Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)

Bericht door Apenarend »

Thx Zoozot en Rafiaan.

Zit er hier nog iemand op de fb groep van de zoo? Toch redelijk grote kolder wat mij betreft, lang zal ik daar wellicht niet op aanwezig zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
29 mar 2025, 13:39
Zit er hier nog iemand op de fb groep van de zoo? Toch redelijk grote kolder wat mij betreft, lang zal ik daar wellicht niet op aanwezig zijn.
Ik ben lid ja, maar ook meer ondanks alles wat daar dagdagelijks in gepost wordt. :p

Ondertussen heeft de Gazet van Antwerpen kort iets geschreven over de witte ooievaars die sinds een tijdje in de Zoo zitten, met daarin ook een (kleine) stand van zaken bij de aanpassingen aan het nijlpaardenverblijf:

Ooievaars landen bij de flamingo's in Zoo Antwerpen

Antwerpen - Op het Flamingoplein, aan de ingang van Zoo Antwerpen, verwelkomen niet alleen roze flamingo’s de bezoekers, maar sinds kort ook witte ooievaars.

De acht ooievaars zijn allemaal verkeersslachtoffers die gered werden door een Pools vogelopvangcentrum. Tijdens hun jaarlijkse trek werden de dieren aangereden of kwamen ze in aanraking met elektriciteitskabels.

Daarbij raakten hun vleugels zo zwaar beschadigd dat de dieren niet meer kunnen vliegen en dus ook niet meer kunnen leven in de vrije natuur. De ooievaars krijgen nu in Antwerpen een tweede kans.

Het gaat om acht mannelijke vogels die voorlopig cohousen met de kolonie flamingo’s aan de ingang van de dierentuin. Op termijn verhuizen de ooievaars naar de Moerasbiotoop en gaan ze samenwonen met de groep vrouwelijke kroeskoppelikanen aan de vijver naast het nijlpaardenperk.

De naastliggende vijver staat voorlopig leeg, maar wordt tegen de zomer ingenomen door enkele dwergnijlpaarden. Vooraleer die er kunnen gehuisvest worden, moeten er nog behoorlijk wat aanpassingen gebeuren aan het perk van de vroegere nijlpaarden.

Bron: Gazet van Antwerpen

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Eens benieuwd hoe het verblijf van de dwergnijlpaarden er zal komen uit te zien. Hopelijk denken ze er aan dat de kleinere neefjes van hun voormalige bewoners van dit verblijf ook graag op het land zijn.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
Thx Zoozot en Rafiaan.

Met grote aandacht voor de verhuisde leeuw Nestor? En een interne communicatie over de dieren die geheel bij Pairi Daiza haar stijl past qua disneyficatie van de bewoners? Het is niet de meest gemiddelde groep op Facebook inderdaad, ze valt op. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
29 mar 2025, 20:18
Apenarend schreef:
Thx Zoozot en Rafiaan.

Met grote aandacht voor de verhuisde leeuw Nestor? En een interne communicatie over de dieren die geheel bij Pairi Daiza haar stijl past qua disneyficatie van de bewoners? Het is niet de meest gemiddelde groep op Facebook inderdaad, ze valt op. ;)
Ik vind het eigenlijk eerder platvloers en het soort conversaties die wat mij betreft niets bijbrengen. Vintage facebook dus.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

MClaeys schreef:
29 mar 2025, 20:11
Eens benieuwd hoe het verblijf van de dwergnijlpaarden er zal komen uit te zien. Hopelijk denken ze er aan dat de kleinere neefjes van hun voormalige bewoners van dit verblijf ook graag op het land zijn.
Ook al betreur ik het vertrek van de nijlpaarden niet (heb het verblijf nooit oké gevonden) is het wel het zoveelste voorbeeld van ondoordachte beslissingen.
Dat verblijf is net 20 jaar oud, heeft een pak geld gekocht en was al achterhaald voordat het opgeleverd was.

En nu gaan ze met het jubileumcomplex waarschijnlijk identiek dezelfde kemel afschieten door er dieren te gaan huisvesten in verblijven die nu reeds te klein zijn.
Om dan binnen 10-15 jaar weer geld ertegenaan te moeten gooien om er iets anders te gaan huisvesten.

Stop hiermee, leef naar de situatie, je bent een botanische stadstuin. Leef daar naar, maximaal 2-3 echt grote soorten en de rest kleinere. Er zijn soorten genoeg die publiek trekken zonder veel ruimte in te nemen.
Trek terug de kaart van de tuin, vele stadsgenoten komen naar de zoo voor de rust in de tuinen, zo was het 25-30 jaar geleden al. Dat daar dan nog dieren zaten was flink mee genomen.

Het word tijd dat er iemand de leiding neemt en deze beslissingen durft nemen:
1. Tempel leeg en er een expositieruimte van maken
2. Vertrek olifanten
3. Het jubileumcomplex inrichten zoals het vroeger was, 2 verdiepen buiten met beneden verblijven voor zoogdieren en boven volières met roofvogels of andere grote vogelsoorten zoals neushoornvogels, toekans,...
Wat vroeger het dolfinarium was maak daar een groot oceaanaquarium van met haaien ofzo. Vissen die meer ruimte vragen dan het huidige aquarium kan geven en opnieuw een noctuarium. Maar zoiets als in Amersfoort bv.
4. De tuinen terug in de tijd brengen, ze zijn nu nog mooi, maar niet meer zoals in het verleden
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Ik zag vandaag deze vacature https://kmda.cvw.io/?q=Freelance-Landsc ... lang=nl-BE

Voor het Jubileumcomplex? Dan is er toch wel wat twijfel bij de huidige plannen. Of al voor de hoek van het Kleineapengebouw?
Extinction is forever!

