Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

teunvdvlugt schreef:
02 mei 2024, 15:46

Daarnaast zijn vier kleinklauwotters geboren.
Bron:https://www.facebook.com/share/p/Z7A43CT7NJ51EHtc/
In hun geboorte bericht staat dat ze sinds kort bij de kuifmakaken wonen. Betekend dit dat de otters bij de Orang-oetans aan de bloementempel weg zijn? Dat zou namelijk erg jammer zijn. Zeker Berani was altijd erg geïnteresseerd in de otters.
De otters die bij de Orang-oetans zitten zijn volgens mij 3 dames, en geen koppel. Dit is volgens mij gewoon een 2e groepje.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 294
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door ZooMan »

teunvdvlugt schreef:
02 mei 2024, 15:46
Daarnaast zijn vier kleinklauwotters geboren.
Bron:https://www.facebook.com/share/p/Z7A43CT7NJ51EHtc/
In hun geboorte bericht staat dat ze sinds kort bij de kuifmakaken wonen. Betekend dit dat de otters bij de Orang-oetans aan de bloementempel weg zijn? Dat zou namelijk erg jammer zijn. Zeker Berani was altijd erg geïnteresseerd in de otters.
Bij mijn laatste bezoek begin april meen ik toch nog 2 otters in het orang-oetanverblijf aan de Bloementempel gezien te hebben.
Ik wist helemaal niet dat er ook otters bij de kuifmakaken zitten, hoe lang is dit al het geval?

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2499
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door zoofan »

Veel water is er toch ook niet bij de kuifmakaken?

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2800
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

zoofan schreef:
03 mei 2024, 10:05
Veel water is er toch ook niet bij de kuifmakaken?
Nee inderdaad deze vraag stelde ik mezelf ook...

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Boomkangoeroe schreef:
03 mei 2024, 11:39
zoofan schreef:
03 mei 2024, 10:05
Veel water is er toch ook niet bij de kuifmakaken?
Nee inderdaad deze vraag stelde ik mezelf ook...
Mss hebben ze die rivier/beekje uitgebreid, maakte me idd dezelfde bedenking.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 276
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

In de nieuwste Looopings podcast heeft Wessel een interview met Eric Domb. De podcast duurt iets meer dan een uur, maar voor mijn gevoel was dat nog te kort om een hoop thema's te behandelen.
Omdat ik denk dat veel mensen de podcast eerst zelf willen luisteren, zal ik geen samenvatting geven.
Een ding is wel het vermelden waard. Dat is dat de podcast sluit met Domb die stellig zegt dat de Sanctuary volgend jaar begin zomer zal openen.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 548
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Asbolus »

Boots schreef:
08 mei 2024, 09:18
In de nieuwste Looopings podcast heeft Wessel een interview met Eric Domb. De podcast duurt iets meer dan een uur, maar voor mijn gevoel was dat nog te kort om een hoop thema's te behandelen.
Omdat ik denk dat veel mensen de podcast eerst zelf willen luisteren, zal ik geen samenvatting geven.
Een ding is wel het vermelden waard. Dat is dat de podcast sluit met Domb die stellig zegt dat de Sanctuary volgend jaar begin zomer zal openen.
Ik zou het waarderen als je een samenvatting zou geven, desnoods met
Spoiler: geef het geheim prijs!
spoiler tags
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 276
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht. Dan toch een korte samenvatting.
Spoiler: geef het geheim prijs!
In de podcast wordt veel aandacht besteed aan het verleden van Pairi Daiza. Eric Domb vertelt onder meer over de lastige beginfase als vogelpark, de naamsverandering naar Pari Daiza en geeft zijn visie op dierentuinen.
Veel dingen dachten we natuurlijk al te weten, maar het is fijn dat er aantal dingen officieel naar buiten worden gebracht.
Over de Sanctuary bevestigt hij 88 hotelkamers. Als diersoorten worden haaien en zeekoeien definitief genoemd. Hier komen onderwater kamers bij. Daarnaast komen er ook kamers in de bossen en in steen (zoals hij het zegt). Ook worden in ieder geval apen genoemd voor de kas.

Het zwembad krijgt een Mexicaans Maya thema. Vanuit het aanliggende zwembad komt er verbinding naar de grote kas in de vorm van een lazy river. Hierbij is er geen contact tussen dieren en mensen. Of er in het zwembad zelf wel de mogelijkheid komt om tussen dieren te zwemmen, wordt nog niet duidelijk voor mij in de podcast.

Ook geeft Domb aan dat er dit jaar gestart wordt met een reclame campagne in Nederland. Dat voelt voor mij overigens als nog iets te vroeg. Aangezien de bezettingsgraad van de hotelkamers belachelijk hoog is en het aantal bezoekers sowieso al toenam.
Nu ook het artikel van Looopings: https://www.looopings.nl/weblog/25214/P ... -bZxv62c-T

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14953
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Meer dan twee uur aanschuiven richting Pairi Daiza: de samenvatting van mooi weer en het klassieke Hemelvaartsweekend. Een gekend recept voor alle dierentuinen. Diverse Nederlandse tuinen sloten ook reeds de dagkassa's weer.

https://www.hln.be/binnenland/meer-dan- ... ~a217b744/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6613
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

Je zal maar al tickets online gekocht hebben voor een gezin met 5....
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7710
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Op voorhand reserveren, kan je ook op voorhand ingrijpen als er teveel volk komt.
Niet te begrijpen dat dot systeem niet algemeen ingevoerd word.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:02
Favoriete dierentuin: PD

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Tec7 »

en naar huis nog meer fille wanneer die azijnpissers uit "Gage" hun straat(en richting) hebben laten afsluiten en héél het park dus over 1 rijvak naar huis moet. :grr

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6613
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

Tec7 schreef:
09 mei 2024, 15:24
en naar huis nog meer fille wanneer die azijnpissers uit "Gage" hun straat(en richting) hebben laten afsluiten en héél het park dus over 1 rijvak naar huis moet. :grr
Ik zou er nu ook wel niet willen wonen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:02
Favoriete dierentuin: PD

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Tec7 »

ik wel, een huis met een heel erg grote tuin waar ik ook nog eens geen werk aan heb. (op fietsafstand) :cool

Er zijn al jaren lang plannen voor een nieuwe weg om het dorp Gage te ontlasten, maar die worden langs alle kanten tegengewerkt, ook door de dorpsbewoners zelf gezien de vele pamfletten en borden die er omhoog hangen. Ik vind dit echt onbegrijpelijk...

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 626
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Boots schreef:
08 mei 2024, 09:18
In de nieuwste Looopings podcast heeft Wessel een interview met Eric Domb. De podcast duurt iets meer dan een uur, maar voor mijn gevoel was dat nog te kort om een hoop thema's te behandelen.
Omdat ik denk dat veel mensen de podcast eerst zelf willen luisteren, zal ik geen samenvatting geven.
Een ding is wel het vermelden waard. Dat is dat de podcast sluit met Domb die stellig zegt dat de Sanctuary volgend jaar begin zomer zal openen.
Hier dan ook het officiële artikel:

Pairi Daiza onthult details over grootste tropische kas ter wereld én nieuw waterpark: 'Echt een speciale plek'

In het Belgische dierenpark Pairi Daiza moet volgend jaar de grootste tropische kas ter wereld opengaan. En daar blijft het niet bij: de dierentuin wil in een later stadium ook een waterpark in Mexicaanse stijl neerzetten. Dierentuindirecteur Eric Domb legt uit wat bezoekers van de imposante projecten kunnen verwachten.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan de overdekte themawereld Sanctuary, een gigantische serre van 200 bij 200 meter. "Het is een oude droom", vertelt Pairi Daiza-oprichter Domb in de Looopings Podcast. Hij zegt een voorkeur te hebben voor de tropen en tropische planten. Het bouwwerk heeft een oppervlakte van 4 hectare. Omdat gewerkt zal worden met meerdere bouwlagen, communiceert men een oppervlakte van 7 hectare.

Toch is de grootte niet het belangrijkste aspect, vindt Domb. "Dat betekent eigenlijk niets. Want waarschijnlijk staat er over twee of drie jaar iets groters in Dubai, bijvoorbeeld. Dus de schaalgrootte is niet het belangrijkst, maar je hebt wel genoeg ruimte nodig zodat mensen verdwaald kunnen raken in de tropen."

Zeekoeien
Sanctuary zal bestaan uit een tropisch regenwoud met een stukje woestijn en een oceaangedeelte, waar onder meer zeekoeien en haaien zullen zwemmen. Bezoekers kunnen ín het themagebied blijven slapen, dankzij hotelkamers onder water, in de bossen of in rotspartijen. Ze kijken dan uit over de dieren. "Altijd een verschillende ervaring", aldus Domb. "Dit is, met alle respect, een makkelijkere manier om de natuur te bewonderen dan in het wild."

