Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door Zoozot »

Boomkangoeroe schreef:
03 feb 2025, 22:15
Apenarend schreef:
02 feb 2025, 19:33
Had die niet Zuid-Amerika als thema?
Nee de Sanctuary zal wel gefocust worden op dieren die leven in of nabij regenwouden maar ook met enkele soorten die niet specifiek in het regenwoud horen ik vermoed dat deze hier tijdelijk zullen zitten in afwachting van de Blue oasis. Velen denken direct dat ze het bij het juiste eind hebben maar Pairi Daiza heeft zo zijn eigen plannen :p
Het lijkt me meer dat de plannen doorheen hun ontwikkeling wat zijn veranderd? In vroege aankondigingen van het project meen ik toch echt dat er gezegd werd dat de Sanctuary een Zuid-Amerikaans thema zou krijgen. Het is maar in wat latere uitingen -naarmate het plan meer en meer concreet werd- dat er tussen neus en lippen door vermeld is dat de serre eerder naar regenwouden van over de hele wereld georiënteerd zou worden.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
03 feb 2025, 23:48
Boomkangoeroe schreef:
Apenarend schreef:
Nee de Sanctuary zal wel gefocust worden op dieren die leven in of nabij regenwouden maar ook met enkele soorten die niet specifiek in het regenwoud horen ik vermoed dat deze hier tijdelijk zullen zitten in afwachting van de Blue oasis. Velen denken direct dat ze het bij het juiste eind hebben maar Pairi Daiza heeft zo zijn eigen plannen :p
Het lijkt me meer dat de plannen doorheen hun ontwikkeling wat zijn veranderd? In vroege aankondigingen van het project meen ik toch echt dat er gezegd werd dat de Sanctuary een Zuid-Amerikaans thema zou krijgen. Het is maar in wat latere uitingen -naarmate het plan meer en meer concreet werd- dat er tussen neus en lippen door vermeld is dat de serre eerder naar regenwouden van over de hele wereld georiënteerd zou worden.
Op zich wel te begrijpen al staat dat een beetje in contrast met hun andere 'werelden'.

Het is wel een voordeel om meer vogelsoorten uit te kunnen zetten in de hal, en dat kan lonen zoals Burgers' aantoont.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
04 feb 2025, 07:39
Zoozot schreef:
03 feb 2025, 23:48
Boomkangoeroe schreef:
Apenarend schreef:
Op zich wel te begrijpen al staat dat een beetje in contrast met hun andere 'werelden'.

Het is wel een voordeel om meer vogelsoorten uit te kunnen zetten in de hal, en dat kan lonen zoals Burgers' aantoont.
Zoals ik al eens eerder had aangegeven nemen ze het met hun andere werelden ook al niet zo nauw (Cambron by the sea, Cambron-Abbey en Land of the Cold zijn het meest duidelijke). En dat geld eigenlijk ook voor hun ander werelden. Land of Origins gaat over heel Afrika, terwijl er wel 2 werelden zijn over een specifiek land in Azië en dan ook weer een wereld over Zuid-Oost Azië. Last Frontier is dan weer een specifieke regio binnen een land en the Southern Cape is dan weer Oceanië.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Persoonlijk vind ik gebouwen of verblijven over 1 plaats vaak minder dan een regenwoudkas waar de tropische regenwouden van de wereld samengevoegd zijn.
Er zijn uitzonderingen zoals de Mangrove (Belize) in Burgers, maar de bush (Afrika,
Azië, Zuid Amerika) bevoordeeld vind ik top.

Nog een uitzondering is bv een savanne, daar moeten geen nandoes ofzo op. Daar ergerde ik me steeds aan in Olmen met de saruskraanvogels.

Ik blijf erbij, het zou spijtig zijn om zo'n kas als in PD enkel en alleen aan Zuid Amerika te besteden, moet je nog zo'n 2de kas zetten voor Zuid Oost Azië en 2 kleinere voor Afrika en Oceanië.

