Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Vanaf 26 november kun je overnachtingen boeken voor het nieuwe seizoen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

De abdij toren wordt gerestaureerd! Zie het artikel voor een impressie:
https://www.lavenir.net/regions/walloni ... 1732293130

Mijn Frans is inmiddels niet beter geworden dus wanneer ze beginnen en het af moeten zijn weet ik niet.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Mijn Frans valt wel mee, maar ik heb dan weer geen login-code voor dat artikel in detail te lezen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

https://www.hln.be/binnenland/paniek-in ... a5720915a/

Geen al te goed nieuws betreffende de introductie van de Aziatische zwarte beren.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Introductie? Was er dan een nieuwe beer gekomen? Is het niet een ruzie tussen de 2 beren die er al zaten?

Zo te lezen is er helaas een overleden.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
24 nov 2024, 17:31

Geen al te goed nieuws betreffende de introductie van de Aziatische zwarte beren.
Volgens het artikel op Looopings zou het om twee Amerikaanse zwarte beren in The Last Frontier gaan (al gebruikt men -net als in HLN- een foto van een kraagbeer):
https://www.looopings.nl/weblog/27405/D ... jk-af.html

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/24 ... iri-daiza/

Ik verbaas me er over dat er tien zwarte beren zijn. Of zou het toch om bruine beren gaan? Ze maken zich er wel gemakkelijk van af door te zeggen "het is in de natuur ook zo, het is hun instinct". In de natuur leven er geen 10 beren op zo'n kleine oppervlakte. Waarom willen ze overigens zoveel zwarte beren houden? Een viertal zou zeker volstaan.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

zoofan schreef:
24 nov 2024, 19:51
Ik verbaas me er over dat er tien zwarte beren zijn. Of zou het toch om bruine beren gaan? Ze maken zich er wel gemakkelijk van af door te zeggen "het is in de natuur ook zo, het is hun instinct". In de natuur leven er geen 10 beren op zo'n kleine oppervlakte. Waarom willen ze overigens zoveel zwarte beren houden? Een viertal zou zeker volstaan.
Ze hebben inderdaad zoveel zwarte beren; de bruine beren zijn zelfs met nog meer. Ik denk dat er onder dierentuinliefhebbers al meer dan genoeg kritiek is geweest op het feit dat ze zoveel beren bij elkaar houden...

tomplanckendael
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: planckendael

Bericht door tomplanckendael »

het moet wel om de beren te kunnen zien vanuit u verblijfsaccommedatie anders boek je een kamer en zie je de dieren niet puur daarom zijn er zoveel volgens mij

Yapok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Praag

Bericht door Yapok »

zoofan schreef:
24 nov 2024, 19:51
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/24 ... iri-daiza/

Hier ben ik het volledig mee eens. Waarom zoveel beren houden, als minder beren ook gewoon voldoende is. Ik vind dit gewoon een fout van het park zelf.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
24 nov 2024, 18:11
Apenarend schreef:
24 nov 2024, 17:31

Volgens het artikel op Looopings zou het om twee Amerikaanse zwarte beren in The Last Frontier gaan (al gebruikt men -net als in HLN- een foto van een kraagbeer):
https://www.looopings.nl/weblog/27405/D ... jk-af.html
Ik zie het nu ook, te snel gelezen wegens op weg naar voetbal.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Hoewel ik 10 beren voor dat verblijf ook wat optimistisch vind, ben ik het niet eens met de conlusie die een aantal van jullie nu trekken.
Draai het eens om; wanneer er geen 10 beren in het verblijf hadden gezeten, had dit dan niet kunnen gebeuren?
Volgens mij weten we allemaal dat het een ruim verblijf is met genoeg terugtrek mogelijkheden, ruimte om te vluchten en geen echte dode hoeken. Ik ben geen expert, maar alle keren dat ik naar de dieren heb staan kijken, deden ze rustig hun ding zonder elkaar in de weg te zitten. Ook bij voedermomenten zag ik geen onnodige spanning tussen dieren.
Vroeger zaten er vaak nog veel meer dieren in veel kleinere verblijven. Als dat altijd tot dodelijke slachtoffers had geleden, hadden we nu geen dieren meer over gehad.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Boots schreef:
24 nov 2024, 22:17
Hoewel ik 10 beren voor dat verblijf ook wat optimistisch vind, ben ik het niet eens met de conlusie die een aantal van jullie nu trekken.
Draai het eens om; wanneer er geen 10 beren in het verblijf hadden gezeten, had dit dan niet kunnen gebeuren?
Volgens mij weten we allemaal dat het een ruim verblijf is met genoeg terugtrek mogelijkheden, ruimte om te vluchten en geen echte dode hoeken. Ik ben geen expert, maar alle keren dat ik naar de dieren heb staan kijken, deden ze rustig hun ding zonder elkaar in de weg te zitten. Ook bij voedermomenten zag ik geen onnodige spanning tussen dieren.
Vroeger zaten er vaak nog veel meer dieren in veel kleinere verblijven. Als dat altijd tot dodelijke slachtoffers had geleden, hadden we nu geen dieren meer over gehad.
Ik wil ook niet te snel conclusies trekken over de exacte aanleiding voor dit incident, maar tegelijk vind ik het ook moeilijk om het volledig los te zien van de discussie rond het grote aantal beren in PD. Het is niet zo dat 10 beren in een verblijf houden automatisch leidt tot conflicten of -omgekeerd- dat dit met minder beren niet gebeurd zou kunnen zijn, maar het lijkt me niet onlogisch dat een groter aantal beren op een vaste oppervlakte de kans op conflicten enigszins verhoogt. Beren zijn immers geen groepsdieren: in het beste geval tolereren ze elkaars gezelschap als er geen reden tot competitie heerst, maar in het slechtste geval bezorgt het hen ook meer stress.

