezoek. Zou ik morgen gaan of is het beter dat ik wacht tot de zon wat meer schijnt deze week?

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Pater-damiaanshert schreef:
06 jul 2025, 20:37
Ik ben sterk aan het nadenken om morgen naar Pairi Daiza te gaan, maar het gaat morgen regenen. Wat op zich geen probleem voor mij is, aangezien er dan minder mensen in het park gaan zijn. Ik weet alleen niet of de Gouden Stompneusapen dan buiten zouden zijn, wat toch wel een grote reden is voor mijn bezoek. Zou ik morgen gaan of is het beter dat ik wacht tot de zon wat meer schijnt deze week?
Voor mij is het natuurlijk ook een nieuwe soort, maar gezien het oorspronkelijke leefgebied van deze dieren denk ik niet dat ze zich laten tegenhouden door een beetje regen. En bovendien verwacht ik dat je nu gewoon tot aan de ruiten van het binnenverblijf kan komen. Eerder was de boel afgezet gedurende de quarantaine.

Overigens twijfel ik wel of het echt zoveel minder druk zal zijn. Ik merk juist dat de mensen wegblijven als het goed warm wordt. Laat maar even weten of je geweest bent.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Boots schreef:
06 jul 2025, 21:16
Voor mij is het natuurlijk ook een nieuwe soort, maar gezien het oorspronkelijke leefgebied van deze dieren denk ik niet dat ze zich laten tegenhouden door een beetje regen. En bovendien verwacht ik dat je nu gewoon tot aan de ruiten van het binnenverblijf kan komen. Eerder was de boel afgezet gedurende de quarantaine.

Overigens twijfel ik wel of het echt zoveel minder druk zal zijn. Ik merk juist dat de mensen wegblijven als het goed warm wordt. Laat maar even weten of je geweest bent.
Ik denk dat ik het erop ga wagen, ik zag net nog een foto van één van de apen in de regen.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Op 11 juli start Pairi Daiza met een knipoog naar Vlaanderen en Bali het zomerfestival Les Estivales
Zes zomerweekends, 18 podia vol liefde voor dieren, mensen en culturen. ​
Sinds 2016 organiseert Pairi Daiza een zomerfestival vanuit de typische Belgische festivalcultuur in harmonie met de dieren en parkinrichting. ​

Deze zomer opent het Park elke ochtend om 10 uur voor dagbezoekers. Op 6 vrijdagen en zaterdagen, 20 en 21 juli en 14 augustus, start vanaf 18 uur een avondvullend artistiek programma tot 23 uur. Goed voor meer dan 60 zomerse uren muziek, meditatie en performances door muzikanten, zangers, dansers, clowns, goochelaars, marjonettentheater, en circusartiesten.

Knipoog naar Vlaanderen
Op 11 juli en 12 juli brengen drie muziekgroepen een (zelf)bewuste knipoog naar de Vlaamse feestdag.

Odevida keert voor de tweede keer terug naar het terras van de Octopus! Odevida staat voor een ode aan het leven. Dit veelzijdige ensemble, opgericht door Ramsy Irani, ​ brengt muziek als een ware levensdrank. Hun kleurrijke repertoire mixt jazz, Franse chansons, popklassiekers én nummers in het Nederlands!

Jean Van Lint, contrabasist Odevida: "Wat ons vorig jaar meteen bij aankomst opviel, was de efficiënte en vlotte festivalorganisatie, en de uitzonderlijke, indrukwekkende locatie, die voor ons vooral voor en na optredens een extra ervaring biedt. Hoewel publiek van het ene podium naar het andere optreden kan stappen, blijven er telkens mensen met aandacht luisteren. Voor 11 juli spelen we met contrabas, gitaar en een drummer die ook saxofoon speelt. Voor de setlist kies ik ook Vlaams repertoire waarmee ik ben opgegroeid, Louis Neefs, Will Tura, Wim De Craene, Bobbejaan Schoeppe of Raymond van het Groenewoud. We kijken er al naar uit!"