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Het vogelgebouw is gesloten, er worden nieuwe planten gezet.

In het terrarium waar de parelhagedissen zaten (en daarvoor een neushoornsslang), is nu een pofadder gehuisvest.

Vietnamfazant
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Loro Parque

Bericht door Vietnamfazant »

Is het terug een neushoornpofadder of een gewone pofadder in dit terrarium?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

zoofan schreef:
02 apr 2025, 13:41
In het terrarium waar de parelhagedissen zaten (en daarvoor een neushoornsslang), is nu een pofadder gehuisvest.
Vietnamfazant schreef:
02 apr 2025, 18:50
Het leek me laatst een neushoornpofadder (specifiek Bitis rhinoceros, dezelfde soort als tot een paar jaar terug), maar er hangt nog geen bordje, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Was dat geen Bitis nasicornis?
Extinction is forever!

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
02 apr 2025, 19:30
Dat klopt, nu je het zegt. Dat is een foutje van mij, ik haal de twee altijd door elkaar.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
02 apr 2025, 20:23
Apenarend schreef:
Dat klopt, nu je het zegt. Dat is een foutje van mij, ik haal de twee altijd door elkaar.
Ik ook hoor, no worries. In mijn notities stond nasicornis, maar dat had even goed fout kunnen zijn.
Extinction is forever!

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Een paar updates van mijn bezoek vandaag:
- De mandrills zijn misschien binnenkort uit de collectie aangezien hun grootste verblijf bewoond werd door de slingerapen.
- Ik zag maar twee oerzons in het verblijf, ik zou gokken dat het jong vertrokken is.
- De eidereend is niet meer in het duikeenden verblijf en het bordje werd ook verwijderd.
- Het okapi binnenverblijf in het mensapengebouw is mooier aangekleed met struiken en gewassen.
- De volière in hippotopia is af en de vogels zitten erin en ze zal bijna opnieuw openen.
- De dichtsbijzijnde omheining bij de flamingos is weggehaald zoals het vroeger ook was.
- De transportbox in het komodovaraan verblijf is een trainingsbox en wordt gebruikt om de varaan te trainen voor doktersbezoekjes.
- Vele borden in het perk zijn vernieuwd en de buffelsavanne heeft nu een bredere en meer geupdate uitleg.
- Het verblijf van de zebragrasmuizen staat momenteel even leeg.
- Het vogelhuis is nog niet open.

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Pater-damiaanshert schreef:
04 apr 2025, 23:19
- Ik zag maar twee oerzons in het verblijf, ik zou gokken dat het jong vertrokken is.
Als het jong Zoey/Zoe was dan klopt dat inderdaad. Zij is begin maart naar Gelsenkirchen verhuisd.

Bron: Facebook ZOOM Erlebniswelt Gelsenkirchen

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
Zoozot schreef:
02 apr 2025, 18:59
zoofan schreef:
02 apr 2025, 13:41
Vietnamfazant schreef:
02 apr 2025, 18:50
Het leek me laatst een neushoornpofadder (specifiek Bitis rhinoceros, dezelfde soort als tot een paar jaar terug), maar er hangt nog geen bordje, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen.
Ik was er afgelopen weekend, en inmiddels wordt door het bordje bevestigd dat de nieuwe pofadder toch een Bitis rhinoceros is, en dus een andere soort dan de Bitis nasicornis van voorheen.

Het vogelgebouw is trouwens weer geopend na de lenteschoonmaak, zonder opvallende wijzigingen aan de bezetting. Ook de moerasvolière aan het nijlpaardengebouw is weer open.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Bericht door Apenarend »

Mooi, ik ga na de paasvakantie en voor de zomerdrukte eens langs in Antwerpen. Dat is alweer van voor de Coronacrisis geleden, al zijn er op de steuren na geen echt grote veranderingen gebeurd (denk ik). Wel zijn er diverse nieuwe bewoners die ik nog niet heb gezien, o.m. in het Vogelhuis en de papegaaienvolières. Het zal ook zo ongeveer een van de laatste keren zijn dat ik het Apenhuis in zijn glorie zal kunnen bewonderen, tijd om wat foto's te nemen.
Extinction is forever!

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing »

De nieuwe avonturenbrug is open. Spoiler!
Spoiler: geef het geheim prijs!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vond het leuk gedaan, met veel meer ruimte en een zitje op het zuiden waar ik op een rustige dag vaak ga vertoeven. Het bassin van de nijlpaarden is nog steeds leeg.
Verder zijn de kuiforopendolas vervangen door groene oropendolas, zingt er een wielewaal, en zitten er ooievaars waar de flamingos zaten.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Mooie vernieuwing. Weer een mooi zicht op de maraboes en de gieren.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Verrassend knap uitgevoerd zo, mooie update! Een bankje of twee in de ruimte met de kijkramen zou een mooie plus kunnen zijn in de toekomst toch?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie