Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2798
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Dat lijkt me inderdaad ook zo te komen Daniel. achter de koepel door moet de verbinding worden gelegd want weet dat de straat daarachter ook nog verlegd wordt en ook zo hier verdere ruimte wordt gecreëerd.

Afbeelding

P1, P2, P3 en P4 zijn intussen aangelegd, de bussenparking is in aanleg net zoals de parking voor de lange voertuigen zoals bvb de motorhomes denk ik. Dan zal er nog een rotonde aangelegd worden om een vlottere verkeersdoorgang te geven en wordt ook de weg verder opgeschoven. dit zal nog een hele hoop meer ruimte geven rechts van de Sanctuary om het steppegebied mooi te laten aansluiten op het Chinese gedeelte en het Tropische gedeelte. En die ruimte zullen ze ook nodig hebben want hier komen oa nog de Prezwalski paarden en de Yaks.Het zou mij dan ook niet verwonderen dat er ook nog een Zuid Amerikaans Steppe gedeelte zou bijkomen. De dieren zijn al aanwezig in het park zoals de Vicunia's, de reuzenmiereneters en de nandoes.

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jan 2022, 12:26
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door GANESHA »

Ja ik heb dat artikel over de "aanpassing" van de Chineese tuin ok gelezen. Hij sprak namelijk over het belang van water in de Chineese cultuur EN over zijn wens om de gouden stompneusapen naar het park te halen. Niet vergeten dat de velden aan de andere van de straat (rechtover de koepel) ook opgekocht werden. Wie weet wat daar nog kan komen.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

PD heeft via de officiële kanalen de eerste beelden gedeeld van de siamangs die hun nieuwe verblijf herkennen. Ze zitten dan wel in de verkeerde wereld, maar de beelden zijn magnifiek. Prachtig om ze in de hoogte te zien met op de achtergrond de Abdijtoren.

https://www.facebook.com/JardinDesMonde ... 4554882502

Vandaag werden ook beelden gedeeld van een jonge Colobus aap

https://www.facebook.com/JardinDesMonde ... 2307754974

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6568
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

De siamangs zitten nu in de boot? Dat had ik nog niet zo begrepen. Is dat dan aan de kant waar vroeger de olifanten konden baden?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1581
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
24 apr 2024, 19:46
De siamangs zitten nu in de boot? Dat had ik nog niet zo begrepen. Is dat dan aan de kant waar vroeger de olifanten konden baden?
De siamangs hebben altijd al op een eiland aan de boot gezeten, inderdaad aan dezelfde kant waar een lange tijd de olifanten (en daarvoor ook de nijlpaarden) zaten.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6568
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
24 apr 2024, 19:54
Apenarend schreef:
24 apr 2024, 19:46
De siamangs zitten nu in de boot? Dat had ik nog niet zo begrepen. Is dat dan aan de kant waar vroeger de olifanten konden baden?
De siamangs hebben altijd al op een eiland aan de boot gezeten, inderdaad aan dezelfde kant waar een lange tijd de olifanten (en daarvoor ook de nijlpaarden) zaten.
Ok, maar wat is er nu nieuw aan dan?

Ik dacht dat er daar een doorwandeleiland lag met primaten toen ik er anderhalf jaar geleden was. Wellicht niet goed opgelet.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1581
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
24 apr 2024, 20:34
Ok, maar wat is er nu nieuw aan dan?

Ik dacht dat er daar een doorwandeleiland lag met primaten toen ik er anderhalf jaar geleden was. Wellicht niet goed opgelet.
Door de bouw van de Japanse Wereld is het oude eiland waarschijnlijk komen te vervallen en is er binnen dezelfde zone een nieuw eiland aangelegd. Ik moet zeggen dat ik er ook niet helemaal uit ben hoe het er op de kaart allemaal uitziet, maar de regelmatige PD-bezoekers op het forum kunnen daar misschien mee helpen.

Op de plek waar vroeger de olifanten zaten lag de afgelopen jaren inderdaad het doorloopeiland met de doodshoofdaapjes. Het siamangeiland lag daarachter, en was dus alleen zichtbaar vanop het doorloopeiland en vanaf het dek van de boot.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6568
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
24 apr 2024, 20:59
Apenarend schreef:
24 apr 2024, 20:34
Ok, maar wat is er nu nieuw aan dan?

Ik dacht dat er daar een doorwandeleiland lag met primaten toen ik er anderhalf jaar geleden was. Wellicht niet goed opgelet.
Door de bouw van de Japanse Wereld is het oude eiland waarschijnlijk komen te vervallen en is er binnen dezelfde zone een nieuw eiland aangelegd. Ik moet zeggen dat ik er ook niet helemaal uit ben hoe het er op de kaart allemaal uitziet, maar de regelmatige PD-bezoekers op het forum kunnen daar misschien mee helpen.