Odevida komt net zoals The Oldtimers en de Minifanfare via muzikant Pascal Colmant:
"Pairi Daiza ligt net over de taalgrens, ik kom er al heel lang, eerst met mijn ouders en ga nu regelmatig als member. Ik werk al bijna 10 jaar beroepsmatig aan muzikale projecten. Vorig jaar mochten voor het eerst groepen waarmee ik werk optreden in deze prachtige omgeving. Zo zit de sfeer meteen goed voor muzikanten en een steeds internationaler publiek. Dit jaar speel ik zelf zeker mee met de 'Minifanfare', een nieuwe formatie met 6 professionele muzikanten die op 11 en 12 juli meteen na de ticketcontrole het publiek mag verwelkomen. We zijn fier dat onze Vlaamse roots door Pairi Daiza als een meerwaarde wordt naar voor geschoven. Je voelt er echt hoe ze dieren, mensen en culturen dichter bij elkaar willen brengen. Ze willen een plek zijn waar Vlamingen zich thuis voelen." Pascal Colmant, muzikant en muzikaal ondernemer uit Herne

Ook in Bali wordt er gefeest: Tumpek Kandang
Met een diep respect voor de kunsten, spiritualiteit en ambachten van diverse regio's en beschavingen worden in Pairi Daiza negen werelden ‘herschapen’. De combinatie van authentieke gebouwen, soms steen voor steen of onderdeel per onderdeel heropgebouwd, flora en fauna, én artistieke interventies biedt bezoekers een reisgevoel, de mogelijkheid om China, Zuid-Oost Azië, Benin, Togo, Antarctica, Australië, Noord-Europa, Canada of Japan dicht bij huis te beleven.

Vele spirituele gebouwen in het Park zijn echt gewijd door de respectievelijke geloofsgemeenschap, de Balinese Tempel is hiervan het opvallendste voorbeeld, getuigt Wayan Sudiarta, de muzikale leider en ook hoofd van de Balinese Hindu vereniging en de groep Saling Asah bestaand uit Vlaamse en Nederlandse muzikanten:

"De grote Balinese tempel werd gebouwd in nauwe samenwerking tussen het Park Pairi Daiza en de Balinese Gemeenschap. Het is de grootste gewijde gebedsruimte van deze soort buiten Indonesië, daarom zijn onze leden meerdere keren per jaar aanwezig voor de traditionele feesten, maar ook om deel uit te maken van de avondlijke culturele programmatie van Pairi Daiza. In 2025 valt Tumpek Kandang op zaterdag 12 juli, een Balinese hindoeïstische feestdag die elke 210 dagen wordt gevierd volgens de Pawukon-kalender. De ceremonie is gewijd aan Sang Hyang Rare Angon, de god van het vee en de huisdieren, en is bedoeld om dankbaarheid te tonen voor de rol die dieren spelen in het dagelijks leven van de Balinezen." Wayan Sudiarta, hoofd van de Balinese Hindu vereniging en de groep Saling Asah

Cirkuskunsten en wereldculturen
Het eerste weekend van Les Estivales zijn er ook steltenlopers aanwezig, ze animeren zelfs een compleet nieuw gemaakte marionet van een gouden stompneusaap, de zeldzame Chinese apen die op 14 mei vanuit China in Pairi Daiza aankwamen.

In de Chinese Tuin kan je ook de Dans van de Leeuw en andere traditionele dansen ontdekken. Terwijl in de Japanse Islands of the Rising Sun traditionele krijgskunst en muziek aan bod komt. De cultuurreis rond de wereld wordt in het eerste festivalweekend compleet gemaakt met Ierse Folk, reggae, het vocale trio Il Cello, winnaars van de veertiende editie van The Voice France (mei 2025), vuurspektakel Palmarius door Pyronix en in de Walrusgrot contrabassite Iris Zhao Tina & violiste Chiara Bryant.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Boots schreef:

Ik heb er toch voor gekozen om vandaag te gaan en het weer was perfect. De drukte viel ook verrassend heel hard mee. De Gouden Stompneusapen zijn toch wel echt een mooie toevoeging aan Europa. Ik heb veel opgemerkt in mijn bezoek dus ik ga daar een lijst van opschrijven morgen op zoochat. Hebben jullie graag dat ik het hier ook in gooi in het Nederlands?

