Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2025)

Bericht door daniel1109 »

GANESHA schreef:
17 jan 2025, 12:53
daniel1109 schreef:
17 jan 2025, 12:38
In de nacht van 1 op 2 januari is er een neushoorn geboren. Het is een vrouwtje

Bron: Facebook Pairi Daiza
Gaat daar ontzettend goed me de kweek van de witte neushoorns, das al de 6 de geboorte sinds 2016 !
Zeker. Helemaal als je bedenkt dat ze maar eens in de 3 a 4 jaar een kalf krijgen. Dan gaat het zowat aan de lopende band door.

JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

daniel1109 schreef:
17 jan 2025, 13:10
GANESHA schreef:
daniel1109 schreef:

Gaat daar ontzettend goed me de kweek van de witte neushoorns, das al de 6 de geboorte sinds 2016 !
Zeker. Helemaal als je bedenkt dat ze maar eens in de 3 a 4 jaar een kalf krijgen. Dan gaat het zowat aan de lopende band door.
In dierentuinen is er een andere interval dan in het wild. Om de 2 jaar komt vaker voor, kijk maar naar Burgers met Kwanzaa en Izala die soms zelfs maar 20 maanden tussen 2 jongen ;)

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

JvG schreef:
17 jan 2025, 13:43
daniel1109 schreef:
GANESHA schreef:
daniel1109 schreef:

In dierentuinen is er een andere interval dan in het wild. Om de 2 jaar komt vaker voor, kijk maar naar Burgers met Kwanzaa en Izala die soms zelfs maar 20 maanden tussen 2 jongen ;)
Dat wist ik niet. Maar ook dan is het toch behoorlijk snel.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost »

JvG schreef:
17 jan 2025, 13:43
daniel1109 schreef:
GANESHA schreef:
daniel1109 schreef:

Ik vraag me wel af hoe lang we dat nog gaan blijven zien. Bij olifanten is er een eens in de 5 jaar regel ingesteld vanwege het ruimtegebrek, maar ook omdat er in sommige parken aan de lopende band werd doorgefokt en dat niet echt gezond was voor de moeders. Constant zwanger zijn bleek een enorm effect te hebben op het lichaam, ik kan me niet voorstellen dat dat bij neushoorns heel anders zou zijn.

MClaeys
Laafsekikker dikkopje (LC)

Bericht door MClaeys »

Ja dat doet inderdaad wel iets met de dieren. Veel geboortes kort op elkaar, moet voor de moeders al heel veel energie gekost hebben.

JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG »

https://www.facebook.com/share/p/1C1DvZh25j/

Of een tempel gezien wordt als de beste huisvesting voor orangs is in mijn ogen een moeilijke discussie. Maar dat een orang zo makkelijk grote stenen kan loskrijgen is iets wat ik niet snel verwacht in een dierentuin. Weet iemand hier of het alleen uit elkaar halen is of dat er ook enorm veel mee gesleept werd? Ik moet zelf namelijk meteen denken aan incidenten dat een dier gewond raakt of er een grote steen een ruit kapot maakte zoals destijds bij de ijsberen in Blijdorp.
Hopelijk is het niet meer mogelijk bij het vernieuwde terras.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

JvG schreef:
19 jan 2025, 08:26
https://www.facebook.com/share/p/1C1DvZh25j/

Of een tempel gezien wordt als de beste huisvesting voor orangs is in mijn ogen een moeilijke discussie. Maar dat een orang zo makkelijk grote stenen kan loskrijgen is iets wat ik niet snel verwacht in een dierentuin. Weet iemand hier of het alleen uit elkaar halen is of dat er ook enorm veel mee gesleept werd? Ik moet zelf namelijk meteen denken aan incidenten dat een dier gewond raakt of er een grote steen een ruit kapot maakte zoals destijds bij de ijsberen in Blijdorp.
Hopelijk is het niet meer mogelijk bij het vernieuwde terras.
Orang oetans zijn 5 tot 7 keer sterker dan mensen. Kunnen tot 225kg tillen en hebben een grijpkracht van 270kg. Die tegels zullen hooguit een kilo of 50 wegen. En volgens mij deed Berani ze alleen uit elkaar halen, maar ik moet zeggen dat de laatste keren dat ik er was (oktober en december), ze toen allemaal binnen zaten. Dus het kan zijn dat ze dat al zijn sinds ze dit ontdekt hebben.