Pairi Daiza begon ooit met het bouwen van hotelkamers bij dierenverblijven om gasten van verder weg te kunnen lokken. "Maar 90 procent van de mensen die bij ons slapen, zouden gewoon in hun eigen bed kunnen slapen. Niet de afstand is de reden voor een overnachting, maar de ervaring."

Schoonheid vernield
Met een bezettingsgraad van bijna 100 procent is het knap lastig om anno 2024 een slaapplek te kunnen bemachtigen. Daarom wil Pairi Daiza het aantal kamers snel uitbreiden. Maar, zo realiseert Domb zich, het is niet verstandig om honderden kamers dichtbij dieren te plaatsen. "Dat is niet goed voor de dieren. En de schoonheid van de belevenis wordt dan ook vernield."

De kas is naar verwachting gereed in de zomer van 2025. "Het wordt echt een speciale plek. Dit is het resultaat van dertig jaar ervaring, met vallen en opstaan." Later moet pal naast Sanctuary nóg een grote hal verrijzen: een overdekt waterparadijs, waar bezoekers kunnen zwemmen dichtbij de dieren. Domb noemt het "de Pairi Daiza-gekheid". "De meeste mensen stellen zich de vraag: waarom? Wij stellen ons de vraag: waarom niet?"

Plastic buizen
Pairi Daiza zal in ieder geval géén kale loods met wat glijbanen neerzetten, belooft de dierentuinbaas. "De meeste waterparken, met die plastic buizen, zijn zo lelijk, afschuwelijk." Domb gooit het over een andere boeg: hij wil badgasten het gevoel geven dat ze zich begeven tussen de Mexicaanse tempels. "We zullen teruggaan naar de Maya-beschaving, met mooie storytelling. Ik ken die vakmensen."

Eén van de hoogtepunten wordt een lazy river die het waterpark verlaat en door de tropische kas Sanctuary zal lopen. "We laten de zwemmers reizen, dichtbij de apen, dichtbij de vissen, de zeekoeien en andere dieren." Domb verwacht er veel van. "Er is geen plek in de wereld waar je zo veel dieren vanuit een een waterpark kunt bewonderen, natuurlijk zonder de dieren te verstoren. Het zal één van de zeer zeldzame mooie waterparken zijn."

Combineren
Maar past het concept van een zwembad überhaupt wel bij een dierentuin? Pairi Daiza is er in ieder geval niet vies van, licht Domb toe. Hij wil naar eigen zeggen "plezier, ontdekking en een connectie met dieren combineren". "Dieren zijn fantastisch, maar als wij families andere mogelijkheden kunnen bieden om een mooie belevenis te hebben, dan moeten we dat doen."

Bron: Looopings

Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Waterbok
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 67
Lid geworden op: 03 mar 2019, 20:05
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Waterbok »

Er is een muskusos geboren volgens foto's op FB!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14953
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
09 mei 2024, 14:49
Je zal maar al tickets online gekocht hebben voor een gezin met 5....
Het park besliste eerder deze week al de poorte langer open te houden, tot 21u. Dus op zich wel netjes. Voor de rest was dit gewoon te verwachten, en was elke dagattractie helaas te druk om goed van te kunnen genieten vrees ik.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 145
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Mr. Gharial schreef:
09 mei 2024, 18:41
Boots schreef:
08 mei 2024, 09:18
In de nieuwste Looopings podcast heeft Wessel een interview met Eric Domb. De podcast duurt iets meer dan een uur, maar voor mijn gevoel was dat nog te kort om een hoop thema's te behandelen.
Omdat ik denk dat veel mensen de podcast eerst zelf willen luisteren, zal ik geen samenvatting geven.
Een ding is wel het vermelden waard. Dat is dat de podcast sluit met Domb die stellig zegt dat de Sanctuary volgend jaar begin zomer zal openen.
Hier dan ook het officiële artikel:

Pairi Daiza onthult details over grootste tropische kas ter wereld én nieuw waterpark: 'Echt een speciale plek'

In het Belgische dierenpark Pairi Daiza moet volgend jaar de grootste tropische kas ter wereld opengaan. En daar blijft het niet bij: de dierentuin wil in een later stadium ook een waterpark in Mexicaanse stijl neerzetten. Dierentuindirecteur Eric Domb legt uit wat bezoekers van de imposante projecten kunnen verwachten.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan de overdekte themawereld Sanctuary, een gigantische serre van 200 bij 200 meter. "Het is een oude droom", vertelt Pairi Daiza-oprichter Domb in de Looopings Podcast. Hij zegt een voorkeur te hebben voor de tropen en tropische planten. Het bouwwerk heeft een oppervlakte van 4 hectare. Omdat gewerkt zal worden met meerdere bouwlagen, communiceert men een oppervlakte van 7 hectare.

