Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2025)

Bericht door Limburg vooruit »

JvG schreef:
19 mar 2025, 10:34
2 vietnamfazanten geboren in Zoo Antwerpen gaan verhuizen naar een kweekcentrum in Vietnam. Hun nakomelingen kunnen op termijn uitgezet worden in het wild. Dus goed nieuws voor deze in het wild uitgestorven fazantensoort!

https://www.facebook.com/share/v/18iUzVaXx7/
Zo behouden dierentuinen voor mij hun bestaansrecht, van postzegelverzamelingen naar kweekinstellingen voor dieren met het oog op behoud en opnieuw uitzetten.
Maar ze mogen zich niet enkel op soorten richten die het in het wild moeilijk hebben, alle soorten zijn belangrijk om te behouden. Ook bv. een witoorpenseelaapje, op dit moment niet bedreigd, maar wie weet binnen 10-15 jaar? 1 natuurramp, oorlog of virusinfectie en je hebt problemen.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Enkele updates van afgelopen zondag (16 maart 2025):

- Het vroegere nijlpaardenbassin was leeg. Er lagen bouwmaterialen bij de volière van de hyacinthara's en de Afrikaanse volière was afgezet en gesloten net zoals het uitkijkpunt. Het lijkt erop dat ze hier gaan beginnen met de werken.
- Een van de nieuwe groene oropendola's zit nogal graag op het gaas en op de boordsteen aan de bezoekerskant.
- In de Mediterrane volière zitten nu ook vorkstaartplevieren.
- In het Vogelgebouw is binnen een grote schoonmaak gaande, het is dan ook normaal gesloten. Behalve de Australische volière waren alle binnenvolières leeggehaald, alle bodembedekking en sommige stenen en planten waren weg. Er lagen ook tientallen kakkerlakkenvallen, dus ze hebben wellicht ook een kakkerlakken of een andere plaag in het gebouw. Naast het gebouw stonden een container en stapels zakken met grind. In de buurt van het leeuwenverblijf lagen stapels donkere aarde, mogelijk gelinkt aan de werken in het vogelgebouw of elders.
- In de Australische volière hing er een net voor het raam, volgens een bordje voor nieuwe vogels. Ik zag geen nieuwe soorten die er eerder niet zaten.
- In het gemengde Afrikaanse woestijnterrarium zitten nu ook waaierteengekko's (Ptyodactylus hasselquistii) en bonte doornstaartagamen, een soort die nu weer te zien is.
- Het terrarium voor Standing's daggekko's, Zoutpansberg gordelstaarthagedissen en panterkameleons werd heringericht.
- Bij de stralenschildpadden zitten nu Madagascarhondskopboa's en Madagascardaggekko's.
- In het terrarium van de Braziliaanse regenboogboa's werden rozenkevers (Pachnoda marginata) toegevoegd.
- De parelhagedissen zitten nu in het terrarium waar eerder de Motagua zwarte leguanen zaten. Het terrarium waar ze eerst zaten werd opnieuw heringericht en er was nog geen bordje voor de nieuwe bewoners.
- De Motagua zwarte leguanen zitten nu in het laatste grote terarrium voor de wintertuin van het reptielengebouw, tegenover de Komodovaraan, samen met de laatste neushoornleguaan, groene basilisken, reuzenpadden en Madagascardaggekko's.
- In de wintertuin van het reptielengebouw zag ik een vogel waarvan ik denk dat het een vrouwelijke bruinruggoudmus was, met veel te lange nagels zoals ik nadien op de foto's zag. Daar zitten ook binsenastrilden (zonder bordje), Gouldamadines, Ultramarijnbisschoppen en Japanse nachtegalen, voor die laatste 3 hangt er wel een bordje.
- Bij de Soembawalijsters zat er een exemplaar in een kooi in het binnenverblijf, wellicht wordt er een nieuw exemplaar geïntroduceerd.
- Helaas nog altijd geen enkele vooruitgang wat betreft het nieuwe jubileumcomplex. Het zou toch leuk zijn als er eens gecommuniceerd zou worden over het uitstel van dit project.
Laatst gewijzigd door Renegade op 19 mar 2025, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

De Antwerpse Zoo heeft twee jonge vietnamfazanten op transport gezet richting Vietnam. Daar zullen ze samen met negen andere duo’s een nieuwe kweekgroep vormen van wie de jongen uitgezet worden in de natuur.

https://www.gva.be/binnenland/zoo-antwe ... 16993.html

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Renegade schreef:
19 mar 2025, 20:08
- In de wintertuin van het reptielengebouw zag ik een vogel waarvan ik denk dat het een vrouwelijke bruinruggoudmus was, met veel te lange nagels zoals ik nadien op de foto's zag. Daar zitten ook binsenastrilden (zonder bordje), Gouldamadines, Ultramarijnbisschoppen en Japanse nachtegalen, voor die laatste 3 hangt er wel een bordje.
Kleine aanvulling, ik heb ondertussen ondekt dat de vogel waarvan ik eerst dacht dat het een bruinruggoudmus was eigenlijk een vrouwelijke Napoleonwever (Euplectes afer) was.