Een biotoop gericht aan de Europese regenwouden, weinig mensen weten dat er ook hier regenwouden zijn. Maar geen tropisch regenwoud natuurlijk.
Als een storm plots orkaan wordt zullen we hem ook weer verslaan.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Daarmee ben ik het eens zeker beter 1 grote serre met diversiteit erin ook qua kosten bespaart 1 grote serre zeker meer dan diverse kleinere serres die samen dezelfde oppervlakte innemen. Ook de serre The Bush is hier een mooi voorbeeld hoe diverse oerwouden in elkaar kunnen overlopen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

In de persuitnodigingen voor het nieuwe seizoen leren we alvast dat de dino's straks in de openlucht zullen staat binnen de Land of the Cold, en dat de zone via een klein gebouw toegankelijk zal zijn. Ik vermoed dus dat we kijken naar een tijdelijke invulling van een gebied zoals waar tijdelijk de kinderboerderij stond? Maar dat zal in aanloop van dit weekend snel duidelijk worden. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door Boots »

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Gezien de positie zoals er gefilmd is zou dit zomaar bij de tijdelijke kinderboerderij kunnen zijn

Facebook Pairi Daiza

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Of het stuk langs de picknickwijde aan de tijgers.. dan kan je mooi de vliegtuigloods gebruiken voor Vulcain. ;)

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Ik durf op basis van de beelden toch wel zeker te zeggen dat er in ieder geval een aantal rond de vijver staan. Ik kan nu alleen maar hopen dat dit iets tijdelijks is, zoals eerder aangegeven vind ik die dino's vreselijk. Ze hadden lekker een afgelegen stuk voor die dingen moeten reserveren. Dat wordt voor mij geen verlenging van mijn abonnement. Gelukkig liggen ze daar bij PD niet wakker van, want op de een of andere manier vinden andere mensen die dino's wel leuk. Ik vind ze hinderlijk en de bezoekersbeleving verpesten.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Inmiddels zijn ook de tarieven voor seizoen 2025 bekend. Waarbij PD gaat werken met een laag-, midden- en hoogseizoen.
De dagenkaarten alswel de parkeertickets zijn iets in prijs gestegen. Zeer netjes als je het mij vraagt.

https://www.pairidaiza.eu/fr/tarifs-tickets-dun-jour/

Pater-damiaanshert
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlijn

Bericht door Pater-damiaanshert »

Abonnementen zijn ook gestegen.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Pater-damiaanshert schreef:
04 feb 2025, 23:39
Abonnementen zijn ook gestegen.
Op zich logisch. Al zijn de prijzen nog steeds in dezelfde verhouding als ander parken. Met 3x gaan heb je het abonnement er uit.

En wij kregen met het verlengen een flinke korting. In de mail stond €112 in plaats van €122 per abonnement. Bij het afrekenen hoefden we uiteindelijk maar €105 af te rekenen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Boots schreef:
04 feb 2025, 22:05
Inmiddels zijn ook de tarieven voor seizoen 2025 bekend. Waarbij PD gaat werken met een laag-, midden- en hoogseizoen.
De dagenkaarten alswel de parkeertickets zijn iets in prijs gestegen. Zeer netjes als je het mij vraagt.

Ik begrijp dat je als park winst wil maken, maar dit is er echt los over, misschien met minder tevrede zijn.
48€ zonder parking, eten of drank. Dat is het niet waard. Zeker €8 teveel.
Ik snap het niet, iedereen klaagt en zaagt over de crisis. Maar 48 euro voor 1 dag per persoon is dan geen probleem?

Niet meer voor mij, sorry.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Limburg vooruit schreef:
05 feb 2025, 09:24
Boots schreef:

Ik begrijp dat je als park winst wil maken, maar dit is er echt los over, misschien met minder tevrede zijn.
Ik snap het niet, iedereen klaagt en zaagt over de crisis. Maar 48 euro voor 1 dag per persoon is dan geen probleem?

