Nieuwstopic Labiomista Genk

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Labiomista Genk

Bericht door Apenarend »

Bedankt, zeer interessant om te lezen. Het verbaast me dat je de volières zo moeilijk kunt bekijken, jammer.

Dat boek in de souvenirwinkel interesseert mij wel, zal er toch eens heen moeten.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
11 jul 2024, 21:31
Bedankt, zeer interessant om te lezen. Het verbaast me dat je de volières zo moeilijk kunt bekijken, jammer.

Dat boek in de souvenirwinkel interesseert mij wel, zal er toch eens heen moeten.
Dank. Ik ben het boek trouwens momenteel aan het lezen. Het is geen exhaustieve, objectieve geschiedenis van de Limburgse Zoo, maar meer een losse aaneenschakeling van anekdotes, verhalen, interviews en ervaringen, waarbij de auteur nogal vaak durft af te dwalen van het onderwerp. Het bevat ook veel beeldmateriaal. Kostprijs was €30.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust »

LABIOMISTA, het park van 24 hectare waar Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen in samenwerking met de stad Genk al vijf jaar lang aan een evoluerend kunstwerk over de mix van het leven bouwt, opent op 25 augustus 'Future Garden', een nieuw ecologisch complex en labo voor de toekomst.
​​
​Het nieuwe energiezuinige complex van 850m2 werd ontworpen door de kunstenaar zelf en bestaat uit een mastaba-achtig gebouw met een imposante brug en een omvangrijke dierenweide. Het biedt ruimte en onderdak aan een koppel tapirs — een bedreigd zoogdier dat symbool staat voor diversiteit, fertiliteit en adaptatie — een studio en een onderzoekslaboratorium.

https://clubparadis.prezly.com/future-g ... 5-augustus

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Ik ben nooit voorstander geweest van dit project, maar nu moet ik toch mijn petje afzetten.
Meer water was wel wenselijk geweest voor deze soort, maar de oppervlakte en het gebouw zien er goed uit!!
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Yapok
Laafsekikker dikkopje (LC)
Favoriete dierentuin: Zoo Praag

Bericht door Yapok »

Op het eerste zicht ziet het er inderdaad mooi uit. Ik mis echter toch wat groen en het bad is aan de kleine kant. Volgende week ga ik eens een kijkje nemen. Ik vond het voorheen niet de moeite om langs te gaan. Hopelijk kunnen ze mij toch aangenaam verrassen.

Yapok

Bericht door Yapok »

Begin deze week heb ik het park voor de eerste keer bezocht omdat ik toch wel nieuwsgierig was geworden met de komst van de tapirs. Ik moet eerlijk zeggen dat ik aangenaam verrast was door de verblijven. Zeker de verblijven voor de hoefdieren zijn zeer ruim en natuurlijk ingericht. Ook de kronkelende wandelpaden langsheen de verblijven konden mij wel bekoren. Het nieuwe tapirverblijf vond ik echter een tegenvaller. Het gebouw ziet er fantastisch uit, maar je kan er helaas niet in om het binnenverblijf te bekijken. Er is wel een wandelroute tot op het dak van het gebouw. Het buitenverblijf is groot en heeft een mooie vorm, maar de inrichting is in mijn ogen onvoldoende. Het verblijf is, in tegenstelling tot alle andere verblijven, bijna volledig kaal. Ook de betonnen waterbak zag er zeer onnatuurlijk uit en is ook vrij klein voor deze dieren. De tapirs zelf lagen aan de rand van hun verblijf omdat dat de enige plek was waar een beetje schaduw was. Toch wel een gemiste kans vind ik zelf. Alles erom heen ziet er piekfijn uit. Er is echter te weinig gekeken naar de noden van de dieren. Volgens het infobord zouden er ook bruine hokko's moeten zitten. Deze heb ik echter niet gezien en ik kan mij ook niet voorstellen dat ze die in het verblijf van de tapirs gaan zetten. Misschien dat hier nog een volière voor gebouwd gaat worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan wou ik ook nog even terugkomen op het verslag dat Zoozot een tijdje geleden gepost had. Hij beweerde dat de volière van de witte oorfazanten enkel vanuit de verte te zien was achter het verblijf van de zwijnsherten en dwergzeboes. Je kan de volière echter wel bereiken via een wandelpad aan de linkerkant van dit verblijf. De volière zelf mocht er zeker zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Verder vond ik het wel leuk dat er een audiotour was. Niet dat ik echt geïnteresseerd was in het gebrabbel van Koen Vanmechelen. Maar dit is misschien wel iets wat in een echte dierentuin ook kan werken. Ik weet niet of dit al ergens te vinden is. Ik kan het mij zelf niet voor de geest halen in ieder geval. Want het valt mij op dat veel mensen toch niet echt naar de infoborden kijken. Dan is dit misschien een goed alternatief. Buiten de audiogids kreeg ik ook een plan van het park. Dit was echter in A3 formaat en niet opvouwbaar wat het bijzonder onpraktisch maakte.

Afbeelding

Mijn conclusie is dat het park enorm veel potentieel heeft. Er is veel ruimte en het ligt in een mooie natuurlijke omgeving. Alleen jammer dat het in handen is van Koen Vanmechelen die het park ziet als een kunstwerk. Anders zou hier echt een heel mooi dierenpark kunnen ontstaan. Nu is het gewoon afwachten of er nog dieren bijkomen die passen in zijn project. Ik heb hem altijd een grote blaaskaak gevonden, maar blijkbaar vindt hij dat zelf ook ;) .

Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend »

Thx voor het verslag Yapok.

De oorfazantenvolière ziet er zeer ruim uit. Ik kan het niet zien op de foto's, maar die lijkt precies open aan de bovenkant?

Tapir verblijf ziet er idd een gemiste kans uit. Wie bedenkt anno in een nieuw dierenverblijf zo'n badgelegenheid? En met nauwelijks beplanting.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/
Making Europe a Wilder Place: https://rewildingeurope.com

Yapok

Bericht door Yapok »

Apenarend schreef:
29 aug 2024, 12:32
De oorfazantenvolière ziet er zeer ruim uit. Ik kan het niet zien op de foto's, maar die lijkt precies open aan de bovenkant?
Er zit wel degelijk een net over.

Papegaai

Bericht door Papegaai »

Apenarend schreef:
Tapir verblijf ziet er idd een gemiste kans uit. Wie bedenkt anno in een nieuw dierenverblijf zo'n badgelegenheid? En met nauwelijks beplanting.
Frappant dat dit anno 2024 goedgekeurd blijkt te worden door de dierentuincommissie

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Favoriete dierentuin: Walsrode, Burger's, Beauval

Bericht door Limburg vooruit »

Papegaai schreef:
31 aug 2024, 21:52
Apenarend schreef:
Frappant dat dit anno 2024 goedgekeurd blijkt te worden door de dierentuincommissie
Die kijken enkel naar de oppervlakte. Als het verblijf in oppervlakte voldoet en de waterpartij voldoet aan de opgelegde oppervlakte is het voor de dierentuincommissie en regering in orde.
Van het uiterlijk trekken ze zich niets aan, het enige wat me opvalt is het tekort aan schaduw, en voor bosbewonende soorten is dat toch niet onbelangerijk. Hier staat volgens mij ook iets van in de opgelegde eisen.
Wie achter mijn rug praat staat op de ideale plaats om mijn gat te kussen.

Plaats reactie