Op de plek waar vroeger de olifanten zaten lag de afgelopen jaren inderdaad het doorloopeiland met de doodshoofdaapjes. Het siamangeiland lag daarachter, en was dus alleen zichtbaar vanop het doorloopeiland en vanaf het dek van de boot.
Top, ik ben bijna weer helemaal mee :p
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Onder het filmpje van de siamangs lijkt iemand te willen verklaren waarom er voor de siamangs is gekozen in de Japanse wereld. Het is echter Frans en die taal ben ik niet machtig. Zou iemand de kern uit deze reactie kunnen halen:
"Chacun vient aux choses avec ses (toutes petites) connaissances. Vous prenez les concepteurs de Pairi Daiza pour des imbéciles ? Le singe à longs bras comme le siamang et le gibbon ont été adoptés par le Japon pour illustrer le conte zen japonais de la quête illusoire du reflet de la lune à la surface de l’eau. Si je transfère cette histoire à votre niveau, ce serait un peu comme l’illusion d’exister sur la toile par une critique bête et facile. Mais rassurez-vous, votre club compte un nombre incalculable de membres qui ne demandent qu’à vous suivre"

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6568
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

Boots schreef:
24 apr 2024, 23:36
Onder het filmpje van de siamangs lijkt iemand te willen verklaren waarom er voor de siamangs is gekozen in de Japanse wereld. Het is echter Frans en die taal ben ik niet machtig. Zou iemand de kern uit deze reactie kunnen halen:
"Chacun vient aux choses avec ses (toutes petites) connaissances. Vous prenez les concepteurs de Pairi Daiza pour des imbéciles ? Le singe à longs bras comme le siamang et le gibbon ont été adoptés par le Japon pour illustrer le conte zen japonais de la quête illusoire du reflet de la lune à la surface de l’eau. Si je transfère cette histoire à votre niveau, ce serait un peu comme l’illusion d’exister sur la toile par une critique bête et facile. Mais rassurez-vous, votre club compte un nombre incalculable de membres qui ne demandent qu’à vous suivre"
Deepl zegt:
"Iedereen komt tot dingen met zijn (zeer kleine) kennis. Denk je dat de ontwerpers van Pairi Daiza dwazen zijn? De langarmige aap werd, net als de siamang en de gibbon, door Japan geadopteerd om het Japanse Zen-verhaal over de illusoire zoektocht naar de reflectie van de maan op het wateroppervlak te illustreren. Als ik dit verhaal zou overbrengen naar jullie niveau, zou het een beetje lijken op de illusie van bestaan op het web door middel van domme en gemakkelijke kritiek. Maar wees gerust, jouw club heeft talloze leden die wachten om in jouw voetsporen te treden".

Omdat PD nu eenmaal zelf altijd van die tenenkrullende woordenbrijen heeft, is deze vertaling er dus niet beter op geworden. :p
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
25 apr 2024, 08:25
Boots schreef:
24 apr 2024, 23:36
Onder het filmpje van de siamangs lijkt iemand te willen verklaren waarom er voor de siamangs is gekozen in de Japanse wereld. Het is echter Frans en die taal ben ik niet machtig. Zou iemand de kern uit deze reactie kunnen halen:
"Chacun vient aux choses avec ses (toutes petites) connaissances. Vous prenez les concepteurs de Pairi Daiza pour des imbéciles ? Le singe à longs bras comme le siamang et le gibbon ont été adoptés par le Japon pour illustrer le conte zen japonais de la quête illusoire du reflet de la lune à la surface de l’eau. Si je transfère cette histoire à votre niveau, ce serait un peu comme l’illusion d’exister sur la toile par une critique bête et facile. Mais rassurez-vous, votre club compte un nombre incalculable de membres qui ne demandent qu’à vous suivre"
Deepl zegt:
"Iedereen komt tot dingen met zijn (zeer kleine) kennis. Denk je dat de ontwerpers van Pairi Daiza dwazen zijn? De langarmige aap werd, net als de siamang en de gibbon, door Japan geadopteerd om het Japanse Zen-verhaal over de illusoire zoektocht naar de reflectie van de maan op het wateroppervlak te illustreren. Als ik dit verhaal zou overbrengen naar jullie niveau, zou het een beetje lijken op de illusie van bestaan op het web door middel van domme en gemakkelijke kritiek. Maar wees gerust, jouw club heeft talloze leden die wachten om in jouw voetsporen te treden".

Omdat PD nu eenmaal zelf altijd van die tenenkrullende woordenbrijen heeft, is deze vertaling er dus niet beter op geworden. :p
Google translate kwam met hetzelfde. Zoeken op google over de combinatie van Japan en gibbon soorten kom ik het volgende tegen:

Via microsoft Copilot kom bij de volgende verklaring uit over gibbons en Japan:

Gibbons, also known as the lesser apes, have captured cultural interest in Japan for several reasons:

1. Zen Influence: From Chinese cultural influence, the Zen motif of the “gibbon grasping at the reflection of the moon in the water” became popular in Japanese art. This motif symbolizes mindfulness, simplicity, and the pursuit of enlightenment. The graceful movements of gibbons swinging through trees resonated with Zen aesthetics, emphasizing the present moment and harmony with nature
2. Artistic Depictions: Japanese artists have depicted gibbons in various forms, including paintings, woodblock prints, and ceramics. Their agile and acrobatic behavior inspired creativity and admiration.
3. Symbolism: Gibbons symbolize freedom, agility, and playfulness. Their ability to swing effortlessly from branch to branch represents a carefree spirit and a connection to the natural world.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6568
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

Voor vrijwel elke bezoeker zal het dus overkomen als dat er gibbons in Japan leven. Het past bij PD maar ik ben er zelf geen fan van.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Apenarend schreef:
25 apr 2024, 09:52
Voor vrijwel elke bezoeker zal het dus overkomen als dat er gibbons in Japan leven. Het past bij PD maar ik ben er zelf geen fan van.
Tenzij ze het aan de hand van educatie uitleggen. Aangezien het gebied pas over 2,5 week open gaat kunnen we er nu nog niets over zeggen.
En het is niet alleen de Siamangs die verkeerd zitten.

De goudwang gibbon komt niet in China voor. De doodshoofdaapjes en de brulapen staan volgens de site vermeld onder the Land of Origins.
Kingdom of Ganesha zou Indonesië moeten zijn, terwijl meerdere dieren daar niet voorkomen (indische antilope, stekelvarken, witte tijgers, visaya wrattenzwijn). en toch stoort dat mensen ook niet

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jan 2022, 12:26
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door GANESHA »

Het "oude eiland van de Siamangs" is ingebouwd in het nieuwe Japanse deel. Op hun plek komt de Japanse Makaak.
De Siamangs hun nieuwe deel is volledig in de bomen, omringt door een reuze net. (Zelfde systeem als in Singapore Zoo) wel handig om aan oppervlakte te winnen.
Zal wel spectaculeir zicht zijn (Nu hopen dat de bomen niet kaal zullen worden gevreten)

Normaal was het voorzien dat ze zouden verhuizen naar de ourangs aan het ambachtshuis, maar door de aankomst van 2 nieuwe dames, was er geen plaats meer.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7669
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

daniel1109 schreef:
25 apr 2024, 10:17
Apenarend schreef:
25 apr 2024, 09:52
Voor vrijwel elke bezoeker zal het dus overkomen als dat er gibbons in Japan leven. Het past bij PD maar ik ben er zelf geen fan van.
De goudwang gibbon komt niet in China voor. De doodshoofdaapjes en de brulapen staan volgens de site vermeld onder the Land of Origins.
Kingdom of Ganesha zou Indonesië moeten zijn, terwijl meerdere dieren daar niet voorkomen (indische antilope, stekelvarken, witte tijgers, visaya wrattenzwijn). en toch stoort dat mensen ook niet
Het probleem is dat 80% van de mensen de naambordjes niet of niet verder lezen dan de naam. De meeste van deze mensen hebben ook geen idee waar de dieren vandaan komen en of ze geografisch correct zitten.
Pairi Daiza maakt hier grondig (mis)bruik van.

Als je soms hoort wat mensen uitkramen in een park sta ik soms letterlijk met mijn mond vol tanden.
Ik begrijp best dat niet iedereen is zoals de meeste leden hier op de forum, maar er zijn nu eenmaal tuinen die zich van niet veel iets aan trekken, PD is daar 1 van. De geldschieter bepaald (is zijn goed recht ook natuurlijk).
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Limburg vooruit schreef:
25 apr 2024, 11:55

Het probleem is dat 80% van de mensen de naambordjes niet of niet verder lezen dan de naam. De meeste van deze mensen hebben ook geen idee waar de dieren vandaan komen en of ze geografisch correct zitten.
Pairi Daiza maakt hier grondig (mis)bruik van.