Toch is de grootte niet het belangrijkste aspect, vindt Domb. "Dat betekent eigenlijk niets. Want waarschijnlijk staat er over twee of drie jaar iets groters in Dubai, bijvoorbeeld. Dus de schaalgrootte is niet het belangrijkst, maar je hebt wel genoeg ruimte nodig zodat mensen verdwaald kunnen raken in de tropen."

Zeekoeien
Sanctuary zal bestaan uit een tropisch regenwoud met een stukje woestijn en een oceaangedeelte, waar onder meer zeekoeien en haaien zullen zwemmen. Bezoekers kunnen ín het themagebied blijven slapen, dankzij hotelkamers onder water, in de bossen of in rotspartijen. Ze kijken dan uit over de dieren. "Altijd een verschillende ervaring", aldus Domb. "Dit is, met alle respect, een makkelijkere manier om de natuur te bewonderen dan in het wild."

Pairi Daiza begon ooit met het bouwen van hotelkamers bij dierenverblijven om gasten van verder weg te kunnen lokken. "Maar 90 procent van de mensen die bij ons slapen, zouden gewoon in hun eigen bed kunnen slapen. Niet de afstand is de reden voor een overnachting, maar de ervaring."

Schoonheid vernield
Met een bezettingsgraad van bijna 100 procent is het knap lastig om anno 2024 een slaapplek te kunnen bemachtigen. Daarom wil Pairi Daiza het aantal kamers snel uitbreiden. Maar, zo realiseert Domb zich, het is niet verstandig om honderden kamers dichtbij dieren te plaatsen. "Dat is niet goed voor de dieren. En de schoonheid van de belevenis wordt dan ook vernield."

De kas is naar verwachting gereed in de zomer van 2025. "Het wordt echt een speciale plek. Dit is het resultaat van dertig jaar ervaring, met vallen en opstaan." Later moet pal naast Sanctuary nóg een grote hal verrijzen: een overdekt waterparadijs, waar bezoekers kunnen zwemmen dichtbij de dieren. Domb noemt het "de Pairi Daiza-gekheid". "De meeste mensen stellen zich de vraag: waarom? Wij stellen ons de vraag: waarom niet?"

Plastic buizen
Pairi Daiza zal in ieder geval géén kale loods met wat glijbanen neerzetten, belooft de dierentuinbaas. "De meeste waterparken, met die plastic buizen, zijn zo lelijk, afschuwelijk." Domb gooit het over een andere boeg: hij wil badgasten het gevoel geven dat ze zich begeven tussen de Mexicaanse tempels. "We zullen teruggaan naar de Maya-beschaving, met mooie storytelling. Ik ken die vakmensen."

Eén van de hoogtepunten wordt een lazy river die het waterpark verlaat en door de tropische kas Sanctuary zal lopen. "We laten de zwemmers reizen, dichtbij de apen, dichtbij de vissen, de zeekoeien en andere dieren." Domb verwacht er veel van. "Er is geen plek in de wereld waar je zo veel dieren vanuit een een waterpark kunt bewonderen, natuurlijk zonder de dieren te verstoren. Het zal één van de zeer zeldzame mooie waterparken zijn."

Combineren
Maar past het concept van een zwembad überhaupt wel bij een dierentuin? Pairi Daiza is er in ieder geval niet vies van, licht Domb toe. Hij wil naar eigen zeggen "plezier, ontdekking en een connectie met dieren combineren". "Dieren zijn fantastisch, maar als wij families andere mogelijkheden kunnen bieden om een mooie belevenis te hebben, dan moeten we dat doen."

Bron: Looopings

Ziet er allemaal veel belovend uit. Het enige waar ik me toch wel vragen bij stel, is die lazy river. Hopelijk is die niet te hard aanwezig in de serre, want dit zou echt wel een sfeerbreker zijn.

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 152
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:02
Favoriete dierentuin: PD

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Tec7 »

Ik ben wel een fan van lazy rivers, enig nadeel is dat je daarvoor wel in het water moet...
Dus eigenlijk hadden bootjes wel een beter idee geweest denk ik.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Tec7 schreef:
10 mei 2024, 15:30
Ik ben wel een fan van lazy rivers, enig nadeel is dat je daarvoor wel in het water moet...
Dus eigenlijk hadden bootjes wel een beter idee geweest denk ik.
In een zwembad is het toch vrij logisch om het water in te gaan. Bootjes in een zwemparadijs klopt niet echt

Plaats reactie