Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3648
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Droevig nieuws over onze Californische zeeleeuw Zoë. Nadat ze op korte tijd haar eetlust verloor en met maag- en darmproblemen te kampen kreeg, deed ons team er alles aan om haar gezondheid nog te verbeteren. Helaas is ze gisteren overleden. In 2012 verhuisde Zoë vanuit het Nederlandse Emmen naar onze dierentuin, waar ze samenwoonde met haar halfzus Luna en de oudere heer Kees. Zoë zou volgende week 13 jaar geworden zijn. #ZOOantwerpen #zeeleeuw #sealion

Bron: Facebook ZOO Antwerpen


Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 805
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

De jonge kluten groeien als kool. Er zijn er minstens zes.

De wrattenzwijnen, incl. de twee biggen, lopen weer samen met de giraffen.

De nijlpaarden hebben weer toegang tot hun buitenverblijf, al zaten ze tijdens mijn bezoek maandag gewoon binnen. Daar zijn ook de grote ruiten naar de volière afgeplakt. De vogels zijn dus nog moeilijker te bekijken.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 469
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

De sloop is inmiddels bijna helemaal gedaan. Ik werk nog aan de onderbouwing van mijn hypothese dat de bogen die hier tevoorschijn komen ouder zijn dan het huidige stationsgebouw.

Afbeelding

Twee stukken muur zijn gestut, en blijven mogelijk toch staan? Vreemd.

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 874
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door JvG »

Elwing schreef:
16 mei 2024, 19:25
De sloop is inmiddels bijna helemaal gedaan. Ik werk nog aan de onderbouwing van mijn hypothese dat de bogen die hier tevoorschijn komen ouder zijn dan het huidige stationsgebouw.

Afbeelding

Twee stukken muur zijn gestut, en blijven mogelijk toch staan? Vreemd.
Zouden die bogen mogelijk nog van het oude roofdierengebouw kunnen zijn? Dat stond toch destijds op deze plek?
Hopelijk blijft het behouden en mogelijk verwerkt in de nieuwbouw voor het publiek...

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2507
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

Ik denk dat die muren de muren zijn waar het glas in lood raam zat, aan de ingang van het nocturama. Ik heb dat raam ook ergens ingepakt zien staan dus ik vermoed dat dat teruggeplaatst gaat worden in die muren op het einde van de verbouwing.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6628
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Bedoelen jullie die hoge grijze dwarsmuur op de achtergrond links van de boom? Ik kan anders niet goed zien waar er iets gestut is.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 469
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Moeilijk te zeggen en ik hoop dat iemand meer weet. Maar ik heb vooral gekeken naar oude kaarten, en het lijkt er op dat er al veel eerder een onderdoorgang was bij de lange Kievitstraat ("rue du Vanneau"). En betekent waarschijnlijk dat de treinen toen al reden op een verhoogd viaduct of zo iets. Dat zal in de loop der tijden een aantal keer zijn uitgebreid.

Niet heel duidelijk op de kaart van Scheepers uit 1869. Het kan ook betekenen dat de Lange Kievitstraat gewoon was onderbroken:

Afbeelding

Maar duidelijker op de kaart van Scheepers uit 1886:

Afbeelding

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 469
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Apenarend schreef:
16 mei 2024, 20:08
Bedoelen jullie die hoge grijze dwarsmuur op de achtergrond links van de boom? Ik kan anders niet goed zien waar er iets gestut is.
Sorry, dat staat niet op deze foto. Er zijn twee stukken muur met gele stutten ondersteund, waarvan één op deze foto:

Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6628
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Elwing schreef:
16 mei 2024, 20:16
Apenarend schreef:
16 mei 2024, 20:08
Bedoelen jullie die hoge grijze dwarsmuur op de achtergrond links van de boom? Ik kan anders niet goed zien waar er iets gestut is.
Sorry, dat staat niet op deze foto. Er zijn twee stukken muur met gele stutten ondersteund, waarvan één op deze foto:

Afbeelding
Thx, ben mee nu. :)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 469
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

nog één kaartje: 1877. Alle afbeeldingen uit het Felixarchief!

Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6628
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Elwing schreef:
16 mei 2024, 20:13
Moeilijk te zeggen en ik hoop dat iemand meer weet. Maar ik heb vooral gekeken naar oude kaarten, en het lijkt er op dat er al veel eerder een onderdoorgang was bij de lange Kievitstraat ("rue du Vanneau"). En betekent waarschijnlijk dat de treinen toen al reden op een verhoogd viaduct of zo iets. Dat zal in de loop der tijden een aantal keer zijn uitgebreid.

Niet heel duidelijk op de kaart van Scheepers uit 1869. Het kan ook betekenen dat de Lange Kievitstraat gewoon was onderbroken:

Afbeelding

Maar duidelijker op de kaart van Scheepers uit 1886:

Afbeelding
Kan dat niet gewoon een gelijkgrondse spoorwegovergang zijn, zoals het ook wellicht was bij het begin van de Carnotstraat?

Uit de link die je eerder in dit topic eens hebt doorgestuurd over Lijn 12 staat dat er bij de bouw van het derde (huidige) station in 1895 begonnen is met het metselen van 5m hoge gewelven waaronder de toenmalige sporen liepen (dat werden dan de bekende winkels en de doorsteken naar o.m. de Lange Kievitstraat. Zoals ik het daar lees rusten de bogen van de dakconstructie niet op die gewelven maar hebben ze een eigen fundering (aangezien ze eerst werden gebouwd en pas nadien de gewelven).

Op die kaart uit 1886 zie je ook niet waar die tunnel dan weer bovengronds zou komen in de Pelikaanstraat, er ligt daar precies een parkje. Misschien was dat gewoon een overweg voor voetgangers?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 469
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Dat kan, ik weet het gewoon niet. Daarom hoop ik dat iemand meer weet. de manier waarop de doorgang op de Kievitstraat met stippellijntjes staat aangegeven op de latere kaart lijkt anders te zijn dan andere overwegen op dezelfde kaart. En de bogen zijn stilistisch anders; strak en neo-classicistisch, niet de heerlijk pompeuze eclectische stijl van het huidige station. Maar dat kan ook komen omdat ze gebouwd zijn op een eenvoudige manier en misschien nooit bedoeld waren om gezien te worden door het grote publiek?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1604
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Over de muur: ik heb eens op de Historische beeldbank van de Zoo zitten kijken. Bij het zoeken op foto's van het "kleine roofdierengebouw" (het gebouw dat voor de komst van het Jubileumcomplex vlakbij deze plek stond) zijn de bogen erg duidelijk te zien als deel van een spoorbrug. Ze lijken nochtans wel enigszins los te staan van de stationshal zelf. Op de foto's is ook te zien dat er vroeger een grote schoorsteen deel moet hebben uitgemaakt van de brugconstructie.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 469
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

de piepkleine foto's op de historische beeldbank van de zoo...Zo frustrerend. Maar, dit geeft wat meer informatie. En die "minaret" was onderdeel van het station, en is op een bepaald moment verdwenen en niet herbouwd.

mrpee
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 jan 2014, 12:54
Favoriete dierentuin: Burgers

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door mrpee »

zoofan schreef:
16 mei 2024, 20:06
Ik denk dat die muren de muren zijn waar het glas in lood raam zat, aan de ingang van het nocturama. Ik heb dat raam ook ergens ingepakt zien staan dus ik vermoed dat dat teruggeplaatst gaat worden in die muren op het einde van de verbouwing.
Dat zat niet in het gedeelte dat is blijven staan maar het zal inderdaad wel ergens teruggeplaatst worden.

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 805
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

De sticker van de Australische skink is verdwenen. Jammer dat deze soort er niet meer is: vaak liet 'ie zich niet spotten, maar het was een mooie soort.

De opfrissing van het Komdovaranenverblijf is voltooid. Bij de sporenschildpadden was het verblijf gisteren in twee gesplitst: alle schildpadden zaten een één kant, aan de andere kant was ook de bodembedekking vervangen.