Pretparken komen er toch ook mee weg om dit te vragen? Ik denk dat je in dierentuinlandschap Pairi Daiza toch wel kan vergelijken met parken als de Efteling, Europapark, Phantasialand of Disney. Dit vanwege de thematisering. Bij al die parken betaal je in het hoogseizoen ook ruim €50 (Disney zelfs ruim 2x zoveel). En wat krijg je er dan voor terug, 2,5 uur in een wachtrij staan voor een attractie. En bij het parkeren ben je ook een stuk duurder uit.

Daarnaast betaal je bij Zoo Antwerpen €32,50 voor een park dat normaal al 7x zo klein is, en nu met de verbouwing van het jubileumcomplex zelfs 8x zo klein is. Tierpark Hagenbeck durft ook €45 voor combiticket te vragen, om je vervolgens maar 1 keer toe te laten tot het tropen aquarium.

Daarnaast denk ik dat het hoogseizoen zal zijn tijdens Estivales, Halloween en de kerstvakantie. Middenseizoen zal doordeweeks in de vakanties zijn, en de normale weekenden. en laagseizoen zal wel d andere doordeweekse dagen zijn. wat het allemaal voorheen ook was, en toen waren ze €2 goedkoper. Maar welke andere dierentuin is tot 22:00 of 23:00 open in het hoogseizoen?

Dus als je dat allemaal in gedachten neemt is het in mijn ogen toch een meer dan redelijke prijs. En ze zullen op termijn net als Disney gaan worden, waarbij het zich meer richt op mensen die overnachten of een abonnement hebben dan op dagbezoekers. (en de 2 Disney parken trekken samen toch 16 miljoen bezoekers per jaar)

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
05 feb 2025, 10:19
Limburg vooruit schreef:
05 feb 2025, 09:24
Boots schreef:

Pretparken komen er toch ook mee weg om dit te vragen? Ik denk dat je in dierentuinlandschap Pairi Daiza toch wel kan vergelijken met parken als de Efteling, Europapark, Phantasialand of Disney. Dit vanwege de thematisering. Bij al die parken betaal je in het hoogseizoen ook ruim €50 (Disney zelfs ruim 2x zoveel). En wat krijg je er dan voor terug, 2,5 uur in een wachtrij staan voor een attractie. En bij het parkeren ben je ook een stuk duurder uit.

Daarnaast betaal je bij Zoo Antwerpen €32,50 voor een park dat normaal al 7x zo klein is, en nu met de verbouwing van het jubileumcomplex zelfs 8x zo klein is. Tierpark Hagenbeck durft ook €45 voor combiticket te vragen, om je vervolgens maar 1 keer toe te laten tot het tropen aquarium.

Daarnaast denk ik dat het hoogseizoen zal zijn tijdens Estivales, Halloween en de kerstvakantie. Middenseizoen zal doordeweeks in de vakanties zijn, en de normale weekenden. en laagseizoen zal wel d andere doordeweekse dagen zijn. wat het allemaal voorheen ook was, en toen waren ze €2 goedkoper. Maar welke andere dierentuin is tot 22:00 of 23:00 open in het hoogseizoen?

Dus als je dat allemaal in gedachten neemt is het in mijn ogen toch een meer dan redelijke prijs. En ze zullen op termijn net als Disney gaan worden, waarbij het zich meer richt op mensen die overnachten of een abonnement hebben dan op dagbezoekers. (en de 2 Disney parken trekken samen toch 16 miljoen bezoekers per jaar)
Voila, dit ging ik dus ook juist schrijven.

Als je dit park vergelijkt met andere parken krijg je toch heel wat meer voor in de plaats. Dit is ook telkens wat ik zie verschijnen in bv de groepen van Efteling.

Steeds dat gezaag over de prijzen. Koken kost geld onderhoud, investeringen, voeding van dier en mens, en niet vergeten de hoogste kost: de loonkosten. In een paar jaar tijd zijn de loonkosten met ongeveer 20 % gestegen, dit moet ook betaald worden.