De berenverblijven in The Last Frontier zijn inderdaad uitstekend, maar hoe meer beren je per verblijf houdt, hoe minder individuele ruimte er overblijft per beer. Op zich kan het samen houden van solitaire dieren in een dierentuinsetting nog een zekere vorm van verrijking en afleiding bieden, maar het doet nog steeds de vraag rijzen waarom men dan tien beren heeft willen houden en niet genoeg had met vier of vijf. Voor het dierenwelzijn zie ik er de meerwaarde niet echt van in.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Elke keer dat ik er was, en dat was een paar keer per jaar, liep er een beer heen en weer op een richeltje langs de waterkant. Als je van de poema's naar de izba wandelt, net voor de poort daar.

daniel1109
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Bericht door daniel1109 »

Pairi Daiza meld op de Franstalige facebook pagina dat ze 2 grootoorvossen hebben in de Oasis. Een mannetje en een vrouwtje

✨ Nouveaux habitants dans l’Oasis ! ✨

Deux adorables Renards à oreilles de chauve-souris, un mâle et une femelle, viennent agrandir notre grande famille ! 🦊 🦊

La femelle s’appelle Pearl, mais nous avons besoin de vous pour choisir le prénom du mâle !

✅ 𝗣𝗼𝘂𝗿 𝘃𝗼𝘁𝗲𝗿, 𝗻'é𝗰𝗿𝗶𝘃𝗲𝘇 𝗽𝗮𝘀 𝗹𝗲 𝗻𝗼𝗺 𝗲𝗻 𝗰𝗼𝗺𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗶𝗿𝗲, 𝗠𝗔𝗜𝗦 𝗹𝗶𝗸𝗲𝘇 𝗰𝗲 𝗽𝗼𝘀𝘁 𝗮𝘃𝗲𝗰 𝗹'𝗲𝗺𝗼𝗷𝗶 𝗰𝗼𝗿𝗿𝗲𝘀𝗽𝗼𝗻𝗱𝗮𝗻𝘁 𝗮𝘂 𝗽𝗿é𝗻𝗼𝗺 :

Pour 𝗕𝗹𝗮𝗰𝗸 mettez ❤️
Pour 𝗛𝗮𝗿𝗯𝗼𝗿 mettez 😆
Pour 𝗕𝗹𝘂𝗲 mettez 😲

Tous deux nous arrivent de l’Opelzoo en Allemagne et sont déjà visibles dans l’Oasis. Et si vous veniez faire leur rencontre en attendant de connaitre le résultat ? Leur élégance et leur charme unique ne manqueront pas de vous séduire ! 🧡

Op de Nederlandstalige facebook pagina staat nog niks vermeld

snoopy11
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
28 nov 2024, 09:21
Pairi Daiza meld op de Franstalige facebook pagina dat ze 2 grootoorvossen hebben in de Oasis. Een mannetje en een vrouwtje

✨ Nouveaux habitants dans l’Oasis ! ✨

Deux adorables Renards à oreilles de chauve-souris, un mâle et une femelle, viennent agrandir notre grande famille ! 🦊 🦊

La femelle s’appelle Pearl, mais nous avons besoin de vous pour choisir le prénom du mâle !

