Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
MClaeys
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MClaeys »

Schone zaak! Kan niet wachten tot alles klaar is en we eindelijk weer tijgers gaan zien in Antwerpen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's

Bericht door Limburg vooruit »

MClaeys schreef:
02 sep 2024, 16:49
Schone zaak! Kan niet wachten tot alles klaar is en we eindelijk weer tijgers gaan zien in Antwerpen.
Dan ben je hier één van de enige denk ik. En voor hoe lang?
Binnen enkele jaren verstrengen de eisen en voldoet dit gloednieuw verblijf al niet meer voor tijgers.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

MClaeys
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door MClaeys »

Als we zien over welk oppervlak ze de beschikking gaan krijgen, gans het oude kattencomplex van de jaguars, amoerpanters, het oude leeuwenverblijf en ook nog eens het oude tijgerverblijf. Dan kunnen ze hier toch eventjes mee voort denk ik?

MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: Meerdere

Bericht door MennoPebesma »

Het duurde wat langer dan bij anderen, maar de derde Harpij van dit jaar zat vandaag ook bij mij in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Zoo Antwerpen. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
Verhuizingen
- Een okapi is naar Singapore Zoo verhuisd.
- Vanuit een particulier kwamen twee kuifloze vuurrugfazanten.
- De 1,2 epaulethaaien zijn verhuisd naar een apart verblijf achter de schermen voor de kweek. Er zijn al meerdere eitjes gelegd.
- Vanuit Diergaarde Blijdorp kwam een 1,0 blonde rog.

Geboortes
- In de savannevolière zijn meerdere vogels geboren. De hadada-ibissen hebben 2 jongen grootgebracht. Bij de kroeskopparelhoenders zijn 4 jongen geboren. De Madagaskar-ralreigers hebben ook nesten gemaakt, het is nog onbekend hoeveel jongen er zijn geboren. Daarnaast is er voor het eerst een Afrikaanse nimmerzat geboren in de volière.
- Voor het eerst is er in de savannevolière een kapgier geboren. Het ei is in de broedmachine uitgekomen. De vrouw wilde niet broeden op het nepei en zou dus het jong ook niet accepteren. Daarom is gekozen voor handopfok.
- In het moerasbiotoop is een 1,0 kirks-dikdik geboren. In tegenstelling tot het eerdere jong wordt deze wel aanvaard.
- Er is een 1,0 blauwgespikkelde pijlstaartrog geboren. Het jong van vorig jaar is verhuisd naar Diergaarde Blijdorp.

Overleden
- Er werd een bongokalf geboren, maar de onervaren moeder liet het kalf niet zogen en het kalf is helaas overleden.
- Op de vogelafdeling is een reuzentoerako overleden.
- In een maand tijd zijn twee zilveren arowana’s overleden.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Vandaag weer is in Zoo Antwerpen geweest, enkele nieuwtjes, er kan een enkel dubbel nieuwtje in zitten misschien.
- In de wintertuin zitten nu tenminste ook 2 mannetjes Napoleonwevers.
- Het verblijf van de West-Afrikaanse reuzenslakken zag er erg leeg uit, ik zag geen dieren en er waren veel spinnenwebben.
- De ingang van het aquarium staat helemaal in de steigers.
- Bij de Omeitimalia's lagen 2 eitjes van de Chinese dwergkwartel op de grond, door de dichte onderbegroeiing de vogels zelf niet gezien, ze staan ook niet aangegeven.
- Bij de Barletts dolksteekduiven en Shamalijsters zag ik een Chinese dwergkwartel rondscharrelen die niet aangegeven stond.
- De aangegeven Chinese dwergkwartel bij de tijgervinken heb ik niet gezien, daar zat een Zwartkeelvechtkwartel.
- De Blauwkeelneushoornvogels zijn uit de Buffelvolière geplaatst naar de boogvolière naast de ara's, hier heb ik beide vogels gezien. De rede van deze overplaatsing is dat ze eieren van o.m. de Zuidelijke kaalkopibissen opaten wat natuurlijk niet wenselijk is.
- Alledrie de koppels Zuidelijke kaalkopibissen hebben eieren gelegd, deze zijn allemaal in de broedmachine uitgebroed en met de hand grootgebracht.
- Het verblijf van de Slurfspitsmuizen staat leeg op enkele stenen na, binnenkort zouden ze weer voor de schermen moeten zitten.
You can find me in the zoo :)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

rick04 schreef:
04 sep 2024, 18:14
Wintertuin als in de wintertuin van het reptielengebouw of de wintertuin (aka vlindertuin)? Dat laatste zou wel bijzonder zijn.

rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Favoriete dierentuin: The Living Coast

Bericht door rick04 »

Zoozot schreef:
04 sep 2024, 18:19
rick04 schreef:
Wintertuin als in de wintertuin van het reptielengebouw of de wintertuin (aka vlindertuin)? Dat laatste zou wel bijzonder zijn.
Wintertuin van het reptielengebouw. Al zou een vogeltje in de winter/vlindertuin ook niet verkeerd staan natuurlijk.
You can find me in the zoo :)

MClaeys
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)

Bericht door MClaeys »

Mooie vogels! Wat zit er momenteel allemaal van vogels in de wintertuin bij de reptielen?

Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Tierpark Berlin-Friedrichsfelde

Bericht door Rafiaan »

Vandaag was ik ook in de ZOO om de jonge tapir te bezoeken.

De balispreeuwen hebben jongen, zo was te horen aan het gekwetter dat uit het broedhok kwam telkens als er een volwassen vogel binnen was.

Er hangt weer een net in het Amerikaverblijf in het Vogelpaleis en er plakt tape op de ruiten. Wellicht dus weer broedsucces. Ik zag alvast een jonge turquoise tangare. Daarnaast, bij de shamalijsters, zitten nu twee jonge Montezumakwartels. Het koppel in het Roofvogelgebouw heeft dit jaar hun eerste twee legsels gehad. De eerste twee jongen zijn met de hand grootgebracht en zijn dus te bekijken in het Vogelpaleis. Het tweede legsel heeft drie kuikens voortgebracht, die worden door de ouders zelf grootgebracht.
rick04 schreef:
- Bij de Barletts dolksteekduiven en Shamalijsters zag ik een Chinese dwergkwartel rondscharrelen die niet aangegeven stond.
Ik zag er daar vandaag zelfs twee. In het Vogelpaleis zelf zag ik er geen meer, vermoedelijk zijn die van binnen dus naar daar verplaatst.

De Chinese zuigkarper is van de vijver met kois naar de vijver met goudvissen verplaatst.

Vooraan in de nursery van de Griekse Tempel zijn nu, naast nakweek van de rode regenboogboa, Chinese krokodilstaarthagedis en Chinese vuurbuikpad, grote Afrikaanse bloemenkevers voor de schermen gekomen. Bij de neushoornleguaan zat ook een gekko, ik vermoed een Phelsuma.

tomplanckendael
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: planckendael

Bericht door tomplanckendael »

ik kijk uit aar de vele foto s van de vorderingen van de opbouw van de gloednieuwe verblijven in het jubileumcompex

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Nijlpaard Hermien is ingeslapen, iemand gaat naar Ierland. (Gazet van Antwerpen)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

zoofan schreef:
05 sep 2024, 19:01
Nijlpaard Hermien is ingeslapen, Imani gaat naar Ierland. (Gazet van Antwerpen)
Kleine correctie: ze is er momenteel nog, maar zal i.v.m. haar verslechterende gezondheidstoestand worden ingeslapen tegen het einde van de maand, vlak nadat Imani naar Dublin is vertrokken. De Zoo zal vervolgens overschakelen op dwergnijlpaarden.

zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)

Bericht door zoofan »

Ik.kon enkel de titel lezen en niet het artikel. Vandaar mijn fout bericht.

Ik hoop wel dat ze het buitenverblijf grondig gaan aanpassen voor de dwergnijlpaarden
Laatst gewijzigd door zoofan op 05 sep 2024, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Zoozot schreef:
05 sep 2024, 19:11
zoofan schreef:
Kleine correctie: ze is er momenteel nog, maar zal i.v.m. haar verslechterende gezondheidstoestand worden ingeslapen tegen het einde van de maand, vlak nadat Imani naar Dublin is vertrokken. De Zoo zal vervolgens overschakelen op dwergnijlpaarden.
Hoe oud is Hermien? Weer een dier dat ik mijn hele leven kan herinneren dat verdwijnt na Dumbo.