Niemand verplicht u van daar te eten, je kan zelf uw broodjes en drank meenemen naar het park. Een dagje uit maak je op het eind zo duur als je zelf wilt.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Op deze manier krijg je alles verkocht natuurlijk. Het is wat de zot ervoor geeft, een spreekwoord van zo'n 100 jaar oud maar elke dag meer en meer van toepassing.

Of je het nu gerechtvaardigd vind of niet, op deze manier ga je terug naar 1930, waar alleen de goede klasse (die zienderogen slinkt) het kan betalen. Door deze prijzen blijven parken als Pakawi trouwens bestaan, die zijn nog "betaalbaar".

Ps, dit geld ook voor pretparken en andere tuinen. Ga maar eens met een gezin 1 dagje weg, alleen met de inkom en parking kan je een week eten.
En ook al zit ik niet in deze situatie, ik kijk rond mij en zie genoeg 2-verdieners die dit gewoon niet kunnen.
In mijn zoon zijn klas zitten ze met 24, ik kan de kinderen die vorig jaar naar PD, efteling of Bellewaerde geweest zijn op 1 hand tellen!!

Ik begin mij dan vragen te stellen, misschien toch maar wat meer belastingen voor wie meer als een bepaald bedrag verdiend.

snoopy11
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Limburg vooruit schreef:
05 feb 2025, 10:44
Op deze manier krijg je alles verkocht natuurlijk. Het is wat de zot ervoor geeft, een spreekwoord van zo'n 100 jaar oud maar elke dag meer en meer van toepassing.

Of je het nu gerechtvaardigd vind of niet, op deze manier ga je terug naar 1930, waar alleen de goede klasse (die zienderogen slinkt) het kan betalen. Door deze prijzen blijven parken als Pakawi trouwens bestaan, die zijn nog "betaalbaar".

Ps, dit geld ook voor pretparken en andere tuinen. Ga maar eens met een gezin 1 dagje weg, alleen met de inkom en parking kan je een week eten.
En ook al zit ik niet in deze situatie, ik kijk rond mij en zie genoeg 2-verdieners die dit gewoon niet kunnen.
In mijn zoon zijn klas zitten ze met 24, ik kan de kinderen die vorig jaar naar PD, efteling of Bellewaerde geweest zijn op 1 hand tellen!!

Ik begin mij dan vragen te stellen, misschien toch maar wat meer belastingen voor wie meer als een bepaald bedrag verdiend.
Toch wel een zeer kort door de bocht verhaal vindt ik. Als inderdaad nog maar weinig mensen dit kunnen betalen, hoe komen ze dan aan dergelijke bezoekersaantallen. Dit is ook keuzes maken, wij betalen liever ons abbo, dan 1 keer per jaar 10 dagen op reis te gaan, zoals zo velen. Hoeveel kindjes uit de klas van uw zoon, gaan wel op reis met hun ouders?

Ik ken ook mensen die nog nooit naar pd, Efteling enz... gegaan zijn omdat het hun gewoon niet interesseert, dus hun kinderen hebben het park ook nog nooit gezien of ooit eens met een schoolreisje.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Ter illustratie... 53 euro voor een dagticket in de Efteling, 62 euro voor Europapark, 68 euro voor Phantasialand, 99 euro voor één Disneypark in Parijs. Die laatste vraagt ook 25 euro voor 1 parkeerbewijsje.

Ik denk dat de prijzen voor een park als Pairi Daiza dan nog wel meevalt. Alsook voor onze dierentuinen in het algemeen kijkend naar de Belgische levensstandaard.

Patrick
Favoriete dierentuin: Dierenpark Emmen

Bericht door Patrick »

De thematisering in Efteling en Disney is toch echt wel van een pak hoger niveau dan Pairi Daiza, met name qua detaillering.

Plaats reactie