MClaeys
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Pater-damiaanshert schreef:
08 jul 2025, 22:53
Boots schreef:

Ik heb er toch voor gekozen om vandaag te gaan en het weer was perfect. De drukte viel ook verrassend heel hard mee. De Gouden Stompneusapen zijn toch wel echt een mooie toevoeging aan Europa. Ik heb veel opgemerkt in mijn bezoek dus ik ga daar een lijst van opschrijven morgen op zoochat. Hebben jullie graag dat ik het hier ook in gooi in het Nederlands?
De Nederlandse versie is zeker welkom. :) Ik kijk alvast uit naar alle nieuwtjes.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Zoals ik zei ben ik gisteren naar Pairi Daiza geweest en is er weer een hoop updates om te vertellen:
MIDDLE KINGDOM:
- De Witnekkraanvogel leeft in de Kathedraalvolière nu.
- Tropicalia zit vol met vogels die waarschijnlijk naar de Sanctuary gaan, ik ga proberen om een paar van de nieuwe vogels op te noemen: Smidsplevier (in eerste volière van de Arassari), Groene Langstaartglansspreeuw, Emeraldspreeuw, Witkuiftoerako, Steltkluut, Maleise Vuurrugfazant/Vietnam Fazant?, Duivensoort die ik nog probeer te identificeren.
- Ik heb het mannelijke Pater-davidshert niet gezien spijtig genoeg.
- Er is inderdaad nog maar 1 Slanke Otter in het verblijf, ik hoop dat er minstens 1 nieuwe komt, liefst meer zoals in het wild en mit groot verblijf is dat zeker mogelijk.

CAMBRON ABBEY:
- Er zijn Roelroels verspreidt doorheen het park die waarschijnlijk naar de sanctuary gaan (in Tropicalia en bij de Wijnborstamazone in de oasis)
- Er zitten 4 Roodkuiftoerako's in de Renkoekoek volière die ook naar de sanctuary gaan vermoedelijk
- Het bordje van de Beerkoeskoes was weg, dus hopelijk gewoon voor onderhoud.
- De Gouden Tamarins kunnen nu in het verblijf van de Saki's waar nu ook een vrouwtje (Saki) bij is.
- Er was een nest van Zwartsnavelooievaars boven de volière van de Vale gieren, is dit een koppel dat vrij leeft in Pairi Daiza?
- De Amerikaanse Zee-arenden zijn achter de schermen, twee Witruggieren hebben de plaats ingenomen.

SOUTHERN CAPE:
- Ik heb eindelijk de Mierenegel gezien die onder een tak zat.
- Er was een Griekse Landschildpad in het buitenverblijf van de Koala's.

ANDERE PLEKKEN:
- De waterglijbanen zijn er voor het waterpark, ze staan op de parking van de werknemers.
- Het was verassend om tussen alle Nijlganzen en eenden, 2 koppels van wilde Futen te zien op de meren middenin het park.
- De Vogelshow was vanaf deze week terug en daar ben ik ook bij geweest. Het begon traag en een beetje saai met een paardentoertje en wat Koereigers, maar snel begon het wat beter te worden met steeds grotere vogels tot een grote climax van vele soorten vogels die in één keer alle kanten uitvlogen à la Beauval. Soorten: 1. Voorshow: Lachvogel en een kleine uilensoort 2. Koereiger 3. Kuifcaracara, Falklandcaracara 4. Secretarisvogel 5. Maraboe, Witruggier 6. Rode Wouw en dan kwam alles ineens: Zwarte Gier (Amerikaans), Roze Kaketoe, Blauwgele Ara, Buffons Ara, Zwartmaskeribis, Kaapse Ibis, Witte Duif, Abdim's Ooievaar, Ooievaar, Koereiger, Kapgier, Palmgier

Ik heb geprobeerd om niets te herhalen dat Boots en/of Dennistopaz al gezegd hebben in hun updates.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

De 'zwartsnavelooievaars' zijn volgens mij de jongen van de gewone ooievaar: die hebben immers ook een zwarte bek.

De 'echte' zwartbekooievaar komt hier niet in het wild voor, dat is een vogel voor het verre oosten (Amoergebied).

Het meer is zeker groot genoeg voor koppels wilde futen, ik zie ze bij ons soms broeden op een drukke scheepsvaartroutes omdat alle voorkeurbroedplaatsen ingenomen zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Apenarend schreef:
Gisteren, 07:44
De 'zwartsnavelooievaars' zijn volgens mij de jongen van de gewone ooievaar: die hebben immers ook een zwarte bek.

De 'echte' zwartbekooievaar komt hier niet in het wild voor, dat is een vogel voor het verre oosten (Amoergebied).
Ja, daarom was ik zo verbaasd, want ik weet dat ze zo ver wonen. Ze leken volwassen, maar misschien zijn ze gewoon al best oude jongen. Ik zal de foto uploaden op zoochat, dan is er wat beeld bij. Nu ik zo kijk mist het wel zo het rode van de zwartsnavelooievaars.

Plaats reactie