Ik zal als ik tijd heb mij er eens aan zetten.
Omdat niemand het vraagt wat ik daar nu precies ging doen.
en dat artikel nogal heel naief overkomt....
Ik had een husbandry manual voor chimps van de waza.
Maar daar kon ik uiteraard niet veel mee. Ik paste dan de dingen toe die ik wel kon verwezenlijken.
Een zaterdag is er zelfs een verzorger van Antwerpen en een onderzoekster naar daar geweest.
Om uit te leggen dat chimps houtschaafsel nodig hadden - dat kon niet , het poetste zo moeilijk en plakte overal aan.
Dat chimps in sociale groepen leefden - neen , in koppeltjes
, en als je geen jongen wil zet je ze best allemaal apart.
Dat je gaatjes in houtblokken kan boren en er vanalles insteken - maar de chimps hebben het liever zo , in hun hand.
Dat je de chimps langzaamaan kon introduceren aan elkaar - maar dan bijten ze elkaar enzo.
Het was allemaal vrij hopeloos.
Ik ben toen als gek brieven gaan schrijven naar allerlei opvangfaciliteiten.
Maar zo werken die natuurlijk niet... toen ze in coutisse aankwamen waren er nog 5 van de 12 over.
Ik heb ze nog een aantal keer bezocht. Later hoorde ik dat ze allemaal ingeslapen werden , en ook de bavianen omdat ze tbc hadden. (in zwartberg was de kooi al geruimd die tussen de chimps en de bavianen zat om die reden , de groene bavianen.)
Ik heb trouwens een hele map vol artikelen gevonden over de doorstart van zwartberg.
Elke week was het iets anders. Maar op het eind blijkt toch dat er niet genoeg kennis en passie was om dat te verwezenlijken.