Zoals op de foto van Elwing te zien is, wordt de vloerplaat aan de voormalige uilenverblijven weggeschoten. Dit zorgt voor veel geluidshinder in deze hoek van de tuin.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 469
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

de blauwwanghoningeters en de zwaluwpapegaaien hebben duidelijk jongen in hun nesten. De kluten groeien als kool! En inderdaad, veel geluidsoverlast vandaag.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3877
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Laafsekikker »

Pasgeboren, bedreigde kaalkopibis gekoesterd in ZOO Antwerpen
De verzorgers van de Zuidelijk kaalkopibissen in ZOO Antwerpen nemen de ouderrol voor een kwetsbaar kuiken op zich. Ze nemen het oudergedrag over, geven het jong een lekker vleespapje met een aangepaste lepel en vermommen zich. Bij deze uiterst waardevolle en kwetsbare diersoort heeft de kweek topprioriteit. “Het zijn onervaren koppels die onhandig omgaan met hun eieren, wat de kweek enorm moeilijk maakt” vertelt verzorger Jasper. Daarom namen de verzorgers uit de ZOO de zorg voor dit kuiken op zich. Er kwamen twee kuikens uit het ei, maar spijtig genoeg heeft eentje de eerste dagen niet overleefd.

De Zuidelijke kaalkopibissen leven met drie jonge koppels in de gemengde Buffelsavanne in ZOO Antwerpen. Het gaat slecht met deze dieren in de natuur. De Zuidelijke kaalkopibissen leven in Zuid-Afrika, en enkel daar, wat hen extra kwetsbaar maakt. Ze zijn met 4.000 en afnemend in aantal. Menselijke verstoring van broedkolonies, habitatverlies door verstedelijking, land- en mijnbouw en dodelijke pesticiden bedreigen hun voortbestaan.

Topprioriteit
Daarom was het voor ZOO Antwerpen een topprioriteit om de eieren en de kuikens te koesteren. De eieren werden veilig in de broedmachine warm en vochtig gehouden. Zo overbrugden de vogelverzorgers enkele risicovolle weken tot de kuikens veilig geboren werden. Intussen broedden de ouders op een kalkei om hun broeddrang niet te verliezen. Dan nemen ze normaal, van zodra de verzorgers het kuiken terugplaatsen, haar ouderrol op zich en beginnen ze hun jongen ijverig te voederen. Dit koppel gooide hun kalkei echter uit het nest. Dus nu is het aan de verzorgers om het kuiken achter de schermen groot te brengen.

Intensieve zorg
De vogelverzorgers voederen het kuiken van ’s morgen 7u tot ’s avonds 19u elk anderhalf uur een eigengemaakt vleespapje. Een mengsel van verschillende soorten vlees o.a. runderhart en kippenkuikens met water zorgt voor de nodige energie om groot te worden. De voederlepel is helemaal op maat van de vogels gemaakt. Hij neemt de vorm van een ibissnavel aan en zo krijgt het jonge dier zijn maaltje opgelepeld, net als de ouders die hem hun eigen fijngemaakt en opgebraakt voedsel zouden aanbieden. Het papje wordt verwarmd tot 40°C want dat is de lichaamstemperatuur van vogels.

In vermomming
Zodra de kuikens echt vormen kunnen zien, gaan de verzorgers in vermomming. Ze maken zichzelf onherkenbaar want kuikens hebben immers de neiging om zich in te prenten op de omgeving. Dan zouden ze kunnen denken dat mensen soortgenoten zijn, verliezen ze hun natuurlijk gedrag en ook de mogelijkheid om eigen jongen groot te brengen. Bovendien liggen er nog twee eitjes in de broedmachine die elk ogenblik kunnen uitkippen of uit hun ei breken. Zo krijgen we een crèche en kunnen ze van elkaar leren door elkaar te zien en te horen.