Waarschijnlijk zullen ze de tegels vast metselen aan de laag daaronder.

MClaeys

Bericht door MClaeys »

Zou wel een drama zijn moest er opeens een tegel of steen door de ruit vliegen. Ik hoop dat het glas sterk genoeg is dat er nooit een ‘temple run’ plaats gaat vinden bij de orang-oetans.

Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Bericht door Mr. Gharial »

MClaeys schreef:
19 jan 2025, 18:56
Zou wel een drama zijn moest er opeens een tegel of steen door de ruit vliegen. Ik hoop dat het glas sterk genoeg is dat er nooit een ‘temple run’ plaats gaat vinden bij de orang-oetans.
Naast mensen hebben mensapen best zwakke polsen en kunnen dus niet echt gooien, wel zwaaien. Hangt er natuurlijk vanaf hoe sterk het glas is, maar ik denk dat ze niet snel het glas zullen breken
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Nova, Lila of Ava ... kies mee de naam van pasgeboren neushoornkalf in Pairi Daiza.
De geboorte van een Zuidelijke Witte Neushoorn vormt uitstekend nieuws voor de met uitsterven bedreigde neushoorns. ​

2025 begint met tederheid, liefde en hoop. Pairi Daiza, verkozen tot Beste Zoo van ​ Europa in 2024, heeft het genoegen de geboorte te melden van een Zuidelijke Witte Neushoorn (Ceratotherium simum simum).

Op 2 januari 2025, om 1u58 ’s nachts, schonk Eléonore, liefkozend Elie genoemd door haar verzorgers, het leven aan een prachtig vrouwelijk neushoornkalf in haar binnenterritorium, niet ver van Joby, de vader.

Dit is het vierde kalf voor Elie in Pairi Daiza. ​ Ze bracht eerder in 2022 Kodjo (mannelijk) ter wereld, in 2019 Sena (vrouwelijk) en in 2016 Sethemba Vasta (mannelijk).

De eerste kwetsbare weken zijn cruciaal voor pasgeboren dieren. Elie toonde zich opnieuw een bijzonder zorgzame en beschermende moeder. Deze kostbare momenten worden nauwlettend gevolgd door de verzorgers en dierenartsen. Moeder en jong maken het goed en passen zich perfect aan hun omgeving aan. Op slechts zes dagen oud woog het kleine kalf reeds 89 kilo.

Voorlopig blijven de moeder en haar jong in de warmte van hun binnenruimte. Pairi Daiza hoopt dat bezoekers hen, bij gunstig weer, vanaf de start van het seizoen 2025 op 8 februari, zullen kunnen bewonderen.

Een geboorte vol hoop
In het wild blijft de Zuidelijke Witte Neushoorn bedreigd door stroperij, nog steeds aangedreven door de illegale handel rond hun hoorn, en door het verlies van hun habitat. Deze ondersoort, ooit bijna uitgestorven, telt vandaag ongeveer 20.000 individuen dankzij diverse inspanningen voor natuurbehoud.

Pairi Daiza ondersteunt het Europese kweekprogramma voor bedreigde soorten (EEP: EAZA Ex-situ Programma). Dit programma heeft als doel het genetisch erfgoed van de Zuidelijke Witte Neushoorn te behouden en het publiek bewust te maken van de uitdagingen waarmee deze dieren in het wild worden geconfronteerd.

Pairi Daiza werkt ook mee aan de bescherming van de Noordelijke Witte Neushoorn
De Noordelijke Witte Neushoorn tet nog maar 2 levende dieren tegenover de 20.000 Zuidelijke neushoorns. Na het overlijden in 2018 van het laatste mannetje van deze ondersoort, zijn er vandaag slechts twee onvruchtbare vrouwtjes over. Pairi Daiza steunt het BioRescue Project, een wetenschappelijk consortium dat zich inzet voor het behoud van de Noordelijke Witte Neushoorn met behulp van in-vitrofertilisatietechnieken.

Elie uit Pairi Daiza zelf speelt een sleutelrol in dit hoopvolle programma. In de zomer van 2023 nam professor Thomas Hildebrandt van het Leibniz Institute for Zoo and Wildlife Research bij Elie eicellen af om deze technieken verder te perfectioneren. Op 24 september 2023 reisden Catherine Vancsok, wetenschappelijk directeur van de Pairi Daiza Foundation, en Alicia Quiévy, hoofddierenarts van Pairi Daiza, naar Kenia voor een cruciale fase in het onderzoek.