Word het buitenverblijf dan eerst aangepast, dwergnijlpaarden zijn minder watergebonden dan nijlpaarden.

Zeer spijtig dat de nijlpaarden verdwijnen, maar ik kan ermee leven. Het verblijf was te krap en nijlpaarden leven in groep.
Waarom is er zoveel pijn

Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade »

Limburg vooruit schreef:
05 sep 2024, 19:26
Zoozot schreef:
zoofan schreef:
Hoe oud is Hermien? Weer een dier dat ik mijn hele leven kan herinneren dat verdwijnt na Dumbo.

Word het buitenverblijf dan eerst aangepast, dwergnijlpaarden zijn minder watergebonden dan nijlpaarden.

Zeer spijtig dat de nijlpaarden verdwijnen, maar ik kan ermee leven. Het verblijf was te krap en nijlpaarden leven in groep.
Een flinke aanpassing van het buitenverblijf zal sowieso nodig zijn. Niet alleen zal er meer land nodig zijn, de vijver moet wellicht ondieper worden, wellicht zal de filtratie aangepast moeten worden en er zullen ook zeker twee buitenverblijf nodig zijn met meer beschaduwing, bijvoorbeeld door bomen. Ik denk dat er mogelijk ook binnen aanpassingen nodig zullen zijn.
Laatst gewijzigd door Renegade op 05 sep 2024, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
05 sep 2024, 19:26

Hermien is 44. Geen recordleeftijd, maar ze heeft al geruime tijd last van allerlei ouderdomskwalen (spieren, huid) waarvoor ze vrij intensief behandeld wordt.

Er zullen inderdaad eerst aanpassingen worden verricht aan het verblijf voor de dwergnijlpaarden er komen. Ze worden pas verwacht in 2025.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Tja, 44 is toch vrij bejaard.
Hein is er 50 geworden, en dat was ook geen Record.

Ik vind de overstap naar dwergnijlpaarden een goede en logische stap. Voor de eerste keer sinds lang ben ik het eens met een beslissing.
Waarom is er zoveel pijn

Kai-Mook
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Favoriete dierentuin: Zoo Planckendael, zooparc overloon, burger’s zoo, zoo antwerpen

Bericht door Kai-Mook »

Zoozot schreef:
[quote=zoofan post_id=117872 time=<a href="tel:1725555712">1725555712</a> user_id=53]
[/quote]Ik hoor in het interview dat ze zelfs aan het kweekprogramma gaan meedoen.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)

Kai-Mook schreef:
05 sep 2024, 20:16
Zoozot schreef:
[quote=zoofan post_id=117872 time=<a href="tel:1725555712">1725555712</a> user_id=53]
Ik hoor in het interview dat ze zelfs aan het kweekprogramma gaan meedoen.
[/quote]

Met dieren op overschot op te vangen neem je ook deel aan een kweekprogramma. Je maakt elders plaats.
Maar de zoo heeft tot over 22-25 jaar terug gekweekt met deze leuke dwergen, dus het zou me niet verbazen moesten ze in 1x terug een koppel krijgen.
Waarom is er zoveel pijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
05 sep 2024, 20:28
Kai-Mook schreef:
05 sep 2024, 20:16
Zoozot schreef:
De Zoo zal vervolgens overschakelen op dwergnijlpaarden.
Ik hoor in het interview dat ze zelfs aan het kweekprogramma gaan meedoen.
Met dieren op overschot op te vangen neem je ook deel aan een kweekprogramma. Je maakt elders plaats.
Maar de zoo heeft tot over 22-25 jaar terug gekweekt met deze leuke dwergen, dus het zou me niet verbazen moesten ze in 1x terug een koppel krijgen.
Het lijkt er sowieso op dat er vanuit het EEP veel vraag is naar nieuwe houders van dwergnijlpaarden vanwege de bedreigde status in het wild. Dat is wellicht ook een belangrijk argument om de switch te maken nu de situatie zich aandient.

Plaats reactie