✅ 𝗣𝗼𝘂𝗿 𝘃𝗼𝘁𝗲𝗿, 𝗻'é𝗰𝗿𝗶𝘃𝗲𝘇 𝗽𝗮𝘀 𝗹𝗲 𝗻𝗼𝗺 𝗲𝗻 𝗰𝗼𝗺𝗺𝗲𝗻𝘁𝗮𝗶𝗿𝗲, 𝗠𝗔𝗜𝗦 𝗹𝗶𝗸𝗲𝘇 𝗰𝗲 𝗽𝗼𝘀𝘁 𝗮𝘃𝗲𝗰 𝗹'𝗲𝗺𝗼𝗷𝗶 𝗰𝗼𝗿𝗿𝗲𝘀𝗽𝗼𝗻𝗱𝗮𝗻𝘁 𝗮𝘂 𝗽𝗿é𝗻𝗼𝗺 :

Pour 𝗕𝗹𝗮𝗰𝗸 mettez ❤️
Pour 𝗛𝗮𝗿𝗯𝗼𝗿 mettez 😆
Pour 𝗕𝗹𝘂𝗲 mettez 😲

Tous deux nous arrivent de l’Opelzoo en Allemagne et sont déjà visibles dans l’Oasis. Et si vous veniez faire leur rencontre en attendant de connaitre le résultat ? Leur élégance et leur charme unique ne manqueront pas de vous séduire ! 🧡

Op de Nederlandstalige facebook pagina staat nog niks vermeld
Waarschijnlijk dan in het verblijf rechtover der prairihondjes, dit stond al een tijdje leeg. Lijkt mij wel klein voor deze diersoort.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

Het lijkt me dat met de komst van de nieuwe serre er doorheen het hele park wel verschuivingen komen, en plaats voor deze dieren. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Feestelijke nieuwkomers: Pairi Daiza's feestdagen primeurs.
Van 30 november tot en met 4 januari 2025 organiseert Pairi Daiza onder de naam Christmas Time, een schitterend feest voor mens en dier.
Voor de feestdagen wordt het Park opnieuw versierd tot de grootste verlichte tuin van het land.

Vanaf 7 december kan iedereen genieten van videoprojecties op de Abdijtoren en op het water vanuit The Land Of The Cold, waaronder een totaal nieuwe creatie Kerstark / L' Arc de Noël. Tijdens de nocturnes van 21 december tot 4 januari blijft het park open tot 20 uur, met diverse kerstconcerten. Op 24, 25 en 31 december, en 1 januari is de animatie beperkt en sluit het park om 18 uur. Cadeautjes voor de dieren, kerstbomen tot 12 meter hoog, en seizoensproducten maken de hartverwarmende eindejaarssfeer compleet.

Meer dan een miljoen lichtjes
Een nieuw lichtplan voor The Kingdom of Ganesha, The Land of Origines, The Islands of The Rising Sun en voor de gerenoveerde abdijhoeve laat het Park extra oplichten.

De unieke collectie lichtsculpturen van levensgrote of uitvergrote dieren wordt uitgebreid tot ongeveer 70 dieren met 20 nieuwe dieren. Deze creaties zijn steeds gebaseerd op de bewoners van het park. Deze interventies nodigen jong en oud uit voor een fotomoment of om de anatomie van de dieren, in de sculptuur of vlakbij in het echt, te vergelijken.

Nieuwe dieren komen vanaf 7 december aan in een nieuwe videoprojectie
Op de pauwenstaart in het water, zo wordt in het vakjargon het 50 meter brede waterscherm genoemd, verschijnen vanaf 7 december voor het eerst twee totaal verschillende videoprojecties of lichtspektakels: naast 'Ijsdieren' wordt een totaal nieuwe creatie 'Kerstark / Arc de Noël' geprojecteerd: na een reis met een ark vinden meer dan 40 dieren in feestelijke kerstoutfits in het park hun nieuwe thuis.

Sinds 2017 creëerden Grand Les Yeux en Drop The Spoon samen meer dan 20 afzonderlijke videomappings voor Pairi Daiza. Kom hun nieuwe creatie ontdekken! Op de Abdijtoren wordt de videomapping 'Kersttradities' geprogrammeerd.