Deze onderzoeken, gefaciliteerd door de Pairi Daiza Foundation, kunnen uiteindelijk bijdragen aan het redden van deze iconische ondersoort met behulp van Zuidelijke Witte Neushoorn draagmoeders.

Het succesvolle overbrengen van een embryo van een Zuidelijke witte neushoorn naar een vrouwtje in het Keniaanse natuurreservaat bevestigt de mogelijkheid om veilig door te gaan naar de volgende stap: het overbrengen van embryo’s van de Noordelijke witte neushoorn. Een droom die binnen twee tot drie jaar werkelijkheid zou kunnen worden.

Community kiest mee de naam.
Het kleine neushoornkalf heeft nog geen naam, maar op 20 januari staat ze ​ in de schijnwerpers staan op sociale media. Pairi Daiza laat de community via een stemming op de Facebookpagina mee de naam voor haar te kiezen.

Je kan stemmen voor Nova, Lila of Ava!

Vanaf 8 februari, bij de start van het seizoen 2025, kunnen bezoekers – als het weer het toelaat – het kleine neushoornkalf en haar familie bewonderen in hun territorium in het hart van The Land of Origines, een van de negen werelden van Pairi Daiza, waar de schoonheid van Afrika samen wordt gebracht.

snoopy11
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

Vandaag ergens in een fb post, weet niet meer waar mijn excuses, waarin Marc Coucke in een tik-tok filmpje laat uitschijnen dat de serre pas in de herfst zou geopend worden. Verder stond er nog bij dat bij een project van dergelijke omvang het moeilijk is de juiste opleveringsdatum te voorspellen.

Waarschijnlijk is dit ook de reden dat er nog geen kamers kunnen geboekt worden bij het openstellen van de reservaties voor dit seizoen.

daniel1109
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Op zich vind ik dit niet zo erg. Liever uitlopen en dadelijk een hal afleveren die af is, dan gaan lopen haasten om een deadline te halen en straks rondlopen in een hal waar nog volop in gewerkt wordt

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

daniel1109 schreef:
22 jan 2025, 15:05
Op zich vind ik dit niet zo erg. Liever uitlopen en dadelijk een hal afleveren die af is, dan gaan lopen haasten om een deadline te halen en straks rondlopen in een hal waar nog volop in gewerkt wordt
Daar ben ik het volledig mee eens en ondertussen kan er ook al een deel aangeplant worden die deze zomer ook zeker mooi zal in groei schieten :bravo:

MClaeys

Bericht door MClaeys »

Inderdaad, beter direct het volledige project openen als de afgewerkte wereld dan. Niemand zit te wachten op een opening waarbij eigenlijk nog niet alles af is. Een goed begroeide, groene reuzenserre met direct veel dieren die getoond kunnen worden zal iets zijn dat al direct een grootse eerste indruk zal nalaten.

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Michielsken »

Tgoh, logisch ergens dat ze liever wachten tot alles 'echt' af is
Sowieso zal het de serre in de eerste jaren nog niet 'af' zijn daar het vele groen moet groeien. Ok, ze hebben al 2 groeiserres staan in de buurt en het groen zal niet van 0 moeten beginnen, maar sowieso zal deze serre pas binnen een paar jaar in volle glorie te bewonderen zijn. Dit geldt voor elk project met tropisch thema, kijk maar naar het verschil tussen de beginjaren van de Bush of van de Dome Equatorial in Beauval en nu...

snoopy11

Bericht door snoopy11 »

MClaeys schreef:
23 jan 2025, 00:24
Inderdaad, beter direct het volledige project openen als de afgewerkte wereld dan. Niemand zit te wachten op een opening waarbij eigenlijk nog niet alles af is. Een goed begroeide, groene reuzenserre met direct veel dieren die getoond kunnen worden zal iets zijn dat al direct een grootse eerste indruk zal nalaten.
Ik volg inderdaad dezelfde mening, met deze nuance. Goed begroeid gaat deze zeker nog nt zijn bij oplevering. Als je kijkt naar andere serres was dit in het begin ook "kaal". Bekijk maar eens foto's vd de bush, Amazonica, de mangrovehal nu en en in het jaar van opening. Dit zijn zaken waar je geduld moet hebben. Je kan wel forsere planten al gaan aanplanten, maar dan nog.