Als je soms hoort wat mensen uitkramen in een park sta ik soms letterlijk met mijn mond vol tanden.
Ik begrijp best dat niet iedereen is zoals de meeste leden hier op de forum, maar er zijn nu eenmaal tuinen die zich van niet veel iets aan trekken, PD is daar 1 van. De geldschieter bepaald (is zijn goed recht ook natuurlijk).
Klopt. Al ken ik zelf geen andere dierentuinen die geologisch gezien zo specifiek willen indelen als PD. Ja dan is het vaak al snel alleen een madagaskar deel of een bepaalde regio. Maar echt specifiek Indonesië, Japan, China of Canada ken ik niet ergens anders. Dus PD zit er dan al snel geologisch naast. En als net als nu de keuze is de siamangs weg doen en het geologisch gezien correct hebben, of het doen zoals nu, dan willen de meeste bezoekers toch liever het zoals nu hebben denk ik

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2798
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

:D man toch Pairi daiza koos niet om werelddelen te scheppen zoals bvb in planckendael maar creëerde themazones dan kunnen de dieren er niet verkeerd zitten... een zoveelste misopvatting ... soms eens beter nadenken voor je zegt dat ze er misbruik van maken? :doh:

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1581
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Boomkangoeroe schreef:
25 apr 2024, 14:55
man toch Pairi daiza koos niet om werelddelen te scheppen zoals bvb in planckendael maar creëerde themazones dan kunnen de dieren er niet verkeerd zitten... een zoveelste misopvatting ... soms eens beter nadenken voor je zegt dat ze er misbruik van maken?
Ik vind helemaal niet dat het een misopvatting is om dit aan te kaarten. Het klopt dat de themagebieden van Pairi Daiza in hoofdzaak gecreëerde belevingswerelden zijn, maar het zijn nog steeds gebieden die vertrekken vanuit een expliciet geografische inslag (China, Afrika, Australië etc.). Dan is het helemaal niet verkeerd om te verwachten dat er ook een beetje rekening wordt gehouden met de geografische correctheid van de diersoorten die erin gehuisvest worden. Je gaat er immers van uit dat dierenparken toch ook een educatieve rol moeten vertolken naar hun publiek toe. Andersom haalt de aanwezigheid van een geografisch verkeerd geplaatste diersoort ook de beleving van een verder enorm goed uitgewerkte themawereld in mijn ogen wat naar beneden.

Persoonlijk vind ik het binnen het belevingsconcept van Pairi Daiza niet enorm problematisch als er iets niet 100% op de juiste plek zit, zolang er maar een goede reden voor is. Goudwanggibbons in het Chinese gedeelte kun je gerust als een substituut zien voor nauw verwante gibbonsoorten die wél in China voorkomen, maar in Europese dierentuinen niet beschikbaar zijn. Hetzelfde kan je zeggen van de Europese bruine beren, wolven en elanden in The Last Frontier. Het Rijk van Ganesha heb ik zelf altijd meer als algemeen Zuidoost-Aziatisch gezien dan puur Indonesisch, dus de aanwezigheid van stekelvarkens en visayawrattenzwijnen stoort me niet enorm.

Siamangs in een expliciet Japans gethematiseerd gedeelte kan ik iets moeilijker plaatsen, vooral omdat er niet echt een link is tussen siamangs en Japan, tenzij je een bovengemiddelde kennis hebt van Japanse kunst en folklore. Als Pairi Daiza dat laatste graag in de verf wil zetten, kan ik ermee leven, maar anders dreig je je publiek toch foutievelijk het idee mee te geven dat de siamang een Japanse diersoort is.
Laatst gewijzigd door Zoozot op 25 apr 2024, 15:58, 2 keer totaal gewijzigd.

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jan 2022, 12:26
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door GANESHA »

Boomkangoeroe schreef:
25 apr 2024, 14:55
:D man toch Pairi daiza koos niet om werelddelen te scheppen zoals bvb in planckendael maar creëerde themazones dan kunnen de dieren er niet verkeerd zitten... een zoveelste misopvatting ... soms eens beter nadenken voor je zegt dat ze er misbruik van maken? :doh:
Absoluut met je eens, Pairi Daiza is nu éénmaal un mix van dieren, planten en cultuur, heeft zich altijd verwijderd van een "standaard" dierentuin.

En ik vindt dat de laatste jaren er al een reeds dieren zijn verschuift in hun "juiste" themagebied (wombats, boommarters, enz...)

En ja, door hun immens succes vloeit er uiteraard geld binnen, maar daar maken ze nuttig gebruik van om hun projecten uit te voeren

EN om hun Foundationprogrammes (sphinxara, ourang-outans, herpes voor de olifanten) te ondersteunen, eveneens op nationaal gebied (Nasionabos en de nieuwe CREAVES stichting voor het welzijn van de inheemse soorten)

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 jan 2022, 12:26
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door GANESHA »

Buiten de echte fans en kenners (wat we ongeveer allemaal toch zijn) zullen de meeste van de bezoekers het verschil tussen een chimp en een gorilla niet maken, wijze van spreken. Dus dat één soort in Afrika of Azië zit, zal ze een zorg wezen. Maar dat op het einde van hun dag ze beseffen hoe mooi en kwetsbaar de natuur is, is toch het belangrijkst.

Plaats reactie