Na een paar maanden zal het kuiken zelfstandig eten en vliegt het uit. Instinctief gaat het zijn spieren ontwikkelen en zijn vleugels trainen en strekken. Dat is het tijdstip dat hij terug in de groep van ZOO Antwerpen geïntegreerd zal worden. Dan krijgt hij recalltraining met geluiden zodat hij op hun eigen signaal in de binnenverblijven binnen vliegt.

Knapperds
Je herkent deze dieren aan hun smalle, licht gekromde snavel en hun kale hoofd. In de kaalkopibiswereld geldt: hoe kaler en roder het kopje van de man, hoe volwassener en rijper en dus ook aantrekkelijker en succesvoller hij is. In het broedseizoen kleurt hij dan ook feller. “Ja, een opvallende, kale kop is bij deze vogels een troef!” beaamt verzorger Jasper. “Bovendien doet natuurlijk uv-licht hun verenkleed en hun hoofd nog meer oplichten, maar dat kunnen wij, mensen, spijtig genoeg niet zien.” Een jong kuiken heeft nog geen kaal hoofd, dat krijgt hij pas als hij geslachtsrijp is. Nu heeft hij nog veertjes op zijn kop. “Ze maken elkaar het hof door elkaar te vertroetelen. Ze poetsen elkaars veren en kroelen in elkaars nek. “Hier hebben ze elkaar gekozen en is het échte liefde, wat beter is voor de reproductie.” Ze leggen twee tot vier eieren die ze 26 à 32 dagen bebroeden.


Kai-Mook
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 mei 2024, 17:53
Favoriete dierentuin: Zoo Planckendael, zooparc overloon, burger’s zoo, zoo antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Kai-Mook »

Er is een dikdik geboren.

Bron: instagram

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3648
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

De tweede Harpij van dit jaar zat vandaag alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Zoo Antwerpen. De nieuwtjes die die er in staan en hier al eerder genoemd zijn probeer ik niet te herhalen, maar het kan zijn dat ik iets gemist heb. Voor wie het niet meteen wil lezen omdat je de Harpij bijvoorbeeld zelf ook nog krijgt heb ik de nieuwtjes in een spoiler gezet:
Spoiler: geef het geheim prijs!
- De oude 1,0 blauwkeelneushoornvogel is vertrokken naar Labenne om plaats te maken voor een nieuw jong koppel.
- 0,2 hamerkoppen vertrokken naar Pairi Daiza, 0,2 driekleurglansspreeuwen naar Walsrode, 0,2 witwangfluiteenden naar Blijdorp, en 2,0 gele fluiteenden naar een particulier.
- Uit het reptielengebouw vertrokken 0,2 Yucatecan ruwgeschaalde hagedissen naar Napels. Ook kwamen er vijf wormsalamanders uit Stuttgart en een zeilagame uit Tsjechië. Tot slot kwamen er uit Reptielenzoo Iguana verschillende kleine gekkosoorten aan die als ongediertebestrijding ingezet gaan worden.
- Doormiddel van echo’s werdt duidelijk dat een Indische tapir en een bongo drachtig zijn.
- De 0,1 okapi die logeerde in Beekse Bergen bleek ook drachtig, maar het jong is helaas afgestorven.
- Een koppel Rüppellgieren zit te broeden op een ei. Ook de kapgieren hebben een ei.
- Een 0,1 abdimooievaar is geëuthanaseerd vanwege een gebroken poot.
- Een 0,1 hybride stekelvarken werdt geïntroduceerd bij de 0,3 Afrikaanse stekelvarkens. Maar dit liep niet van een leien dakje. Na een tijdje werdt besloten de introductie stop te zetten en het hybride dier te euthanaseren.
- Er werden 1,1 slurfhondjes geboren. Zij werden ontdekt tijden het leeghalen van het verblijf. Er is geprobeerd de jongen met de hand groot te brengen maar na drie weken zijn ge geëuthanaseerd omdat hun ontwikkeling niet ging zoals het moest.
- Het oudste 1,0 stokstaartje is overleden.
- Het grote rif-aquarium werdt verrijkt met verschillende koralen en anemonen uit Ouwehands Dierenpark.

Plaats reactie