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Er is wat nieuws voor de toekomstplannen:

- De savanne zal binnenkort opengaan, hierbij kunnen de zebra's en wrattenzwijnen dan vermoedelijk beide perken betreden, de neushoorns weet ik nog niet. (dit is puur speculatie, maar ik misschien kan er nog een antilopesoort bijkomen aangezien er onlangs is gewerkt in het leegstaande verblijf in de Egyptische tempel).
- Het jubileumcomplex is inderdaad on hold gezet, maar het blijft nog altijd de bedoeling om in 2027 alles af te hebben ten vroegste.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Ik hoop dat het jubileumcomplex on hold is gezet om opnieuw naar de tekentafel te gaan en dat ze afstappen van het idiote idee om Siberische tijgers te gaan houden.
Veel te weinig plaats voor.

Ik zou er ofwel Sumatraanse tijgers zetten die toch een stukje kleiner zijn, of een Afrikaanse hondachtige zoals lepeloorhonden, Afrikaanse wilde honden of hyena's. Past beter bij de leeuwen ernaast.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Pater-damiaanshert schreef:
25 mar 2025, 18:08
dit is puur speculatie, maar ik misschien kan er nog een antilopesoort bijkomen aangezien er onlangs is gewerkt in het leegstaande verblijf in de Egyptische tempel.
Het originele plan was dat er in dat stuk van de tempel struisvogels zouden komen, maar geen idee hoe actueel dat nog is.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door MClaeys »

Limburg vooruit schreef:
25 mar 2025, 18:23
Ik hoop dat het jubileumcomplex on hold is gezet om opnieuw naar de tekentafel te gaan en dat ze afstappen van het idiote idee om Siberische tijgers te gaan houden.

Ik zou er ofwel Sumatraanse tijgers zetten die toch een stukje kleiner zijn, of een Afrikaanse hondachtige zoals lepeloorhonden, Afrikaanse wilde honden of hyena's. Past beter bij de leeuwen ernaast.
Zullen zien wat er gaat gebeuren. Ik snap alleen niet hoe dit kan blijven aanslepen. Is al jaren dat dit project bezig is, en er komt maar geen schot in de zaak. Ik zou de komst van Afrikaanse wilde honden of gestreepte hyena’s toejuichen. Zou een zeer interessante zijn voor de zoo. Ook Sumatraanse tijgers zou ik een mooie zet vinden.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

MClaeys schreef:
25 mar 2025, 23:23
Limburg vooruit schreef:

Zullen zien wat er gaat gebeuren. Ik snap alleen niet hoe dit kan blijven aanslepen. Is al jaren dat dit project bezig is, en er komt maar geen schot in de zaak. Ik zou de komst van Afrikaanse wilde honden of gestreepte hyena’s toejuichen. Zou een zeer interessante zijn voor de zoo. Ook Sumatraanse tijgers zou ik een mooie zet vinden.
Wat mij betreft het hele idee van het jubileumcomplex loslaten en gewoon vanaf 0 af aan kijken hoe je dat stukje tuin zo mooi mogelijk kunt gebruiken.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Boots schreef:
26 mar 2025, 07:19
MClaeys schreef:
Limburg vooruit schreef:

Wat mij betreft het hele idee van het jubileumcomplex loslaten en gewoon vanaf 0 af aan kijken hoe je dat stukje tuin zo mooi mogelijk kunt gebruiken.
Ik vrees dat het complex moet terug komen. Is geklasseerd samen met de meeste gebouwen en grote stukken van de tuin zelf. Als ze het met industriebouw aanpakken gaat het ook wel veel goedkoper en sneller zijn dan het ter plaatsen gieten en metsen.
Er moet daar ook wel iets komen of je zit er op het centraal station te kijken.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Limburg vooruit schreef:
26 mar 2025, 08:02
Boots schreef:
26 mar 2025, 07:19
MClaeys schreef:
Limburg vooruit schreef:

Ik vrees dat het complex moet terug komen. Is geklasseerd samen met de meeste gebouwen en grote stukken van de tuin zelf. Als ze het met industriebouw aanpakken gaat het ook wel veel goedkoper en sneller zijn dan het ter plaatsen gieten en metsen.
Er moet daar ook wel iets komen of je zit er op het centraal station te kijken.
Dat werd inderdaad al eerder gezegd. Snap af en toe niet waarom er zo moeilijk over wat gebouwen gedaan kan worden.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Tja, dat is een beslissing geweest van een oud directeur (ik dacht Daman). De zoo was op dat moment zo goed als failliet, door de gebouwen en tuinen te laten klasseren heeft hij de zoo gered.
Zo krijgen ze nu door deze klassering subsidies voor renovatie aan de gebouwen bv.