6 ​mechanische orkesten met 30 geanimeerde dieren in transparante sneeuwbollen
Een Belgische traditie: mechanische of geanimeerde orkesten. In België is er een fascinerende traditie van mechanische en geanimeerde orkesten, die al sinds de 19de eeuw mensen entertaint. Deze orkesten, ook wel bekend als automaten, zijn bijzondere muziekmachines die door middel van complexe mechanische systemen muziek kunnen spelen en poppen en figuren in beweging brengen. Ze zijn het resultaat van nauwkeurige vakmanschap en technologie. Ze spelen een belangrijke rol in de Belgische volkscultuur, vooral in cafés, kermissen, en bij volksfeesten.

Tussen The Land of The Cold en The Last Frontier kan je genieten van deze geanimeerde dieren die kerstmuziek spelen in sneeuwbollen.

Feestbeesten
Bezoekers kunnen in het park de kerstman en zijn helpers tegenkomen. Pairi Daiza plant meer dan een maand aan festiviteiten met cadeautjes voor de 7.500 dieren. Op het programma staan diverse interactieve buitenactiviteiten voor dieren die bijzonder van de koude houden, zoals de reuzenpanda's, rode panda's, Siberische tijgers, kea’s of ijsberen.

Ook dieren die na een korte winterwandeling graag snel terugkeren naar hun warme binnenverblijven, zoals de nijlpaarden, de giraffen of de gorilla's, krijgen kleine seizoensverrassingen. Deze thematische verrijkingen zijn bedoeld om hun natuurlijke nieuwsgierigheid te bevredigen en zijn het hele jaar nodig. Pairi Daiza bereidt een feestmaal met bijvoorbeeld kerstbomen waar stukjes vlees aan hangen voor de leeuwen; en sneeuwmannen versierd met fruit en groenten voor de olifanten.

Overnacht en geniet langer
Er zijn nog enkele kamers vrij om tijdens de vakantieperiode in Pairi Daiza te verblijven! Enkele accommodaties met uitzicht op hoevedieren, de ijsberen, de Siberische tijgers, de zwarte beren, de damherten, de Stellerzeeleeuwen of de wolven en bruine beren zijn nog beschikbaar.

Om 2024 op de meest originele manier af te sluiten of 2025 te beginnen, vuurwerkvrij, ​ in comfortabele kamers dicht bij de dieren, kan je online de beschikbaarheden bekijken en boeken. Je kan de resterende online beschikbaarheden bekijken en boeken via https://www.pairidaiza.eu/nl/pairi-daiza-resort/

Zo kan je genieten van traditionele Glühwein en warme chocolademelk op verschillende plekken in het park. In de Pinguïnbar en Mökki worden ook “Lazy Red Cheeks” cocktails en mocktails geserveerd. In het gastronomisch restaurant Mökki staan ook de cocktails "Dolce Notte" en "Apple Bliss" op de kaart. Tijdens deze feestperiode worden er in de Brasserie ook feestelijke gerechten, zoals wildopties, aangeboden. In de Orangerie wordt de keuze voor een hamburger met extra Raclettekaas toegevoegd.

Enkele cijfers en tips

• 35 dagen met extra sfeerverlichting, 11 nocturnes tot 20:00 uur
• Kilometers lichtslingers om de grote bomen en gebouwen in het park. ​ Meer dan 1 miljoen leds (370.000 voor de slingers, 430.000 voor de dierensculpturen, 240.000 voor de andere decoraties).
• Een verlichte tunnel van meer dan 60 meter.
• 6 (geanimeerde/mechanische) orkesten met 30 geanimeerde dieren in transparante kerstballen.
• Diverse straatorkesten en muzikanten brengen live kerstmuziek tijdens de vakantieperiode, in open lucht en in de evenementenhal, de Dôme, waar je tijdens de feestdagen tot 19:30 animatie en live muziek beleeft, en kan snoepen van winters lekkers zoals pannenkoeken, suikerspinnen, ajuinsoep tot hartige aardappelgerechten (tartiflette of varianten met onder andere zalm).
• De Wilderness shop in The Land of the Cold biedt een kerstmarkt met leuke kersartikels voor thuis.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker »

Drie van vijf panda’s uit Pairi Daiza vertrekken naar China.
Op 10 december 2024 vertrokken Tian Bao, Bao Di en Bao Mei vanuit hun verblijf in Pairi Daiza via The Gallery of the Worlds, onder begeleiding van 1500 fans die hen in alle vroegte kwamen uitzwaaien, naar twee vrachtwagens voor transport naar de luchthaven van Brussel. Hun ouders, Hao Hao en Xing Hui, blijven in Pairi Daiza.