Dat is ook het fijne aan zulke projecten, je ziet ze evolueren en dat maakt het mij als plantenliefhebber minstens even interessant om te volgen dan de dieren....

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Michielsken schreef:
23 jan 2025, 06:58
Sowieso zal het de serre in de eerste jaren nog niet 'af' zijn daar het vele groen moet groeien. Ok, ze hebben al 2 groeiserres staan in de buurt en het groen zal niet van 0 moeten beginnen, maar sowieso zal deze serre pas binnen een paar jaar in volle glorie te bewonderen zijn. Dit geldt voor elk project met tropisch thema, kijk maar naar het verschil tussen de beginjaren van de Bush of van de Dome Equatorial in Beauval en nu...
Ook al hebben ze al ergens grote planten staan, het resultaat is hetzelfde. Hoe groter de plant hoe langer hij nodig en hoe moeilijker hij het heeft om aan te slaan.
Je hebt natuurlijk een vollere indruk, maar de plant zal de eerste tijd niet mooi ogen.

Begin je met jongere planten heb je veel sneller groei en na 2-3 jaar hetzelfde of een mooier resultaat.

Probeer maar zelf met een boompje van stam 8/10 en één van 11/15 (stamomtrek). Na 3 jaar heb je 2 gelijke bomen.
Als een storm plots orkaan wordt zullen we hem ook weer verslaan.

snoopy11

Bericht door snoopy11 »

Limburg vooruit schreef:
23 jan 2025, 08:46
Michielsken schreef:
Ook al hebben ze al ergens grote planten staan, het resultaat is hetzelfde. Hoe groter de plant hoe langer hij nodig en hoe moeilijker hij het heeft om aan te slaan.
Je hebt natuurlijk een vollere indruk, maar de plant zal de eerste tijd niet mooi ogen.

Begin je met jongere planten heb je veel sneller groei en na 2-3 jaar hetzelfde of een mooier resultaat.

Probeer maar zelf met een boompje van stam 8/10 en één van 11/15 (stamomtrek). Na 3 jaar heb je 2 gelijke bomen.
Hier zijn de condities nu wel iets anders. Perfecte aangepaste grond, klimaat en vochtigheid wat je in een tuin nt hebt.

Punt is natuurlijk wel dat bomen het eerste jaar investeren in hun wortels en dan pas aan de groei gaan. Zie maar naar de mangrove bomen in Burgers die verplant zijn geweest, die hadden het ook moeilijk en zie ze nu.

Ook de onderbeplanting en de tweede laag zal tijd nodig hebben om te groeien en aan te slaan.

Zoals ik zo vaak zeg tegen klanten, geef een tuin twee jaar om de beplanting tot zijn recht te laten komen.

Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe »

Michielsken schreef:
De planten moeten ook nog aanpakken en ook vanuit de kamers verwacht je toch al vanaf dag 1 dat je iets geboekt hebt wat ook echt zijn prijs waard is. Bovendien zullen ook nog tal van dieren dit jaar verschuiven van woongebied ik kijk er al zeker erg naar uit om dit alles stap per stap te volgen.

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door Michielsken »

Boomkangoeroe schreef:
23 jan 2025, 16:02
Michielsken schreef:
De planten moeten ook nog aanpakken en ook vanuit de kamers verwacht je toch al vanaf dag 1 dat je iets geboekt hebt wat ook echt zijn prijs waard is. Bovendien zullen ook nog tal van dieren dit jaar verschuiven van woongebied ik kijk er al zeker erg naar uit om dit alles stap per stap te volgen.
Maar ik kijk er ook naar uit hoor, het gaat een heel leuke periode zijn om de evolutie te zien. En de verschuivingen die dit teweeg gaat brengen in de huidige delen van het park.
Sowieso zal het gebied zeker aanvaardbaar zijn, dat moet ook wel als ze hier ook (en dat verwacht ik wel) hun premium prijzen voor het resort gaan vragen. Maar ik ben er ook vrij zeker van dat we deze 'wereld' pas echt naar waarde kunnen schatten binnen 5 jaar tijd, waar dit bij de andere delen al veel sneller is.

Hopelijk krijgen we snel wat info over de planning of beelden van de binnenkant...

Plaats reactie