Het heeft dus bij wijze van spreken de zoo "gered", maar het heeft ook wel voor moeilijke situaties gezorgd. Zo moest de Egyptische tempel eigenlijk al jaren diervrij zijn en een expositieruimte. Maar voorlopig is daar weer geen spraken van omdat een nieuwe giraffestal (olifanten zouden in dat plan verdwijnen) gewoon teveel kost.
Maar dat ze intussen met het verdwijnen van de nijlpaarden stilletjes zich beginnen aan te passen aan een stadstuin is een goede evolutie. Nu de olifanten nog, giraffen en neushoorns zou ik behouden.
Wat de mensapen betreft kiezen ze nu voor 2 kweekgroepen, hier had ik voor bachelor en ouderlingen gekozen. Maar dat is een beslissing die zeer moeilijk ligt binnen de KMDA.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

Limburg vooruit schreef:
26 mar 2025, 10:19
Tja, dat is een beslissing geweest van een oud directeur (ik dacht Daman). De zoo was op dat moment zo goed als failliet, door de gebouwen en tuinen te laten klasseren heeft hij de zoo gered.
Zo krijgen ze nu door deze klassering subsidies voor renovatie aan de gebouwen bv.

Het heeft dus bij wijze van spreken de zoo "gered", maar het heeft ook wel voor moeilijke situaties gezorgd. Zo moest de Egyptische tempel eigenlijk al jaren diervrij zijn en een expositieruimte. Maar voorlopig is daar weer geen spraken van omdat een nieuwe giraffestal (olifanten zouden in dat plan verdwijnen) gewoon teveel kost.
Maar dat ze intussen met het verdwijnen van de nijlpaarden stilletjes zich beginnen aan te passen aan een stadstuin is een goede evolutie. Nu de olifanten nog, giraffen en neushoorns zou ik behouden.
Wat de mensapen betreft kiezen ze nu voor 2 kweekgroepen, hier had ik voor bachelor en ouderlingen gekozen. Maar dat is een beslissing die zeer moeilijk ligt binnen de KMDA.
Moesten de olifanten verdwijnen, wat ik jammer zou vinden, maar als het moet dan moet het, krijg je wel direct de mogelijkheid voor andere leuke soorten die op het savannethema zouden aansluiten, bijvoorbeeld gemsbokken, impala’s, struisvogels, …

Over de gorilla’s: Jammer nu Matadi er niet meer is maar als de vrouwengroep blijft overeenkomen zie ik dit niet echt als noodzakelijk. Ook met de twee jongen in de groep, als het blijft klikken. Na het overlijden van de man vóór Matadi heeft het toch ook altijd gegaan volgend dat ik mij nog herinner. Als een van de ouderen zou vertrekken of overlijden dan kanb ar

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

MClaeys schreef:
Limburg vooruit schreef:

Je moet daar in de hoogte werken: het grondplan is sowieso heel klein en ze dreigen heel snel te diep in de tuin te komen. Bovendien moet dat stationsgebouw verborgen worden, niet omdat het niet mooi is, maar het is te dominant voor de zoo zelf. Dus een gelaagd gebouw met bezoekbare delen (ik vond de slingerapen best goed gevonden, kan je een mooi en hoog binnenverblijf maken) en bezoekerspaden op meerdere niveaus. Dat laatste samen met de beschikbare oppervlakte beperkt meteen de keuze van dieren: wilde honden hebben veel loopruimte nodig en kunnen niet klimmen. Ik zou nog altijd kiezen voor een van die oorspronkelijke ideeen, nl. een verticaal verblijf voor een klimmende kat, luipaard of jagoear. Ik ben alleen niet zo zeker of het technisch haalbaar is zonder dat een netconstructie de rest van de tuin erg domineert. Voor tijgers is het daar te klein, zelfs al kan je wellicht een verblijf uittekenen dat op papier voldoet aan de normen, met bezoekers aan alle kanten is dat niet ideaal. Dus graag nachtdieren terug, slingerapen binnen, eventueel er tegenover een groot aquarium, bezoekers nu eens binnen, dan weer buiten, etc. Sneeuwluipaarden boven is ook zo'n onzinnig idee, manoels waren dan beter geweest. Laat de bezoekers boven buiten tegen de achterkant lopen (waar de kleine roofvogelsvolières waren met de karakara's en sneeuwuilen) en via kijkramen in het jagoearverblijf kijken. Dat laatste verbindt je met beneden door een kunstmatige boomstronk die tegen het gebouw ligt. Doe dat op twee plaats (voormalig leeuwen en tijgerperk) zodat je een koppel kunt houden, en steek er beneden een kleine kat tussen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

donyorano
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: PairiDaiza, Antwerpen

Bericht door donyorano »

Zoozot schreef:
dit is puur speculatie, maar ik misschien kan er nog een antilopesoort bijkomen aangezien er onlangs is gewerkt in het leegstaande verblijf in de Egyptische tempel.
Het originele plan was dat er in dat stuk van de tempel struisvogels zouden komen, maar geen idee hoe actueel dat nog is.
Heb via via gehoord dat deze net zijn aangekocht door de zoo.