Het vertrek van Tian Bao, Bao Di en Bao Mei vormt een belangrijk onderdeel van onze samenwerking. Dankzij de inspanningen voor natuurbehoud door China, samen met partners zoals Pairi Daiza en universitaire programma’s, zijn de resultaten van meer dan 30 jaar werk zichtbaar. Vandaag leven er bijna 1.900 reuzenpanda’s in het wild, tegenover slechts 1.100 in de jaren 80.

In 2013 sloot Pairi Daiza een 15-jarige internationale samenwerkingsovereenkomst met China om bij te dragen aan het behoud van de reuzenpanda. Sinds 2014 hebben deze panda’s het hart van België veroverd en het land verblijd met drie prachtige geboortes: Tian Bao (geboren op 2 juni 2016) en de tweeling Bao Di en Bao Mei (geboren op 8 augustus 2019).

Een emotioneel afscheid
Duizenden pandafans verzamelden zich in de vroege ochtenduren in Pairi Daiza om afscheid te nemen van de drie geliefde panda’s. Onder strikte bioveiligheidsmaatregelen droegen zij mondmaskers en zwaaiden met Belgische en Chinese vlaggen, terwijl de emoties duidelijk voelbaar waren in de frisse ochtendlucht.

Kinderen hielden hun knuffelpanda’s stevig vast, met ogen vol verdriet en verwondering, terwijl anderen stilletjes een traan wegveegden. De zachte fluistering van afscheid en een enkele snik weerklonken in The Gallery of the Worlds terwijl de panda’s zorgvuldig langs de menigte werden vervoerd. Voor velen was dit niet alleen een afscheid van geliefde dieren, maar ook een symbolisch moment om hoop, eenheid en de vreugde die ze in zoveel levens hebben gebracht, te eren.

Zijne Excellentie Fei Shengchao, ambassadeur van de Volksrepubliek China in België, Adrien Dolimont, minister-president van Wallonië, en Pairi Daiza-oprichter en -voorzitter hielden een korte afscheidsspeech. Andere officials voegden zich bij de menigte om afscheid te nemen.

Bestemming Sichuan
De drie panda’s, geboren in Pairi Daiza, reizen naar hun thuisland en worden ondergebracht in het China Conservation and Research Center for Giant Pandas, in de provincie Sichuan.

Daar zullen Tian Bao, Bao Di en Bao Mei eerst een maand in quarantaine verblijven.

Hao Hao en Xing Hui blijven in Pairi Daiza
De ouders van de drie, Hao Hao en Xing Hui, blijven in Pairi Daiza. Zij blijven hun rol vervullen als ambassadeurs voor de bescherming van deze iconische diersoort in België. Hun aanwezigheid symboliseert de voortzetting van de uitzonderlijke samenwerking tussen België en China op het gebied van natuurbehoud van reuzenpanda’s en hun leefgebied.

De investeringen in natuurbehoud, onderzoek en publiekseducatie hebben wereldwijd bijgedragen aan de kennis over deze soort en hun bescherming. Tussen 2019 en december 2024 was Pairi Daiza een van de weinige locaties buiten China waar vijf panda’s tegelijkertijd te zien waren. Dat drie panda’s vanuit het buitenland naar China reizen, is bijzonder.

Pairi Daiza en de Pairi Daiza Foundation danken alle sponsors, peters en meters, en bezoekers voor hun onvoorwaardelijke steun aan dit natuurbehoudsproject en de liefde die zij Tian Bao, Bao Di en Bao Mei door de jaren heen hebben getoond.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)

Bericht door Boots »

Stiekem ga ik er al vanuit dat een aantal mensen hier op het forum niet zo te spreken is over hoe ze dit afscheid vorm hebben gegeven. Ik vind het mooi gedaan. De meeste hier geven er, net zoals ik, niet om of er een panda meer of minder te zien is. Alleen als je op de beelden ziet hoeveel volk er op de been is dan zijn er genoeg mensen die wel wat geven om dit afscheid. En ik vind dat PD er iets moois van gemaakt heeft.

En nu het interessante deel voor ons... wat gaat er met de leegstaande ruimte gebeuren? Hopelijk weten we het snel.

Plaats reactie