Bij de wilde ezels tegenover de berber apen staat een bord om duidelijk te maken dat de Somalische wilde ezels, de dorcasgazelles en de struisvogels tijdelijk niet te zien zijn. Hun verblijf wordt het onderkomen voor een nieuwe dierensoort. Hoe of wat het wordt staat er niet op.
Nogal vreemd inderdaad. Dat er wordt vermeld dat de ezels, gazellen en struisvogels tijdelijk niet te zien zijn zou er dan op wijzen dat er nog een diersoort bij zou komen, want ik zie niet meteen waar ze die soorten elders zou kunnen huisvesten. En met name de ezels en gazellen alweer zien verdwijnen zou ik zeer jammer vinden, dat zijn echt mooie toevoegingen aan de collectie van Planckendael.
Het enige wat ik mij zou kunnen bedenken is dat ze de manenschapen ook aan die combinatie zouden willen toevoegen, maar dat lijkt me ook weer niet zo logisch.
Hopelijk weten we snel een antwoord en zijn de genoemde dieren snel weer zichtbaar.
Wat bedoel je eigenlijk met de oude duiven volière?
De oorspronkelijke neushoornvogelvolière in de serre, waar na de ombouw voor de orangs de verschillende duivensoorten inzaten.
Een mooie toevoeging trouwens, die reptielen. Planckendael heeft al niet veel koudbloedigen en die zwarte zeilhagedis (Hydrosaurus celebensis) is ook nog eens een zeldzame soort in dierentuinen. Het moet gezegd zijn dat het nieuwe verblijf behoorlijk groot is voor de relatief kleine soorten die erin zitten.
Vandaag opheldering gevonden over de Somalische ezels en zo. Er staat een bordje waarop te lezen is dat ze tijdelijk niet op hun perk te zien zijn. Op dat perk wordt immers een klein verblijf voor een diersoort gemaakt, precies een extra stalletje. De ezels blijven dus op dezelfde plaats maar krijgen nog meer gezelschap.
Een van de Zuid-Amerikaanse volières wordt bewoond door drie kapgieren en 1 zwarte gier.
De zwarthalszwanen hebben drie jongen. En de vale gier zit ook dit jaar weer op het nest.
Bij de zebra's zag ik de hele voormiddag maar 2 dieren in plaats van 3.
Er zijn opnieuw vlinders in de orang serre en aan het reptielenverblijf daar wordt gewerkt zodat de dieren niet te zien zijn.
De berberapen hebben meer klimstructuren gekregen en ook de orangs hebben in hun binnenverblijven meer platformen om op te liggen. Ook in de beide verblijven van de neushoorns wordt wat gewerkt.
Bij de olifanten staat een transportkist. Ik weet dat er daar lang eentje gestaan heeft maar ik dacht die al een tijd weg was.
Vandaag opheldering gevonden over de Somalische ezels en zo. Er staat een bordje waarop te lezen is dat ze tijdelijk niet op hun perk te zien zijn. Op dat perk wordt immers een klein verblijf voor een diersoort gemaakt, precies een extra stalletje. De ezels blijven dus op dezelfde plaats maar krijgen nog meer gezelschap.
Het stalletje grenst wel aan beide perken dus de zwijnen zouden inderdaad bij de bongo's kunnen komen. De Somalische ezels waren er overigens gisteren nog, in een stukje voor hun stal.
Persoonlijk vind ik de penseelzwijnen wel een leuke toevoeging, maar ik had die persoonlijk graag gezien - eventueel samen met de zebramangoesten - in het verblijf waar nu de Watusirunderen zitten. De combinatie met bongo's lijkt me niet onmogelijk maar wel riskant, de combinatie met de ezels, gazellen en struisvogels is echt niet logisch.
Afgelopen zaterdag zag ik trouwens nog dat er in de Europese volière opnieuw een bordje hing voor de Alpenkraai. Zou leuk zijn om deze soort terug te zien. Ik kon er wel nog geen vinden.
In de nieuwsbrief die ik vandaag ontving werd vermeld dat de recent geboren Chacopekari een vrouwtje is, dat Planckendael een project steunt in de Chaco-regio in Zuid Amerika en dat er recent ook twee kroeskoppelikanen uit het ei kwamen.
Laatst gewijzigd door Renegade op 30 apr 2025, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Afgelopen zaterdag zag ik trouwens nog dat er in de Europese volière opnieuw een bordje hing voor de Alpenkraai. Zou leuk zijn om deze soort terug te zien. Ik kon er wel nog geen vinden.
Enkele weken terug heb ik er twee exemplaren gezien.
Persoonlijk vind ik de penseelzwijnen wel een leuke toevoeging, maar ik had die persoonlijk graag gezien - eventueel samen met de zebramangoesten - in het verblijf waar nu de Watusirunderen zitten. De combinatie met bongo's lijkt me niet onmogelijk maar wel riskant, de combinatie met de ezels, gazellen en struisvogels is echt niet logisch.
Die combi lijkt me niet zo'n goed idee, die varkens vreten alles, en dus ook (jonge) mangoesten.
Die combi lijkt me niet zo'n goed idee, die varkens vreten alles, en dus ook (jonge) mangoesten.
De combinatie penseelzwijn en zebramangoest bestaat al zo'n 10 jaar in de Beekse Bergen. De mangoesten liggen soms zelfs te zonnen bovenop de zwijnen .
De combinatie penseelzwijn en zebramangoest bestaat al zo'n 10 jaar in de Beekse Bergen. De mangoesten liggen soms zelfs te zonnen bovenop de zwijnen .
Dat is best mogelijk en ik ken niet de reden waarom het daar lukt. Maar wilde varkens eten echt alles en penseelvarkens zijn daar geen uitzondering op.
Dat is best mogelijk en ik ken niet de reden waarom het daar lukt. Maar wilde varkens eten echt alles en penseelvarkens zijn daar geen uitzondering op.
Ik weet dat er ook verschillende combi’s zijn met wrattenzwijnen met zebramangoesten of stokstaartjes, dus ik zie niet in waarom het met penseelzwijnen niet zou lukken. In Beekse Bergen leven er inderdaad ook penseelzwijnen samen met zebramangoesten, dus in Planckendael kan dit ook wel denk ik.