MClaeys
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door MClaeys »

donyorano schreef:
27 mar 2025, 09:07
Zoozot schreef:
Heb via via gehoord dat deze net zijn aangekocht door de zoo.
Dan zullen we binnenkort struisvogels mogen verwachten tussen de zebra’s, wrattenzwijnen, neushoorns en giraffen. Waarschijnlijk enkel hennen als dit waar is?

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
26 mar 2025, 19:23
MClaeys schreef:
Limburg vooruit schreef:

Je moet daar in de hoogte werken: het grondplan is sowieso heel klein en ze dreigen heel snel te diep in de tuin te komen. Bovendien moet dat stationsgebouw verborgen worden, niet omdat het niet mooi is, maar het is te dominant voor de zoo zelf. Dus een gelaagd gebouw met bezoekbare delen (ik vond de slingerapen best goed gevonden, kan je een mooi en hoog binnenverblijf maken) en bezoekerspaden op meerdere niveaus. Dat laatste samen met de beschikbare oppervlakte beperkt meteen de keuze van dieren: wilde honden hebben veel loopruimte nodig en kunnen niet klimmen. Ik zou nog altijd kiezen voor een van die oorspronkelijke ideeen, nl. een verticaal verblijf voor een klimmende kat, luipaard of jagoear. Ik ben alleen niet zo zeker of het technisch haalbaar is zonder dat een netconstructie de rest van de tuin erg domineert. Voor tijgers is het daar te klein, zelfs al kan je wellicht een verblijf uittekenen dat op papier voldoet aan de normen, met bezoekers aan alle kanten is dat niet ideaal. Dus graag nachtdieren terug, slingerapen binnen, eventueel er tegenover een groot aquarium, bezoekers nu eens binnen, dan weer buiten, etc. Sneeuwluipaarden boven is ook zo'n onzinnig idee, manoels waren dan beter geweest. Laat de bezoekers boven buiten tegen de achterkant lopen (waar de kleine roofvogelsvolières waren met de karakara's en sneeuwuilen) en via kijkramen in het jagoearverblijf kijken. Dat laatste verbindt je met beneden door een kunstmatige boomstronk die tegen het gebouw ligt. Doe dat op twee plaats (voormalig leeuwen en tijgerperk) zodat je een koppel kunt houden, en steek er beneden een kleine kat tussen.
Aangezien ruimte nogal een ding is zou ik helemaal niet kiezen voor grote katten. Dan eerder de Ocelot of Margay in plaats van een jaguar of luipaard. Doe bijvoorbeeld ook kleine apensoorten. Hierbij hoeft een net constructie dan niet per se overheersend te worden. Het is dan mogelijk om binnen op de begane grond men toegang te geven tot de binnenverblijven, en hier kunnen eventueel ook nog terraria toegevoegd worden als "extra" als de apen buiten zijn. Maak, indien mogelijk, dan ondergronds een kelder met nachtdieren, en een groot aquarium (eventueel een onderwaterzicht bij een nieuw zeeleeuwen/zeehonden verblijf).

Naarmate je hoger gaat zou ik buitenverblijven doen met dieren die geen netconstructie nodig hebben, maar zou ik het wel bij kleinere diersoorten houden zoals een pekari, jakhals, corsac vos, grootoorvos, boomstekelvarken, Tamandua. Eventueel nog een gebouw met vrij vliegende vogels

Kijk ik heb geen idee of er bepaalde regels zijn waarin het gebouw terug moet keren, maar ik snap sowieso niet waarom ze kiezen voor grote katachtigen en een beersoort. Als park dat zo beperkt wordt door ruimte kies je toch juist eerder voor kleinere diersoorten die veel minder ruimte nodig hebben. of waarbij meerdere diersoorten samen zouden kunnen zitten.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Weet er iemand of de fluweelwevers nog aanwezig zijn in Antwerpen? ZTL zegt van niet, maar zonder bronvermelding.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
28 mar 2025, 13:10
Weet er iemand of de fluweelwevers nog aanwezig zijn in Antwerpen? ZTL zegt van niet, maar zonder bronvermelding.
De fluweelwevers zijn inderdaad niet meer aanwezig, maar het is me ontgaan wanneer ze precies verdwenen zijn.

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde

Bericht door Rafiaan »

Die zijn rond februari-maart vorig jaar verdwenen.

Plaats reactie